Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta

Vierailija
09.05.2024 |

Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!

Kommentit (449)

Vierailija
141/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tulee vanhukset. Pitäisi heille olla erikseen toiset versiot palveluista, joissa ei tarvitse osata käyttää mitään tietokonetta. Yhteiskunta ei voi kehittyä näin. Se on tehotonta, mutta toki tässä on se ilo, että vanhukset ovat loppuelämänsä kynnyksellä, menee vielä 20-30 vuotta ja sitten voimme huokaista helpotuksesta.

Vierailija
142/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä. Tärkein tekijä on se motivaation puute, ei kiinnosta opetella niin kauan kuin saa paasausta itsensä lapsilla tai muilla läheisille. Se motivaatio kun löytyy, niin yllättävän usein ne taidot kehittyvät todella nopeasti. 

Suurissa ikäluokissa on paljon näitä, jotka on vaan tottuneet siihen että palvelu pelaa aina kaikessa kunhan vaan oikeasta narusta vetää. (Kuulisitpa kun nämä samat ihmiset vaatii itselleen pääsyä julkiseen terveydenhoitoon, ihan elukoita ovat.)

Kenen sinne julkiseen terveydenhuoltoon sittn pitää päästä?  Sinunko vain?  Miksi vain sinun ja sinun ikäluokkasi?

Kuule kyllä se palvelu tänäkin päivänä pelaa, kun vaan osaa oikeasta narusta vetää.  Ei siinä ole mitään ihmeellistä.  Ja vanhaksi tulet sinäkin ja sinun aikakautesi lipuu menneisyyteen.&n

Luuletko  oikeasti että päivystykseen nykyisin pääsee?   Et kyllä ainakaan ole terveydenhoitoa tarvinnut.

Olen 79, kävin db- vuosijutuisss,  viimeksi nähnyt lääkärin 2021,  nyt lääkäri sanoi että kahden  vuoden päästä seuraavat labrat.   Noin pahasti tukimme terveydenhoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi tulee vanhukset. Pitäisi heille olla erikseen toiset versiot palveluista, joissa ei tarvitse osata käyttää mitään tietokonetta. Yhteiskunta ei voi kehittyä näin. Se on tehotonta, mutta toki tässä on se ilo, että vanhukset ovat loppuelämänsä kynnyksellä, menee vielä 20-30 vuotta ja sitten voimme huokaista helpotuksesta.

Silloin te nyt viiskymppiset olette vanhoja horiskoja, tipahtaneet kärryiltä,  teidän kuolemaanne toivovat lapsenne.

Vierailija
144/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Nykyään ei ole dementiakaan este työssäkäymiselle. Tiedän mm. Työterveyshoitajan, jolla on jo monta vuotta ollut lääkitys dementiaan. Lääkitykset saadaan nykyisin ajoissa kun boomeria nuoremmat eivät enää peittele oireitaan vaan hakeutuvat tutkimuksiin. Lääkityksellä menee hyvinkin kymmenen vuotta jos ei enemmänkin että ihminen elää normaalia elämää. Paitsi tietty boomerit. 😁

Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on iso ero siinä, kieltäytyykö ikääntynyt jonkun laitteen tai asian käytöstä siksi, että ei halua (edes oppia) vai siksi, että on dementian tms syyn vuoksi kykenemätön käyttämään (edes oppimaan). Mä en ole koskaan vaivautunut opettelemaan ajamaan autoa eli mulla ei ole ajokorttia, mutta en sentään ole edellyttänyt, että omat lapseni tai muut sukulaiseni ajeluttaisivat mua sinne sun tänne. Liikun julkisilla ja tarvittaessa taksilla. Joo, se maksaa, mutta itse omasta vapaasta tahdostani olen tällaisen valinnan tehnyt. Jos joku ei ole koskaan halunnut opetella ruuanlaittoa, sitten hän ostaa eineksiä tai käy ravintolassa syömässä. Suurimmalle osalle ihmisistä on varmaan aivan päivänselvää, että jos ei ole vaivautunut opettelemaan vaatteiden ompelemista itse, sitten ostaa vaatteensa valmiina kaupasta tai käyttää ompelijan palveluita eikä edellytä, että lapset tai muut sukulaiset alkaisivat ompelemaan hänelle vaatteet. 

Tosiasia kuitenkin on, että teknologia kehittyy koko ajan. Tulee uusia laitteita, entistä monipuolisempia. Osa on kiinnostunut uusien laitteidensa kaikista ominaisuuksista ja joillekin taas olisi riittänyt vanhan laitteen ominaisuudet, mutta kun vanha laite meni rikki. Vaikka olenkin it-alalla, en mä jaksa opetella kaikkia hienouksia, mitä tietokoneissa tai älypuhelimissa on. Opettelen vain ne, mitä oikeasti tarvitsen. Mä en esimerkiksi maksa kännykällä yhtään mitään. Tässä taannoin vanhasta kännykästäni hajosi kosketusnäyttö ja olin aika tyytyväinen, että mulla on vielä HSL:n vanhanaikainen matkakortti lompakossa eikä HSL:n sovellusta kännykässä. Matka kauppakeskukseen ei olisi ollut kuin 3 km, mutta sattui sinä päivänä olemaan ihan hitonmoinen tuuli ja lumipyry, joten jos ei olisi ollut sitä bussikorttia, olisi pitänyt joko kävellä tai mennä taksilla. Kaikki "wanhat" tavat ei siis sittenkään ole ihan hanurista. 

Millaista teknologia on 15 vuoden päästä, kun mä olen ap:n äidin ikäinen, sitä ei voi vielä tietää. Ja onhan sekin mahdollista, että meillä on silloin saatavilla tällaiseenkin tarpeeseen oma palvelu. Ihan kuten voi palkata siivoojan kotiinsa, voi palkata "digihemmon" tekemään digiasiat puolestaan. 

Vierailija
146/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku että päivystykseen mennään noin vain?   Terveyskeskuksen päiväpäivystyksessä on tarkka hoitajan kuulustelu ensin,  oma vaivani hoitui hoitajan hankkiessa lääkäriltä relaksanttireseptin. 

Keskussairaalaivystykseen pitää soittaa ensin 116117,  hoitaja antaa luvan tulla jos antaa.

Nämä jotka kirjoittelevat eivät kai ole itse tosiaan käyneet vaan kuvittelevat.

Vierailija
147/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko  oikeasti että päivystykseen nykyisin pääsee?   Et kyllä ainakaan ole terveydenhoitoa tarvinnut.

Olen 79, kävin db- vuosijutuisss,  viimeksi nähnyt lääkärin 2021,  nyt lääkäri sanoi että kahden  vuoden päästä seuraavat labrat.   Noin pahasti tukimme terveydenhoitoa.

En luule vaan tiedän, että virka-ajan akuuttipäivystyksessä on velvoite katsoa kaikki jotka paikalle raahautuvat. Kyllä sinne tullaan mitä hulluimmilla syillä. Jos boomerilla on maha kovalla tai löysällä niin päivystykseen mars, pitää varmaan vaihtaa diabeteslääkkeet toisiksi kun tulee näitä sivuvaikutuksia. Pitää vaan osata vaatia!

Niin joo, 1980-luvulla boomereiden lapset otettiin sairaalaan osastohoitoon silläkin syyllä että lapsella oli paha korvatulehduskierre ja perhe voisi kuormittua siksi liikaa. 😎

Vierailija
148/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Nykyään ei ole dementiakaan este työssäkäymiselle. Tiedän mm. Työterveyshoitajan, jolla on jo monta vuotta ollut lääkitys dementiaan. Lääkitykset saadaan nykyisin ajoissa kun boomeria nuoremmat eivät enää peittele oireitaan vaan hakeutuvat tutkimuksiin. Lääkityksellä menee hyvinkin kymmenen vuotta jos ei enemmänkin että ihminen elää normaalia elämää. Paitsi tietty boomerit. 😁

No nyt tuli oikeen asiantuntija  .   Te alle 70 v olette aina terveitä ja teidät parannetaan.     Semmosta sitten tänään.   Elämä tassii Ellun kanan takapuolen,  sanoi äitini kun joku kovin oli parempi.

Vierailija
149/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku että päivystykseen mennään noin vain?   Terveyskeskuksen päiväpäivystyksessä on tarkka hoitajan kuulustelu ensin,  oma vaivani hoitui hoitajan hankkiessa lääkäriltä relaksanttireseptin. 

Keskussairaalaivystykseen pitää soittaa ensin 116117,  hoitaja antaa luvan tulla jos antaa.

Niin no sinähän nimenomaan sait hoitoa, hoitaja tutki ja haastatteli ja lääkäri määräsi hoidon. Vaikka toki siitä jäi boomerille varmaan paha mieli, kun ei päässyt lääkärille hoivattavaksi? Tähänkin hoitoon olet tyytymätön kun ei vastannut omia laatuvaatimuksia?

Vierailija
150/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luule vaan tiedän, että virka-ajan akuuttipäivystyksessä on velvoite katsoa kaikki jotka paikalle raahautuvat. Kyllä sinne tullaan mitä hulluimmilla syillä. Jos boomerilla on maha kovalla tai löysällä niin päivystykseen mars, pitää varmaan vaihtaa diabeteslääkkeet toisiksi kun tulee näitä sivuvaikutuksia. Pitää vaan osata vaatia!

Niin joo, 1980-luvulla boomereiden lapset otettiin sairaalaan osastohoitoon silläkin syyllä että lapsella oli paha korvatulehduskierre ja perhe voisi kuormittua siksi liikaa. 😎

Sin läpätät nyt ikäänkuin täällä ei olisi boomereita ollenkaan. 

Et siis ole tarvinnut päivystystä.   Hyvä niin.

Hoitajathan nykyisin terveyskeskuksissa tutkii, potilas ei välttämättä näe lääkäriä ollenkaan, hoitaja vain konsultoi lääkärin kanssa 

Vierailija
151/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ei vaan opi,halua olisi. se iso juttu jos osaa avata läppärin,lukea s posti,vasta ja lukea pv lehdet. mutta ei omakantaa,kirjautumisia, pdf liitteitä, tulostuksia,pankin sivuilla surfaaminen, tiliotteiden tulostus,laskut,,monia vaiheita,pikku präntillä, vaan liikaan vaikeaa niille joilla oli nuoruudessa max c kasetit ja laskin. pelottaa jopa miten päin se pankkikortti pitää työntää maksupäätteeseen. onko tilillä vielä minkä verran rahaa,mitä pitää olla hätävaraa,,saldon tarkistus,siksi määräsummat käteistä     ja ne osioon mitä mihinkin saa käyttää. pelko nyt,,matkustaminen julkisilla,,paikallisjuna-bussi ratikka, ei mitään mahkuja,,sitten taksimatkat kaliita ja kuski voi hönäyttää reitin pituudella, mutta onneksi muuten skarppi ja säntillinen hoitamaan tai hoidattamaan täsmä pv raha-asiat. ulkonaisestikin älypuhelimen vaiheet liuku jne hankalia. monia kirjautumisvaiheita,,muista numerokoodeja,,nekin vaikeita. uskokaa jo jotkut asiat voi olla vaikeita, jos muutenkin keskitason äly tai työ ollut,ei ole ollut sitä kautta jolloin oli läppäreitä töissä,manuaalisti vaan ja konekirjoitusta,lankapuhelin konttoreissa. oppiminen vaikeutuukin iän myötä.  nuokin nostoautomaatit erilaisia. joillakin turvahenkilö katsomassa vieressä jos nostaa rahaa,että ei mene vikaan ja imaise korttia.ymmärrystä, antaa mennä hautaan ominensa..uusi polvi uudet kujeet, sinäkin vanhenet ,,ties mitä silloin, huutavat v...tuuuu et sä tajuuuuuu

Vierailija
152/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tuli oikeen asiantuntija  .   Te alle 70 v olette aina terveitä ja teidät parannetaan.     Semmosta sitten tänään.   Elämä tassii Ellun kanan takapuolen,  sanoi äitini kun joku kovin oli parempi.

Tämä on mielestäni oikein myös boomerimielipide. Millään muotoa ei koskaan omille lapsillekaan toivottu helpompaa ja parempaa elämää kuin itsellä on ollut. Odotapas vain ja siitäs saat, ja kostofantasiat ne vasta sielua oikeaan suuntaan ruokkivatkin. 

Vierailija
153/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no sinähän nimenomaan sait hoitoa, hoitaja tutki ja haastatteli ja lääkäri määräsi hoidon. Vaikka toki siitä jäi boomerille varmaan paha mieli, kun ei päässyt lääkärille hoivattavaksi? Tähänkin hoitoon olet tyytymätön kun ei vastannut omia laatuvaatimuksia?

Älä kääntele ihmisten kirjoituksia vaikka nuori ja viisas oletkin eikä sinulla ole mitään käsitystä miten julkisen puolen terveydenhoito nykyisin sujuu.

Olin ihan tyytyväinen koska tiedänhän ettei iskiakseen muu auta.    Lääkärissä siis olen käynyt 2021,  nyt 2024 ja seuraavan kerran labrat 2026 ja hoitajakäynti.  Tuo iskias oli 2022.   

Todells varmaan olen estänyt sinua saamasta hoitoa ongelmiisi.

Vierailija
154/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä koston halulla joskus saanut palvelua vai miksi sitä sillä tavalla yritetään saada?

Vierailija
155/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajathan nykyisin terveyskeskuksissa tutkii, potilas ei välttämättä näe lääkäriä ollenkaan, hoitaja vain konsultoi lääkärin kanssa 

Juurikin näin! Boomerin mielestä tuskin on hoitoa saanutkaan, jos ei saa naamakkain asioida lääkärin kanssa! Hoitajat pyh on vaan sellainen ilkeämielinen portinvartija, jonka pääsääntöinen tehtävä on yrittää estää boomeria pääsemästä lääkärin hoivaan.

Oikeasti olet sitä mieltä että hoitajan tekemä haastattelu ja tutkimus on suunnilleen ei mitään? Eikä edes hävetä?

Vierailija
156/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten ihmisten on aika jo siirtyä tuonpuoleiseen. Jos ei halua sopeutua niin eläminen todellakin käy vaikeaksi.

tyhmä,olet sinä.kaikki ei vaan opi,,on ne vaikeita,hyvä se sun aukoo kitaa jos olet kasvanut tähän aikakauteen, nuokin ikäihmiset olivat omien vanhempiensa mielestä ,,oi miten sää osaat,,käyttää mankkaa,korvalappustereoita, nostaa rahaa,,sehän oli yhteen aikaan suurta edistystä,,kun ennen oli helmitaulut ja taskulaskin,kirjoituskone,,niitä kun käytti sen ajan vanhus ihmetteli.. ai sun mielestä vanhukset ja muutkin joilla ei osaamista  pitää tappaa iitensä,ei oikeus elää,, kaikenlaisille pitäisi olla tilaa täällä olkoon vanhus tai vammainen,,ties mikä aivovamma olet vielä kun pleena aukoo naamaansa,,jumala panee matalaksi vielä iva osuu omaan  nilkkaan

Vierailija
157/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi EMP ja kaikki tämä digipaska muuttuu pelkäksi romuksi. Tulipa se sitten ydinräjähdyksestä tai auringonpurkauksesta.

Vierailija
158/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin! Boomerin mielestä tuskin on hoitoa saanutkaan, jos ei saa naamakkain asioida lääkärin kanssa! Hoitajat pyh on vaan sellainen ilkeämielinen portinvartija, jonka pääsääntöinen tehtävä on yrittää estää boomeria pääsemästä lääkärin hoivaan.

Oikeasti olet sitä mieltä että hoitajan tekemä haastattelu ja tutkimus on suunnilleen ei mitään? Eikä edes hävetä?

Eikö sinua hävetä kommenttisi?  Olet melko outo jos et huomaa tuossa mitään itse.

Jos yrittää kertoa miten boomerriden terveydenhoito  sujuu niin tosiviisaat raivostuu siitäkin.   Työterveyslääkärit kyllä  kuuntelevat joka migreenin ja kuukautiskivut ja antavat saikkua.   Joten huhhaheijjaa teidän kanssanne 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 151: Otan vain kantaa tuohon pikku pränttiin. Kun isäni näkö heikentyi 89-vuotiaana, me hommattiin isälle tietokoneeseen iso näyttö. Kävin säätämässä hänen selaimensa fonttikoon niin suureksi, että hän näkee lukea tekstin. Opetin myös tilaamaan päivittäistavaraostoksensa netin kautta kotiinkuljetuksella. On ollut kovin tyytyväinen palveluun jo yli viiden vuoden ajan. Laskujen maksukin verkkopankissa onnistuu  varsin hyvin, kun teksti näytöllä on tarpeeksi suurta. Älypuhelinta hän ei ole edes hankkinut juuri siksi, että siitä olisi liian hankala lukea, mutta tietokoneella hoituu asiat. 

Vierailija
160/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama laulu. Vanhemmilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitaa asiansa ilman tietokoneita ja älypuhelimia. 

Ei tietenkään pidä.