Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autatko jos näet hädässä olevan ihmisen?

Vierailija
05.05.2024 |

Minulla auttaminen on rakennettu geeneihin.En ikinä voisi kävellä vain ohi välittämättä.

Juuri kiskoin rollan kanssa kaatuneen mummon pystyyn.

Edellisellä kerralla autoin juovuksissa pyörällä kaatunutta.Tapauksia monia ollut muitakin.

Miten joku voi vain kävellä ohi?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään moraalista tai eettistä velvollisuutta auttaa. Jos joku on joutunut onnettomuuteen ja kävelen ohi, en ole minä vahingoittanut ketään enkä syyllinen mihinkään.

Tuolla tavalla syyllistyt rikokseen josta seuraa tietenkin rangaistus.

Ei tuu rangaistusta, jos väittää ettei nähnyt mitään.

Vierailija
82/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valikoiden

Petterikö se siellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

My body, my choice, päätän itse ketä autan vai autanko ollenkaan.

Goes both ways buddy.

Vierailija
84/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja usein tuntuu että samat ihmiset ovat aina auttamassa, loput ei huomaa mitään. Olin viime kesänä rauhoittelemassa ja todistajana kolmessa liikenneonnettomuudessa ja kerran soitin poliisit kun kuuntelin pariskunnan tappelua. Ainoa mitä vältän ovat kovasti päihtyneet ihmiset, jotka ovat isokokoisempia kuin minä. Heistä saatan mainita vaikkapa läheiseen baariin, että seuraisivat olotilaa, mutta en itse lähesty

Räkäläporukat, sinäkin, kuulut heihin: parempi on pyytää apua 112.

En kuulu kun en edes juo alkoholia. Ambulanssin voi toki soittaa mutta eivät läheskään aina tule, varsinkin jos vain sanoo että tyyppi on vähän sekava

Olet siis juonut sisuskalusi paskaksi.

Vierailija
85/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan nostanut vanhuksen junaan kun ne portaat oli silloin vielä hankalia. Ei hän tosin ollut edes junaan menossakaan mutta mistäs minä sen olisin voinut tietää.

Vierailija
86/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En auta humalaisia tai nistejä

Ihmisiä hekin ovat ja siten auttamisvelvollisuus koskee myös heitä. Vaikka ei päihteidenkäyttöä sekavuuteen asti kannattaisikaan, niin hekin ovat jonkun tyttäriä tai poikia, isiä tai äitejä, siskoja tai veljiä. Varovainen pitää toki lähestyessä olla ja puhutella, onko kaikki hyvin tms. He voivat olla aika sekaisin ja tulkita tilanteen väärin, etenkin aineissa olevat.  

Ehkä äidit ja isät voi haluta että lapsi kuolee, lapset että vanhempi kuolee tai sisarukset että sisko/veli kuolee. Tylyä sanoa noin mutta toisille se voi olla helpotus jos pääsevät päihdeongelmaisesta eroon. 

Tuokin on mahdollista. Mutta emme voi tietää emmekä ottaa Jumalan asemaa toisen ihmisen elämää ja ehkä henkeä koskevassa päätöksessä, että enpä auta tuota päihteidenkäyttäjää. Itkuisia, menehtyneiden päihteitä käyttäneiden nuorten vanhempien haastatteluja on ollut paljon lehdissä, kaipaavat menehtynyttä nuortaan loppuikänsä.

Kyllä päihteidenkäyttäjistäkin moni läheinen välittää, osa pitkäaikaiskäyttäjien läheisistä voi olla hyvin uupuneita mutta silti he yleensä toivovat heidän jäävän henkiin riskikäyttäytymisestään huolimatta ja raitistuvan. 

Vierailija
87/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään moraalista tai eettistä velvollisuutta auttaa. Jos joku on joutunut onnettomuuteen ja kävelen ohi, en ole minä vahingoittanut ketään enkä syyllinen mihinkään.

Sitten muiden kansalaisten kadulla täytyy antaa sulle sukkasaippuaa, jotta opit olemaan!

Jos ei kadulla ole kenelläkään saippuaa, niin otetaan kivi!

Vierailija
88/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette jos nainen pahoinpitelee ilkeän oloista miestä , joka huutelee naiselle, mutta makaa sikiöasennossa? 

a autat potkimisessa

b autat miestä hyökkäämällä naisen kimppuun?

Jos miehellä on kuitenkin silmät auki ja vilauttaa paljaan pillun, kyllä yleensä virkoaa ja tervehtyy.

Ellei oo kaappihåmå.

Vierailija
89/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan jätä auttamatta??

Todella moni jättää. Uskaltaisin sanoa että valtaosa.

Näin ilmeisesti on. Eräs rollaattorilla liikkuva vanhempi rouva oli kaatunut ja riensin auttamaan. Ensin kysyin oliko loukannut itseään tai sairauskohtaus. Sitten autoin ylös. Rouva kiitteli miten harvinaista että joku tulee auttamaan. Ällistyin, en osannut sanoa mitään. Saatoin hänet vielä kotiovelleen. Hän oli humalassa, lievästi, mutta se ei ole syy olla auttamatta.

Toiselle mummolle soitin ambulanssin kun löysin hänet jäällä makaamassa ja ensimmäinen kysymys 112:ssa oli onko mummo humalassa. EI OLE, vastasin lujasti. Muuten ei olisi apua sieltä tullut. Ja jos en itse ole kaatumista nähnyt, taatusti soitan ambulanssin koska en voi tietää onko murtumia, sairauskohtaus, päänsä lyönyt vai peräti väkivaltaa kohdannut. Minä en ole ammattilainen, ambulanssissa on kaksikin.

Vierailija
90/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten muiden kansalaisten kadulla täytyy antaa sulle sukkasaippuaa, jotta opit olemaan!

Näin se vain on. Menikö tunteisiin?

Vierailija
91/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja usein tuntuu että samat ihmiset ovat aina auttamassa, loput ei huomaa mitään. Olin viime kesänä rauhoittelemassa ja todistajana kolmessa liikenneonnettomuudessa ja kerran soitin poliisit kun kuuntelin pariskunnan tappelua. Ainoa mitä vältän ovat kovasti päihtyneet ihmiset, jotka ovat isokokoisempia kuin minä. Heistä saatan mainita vaikkapa läheiseen baariin, että seuraisivat olotilaa, mutta en itse lähesty

Räkäläporukat, sinäkin, kuulut heihin: parempi on pyytää apua 112.

En kuulu kun en edes juo alkoholia. Ambulanssin voi toki soittaa mutta eivät läheskään aina tule, varsinkin jos vain sanoo että tyyppi on vähän sekava

Olet siis juonut sisuskalusi paskaksi.

Sinusta toisia auttavat ihmiset ovat siis entisiä alkoholisteja?

Vierailija
92/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä autan. Tietysti mitään sankaria en ala leikkimään esim. menemällä vaikka puukkokeppostelun väliin koska piittaan myös omasta terveydestäni.

Tuollaista tilannetta varten tulisi kannossa olla pistooli - luvalla tai illman! Käytetään luonnollisesti ainoastaan todellisessa hätätapauksessa monikulttuurisuuden yllättäessä!

Kuuluvat sanovan Ameriikassakin, että on parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana!

Maamme on jokatapauksessa menossa siihen suuntaan, että yhä useampi kansalainen alkaa aseistautua omaehtoisesti oman ja etenkin läheistensä turvallisuuden takia!

Jopa päättäjämme näyttävät ymmärtävän tämän ja siksi ovat tietyt lakiluonnokset parhaillaan lausuntokierroksella. Kuitenkaan turvallisuuden heikkenemisen juurisyihin he eivät näytä uskaltavan puuttua!

Vierailija
93/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta tietenkään, jos menee epäonnisen läheisyyteen voi saada itse myös kirouksen ja 10 vuotta epäonnea omassa elämässään. Näin meidän hihhulikirjassa myös kerrotaan.

Mikä tällainen kirja on?

En aidon oikeasti tiedä enkä ole moista kuullut milloinkaan. 

Kerro nyt, mistä on kyse.

Vierailija
94/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina joku näkee ja tietää. Näin se on.

Vierailija
95/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tehdä ketään syntymättömäksi vaikka hän ei olisi halunnut syntyä kuolemaan ja mätänemään.

Vierailija
96/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikoinaan nostanut vanhuksen junaan kun ne portaat oli silloin vielä hankalia. Ei hän tosin ollut edes junaan menossakaan mutta mistäs minä sen olisin voinut tietää.

Teit oikein. Pääasia on, että tekee jotain.

Vierailija
97/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan pitää auttaa hädässä olevaa, muuten on heitteillejättö. Myös inhimillisyyden vuoksi ja moraalin. Hienoa, että autat, Ap!

En auta enää. Olen ollut kiltti ja avulias, mutta muuttanut asenteeni täysin, koska en ole itse saanut apua pyynnöstä huolimatta sen harvan kerran, kun olisin sitä tarvinnut. Laki ei toimi pelotteena, ei sitä kukaan muukaan noudata. Kävelen ohi vaikka mitä näkisin, enkä virallisesti ole edes paikalla ollutkaan. Jos joku kuukahtaa jalkakäytävälle, kuukahtakoon, se on sen kuukahtajan ongelma, ei minun. Ja ei, en todellakaan odota, että minuakaan autettaisiin, osittain siihen johtopäätökseen hieman tiukahko kantani juuri perustuukin.

Ja ikää on?

Diagnoosit?

Katkeruutta?

Jäänyt

Sinulla on omatunto. Et pääse koskaan, ikinä,  sitä pakoon.

Vierailija
98/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne puusilmät ei tee yhtään mitään, sitäpaitsi ne pelkää.

Vierailija
99/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan pitää auttaa hädässä olevaa, muuten on heitteillejättö. Myös inhimillisyyden vuoksi ja moraalin. Hienoa, että autat, Ap!

En auta enää. Olen ollut kiltti ja avulias, mutta muuttanut asenteeni täysin, koska en ole itse saanut apua pyynnöstä huolimatta sen harvan kerran, kun olisin sitä tarvinnut. Laki ei toimi pelotteena, ei sitä kukaan muukaan noudata. Kävelen ohi vaikka mitä näkisin, enkä virallisesti ole edes paikalla ollutkaan. Jos joku kuukahtaa jalkakäytävälle, kuukahtakoon, se on sen kuukahtajan ongelma, ei minun. Ja ei, en todellakaan odota, että minuakaan autettaisiin, osittain siihen johtopäätökseen hieman tiukahko kantani juuri perustuukin.

Ja ikää on?

D

Vää-vää-vää-yhy-yhy-äää...työnnä se omatuntos hanuriis.

Vierailija
100/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta vaikka toinen kuinka tarvitsisi apua. Kuolkoot pois. Katselen toiseen suuntaan ja viheltelen siinä samalla. 

Sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi