Autatko jos näet hädässä olevan ihmisen?
Minulla auttaminen on rakennettu geeneihin.En ikinä voisi kävellä vain ohi välittämättä.
Juuri kiskoin rollan kanssa kaatuneen mummon pystyyn.
Edellisellä kerralla autoin juovuksissa pyörällä kaatunutta.Tapauksia monia ollut muitakin.
Miten joku voi vain kävellä ohi?
Kommentit (107)
Kaikilla ihmisillä ei ole valmiuksia auttaa. Joko jäätyvät tai sitten eivät näe kaikkia tilanteita.
Itse olen joutunut testaamaan itseni muutaman kerran ja tiedän, että plen puuttuja. Hyvässä ja pahassa.
Mun mies osaa jelppiä ohjeistettuna ja yksi kaveri jäätyy täysin. Se vaan huutaa kurkkusuorana "voi herran jumala!" Nopeasti makuulteen, ettei mene muija shokkiin. Hiljenee, kun ei enää näe.
Meillä oli tilanne, kun yksi mopopoiika jäi osittain bussin alle. Toinen jalka aika hurjan näköisesti revennyt.. Oltiin ainoat asiakkaan dösässä yöllä ja kuski. Kuski soitti häkeen, kaveri aikansa huusi, kunnes sain dösäkuskin asettamaan sen makuulteen niin, ettei nää mopoilijaa. Itse sitten samalla yritin jotain kiristyssidettä saada reiteen ja poikaa rauhalliseksi (shokissa huusi vaan suoraan huutoa ja läpsi) Ne on pitkiä minuutteja, vaikka tässäkin tilanteessa lanssi tuli 6 minuutissa.
Onhan näitä tilanteita ollut muutamia. :( Kaikissa kuitenkin kaikki ovat jääneet henkiin. Mopopoika kävelee taas, hieman ontuen ja satunnaisilla kivuilla, mutta omin voimin.
Olen auttanut ja minua on autettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitää auttaa hädässä olevaa, muuten on heitteillejättö. Myös inhimillisyyden vuoksi ja moraalin. Hienoa, että autat, Ap!
En auta enää. Olen ollut kiltti ja avulias, mutta muuttanut asenteeni täysin, koska en ole itse saanut apua pyynnöstä huolimatta sen harvan kerran, kun olisin sitä tarvinnut. Laki ei toimi pelotteena, ei sitä kukaan muukaan noudata. Kävelen ohi vaikka mitä näkisin, enkä virallisesti ole edes paikalla ollutkaan. Jos joku kuukahtaa jalkakäytävälle, kuukahtakoon, se on sen kuukahtajan ongelma, ei minun. Ja ei, en todellakaan odota, että minuakaan autettaisiin, osittain siihen johtopäätökseen hieman tiukahko kantani juuri perustuukin.
Ja ikää on?
Diagnoosit?
Katkeruutta?
Jäänyt pikkulapsen tissimaitoa, äitejä vaille?
Kostoa?
Identiteettiongelmaa?
Valheellista raskasta elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette jos nainen pahoinpitelee ilkeän oloista miestä , joka huutelee naiselle, mutta makaa sikiöasennossa?
a autat potkimisessa
b autat miestä hyökkäämällä naisen kimppuun?
Minusta ilkeän oloinen on se, joka potkii toista! Sitäpaitsi yksikin potku voi tappaa - riippuu ihan tuurista!
Luonnollisesti auttaisin alakynnessä olevaa miestä vaikka iskemällä tuon raa'an ja ilkeän naisen katuun ja poistuisin paikalta sekaantumatta asiaan enempää.
Sama täällä!
Ihmiset eivät näytä enää käsittävän vakavan väkivallan tuomittavuutta ja sen seurausten sattumanvaraisuutta. Yksikin potku voi tosiaan vaikka tappaa tai katkoa kaikki hampaat tai sokeuttaa. Maassa makaavan potkiminen todistaa kiistämättä, että potkija on pahimmanlaatuinen paskiainen, joka ei välitä edes muiden hengestä ja terveydestä ja on valmis aiheuttamaan puolustuskyvyttömälle miehelle kuoleman tai elinikäiset vammat!
Tuollaisessa tilanteessa väkivalta on saatava loppumaan heti! Kyseessä on tuolloin jo henkeäpelastava toiminta!
Nainen on kaadettava katuun vatsalleen, istuttava sen ristiselän päälle ( naisella mahdollisesti olevia aseita varoen! Leipäveitsi on maassamme yleisin murha-ase! ) ja soitettava virkavalta paikalle, jos sen voi tehdä joutumatta vaaraan poliisin taholta ( vertaa tapaus Vornaseen! ).
Muussa tapauksessa nainen on lyötävä vaarattomaksi ja poistuttava paikalta ennen poliisin tuloa.
Vierailija kirjoitti:
En auta tietenkään, jos menee epäonnisen läheisyyteen voi saada itse myös kirouksen ja 10 vuotta epäonnea omassa elämässään. Näin meidän hihhulikirjassa myös kerrotaan.
Mikäs tämmöinen ideologia on?
Nevahööd.
Jotain diiliä pahuuden kanssa tehty. Valinta.
Kerro enemmän.
Nevahööd.
Autan! Eilen viimeksi juoksin apuun.
En auta vaikka toinen kuinka tarvitsisi apua. Kuolkoot pois. Katselen toiseen suuntaan ja viheltelen siinä samalla.
Autan valikoiden. Täytyy oppia suojaamaan myös itseään. Isokokoisia, selvästi jostain aineesta sekaisin olevia ihmisiä en jää auttamaan vaan siirryn mahdollisimman kauas tilanteesta. Lapsia, vanhuksia ja muita vaarattoman oloisia ihmisiä autan kyllä.
Ulkomailla en auta ketään, turistin on parempi pysyä erossa paikallisista ongelmista.
Minä en kerran auttanut ilmeisesti humalasta sammunutta miestä ja mietin sitä edelleen yli 10v jälkeen, että toivottavasti kävi hyvin. Omatunto soimaa.
Cäccäräpäitä en auta. Periaatteesta.
Kyllä autan. Tietysti mitään sankaria en ala leikkimään esim. menemällä vaikka puukkokeppostelun väliin koska piittaan myös omasta terveydestäni.
Vierailija kirjoitti:
Cäccäräpäitä en auta. Periaatteesta.
Sama täällä! Sitäpaitsi niistä saa syyhyn, täitä, ebolan ja AIDsin! Ja niitä on täällä muutenkin ihan liikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitää auttaa hädässä olevaa, muuten on heitteillejättö. Myös inhimillisyyden vuoksi ja moraalin. Hienoa, että autat, Ap!
En auta enää. Olen ollut kiltti ja avulias, mutta muuttanut asenteeni täysin, koska en ole itse saanut apua pyynnöstä huolimatta sen harvan kerran, kun olisin sitä tarvinnut. Laki ei toimi pelotteena, ei sitä kukaan muukaan noudata. Kävelen ohi vaikka mitä näkisin, enkä virallisesti ole edes paikalla ollutkaan. Jos joku kuukahtaa jalkakäytävälle, kuukahtakoon, se on sen kuukahtajan ongelma, ei minun. Ja ei, en todellakaan odota, että minuakaan autettaisiin, osittain siihen johtopäätökseen hieman tiukahko kantani juuri perustuukin.
Ja ikää on?
Diagnoosit?
Katkeruutta?
Jäänyt pikkulapsen tissimaitoa, äitejä vaille?
Kuule, ihan sama mitä noista vai kaikki noi. Apua ei tipu eikä lirise. Vittumainen kommenttisi vain vahvisti päätökseni.
Aina pitää auttaa. Tosin kerran on käynyt tilanne, jossa auttamisesta ei ollut kuin harmia. Baarista poke kantoi ulos riehuvaa nuorukaista ja piteli sitä maassa. Poika huusi kuin syötävä, sivullisia tuli apuun ja sai kuin saikin poken päästämään pojan irti. Sillä sekunnilla pojan huuto loppui, pomppasi pystyyn ja nauroi ja lähti juoksemaan baarin pihalla ollutta taksia kohti ja hyppäsi pomppimaan sen taksin katolle. Tuulilasi rikki, konepelti ja katto rytyssä. Taksikuski hyppäsi autosta ulos, riuhtaisi pojan alas ja veti sitä turpaan. Sitten odoteltiinkin ambulanssia. Loppui pojan riekkumiset siltä illalta ja oli taatusti nenä kipeä. Kunpa ei oltaisi "autettu" poikaa pois poken otteesta, niin olisi kaikki päässeet vähemmällä, ja poikakin korkeintaan yöksi putkaan, jos sitäkään. Nyt kävi vähän toisin.
Vain aikuisia. En halua syytettä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja usein tuntuu että samat ihmiset ovat aina auttamassa, loput ei huomaa mitään. Olin viime kesänä rauhoittelemassa ja todistajana kolmessa liikenneonnettomuudessa ja kerran soitin poliisit kun kuuntelin pariskunnan tappelua. Ainoa mitä vältän ovat kovasti päihtyneet ihmiset, jotka ovat isokokoisempia kuin minä. Heistä saatan mainita vaikkapa läheiseen baariin, että seuraisivat olotilaa, mutta en itse lähesty
Räkäläporukat, sinäkin, kuulut heihin: parempi on pyytää apua 112.
Autan ja olen muutaman kerran saanut auttaakin
Vierailija kirjoitti:
Autan valikoiden. Täytyy oppia suojaamaan myös itseään. Isokokoisia, selvästi jostain aineesta sekaisin olevia ihmisiä en jää auttamaan vaan siirryn mahdollisimman kauas tilanteesta. Lapsia, vanhuksia ja muita vaarattoman oloisia ihmisiä autan kyllä.
Ulkomailla en auta ketään, turistin on parempi pysyä erossa paikallisista ongelmista.
Olen muutaman hengen pelastanut. Autan nykyisin todella valikoiden. Olen mies ja suojaan selustan ihan ensimmäisenä. Viimeeksi kuuntelin ja kattelin oman selustan suojausta ~5 minuuttia ennenkuin menin hengenpelastus hommiin.
Ei ole hätätilanne. Hoitonne se on sulas sovus yhes koos.