Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autatko jos näet hädässä olevan ihmisen?

Vierailija
05.05.2024 |

Minulla auttaminen on rakennettu geeneihin.En ikinä voisi kävellä vain ohi välittämättä.

Juuri kiskoin rollan kanssa kaatuneen mummon pystyyn.

Edellisellä kerralla autoin juovuksissa pyörällä kaatunutta.Tapauksia monia ollut muitakin.

Miten joku voi vain kävellä ohi?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta humalaisia tai nistejä

Ihmisiä hekin ovat ja siten auttamisvelvollisuus koskee myös heitä. Vaikka ei päihteidenkäyttöä sekavuuteen asti kannattaisikaan, niin hekin ovat jonkun tyttäriä tai poikia, isiä tai äitejä, siskoja tai veljiä. Varovainen pitää toki lähestyessä olla ja puhutella, onko kaikki hyvin tms. He voivat olla aika sekaisin ja tulkita tilanteen väärin, etenkin aineissa olevat.  

Vierailija
62/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään moraalista tai eettistä velvollisuutta auttaa. Jos joku on joutunut onnettomuuteen ja kävelen ohi, en ole minä vahingoittanut ketään enkä syyllinen mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä autan. Tietysti mitään sankaria en ala leikkimään esim. menemällä vaikka puukkokeppostelun väliin koska piittaan myös omasta terveydestäni.

Tuollaista tilannetta varten tulisi kannossa olla pistooli - luvalla tai illman! Käytetään luonnollisesti ainoastaan todellisessa hätätapauksessa monikulttuurisuuden yllättäessä!

Kuuluvat sanovan Ameriikassakin, että on parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana!

Vierailija
64/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Joitakin voisin auttaa, joidenkin ohi kävelisin kuin en huomaisikaan heitä.

Vierailija
65/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette jos nainen pahoinpitelee ilkeän oloista miestä , joka huutelee naiselle, mutta makaa sikiöasennossa? 

a autat potkimisessa

b autat miestä hyökkäämällä naisen kimppuun?

Käännän selkäni koko tilanteelle. En enää ikinä puutu parisuhdetappeluihin. 

Vierailija
66/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta tietenkään, jos menee epäonnisen läheisyyteen voi saada itse myös kirouksen ja 10 vuotta epäonnea omassa elämässään. Näin meidän hihhulikirjassa myös kerrotaan.

Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, jos auttaa toista, se voi tulla itselle tai läheisille joskus takaisin - ei tosin aina. Mitäköhän hihhulikirjaa tarkoitat? 

Vierailija
67/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja usein tuntuu että samat ihmiset ovat aina auttamassa, loput ei huomaa mitään. Olin viime kesänä rauhoittelemassa ja todistajana kolmessa liikenneonnettomuudessa ja kerran soitin poliisit kun kuuntelin pariskunnan tappelua. Ainoa mitä vältän ovat kovasti päihtyneet ihmiset, jotka ovat isokokoisempia kuin minä. Heistä saatan mainita vaikkapa läheiseen baariin, että seuraisivat olotilaa, mutta en itse lähesty

Räkäläporukat, sinäkin, kuulut heihin: parempi on pyytää apua 112.

En kuulu kun en edes juo alkoholia. Ambulanssin voi toki soittaa mutta eivät läheskään aina tule, varsinkin jos vain sanoo että tyyppi on vähän sekava

Vierailija
68/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään moraalista tai eettistä velvollisuutta auttaa. Jos joku on joutunut onnettomuuteen ja kävelen ohi, en ole minä vahingoittanut ketään enkä syyllinen mihinkään.

Tuolla tavalla syyllistyt rikokseen josta seuraa tietenkin rangaistus.

Vierailija
69/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa niitä vanhoja naisia lentokoneessa, etenkin ulkomailla. Jos tarvitsevat apua laukkujensa kanssa, niin pyytäkää lentoemäntä paikalle.

Vierailija
70/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta yhtään!

Vierailija
71/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan jokaikistä, olen auttanut konttaavan deekun kaatosateesta, sammuneen naisen housut kintuissa kadulta, herätellyt sammuneen nuoren miehen suorasta auringonpaahteesta kotiinsa syömään. Ikävä kyllä paikalla on aina ollut muita ihmisiä jotka eivät ole tehneet mitään. 

Vierailija
72/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En auta humalaisia tai nistejä

Ihmisiä hekin ovat ja siten auttamisvelvollisuus koskee myös heitä. Vaikka ei päihteidenkäyttöä sekavuuteen asti kannattaisikaan, niin hekin ovat jonkun tyttäriä tai poikia, isiä tai äitejä, siskoja tai veljiä. Varovainen pitää toki lähestyessä olla ja puhutella, onko kaikki hyvin tms. He voivat olla aika sekaisin ja tulkita tilanteen väärin, etenkin aineissa olevat.  

Ehkä äidit ja isät voi haluta että lapsi kuolee, lapset että vanhempi kuolee tai sisarukset että sisko/veli kuolee. Tylyä sanoa noin mutta toisille se voi olla helpotus jos pääsevät päihdeongelmaisesta eroon. 

Vierailija
73/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Entä jos oma läheisesi on joutunut onnettomuuteen ja kaikki ajattelevat samoin kuin sinä ja kävelevät ohi? Ja tämän vuoksi läheisesi menehtyy tai vammautuu vakavasti loppuiäkseen?

Vierailija
74/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain aikuisia. En halua syytettä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. 

Hyvä pointti. Samalla perustelulla otan myös itse tämän periaatteen käyttöön.

Vierailija
75/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa väärältä jos vaan kysymättä revit mummot ja kaikki ylös. Jos on murtumia tai vammoja, sairaus, ei pitäisi repiä vaan ylös. Ole varovainen kun kosket ihmisiin, myös jos nuori kaatunut. Usein täällä on muitakin kuin minä, avuksi. Ja voi varmistaa siten että saa apua. Itse halusin kerran olla maassa hetken aikaa kaatumisen jälkeen, näytti niin kivalta tähtitaivas, joku mies oli heti pakottamassa ylös. Pääsen itsekin ylös. Missä saa olla rauhassa.

Niin että parempi vaan jättää sitten siihen ja kävellä ohi?

No oliskon ehkä vaihtoehto selvittää, mikä henkilöllä on, kykeneekö hän toimimaan itse ja sitten soittaa ensiapua, niin että kaatunutta autetaan ammattitaidolla eikä tietämättä mitä tekee. Voit nostelulla aiheuttaa pysyviä vammoja, jos et tiedä lähtötilannetta. 

Just näin. Vaihtoehtoja on. 

Mutta sitö vaihtoehtoa ei ole olla täysin reagoimatta.

Kyllä sydän aikanaan sitten kertoo, aina muistuttaa.

Vierailija
76/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioin jokaisen tapauksen erikseen. Jos tunnen hädässä olevan ja mielestäni hän on hyvä tyyppi, tietenkin autan. Sen sijaan joku juoppo, nisti, pössyttelijä, ärsyttävät henkilöt tai muuten vain vajaat jätän kohtalon varaan. Minulla on valta päättää ja sitä valtaa myös käytän!

Vierailija
77/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkeroita en auta. Muita voin auttaa, jos ei ole itse aiheutettu tilanne.

Vierailija
78/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta enää. Ei muakaan silloin autettu. 

Vierailija
79/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

My body, my choice, päätän itse ketä autan vai autanko ollenkaan.

Vierailija
80/107 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran autoin vanhaa naista joka kompuroi kadulla. Hän kertoi sitten että polvi reistailee, ja harva auttaa koska pitää häntä humalaisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä