Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammografia, sattuuko se?

Vierailija
05.05.2024 |

Tuli kutsu ensimmäistä kertaa ja ensi viikolla pitäisi mennä. Osuu kiireiselle viikolle ja päivälle. Tuleekohan loppupäivän töistä mitään, kun käyn kuvauksessa? Sattuuko se kuinka paljon?

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävintä on se tilanne. Ensin olet aulassa, sitten sisään ja yläosa paljaaksi. Sitten vaan ne rinnat siihen levylle yksi kerrallaan ja sitten vaatteet päälle ja ulos. Noin 5 minuuttia olet siellä sisällä kelmeässä valossa. Eniten säälittää se työntekijä siellä. 

Vierailija
62/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koon 65AA (ennen menkkoja sen kaks päivää ehkä just ja just A) rinnoilla tekee perkeleen kipeää.

Mutta tosiaan kestää vaan sen hetken, parhaassa tapauksessa kuvaus onnistuu kerralla eikä tule niitä "oho tää luiskahti taas pois levyjen välistä, otetaas vielä neljäs kokeilu.."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä se täälläkin tehdään, vaikka kutsu on yleinen ja maksuton käynti. Kaupunki siis ilmeisesti ostaa sen ostopalveluna. 

Seulonnat tehdään koko Suomessa yksityisillä.

Minulle on aina tehty julkisella. Kaupunginsairaalaan on aina pitänyt mennä mammografiaan. 

Vierailija
64/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hoitajasta ja tisseistä 🤔

Vierailija
65/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo keskustelu. Rintoja on erilaisia ja erikokoisia ja ihmisten kipukynnyksissä myös eroa. Jos sua ei mammografia satu, niin se ei tarkoita etteikö jollain muulla satu. Minulla jo pienten rintojen saaminen alustalle on helvetinmoista ähellystä ja repimistä. Ihan eri juttu kuin jollain, joka voi vaan asettaa lollonsa siihen. Vähän nyt ymmärrystä erilaisille tilanteille.

Vierailija
66/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kokeile: purista toista rintaasi molemmilla käsilläsi litteäksi ja saat vähän osviittaa siitä miltä se tuntuu. Siinä koneessa on tarkoitus puristaa rinta mahdollismman litteäksi, koska sitten kuvien laatu paranee.

Kyllähän se sattuu, kun painaa tarpeeksi paljon. En tiedä mitä tekisin, kun muutenkin stressaava työviikko. Meinasin jo vaihtaa ajan, mutta en nyt tiedä. D-kupin rinnat on. Luin jostain kauhukertomuksia että rintojen muoto olisi jäänyt pysyvästi löysemmäksi/littanaksi, voiko tuo pitää paikkansa? Voi elämänkevät sentään... Ap

Ei tietenkään voi pitää paikkaansa ainakaan luomurinnoilla. Sitä en tiedä miten silikonit ja muut tekotissit käyttäytyvät.

Jollain oli kumitissi poksahtanut siinä puristuksissa. Nainen ei kehdannut sanoa, että on silikonit.

Vierailija
67/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo keskustelu. Rintoja on erilaisia ja erikokoisia ja ihmisten kipukynnyksissä myös eroa. Jos sua ei mammografia satu, niin se ei tarkoita etteikö jollain muulla satu. Minulla jo pienten rintojen saaminen alustalle on helvetinmoista ähellystä ja repimistä. Ihan eri juttu kuin jollain, joka voi vaan asettaa lollonsa siihen. Vähän nyt ymmärrystä erilaisille tilanteille.

Niinhän se on mutta oikeasti se puristus kestää pari sekuntia ei minuutteja niin kuin joku väitti. Koko käynnissä ei mene montaakaan minuuttia. 

Vierailija
68/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot ja sattuu. Helvetisti.

Vierailija
69/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on mutta oikeasti se puristus kestää pari sekuntia ei minuutteja niin kuin joku väitti. Koko käynnissä ei mene montaakaan minuuttia. 

Noin 10-15 sekuntia todellisuudessa.

Vierailija
70/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta minulla kestää jo niiden rintojen venyttäminen siihen alustalle enemmän kuin pari sekuntia ja jo se sattuu. Ja kuvaaminen kestää kauemmin kuin pari sekuntia myös. Ole iloinen jos ei tunnu missään. Minulla prosessi on todella kivulias.

Vierailija
71/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella kävin kyseisessä tutkimuksessa. Kokonaisuudessa meni max 10 minuuttia. Rinnat levyjen väliin, kumpikin erikseen. Ei sattunut yhtään. 

Vierailija
72/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä se täälläkin tehdään, vaikka kutsu on yleinen ja maksuton käynti. Kaupunki siis ilmeisesti ostaa sen ostopalveluna. 

Seulonnat tehdään koko Suomessa yksityisillä.

Ai minä olen käynyt ihan julkisella oysin avohoitalossa, en yksityisellä koskaan. Samassa paikassa on otettu ohutneula näytteet ja viimeksi paksuneulanäyte.

Vierailija
73/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen ettei niitä isoja lollojakaan vain aseteta siihen levylle, kun pitää kuitenkin saada mahdollisimman paljon kuvattua. Eli ihan samanlailla niitä isojakin siihen kaivetaan kainaloista asti kuin pieniä. Minulle sanoi että pitää saada mahdollisimman paljon kudosta kuviin. 

Vierailija
74/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän aikaa nipistää. Riippuu tekijästä ja koosta

Vierailija
75/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa synnytykseen niin ei todellakaan satu. On niin lyhyt toimenpide muutenkin.

Vierailija
76/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen ettei niitä isoja lollojakaan vain aseteta siihen levylle, kun pitää kuitenkin saada mahdollisimman paljon kuvattua. Eli ihan samanlailla niitä isojakin siihen kaivetaan kainaloista asti kuin pieniä. Minulle sanoi että pitää saada mahdollisimman paljon kudosta kuviin. 

Mulla on isot eikä niitä vaan siihen heitetä, venyttää ja vanuuttaa saa😁 Nämä kuitenkin ovat ihanteelliset mammoa varten, nuorempana tuntui jonkun verran kipua mutta kuten sanottu, toimenpide kestää niin vähän aikaa että sen kestää kuka tahansa. Ja jos ei, rintasyöpä on huomattavasti kivuliaampi. 

Vierailija
77/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pienehköt a/b rinnat, kiinteät eikä roiku, ei raskauksia. Ei sattunut millään lailla, eihän se nyt miellyttävää ole mutta ei myöskään tippaakaan kivuliasta. Mieluummin kävisin mammografiassa kuin vaikka hammaskiven poistossa. 

Vierailija
78/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko rintasi normaalisti kivuliaat (ilman mammografioita). sattuuko, jos esim. lääkäri on joskus tutkinut ne palpoimalla? Jos vastaus on jompaankumpaan kyllä, niin mitä luultavimmin se mammografiakin sattuu. Ota särkylääke kotona paria tuntia ennen tutkimusta.

töissä voit olla ihan normaalisti: se kipu on samanlaista kun muukin kipu: kun kivun aiheuttaja poistuu, niin kipukin poistuu, joten rintasi tuskin ovat mammografian jälkeen kipeät.  Jos olet mustelmaherkkä ja kone on puristanut kovaa, niin voi mustelma tulla (minulle ei ole koskaan tullut, on tehty mammografioita pari n. kolmekymmisenä, kun löytyi kyhmyjä toisesta rinnasta. Toisella kertaa tehtiin vain ultraääni, koska koin ensimmäisen mammografian niin tuskallisena eikä hoitaja tehnyt mitään vaikka sanoin, että sattuu liikaa, haluan taukoa. Sanoi vain, että ihan kohta ohi. Sen vuoksi sanoin ennen toista mammografia lähetettä lääkärille, että turhaan kirjoitat, en mene ja kerroin miksi.). Ensi vuonna kai saan sen ikäkausiseulonnan ja aion mennä kyllä sinne, otan särkylääkkeen etukäteen,  mutta aion myös varmistaa, että jos haluan tutkimuksen keskeytettävän, niin se keskytetään.

Kaikesta huolimatta sanon,että kannattaa mennä. Et voi tietää etukäteen miltä tutkimus sinun kohdallasi tuntuu, joten ei kannata minkään nettimielipiteen perusteella etukäteen alkaa pelätä, että se sattuu kuitenkin liikaa. Kyllä ne hoitajat kuitenkin suurimmaksi osaksi osaavat ottaa potilaan huomioon ja kuulla tätä.

Vierailija
79/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille. En jätä menemättä, mutta mietin että pitäisikö aikaa hiukan siirtää helpommalle viikolle. Noh, en voi tietää etukäteen miltä se minusta tuntuu, joten turhaa vaivaan tällä päätäni. Ap

Vierailija
80/177 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa kun kerrot hoitajalle että pelkäät kipua, tai että sinulla on ollut huonoja kokemuksia. Hoitaja varautuu tekemään kuvauksen nopeasti, jotta pääset helpommalla. Ja ota se kipulääkekin etukäteen jos tarve.