Muuttaako yhteen miesystävän kanssa vai ei? Hän pihistelee ruuasta, ärsyttävää.
Ollaan seurusteltu 1,5 vuotta ja miesystävä toivoo yhteen muuttoa. Minulla on yksi lapsi, hänellä kolme. Hänen lapsensa ovat isänsä luona joka toisen viikonlopun ja lisäksi kesällä kuukauden ja koulun lomien aikaan mahdollisuuksien mukaan.
Minua oikein suututtaa katsoa, mitä hän ostaa, kun lapset on tulossa. Käytiin yhdessä ruokakaupassa toirstaina. Hän osti paketillisen nakkeja, minua, 400 g jauhelihaa, tomaattimurskaa, 4 jukurttia, 5-6 banaania, tölkin maitoa ja paahtoleipää. Kysyin, miten ihmeessä noin vähällä pärjää aikuinen ja kolme kouluikäistä koko viikonlopun. Hänen mielestään hyvin, koska hän tekee toisena päivänä nakkimunakkaar ja toisena päivänä spagettia ja jauhelihakastiketta ja lisäksi on paahtoleipää aamupalaksi ja illaksi banaanit ja jollekin illalle jukurtit kaikille. Siis uskomatonta kitsastelua! Sanoin, että osta nyt vaikka tuorekurkkua, paprikaa, tomaattia, omenoita. Mutta ei kun ei. Minä en siellä ole tänä viikonloppuna, mutta en ihmettele, että hänen lapset on mielissään silloin, kun minä olen ruokaa laittamassa. Ensinnäkin minusta tuo ruoka on liian vähän, kun ne tulee suoraan koulusta pe ja ovat su-iltaan asti. Ja toiseksi laatu myös.
Miesystäväni käy normaalisti töissä, mutta aina hänellä on kitsastelua ruuan kanssa. Hän oikein kehuu, että pärjää 200 eurolla kuussa. Minulla menee oman lapseni kanssa kahdestaan asuessa vähintään 400€ kuussa, vaikka syödään ihan tavallista ruokaa eikä joka viikko noutoruokaa.
Mietin, onko mitään järkeä muuttaa yhteen, jos käsitys sopivasta ruokabudjetista poikkeaa niin paljon toisistaan.
Kommentit (106)
Tuli mieleen, onko tuossa nyt jotain katkeruutta exää kohtaan. Olen tapaillut erästä miestä, joka sanoi, että kun hän maksaa joka kuukausi kalliit elatusmaksut exälle lasten menoihin ja lisäksi exä saa lapsilisätkin, niin hän olettaa, että ne elatusmaksut ja lapsilisät riittää hänen osaltaan lasten menoihin. Puhutaan kyllä huomattavasta summasta kuukausittain. Joku ihminen voi nimittäin ajatella noin, että lasten kustannukset on jo kertaalleen maksettu entisen puolison tilille.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, onko tuossa nyt jotain katkeruutta exää kohtaan. Olen tapaillut erästä miestä, joka sanoi, että kun hän maksaa joka kuukausi kalliit elatusmaksut exälle lasten menoihin ja lisäksi exä saa lapsilisätkin, niin hän olettaa, että ne elatusmaksut ja lapsilisät riittää hänen osaltaan lasten menoihin. Puhutaan kyllä huomattavasta summasta kuukausittain. Joku ihminen voi nimittäin ajatella noin, että lasten kustannukset on jo kertaalleen maksettu entisen puolison tilille.
Tämä tuli minullekin mieleen.
Tuo mies on taatusti sellainen, että loisii vaimon kukkarolla, mutta kokee itse elättävänsä vaimoa ja siitä muistuttaa joka päivä. Siksi ei tee myöskään kotitöitä, vaan ap päätyisi sekä maksamaan miehen kuluja, myös tekemään kotityöt yksin. Lyhyesti sanottuna kyseessä on henkisesti väkivaltainen mies, jolla on ylipaisunut oikeutuksen tunne.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ostanut minua, vaan siinä piti lukea limua.
-ap
Mä olisin veikannut että siinä piti lukea munia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältyykö tuohon 200 euroon miehen työpaikkaruokailukin? Jos sisältyy, mitä hän töissä syö?
En ole tuo mies, mutta minullakaan ei matalapalkkatyössä jää tuon enempää ruokaan rahaa kuukaudessa. Pystyn ostamaan ruokaa noin 200 eurolla ja lisäksi meikkejä, shampoota, vessapaperia yms. noin 20-30 eurolla. Ne haen pyörällä halvemmasta kaupasta, enkä normaalista ruokakaupasta.
Palkka on noin 1700€ nettona kuussa. Maksan vuokraa, vakuutuksen, vesimaksun, sähkölaskun, laajakaistan (taloyhtiön kautta), puhelinlaskun, kuntosalin kuukausimaksun. Käyn kampaajalla noin 8 viikon välein, hiukset on ihan omassa värissä, mutta leikkauttaa täytyy. Joudun ostamaan myös erään lääkkeen 3 kk välein, josta kela-korvauksen jälkeen jää maksettavaa 80€/ 3 kuukauden satsi. Työn takia on oltava joukkoliikennelippu, ostan kerralla 30 vrk eli noin kerran kuussa. Ei voi elää niin, e
Asumiskulut sulla liian isot! Tuolla rahalla mulle jäisi paljon enemmän ruokaan rahaa. Ilmeisesti sun kuntosali ja kampaaja on kalliit. Huono taloudenpitoa ja vielä kärsiä pitää.
Miksi lässytätte aina itsestänne.
Ehkä he käyvät lasten kanssa ulkona syömässä, kun ap ei ole paikalla. Tai lapset ostavat viikkorahoillaan itse karkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta yhteen missään tapauksessa. Pihit miehet pihistelevät muissakin asioissa kuin rahassa, esim. huomiossa, hellyydessä ja ajankäytössä. Ja pahenee iän myötä.
Tämä. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kun normaalituloinen pihi äijä. Ei, ei ja vielä kerran ei. Käytän itse yksinhuoltajana rahaa varsin hövelisti enkä jaksa pienellä liekillä käyviä ihmisiä. Eri asia on jos ei ole tuloja. Silloin sen ymmärtää hyvin. Ex-appivanhempani ovat tuollaisia. Elämän päätarkoitus on ruuassa pihistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMä olisin veikannut että siinä piti lukea munia :D
Ei, kyllä hänellä on kananmunia yleensä kaapissa, koska syö niitä itsekin lähes joka aamu. Tuokin on yksi asia, että syö joka aamu kaurapuuroa voisilmällä ja yleensä yhden kananmunan ja mukillisen kahvia. Minä kyllästyisin, jos joka ikinen aamu samaa. Toisaalta eipä hän ole minua moittinut, vaikka syön monesti eri aamupalan kuin miesystäväni, vaikka vietettäisiin viikonloppu yhdessä. Minä ostan mitä mieleni tekee, enkä laske jokaisen kiivin tai croissantin hintaa, että kannattaako ostaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMä olisin veikannut että siinä piti lukea munia :D
Ei, kyllä hänellä on kananmunia yleensä kaapissa, koska syö niitä itsekin lähes joka aamu. Tuokin on yksi asia, että syö joka aamu kaurapuuroa voisilmällä ja yleensä yhden kananmunan ja mukillisen kahvia. Minä kyllästyisin, jos joka ikinen aamu samaa. Toisaalta eipä hän ole minua moittinut, vaikka syön monesti eri aamupalan kuin miesystäväni, vaikka vietettäisiin viikonloppu yhdessä. Minä ostan mitä mieleni tekee, enkä laske jokaisen kiivin tai croissantin hintaa, että kannattaako ostaa.
-ap
Ja olet siis sitä mieltä, että vaikka inhoaisi kiiviä ja voisarvet lihottavat, niin niitä pitää ostaa ihan siksi, että joka aamu ei olisi samaa ruokaa ja koska ostaminen on kivaa?
Paljonko heität ruokaa roskiin ja paljonko mies jättää ostamiaan syömättä? Vaikuttaa siltä, että olet tunnesyöjä, jolle jonkinlainen esittäminen on tärkeämpää kuin ravinto. Ehdotit aikaisemmin, että mies voisi ostaa lapsille paprikaa, tomaattia ja omenoita, mutta syövätkö lapset niitä vai pitääkö niitä ostaa siksi, että ne on kivoja keittiön pöydällä?
Kiitos kannanotoista. Kyllä minua huolestuttaa, jos teen ison virheen muuttaessani yhteen asumaan. Säästeliäs rahankäyttö on varmasti hyväkin asia, mutta ruokakaupassa pihtailu ärsyttää. Toisaalta hänellä on auton lisäksi moottoripyörä kesäkäytössä ja siinä ei pihtaile huolloissa tai muussa kunnossapidossa. En kyllä minkään romun kyytiin uskaltautuisikaan. Mietin vaan, mistä tuo pihiys kumpuaa. Olen syönyt hänen äitinsä laittamaa ruokaa, ja siellä näyttää olevan ihan tavallista ruokaa ja onpa kahvileipääkin kahvipöydässä tarjolla. Eihän sitä voi tietää, miten arkena elävät tai onko miesystäväni ehkä lapsuudessa tottunut, että ostetaan vain halvinta ja joka suupala katsotaan tarkasti. Jos se on jokin lapsuuden päähänpinttymä, niin eihän se tule korjaantumaan. Näin itse ajattelisin.
-ap
Luettelit miehen ostokset, mutta et kertonut, mitä kaikkea miehen kaapeissa jo nyt on. Näköjään ainakin kaurahiutaleita olisi tarjolla, samoin kananmunia. Hetken kun mietimme, niin kaapista löytyy varmaan leikkeleitä, voita, ehkä myös yllättäen perunoita, jauhoja jne. Kaiken lisäksi vieressä voi olla kauppa, jonka pakastealtaasta saa herkkuja, joita ei naisystävälle esitellä eli ranskalaisia perunoita, pizzaa, jäätelöä jne.
Ap olisi todella ahdistava asuinkumppani!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannanotoista. Kyllä minua huolestuttaa, jos teen ison virheen muuttaessani yhteen asumaan. Säästeliäs rahankäyttö on varmasti hyväkin asia, mutta ruokakaupassa pihtailu ärsyttää. Toisaalta hänellä on auton lisäksi moottoripyörä kesäkäytössä ja siinä ei pihtaile huolloissa tai muussa kunnossapidossa. En kyllä minkään romun kyytiin uskaltautuisikaan. Mietin vaan, mistä tuo pihiys kumpuaa. Olen syönyt hänen äitinsä laittamaa ruokaa, ja siellä näyttää olevan ihan tavallista ruokaa ja onpa kahvileipääkin kahvipöydässä tarjolla. Eihän sitä voi tietää, miten arkena elävät tai onko miesystäväni ehkä lapsuudessa tottunut, että ostetaan vain halvinta ja joka suupala katsotaan tarkasti. Jos se on jokin lapsuuden päähänpinttymä, niin eihän se tule korjaantumaan. Näin itse ajattelisin.
-ap
Tuo pihtaaminen ruuan kanssa johtuu siitä, että hän ajattelee, että hänen lapsensa eivät ole hänen vastuullaan ja hänen lapsiaan, vaan että ne ovat ex-vaimon lapsia, jotka kuuluvat exän vastuulle. Hän kokee joutuvansa tekemään vastentahtoisesti suurenkin palveluksen universumille, kun joskus viikonloppuna näkee niitä lapsiaan.
Lue ap kirja Why does he do that. Se kertoo tuon miehen kaltaisista miehistä.
Älä muuta yhteen. Ehkä sitten, kun lapset ovat aikuisia ja voit ostaa vain omat ruokasi.
Ei tuollaisesta uusioperhe sekoilusta mitään tule.
En muuttais ainakaan ihan heti varsinkin jos suakin mietityttää. Jos on rahaa ja pihistelee ruuassa niin en ite jaksais katsella sellaista puolisoa.
Mistä tiedämme, käykö mies lapsineen ns. ulkona syömässä molempina päivinä. Ei vain kerro mustasukkaiselle naisystävälle tästä.
Kokee varmaan jo elatusavunkin menevän exälle vääryydellä, joten lapsien syöttäminen on hänelle liikaa. Sairas k**ipää.
Mä olen sitä mieltä, että tuo ruoka on liian vähäistä kolmelle lapselle, vaikkei se ukko itse söisi muruakaan. Missä kaikki kasvikset? Ei mitään muuta tuoretta kuin yksi banaani per nenä koko viikonlopuksi? Ja jos ei syö salaatteja, niin kyllä perunoista ja porkkanoista saa myös vitamiineja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä puuttui nyt maininta siitä että minkä ikäisiä ja kokoisia lapset ovat. On ihan eri asia jos lapset on 16v lätkää pelaavia teinejä kuin taas 4v taaperot.
Ja onko todellakin kyseessä piheys vaan voisiko olla joku muukin syy? Esimerkiksi ei osaa tai halua laittaa ruokaa tai kuvittelee ostetun määrän olevan riittävä (ja ehkä se onkin?)
Lukisitte joskus nuo aloitukset. Selviää moni asia jo sieltä.
- ohis
Kuulostaa todella vähältä ruokamäärältä ja nuukailulta, yksi tuttuni on samanlainen että ostaa todella vähän ruokaa itselleen ja lapsilleen, itse en voisi elää noin nuukan henkilön kanssa.