Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisti, miksi vietät Kristuksen taivaaseenastumisen päivää?

Vierailija
09.05.2024 |

Se on tänään ja mitä todennäköisimmin olet vapaalla.  Miksi? Ethän salli edes sitä että koulussa lapsesi laulaa jonkun laulun jossa on yksi sana Luojan?

Kommentit (329)

Vierailija
61/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen.

Vierailija
62/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vapaalla koska juhlin Voitonpäivää kunnioittaakseni Venäjää joka vapautti Euroopan fasismista.

ateisti

Venäjä ei vapauttanut Eurooppaa kansallissosialismista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä uskonnon tyrkyttämisestä minulle tai kenellekään kun se ollut niin vahvana Suomessa. Vietän työvuorolistan mukaista vapaapäivää. En ylistä mitään luojaa mutta sinä ap saat sen tehdä rauhassa ja iloita ylösnousemuksesta.

Mutta tykkäät kuitenkin wokeismin ja intersektionaalisen feminismin tyrkyttämisestä? 

Sanoiko hän niin?

Vierailija
64/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vietän koska kivempi olla kotona kuin töissä.

Ja minun lapseni saa ja mieluiten pitääkin laulaa suvivirsiä ja muita suomalaiseen kulttuuriin kuuluvia lauluja koulussa.

Mutta vain koulussa, ei kotona. 

Vierailija
65/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vietän vanhemmilta ajoilta periytyvää kevään juhlaa ja kylvökauden alkua. Tästä Kristuksesta olen kuullut vain epämääräisiä huhupuheita, joihin en suuresti luota. 

Vierailija
66/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään kotona, koska firma on kiinni, mutta teen tietenkin etätöitä. 

Itsenäisyyspäivänä vapaata saavat pitää vain isänmaalliset ihmiset, jotka kunnioittavat sotaveteraaneja, soittavat Sibeliusta ja puhuvat Suomea kieliopillisesti oikein eivätkä roskaa isänmaata.

Vierailija
67/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä vietetään? Mulla ei ole mitään hajua siitä. Voisko joku kristitty kertoa. Laitetaanko joku kasvi sisälle ja koristellaan se. Syödäänkö silakoita? Joku hassu hattu päähän? Lahjoja?

Vierailija
68/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän itse vietä Uutta vuotta, Vappua tai Juhannusta? Pääsiäinen ja Joulukin ovat vähän niin ja näin, koska niillä on tukeva pohja pakana-ajan juhliin. 

Aivan yhden tekevää, mistä syystä eri vapaita vietetään. Ihmiset tarvitsevat välillä vapaata töistä ja koulusta ilman uskonnollista hapatusta. Vielä parempi olisi, jos arkivapaita saisi valita työstä itse oman aikataulun mukaisesti.

Vierailija
69/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi v*ttu miten ruma hevosnaama 😭

Vierailija
70/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hihhuleilla on uskonnollisia erimielisyyksiä, niin onko niillä silloin jeesukset ristissä?

Vierailija
71/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap luulee, että Helaan liittyvät sanonnat ja sananlaskut ovat parittelua täynnä siksi, että jeesus nousi taivaisiin?

Helatorstain pakanallinen historia

Pakanuuden ajalta periytyvä hela on kevään juhla, joka ajoittuu kylvökauden alkuun, ja sitä vietetään, jotta jumalat olisivat suosiollisia ja antaisivat hyvän sadon.[6] Hämeessä, Satakunnassa ja Uudellamaalla sytytettiin entisaikaan helatorstain aattona aukeille paikoille kokkoja eli helavalkeita.[6] Karja ajettiin tulien läpi laitumelle karjatautien ehkäisemiseksi. Tavat ovat yhä paikoin elossa. Simaa juodaan, käydään lemmensaunassa ja tehdään lemmentaikoja.

Vierailija
72/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla todellakin, että miksei koulussa ole sopivaa laulaa suvivirttä, mutta kristilliset Vapaapäivät on sopivaa viettää? 

Kyllä olet tollo.

Nyt oli niin kova argumentti, että taitaa olla oikein yliopiston professori linjoilla! 

Vierailija
73/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

29.5. Helatorstai, Hela Saapuneen kevään ja hedelmällisyyden ilojuhla, jolloin poltetaan helavalkeita, lauletaan ja tanssitaan. Naimattomat naiset nostattavat lempeä saunassa ja muin maagisin menoin. Helajuhla tuodaan sisätiloihin keskittyneen talven jälkeen ulos luonnonhenkien keskelle

Vierailija
74/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulumattomilla tulisi kristillisten pyhäpäivien olla työpäiviä. Me muut maksaame kirkollisverolla oikeuden vapaaseen.

Siitä sitten lakialoitetta rustaamaan. Siihen asti että se menee läpi, noudatamme voimassa olevaa työlainsäädäntöä.

Vierailija
75/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on palkallinen vapaa. En vietä mitään mutta olen vapaalla koska niin on jossain sovittu. Ihan sama muuten mitä kukakin juhlii milloinkin. Olisikin hyvä jos voisi vaihtaa johonkin muuhun päivään.

Onneksi olkoon. Itselläni on palkaton vapaa. 

Vierailija
76/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap luulee, että Helaan liittyvät sanonnat ja sananlaskut ovat parittelua täynnä siksi, että jeesus nousi taivaisiin?

Pakanuuden ajalta periytyvä hela on kevään juhla, joka ajoittuu kylvökauden alkuun, ja sitä vietetään, jotta jumalat olisivat suosiollisia ja antaisivat hyvän sadon.[6] Hämeessä, Satakunnassa ja Uudellamaalla sytytettiin entisaikaan helatorstain aattona aukeille paikoille kokkoja eli helavalkeita.[6] Karja ajettiin tulien läpi laitumelle karjatautien ehkäisemiseksi. Tavat ovat yhä paikoin elossa. Simaa juodaan, käydään lemmensaunassa ja tehdään lemmentaikoja.

Kiitos tiedosta. Tälläkin päivällä on siis pohja pakanuudessa. Tuleeko mieleen yhtään ns. kristillistä juhlapäivää, joka olisi puhtaasti kristillinen? Miksi kristittyjen pitää viettää pakanajuhlia?

Vierailija
77/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuuluville pitää maksaa palkkaa pyhäpäivistä?

Vierailija
78/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänään kotona, koska firma on kiinni, mutta teen tietenkin etätöitä. 

Itsenäisyyspäivänä vapaata saavat pitää vain isänmaalliset ihmiset, jotka kunnioittavat sotaveteraaneja, soittavat Sibeliusta ja puhuvat Suomea kieliopillisesti oikein eivätkä roskaa isänmaata.

Itsenäisyyspäivä pitäisi poistaa kalenterista ja korvata Ruotsin kansallispäivällä (6.6.), koska alunperin Suomi ei ollut itsenäinen, vaan osa Ruotsia.

Suomen itsenäisyyspäivä on huomattavasti uudempi kiihkonationalistien tavallisen työpäivän päälle liimaama turhake.

Vierailija
79/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän itse vietä Uutta vuotta, Vappua tai Juhannusta? Pääsiäinen ja Joulukin ovat vähän niin ja näin, koska niillä on tukeva pohja pakana-ajan juhliin. 

Aivan yhden tekevää, mistä syystä eri vapaita vietetään. Ihmiset tarvitsevat välillä vapaata töistä ja koulusta ilman uskonnollista hapatusta. Vielä parempi olisi, jos arkivapaita saisi valita työstä itse oman aikataulun mukaisesti.

Uusi Vuosi, kuten kaikki vuodet, lasketaan Jeesuksen mukaan, vappuna juhlitaan Pyhää Valpuria ja juhannuksena Johannes Kastajaa. Pakanat ovat ymmärtämättömyyttään tehneet omat versionsa näistä pyhistä, mutta alkuperä on Kristuksessa. 

Vierailija
80/329 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Tälläkin päivällä on siis pohja pakanuudessa. Tuleeko mieleen yhtään ns. kristillistä juhlapäivää, joka olisi puhtaasti kristillinen? Miksi kristittyjen pitää viettää pakanaj

Siksi koska aikoinaan kristinuskon levittyä haluttiin pitää totutut juhlapäivät. Sisältö vain muuttui kun kulttuuri kehittyi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä