Mikä olisi "liian vanhanaikainen" nimi vuonna 2024 tai 2025 syntyvälle lapselle? Onko sellaista?
Tai vaihtoehtoisesti liian moderni nimi?
Toivon aiheesta asiallista keskustelua, ihan vakavissani mietin nyt tätä puolisoni kanssa.
Ja ei, ei olla raskaana eikä vauvan vanhempia, pohditaan kuitenkin vakavissaan.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on liian vanhanaikainen yhdelle, voikin olla ihanan moderni toiselle.
Esimerkiksi yhdeksänkymppinen mummoni pitää Iida-nimeä ihan hirveänä, keski-ikäisen, ikävän naisen nimenä. Hänen ikäluokkansa tunsi lähinnä Iidoja, jotka olivat tuolloin keski-ikäisiä ja pahantuulisia tätejä. Nyt lapsia saavat ihmiset eivät tunteneet noita naisia, joten heillä ei ole samaa painolastia.
Totta, juuri noin nimet kiertää. Mun korvaani Iida on ihan kiva vanha nimi, joka sopisi nuorelle tyttölapselle.
Omalle sukupolvelleni keski-ikäisen pahantuulisen tädin nimi olisi esimerkiksi Ritva.
Ja nyt kun on itse keski-iässä, jotkut tälle sukupolvelle usein annetut nimet, joita ei ole myöhempinä vuosikymmeninä niin paljoa annettu, kai ovat seuraaville nuorille niitä "kamalia keski-ikäisten nimiä". 🤔😁
Anne ja Helena ovat ajattomia nimiä. Helena on yksi kauneimmista naisen nimistä. Ovat myös kansainvälisiä nimiä.
Kaikki suurten ikäluokkien yhdistelmänimet kuten Marja-Liisa ja yhdistelmänimet ylipäänsä. Nykyisten keski-ikäisten suositut Sami, Mika, Sanna, Pasi, Miia yms. Liian moderni nimi taas on silloin, jos muilla on ongelmia sen ymmärtämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole Annen, Päivin, Marja-Leenan, Markun, Harrin, Arin tai Timon aika.
Eikä Pasin.
Sylvi, Sylvia on ajaton nimi. Se sopii myös toiseksi etunimeksi. Ei ole koskaan liian vanha nimeksi.
Lyyli, Lyydi, Lydia on samantyyppinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä vanhanaikaisia nimiä on tällä hetkellä ne kasari-ysärilasten nimet. Minna, Tiina, Sanna, Hanna, Kaisa, Jari, Joni, Ville, Markus, Lauri jne. Noista nimistä tietää heti, että ihminen on. 30-45-vuotias.
Aika moni näistä nimistä ovat olleet jo 1960-luvulla suosittuja. Joten mielestäni esim. Jari-nimiset ovat jo lähempänä kuuttakymmentä.
Ei sellaista olekaan. On vaan tyylikästä, että kaikilla ei ole oman ikäluokan muotinimeä.
Nimiä luettelematta sanoisin, että useimmat nykyisten 30 - 40-vuotiaiden ja erityisesti useimmat heidän vanhempiensa nimet kuulostavat nyt syntyvillä vanhanaikaisilta.
Vierailija kirjoitti:
M u l k k u
P i l l u
Siis käykö täällä jotain teinipoikiakin kirjoittelemassa?
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon on vanhoja nimiä, joita tuskin kukaan lapselleen haluaa, kuten vaikkapa:
Aikamieli, Aikio, Arpia,Himottu, Hirvi, Hyvätty, Ihalempi, Ihamuoto, Ikitiera, Ikopäivä, Ikäheimo, Ikävalko, Ilakka, Ilma, Ilmatoivia, Jurva, Kaivattu, Kaipia, Kaukovalta, Keiho, Kekko, Kokko, Kontio, Kostia, Kotarikko, Kultamies, Kultimo, Kukurtaja, Lemmäs, Lempiä, Lempo, Maanavilja, Meripäivä, Mielikki, Mielitty, Mielo, Montaja, Nousia, Päivälapsi, Päiviä, Rautia, Sarijoutsi, Sotijalo, Tapatora, Tapo, Tiera, Toiva, Toivelempi, Toivikki, Toivottu, Torio, Tornia, Unaja, Unti, Utujoutsi, Valta,Vihas, Vihavaino,Viljakka, Viljari, Viti, Äijö
Airikka, Ampuja, Hellikki, Hopea, Hyvätty, Janakka, Joutsi, Joutsimies, Jutikka, Kainu, Kaivas, Kalamies, Kalpio, Kare, Koira, Koveri, Kulta, Kultimo, Kupias, Kurikka, Kuutamo, Laulaja, Lyylikki, Mieho, Miela, Mielipäivä, Miekka, Mietti, Neuvo, Otra, Paasia, Paaso, Puukko,
Kyllä minä voisin antaa lapselleni nyt nimeksi Vilja, Kontio, Kuutamo tai Osma.
Vierailija kirjoitti:
Anne ja Helena ovat ajattomia nimiä. Helena on yksi kauneimmista naisen nimistä. Ovat myös kansainvälisiä nimiä.
No kyllä Anne on aika 60-70-luvun nimi. Eipä niitä ole sitä ennen ja sen jälkeen juurikaan nimeksi annettu. Helenaa on enemmän toisena nimenä ja 50-luvulla on ollut Helena nimen kultakausi. Tiedän yhden nyt yli 20v Helena nimisen tytön ja kun hänet aikoinaan kastettiin, ajattelin, että onpa keski-ikäisten ihmisten nimi tytölle tempaistu.
Arhippa, Ritva, Sari, Marja-Liisa, Pirkko, Jorma, Jani
Kaija. En antaisi. Ja on sentään mun äidin nimi.
Nimimuoti kiertää n. 100 vuoden syklissä, nyt muotia ovat 1920-luvun nimet ja 1930-lukukin nostaa päätään. Pk-seudulla olen törmännyt ilmiöön, jossa tulevat trendinimet otetaan käyttöön jo 15-20 v etukäteen. Eli kun nyt on muodikasta antaa lapselle nimeksi Leo, Eino, Aino ja Helmi, niin tämä trendivanhemmat antoivat nuo nimet lapsilleen jo 15-20 v sitten. Tällä logiikalla trenditietoiset alkavat antaa jo nyt nimiä, jotka tulevat muotiin n. 15-20 v päästä eli n. 1940-luvulla suosittuja nimiä, kuten Erkki, Pentti, Tuula ja Leena. Sitä tosin odotan mielenkiinnolla, että palaavatko aikoinaan suositut R-kirjaimella alkavat nimet (Risto, Ritva, Raija jne) takaisin muotiin vai jäävätkö R-nimet unholaan.
Yhteen pieneen Seppoon olen jo törmännytkin. :)
Ritva. Vanhanaikainen ja kamala.
Miehen nimistä Reijo.
Näitä on vaikka kuinka paljon, eli eivät ne ole liian vanhanaikaisia vaan muotinimiä.