Mikä olisi "liian vanhanaikainen" nimi vuonna 2024 tai 2025 syntyvälle lapselle? Onko sellaista?
Tai vaihtoehtoisesti liian moderni nimi?
Toivon aiheesta asiallista keskustelua, ihan vakavissani mietin nyt tätä puolisoni kanssa.
Ja ei, ei olla raskaana eikä vauvan vanhempia, pohditaan kuitenkin vakavissaan.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Nimimuoti kiertää n. 100 vuoden syklissä, nyt muotia ovat 1920-luvun nimet ja 1930-lukukin nostaa päätään. Pk-seudulla olen törmännyt ilmiöön, jossa tulevat trendinimet otetaan käyttöön jo 15-20 v etukäteen. Eli kun nyt on muodikasta antaa lapselle nimeksi Leo, Eino, Aino ja Helmi, niin tämä trendivanhemmat antoivat nuo nimet lapsilleen jo 15-20 v sitten. Tällä logiikalla trenditietoiset alkavat antaa jo nyt nimiä, jotka tulevat muotiin n. 15-20 v päästä eli n. 1940-luvulla suosittuja nimiä, kuten Erkki, Pentti, Tuula ja Leena. Sitä tosin odotan mielenkiinnolla, että palaavatko aikoinaan suositut R-kirjaimella alkavat nimet (Risto, Ritva, Raija jne) takaisin muotiin vai jäävätkö R-nimet unholaan.
Yhteen pieneen Seppoon olen jo törmännytkin. :)
Reinoon ja Marttiin olen törmännyt päiväkodissa ja leikkipuistossa. R-kirjain ei kyllä monessa nimessä esiinny.
Kasarinimet kuten Jenni tai Juho. Kaiken maailman Reinot ja Lyydiat ovat niin vanhanaikaisia että ovat trendikkäitä taas.
Vierailija kirjoitti:
Leija, Leia, Leia kuulostaa kauniilta
Maija, MaiaMiina, Mina
Leija tarkoittaa pierua...
Eemi, Eeli, Otso, Aarre ja muut mukatrendikkäät tusinanimet, jotka ovat joka toisella insta-mamman lapsella.
muhamed, ahmed ja vastaavat on vanhoja kulahtaneita nimiä
Arhippa ja Kotivalo tuskin palaavat suosituimpien nimien joukkoon, etenkään kutsumaniminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nelikymppisten yhdistelmänimihirviöt kuten Aripekka,Jari-matti, Sannariikka, Hanna-kaisa..
Nämä on kyllä vähintään viisikymppisiä, me nelikymppiset ollaan laurajennaaleksandracamilloja.
No ennemmin jopa kuuskymppisiä, olen itse 52 v eikä minun ikäisissäni tuollaisia ole. Me ollaan Minna, Sari, Katja, Kati, Petri, Marko, Jani, Joni...
Joni ei kuulu joukkoon, kasarilta.
Pirjot, Pirkot, Tuulat, Ritvat ja vastaavat.
Pertti, Reijo, Herkko, Hermanni jne.
Rumia nimiä, oli vuosituhat mikä hyvänsä.
Tänä vuonna syntyvät tyttövauvat joutuvat armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Impi ja Yrjö. Eivät toimisi enää.
Nimenomaan toimisivat. Tuollaisia nimiä nykyään on.
Sen sijaan Niina, Juha, Tommi, Tanja ja Joonas ovat liian vanhanaikaisia nykylapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikon paikallislehdessä ( luen aina kastetut ja kuolleet, ex-anopin kuolemaa odottelen...) niin, kastetuissa oli Kauno, se on jo aika kivikautinen nimi, vaikkein silloin juuri kaunoa kirjoitettu.
Kauno kuuluu samaan sarjaan kuin Sulo, Vieno, Kaapo, Kuuno, Vaito, Taito, Auvo, Tenho..
2020-luvun pikkulasten nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Nimimuoti kiertää n. 100 vuoden syklissä, nyt muotia ovat 1920-luvun nimet ja 1930-lukukin nostaa päätään. Pk-seudulla olen törmännyt ilmiöön, jossa tulevat trendinimet otetaan käyttöön jo 15-20 v etukäteen. Eli kun nyt on muodikasta antaa lapselle nimeksi Leo, Eino, Aino ja Helmi, niin tämä trendivanhemmat antoivat nuo nimet lapsilleen jo 15-20 v sitten. Tällä logiikalla trenditietoiset alkavat antaa jo nyt nimiä, jotka tulevat muotiin n. 15-20 v päästä eli n. 1940-luvulla suosittuja nimiä, kuten Erkki, Pentti, Tuula ja Leena. Sitä tosin odotan mielenkiinnolla, että palaavatko aikoinaan suositut R-kirjaimella alkavat nimet (Risto, Ritva, Raija jne) takaisin muotiin vai jäävätkö R-nimet unholaan.
Yhteen pieneen Seppoon olen jo törmännytkin. :)
Olen huomannut tämän saman ilmiön omassa suvussa ja tuttavapiirissä. Etenkin pk-seudulla asuvat trenditietoisimmat tosiaan antavat lapsilleen sellaisia nimiä, jotka tuntuvat maakunnissa silloin antohetkellä liian harvinaisilta, ja tulevat käyttöön vasta 15-20 vuotta myöhemmin.
Uskoisin, että r-nimistä Kerttu voisi olla potentiaalinen nousija, ja jonkin ajan kuluttua ehkä Pirkko, mutta en usko että Ritva tai Raija tulevat nyt heti kohta suosituiksi. Ei vielä. Niitä oli joo 40-luvulla, mutta olivat aika suosittuja 60-luvullakin, eikä 60-luvun nimien aika tule niin kauan kuin ne ihmiset keikkuvat vielä keskuudessamme. Jos annetaan jokin suvun vanha nimi, niin ei se ole oman äidin eikä mummon nimi, mutta isomummon nimi alkaa kelvata.
Leija, Leia, Leia kuulostaa kauniilta
Maija, Maia
Miina, Mina