Työnantajana ihmettelen työhakemuksia, joissa hakija kertoo olevansa innokas ja ahkera, mutta sitten video-CV ja suosittelijat puuttuvat
Ei sitten ollut ahkeruutta tehdä työnhaun tärkeintä instrumenttia, video-CV:tä? No eipä tarvitse hakijan ainakaan meidän firmassa työskennellä.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen menossa tekemään työpaikkaan töitä enkä harrastamaan mitä videoblogeja. Kattokaa niitä PinkkuPanskuja YouTubesta, jos videot on niin tärkeitä.
Sieltähän voi suoraan rekrytä työntekijöitä!
Jos työ on viestintä- ja media-alalla niin silloin videohakemus on perusteltu työtehtävien kannalta. Mutta jos työnantaja muuten vaan pyytää videota niin pidän sitä vähän epäilyttävänä tapauksena enkä todennäköisesti hae koko paikkaa.
Halutaan vaan varmistaa, että ulkonäkö on varmasti mahdollisimman mitäänsanomaton, neutraali eikä herätä kiinnostusta eikä kateutta. Ei siis liian hyvännäköinen eikä liian ruma, ei liian värikäs vaan mahdollisimman neutraali, ei herätä mielenkiintoa suuntaan tai toiseen.
No mikäs siinä, jos ainoa tavoite on saada hyvä paskanjauhaja linssilude palkattua.
Video-cv on niiden etu, jotka on tottuneet filmailemaan itseään tai ovat luonnostaan hyviä esiintyjiä. Kuinka monessa työpaikassa tämä on osa työnkuvaa? Osa on myös kuvauksellisia.
Se ei kerro kuitenkaan siitä, että olis hyvä esim. asiakaspalvelussa. Toisen ihmisen kohtaaminen on eri asia kuin hienon video-cv:n tekeminen. Sama on hakemukseen tekemisessä yleensäkin.
Moni on huippu hyvä työntekijä, mutta ei niin hyvä hakemusten tekijä. Moni tekee upeita hakemuksia, jotka on pääosin täyttä puppua.
Hullua on myös ikäsyrjintä. Meillä nuoret saikuttavat ja vanhemmat on aina terveitä ja töissä. Samoin kokemus on iso plussa. Mikä tahansa sujuu, kun on kokemusta monista järjestelmistä ja erilaisista hommista.
En ole Suomessa. Meillä on vanhempa työntekijöitä palkattu siinä missä nuorempiakin, on ylipainoisia, eikä ulkonäkö ole kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on viestintä- ja media-alalla niin silloin videohakemus on perusteltu työtehtävien kannalta. Mutta jos työnantaja muuten vaan pyytää videota niin pidän sitä vähän epäilyttävänä tapauksena enkä todennäköisesti hae koko paikkaa.
No onko se niin tarpeen esim teknisissä avustustöissä?
No just jäi itellä tekemättä hakemus kokonaan kun yhtäkkiä olisi pitänyt video kuvata. Sivulla oli normaaleja kysymyksiä ja sitten videointikohta. Mulla ei ollut meikkiä ja hiuksetkin huonosti niin en todellakaan ruvennut mitään videota kuvailemaan. Koko homma sitten jäi kun työkin oli joku 15 tunnin osa-aikainen.
Onko yrittäjällä itsestä video cv ja muista työntekijöistä?
Pitäisikö tehdä lista yrityksistä jotka käyttävät palkattomia työkokeilijoita?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä videossa niin pelottaa? Ihan naurettavaa. Mutta hyvä että on näitä tyhmiä, joku fiksu saa helposti työpaikan kun ei heti alkuun änkyröi.
Noita videoita ei saa näyttää muille. Itse teen rikosilmoituksen yrittäjästä jos on näyttänyt mun video cv:n muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä videossa niin pelottaa? Ihan naurettavaa. Mutta hyvä että on näitä tyhmiä, joku fiksu saa helposti työpaikan kun ei heti alkuun änkyröi.
Noita videoita ei saa näyttää muille. Itse teen rikosilmoituksen yrittäjästä jos on näyttänyt mun video cv:n muille.
Miten yrittäjä säilyttää ja poistaa noi lain mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yrittäjä säilyttää ja poistaa noi lain mukaan?
Ihmisten tietojen säilytyksessä on lakipykälät eikä saa näyttää muille ihmisten tietoja. Yrittäjä on myös rikosvastuussa.
Kaikilla ei ole edes somea.
Työnhaun tärkein instrumentti vai? Melko hauskaa, muttei kuitenkaan 1/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettet vaan ulkonäön perusteella kutsuis haastatteluun?
Ulkonäöllä on merkitystä etenkin jos työskentelee asiakaspalvelualalla kuten esimerkiksi tarjoilijana, respana, kampaajana tai vaatekaupan myyjänä. On nimittäin tutkittu että se paljon parjattu haloilmiö vaikuttaa myös asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja lisää palveluyritysten tuottoa.
Ihanko totta? Ainut mikä minut vakuuttaa niin on ammattitaito ja myyjillä tuotetietous joka puuttuu melkein kaikilta eli siksi tilaan kaiken verkkokaupoista.
Siinä mielessä olet oikeassa että minun pitäå pysyä työttömänä kun olen jo ruma ja vanha. Onneksi rahaa on.
Voit työntää videosi valottomaan paikkaan.
Kannatan nimettömiä, videottomia ja kuvattomia työhakemuksia. Silloin hommaan palkataan pätevin henkilö, eikä päästä olemaan räsistejä saati syrjimään muiden syiden takia. Liian rumat, ulkkikset, vähemmistöt ja väärän sukupuolen omaavat pääsevät töihin.
Esimerkiksi jossain varasto-, tehdas- tai puhelinpalvelutyössä, jossa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja asiakas ei näe työntekijää, ei ole niin iso merkitys sillä, millaisiin vaatteisiin pukeutuu. Sen sijaan, jos työssä pitää edustaa ja asiakkaat näkevät työntekijän, ulkonäön merkitys lisääntyy ja alkaa korostua.
Vierailija kirjoitti:
Jos video halutaan, niin silloin tulee myös työpaikkailmoituksessa olla video, missä tuleva esimies kertoo työstä, itsestään ja ennen kaikkea firman palkanmaksukyvystä.
Minulle on käynyt myös niin, että tavattuani haastattelussa tulevan esimiehen, olen todennut etten firmaan halua töihin. Jos siitä limanuljakkeesta olisi ollut video, en olisi alkujaan edes vaivautunut hakemaan.
En tekisi yhtään videota. Ei olisi teidän firma mua varten enkä minä teitä varten.
Ammattilainen rekryssä osaa kyseenalaistaa myös suosittelijan pätevyyden ja osaamisen. Jos mulle tulis hakemus jossa suosittelija olisi eräs entinen pomoni olisi se pitkä miinus. Kyseinen henkilö kun suosi perseennuolijoita osaajien kustannuksella. Paikalla oli yleisesti huono maine.
Juontajiksi haluavilta voi olettaa jotain videota. Kukaan järkevä ei sellaiseen videopelleilyyn suostu. Mihin ja keiden katsottaviksi ne videot edes päätyvät ...