Mikä olisi "liian vanhanaikainen" nimi vuonna 2024 tai 2025 syntyvälle lapselle? Onko sellaista?
Tai vaihtoehtoisesti liian moderni nimi?
Toivon aiheesta asiallista keskustelua, ihan vakavissani mietin nyt tätä puolisoni kanssa.
Ja ei, ei olla raskaana eikä vauvan vanhempia, pohditaan kuitenkin vakavissaan.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan nimien hidas kierto isoäitisukupolven vastustuksesta? Minä olin tosi ihastunut Sylvi-nimeen, mutta oma, 40-luvulla syntynyt äitini piti sitä niin kammottavana, että luovuin siitä. Hänellä juurikin muistoja niistä ikävistä keski-ikäisistä Sylveistä.
Täydennyksenä vielä, että Sylvi-nimi on siis vasta viime vuosina lähtenyt uudelleen nousuun, kun itselläni tämä pohdinta oli ajankohtainen jo 12 vuotta sitten.
En uskoisi että Raija, Hilkka, Pirjo, Tarja, Marjo, Arja, Saila, Riitta, Tuula tulevat nykyään päiväkodissa vastaan. Myös taitavat sieltä puuttua Yrjö, Jyrki, Sauli, Reino, Kari, Matti, Markku, Pekka, Jaakko, Timo, Olavi ja Heikki.
Olen huomannut tällaisen: Lapselle ei anneta vanhempiensa ikäluokan miniä, eikä isovanhempienkaan, mutta isoisovanhempien ikäluokan nimissä on sitten jo hohtoa. Aino, Maria, Emma. . .
Vierailija kirjoitti:
En uskoisi että Raija, Hilkka, Pirjo, Tarja, Marjo, Arja, Saila, Riitta, Tuula tulevat nykyään päiväkodissa vastaan. Myös taitavat sieltä puuttua Yrjö, Jyrki, Sauli, Reino, Kari, Matti, Markku, Pekka, Jaakko, Timo, Olavi ja Heikki.
Olen huomannut tällaisen: Lapselle ei anneta vanhempiensa ikäluokan miniä, eikä isovanhempienkaan, mutta isoisovanhempien ikäluokan nimissä on sitten jo hohtoa. Aino, Maria, Emma. .
Matti, Jaakko ja Heikki voivat tulla vastaan missä vaan. Ainakin omassa tuttavapiirissäni näitä on koulussa, päiväkodissa ja vanhusten hoitokodissa.
2000-luvun massanimet on out eli Olivia, Leo, Helmi, Alvar, Väinö, Oliver, Elle, Nooa jne.
1900-luvun lopun nimet ovat nykyaikaisempia, vaikka Niina, Antti, Juha, Terhi, Netta, Mikko, Jenna jne.
Aloitin koukun 1971. Alaluokilla oli mm. Tiina, Tuula. Minna, Kirsi Tarja, Mika, Kari, Ari, Jari. Ritva ja Pekka. Tosi vanhoista nimistä mm. Aune olisi erikoinen lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin koukun 1971. Alaluokilla oli mm. Tiina, Tuula. Minna, Kirsi Tarja, Mika, Kari, Ari, Jari. Ritva ja Pekka. Tosi vanhoista nimistä mm. Aune olisi erikoinen lapselle.
NYt syntyville olisi joku ensin luettelemistasi nimistä erikoisempi valinta. Aune taas trendikäs ja veikkaan että yleistyy hyvää vauhtia.
Itse olen Jason Konrad Ebeneser. Tiedä onko toi liian vanha vai liian moderni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tällaisen: Lapselle ei anneta vanhempiensa ikäluokan miniä, eikä isovanhempienkaan, mutta isoisovanhempien ikäluokan nimissä on sitten jo hohtoa. Aino, Maria, Emma. .
Matti, Jaakko ja Heikki voivat tulla vastaan missä vaan. Ainakin omassa tuttavapiirissäni näitä on koulussa, päiväkodissa ja vanhusten hoitokodissa.
Kyllä Matti on nykylasten ja nuorten kohdalla harvinainen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Nimimuoti kiertää n. 100 vuoden syklissä, nyt muotia ovat 1920-luvun nimet ja 1930-lukukin nostaa päätään. Pk-seudulla olen törmännyt ilmiöön, jossa tulevat trendinimet otetaan käyttöön jo 15-20 v etukäteen. Eli kun nyt on muodikasta antaa lapselle nimeksi Leo, Eino, Aino ja Helmi, niin tämä trendivanhemmat antoivat nuo nimet lapsilleen jo 15-20 v sitten. Tällä logiikalla trenditietoiset alkavat antaa jo nyt nimiä, jotka tulevat muotiin n. 15-20 v päästä eli n. 1940-luvulla suosittuja nimiä, kuten Erkki, Pentti, Tuula ja Leena. Sitä tosin odotan mielenkiinnolla, että palaavatko aikoinaan suositut R-kirjaimella alkavat nimet (Risto, Ritva, Raija jne) takaisin muotiin vai jäävätkö R-nimet unholaan.
Yhteen pieneen Seppoon olen jo törmännytkin. :)
Ihan sanoja juttuja olen miettinyt. Nimien annossa on kerrostumia, jotkut antavat lapselleen nimen jo ennen kuin siitä tulee muotinimi. Nimellä on elinkaari, ja elinkaaren eri vaiheissa sitä antavat lapselleen erilaiset vanhemmat. Ensin ne trendsetterit, sitten maaseutukaupunkien keskiluokka ja lopuksi lähiöperheet. Siinä vaiheessa kun nimi saavuttaa lähiönimivaiheen, muut alkavat hyljeksiä sitä. Sitten nimi painuu noin sadan vuoden hiljaisuuteen. R-nimet eivät ole olleet suosittuja viime aikoina. Mutta nyt muiden 50-60-luvun nimien mukana minua on alkaneet kiinnostaa jotkin 50-60-luvun R-nimet kuten Ritva ja Virpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan nimien hidas kierto isoäitisukupolven vastustuksesta? Minä olin tosi ihastunut Sylvi-nimeen, mutta oma, 40-luvulla syntynyt äitini piti sitä niin kammottavana, että luovuin siitä. Hänellä juurikin muistoja niistä ikävistä keski-ikäisistä Sylveistä.
Täydennyksenä vielä, että Sylvi-nimi on siis vasta viime vuosina lähtenyt uudelleen nousuun, kun itselläni tämä pohdinta oli ajankohtainen jo 12 vuotta sitten.
Sylvia ja Lydia on kauniita nimiä. Samoin Klaudia on ihana. Ei kai ne enää ole liian vanhanaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis nimi. Olen miettinyt Aune Helenaa.
Taimi, Asta, Siiri, Martta, Hilja, Toivo, Otto, Väinö liian vanhoja nimiä. Nuorta Saria en ole tavannut, en Helenaa.. En Jaria, Karia . Eli 60 luvun nimet eivät vielä kierrä. Nykyään on liian outoja nimiä.. Netta, Meea, yms.
Olin vähän wtf kun sukulainen antoi lapselleen pari vuotta sitten nimeksi Väinö. Tulee itselle mieleen vaan jotain vanhoja pappoja tuosta nimestä (oon syntyny 1980-luvulla). Ja itse mietin myös nykyaikana sitä että entä jos lapsi joskus elämässään matkustaa, niin ulkomaalaisten on aika hankala sanoa ja kirjoittaa Ä ja Ö-kirjaimia. Mutta vissiin nuo vanhat nimet on taas jostakin syystä suosiossa?