Miksi moni kuvittelee perinteisen kotiruoan olevan terveellistä?
Kinkkukiusaus, makaronilaatikko, makkarakeitto, jauhelihakastike, perunat eri muodoissaan, kiisselit, sämpylät jne. Mikä noissa on se terveellinen osuus?
Kommentit (354)
No mikä sitten on terveellistä ? Jos syö pelkkää salaattia miten saa painon pysymään normaalina? Itse mies 179cm ja painan 60kg. Syön kaikkea. Jos söisi pelkkää terveellistä niin paino olisi 50kg maksimissaan. En ymmärrä miten jotkut saa painos pidettyä yllä pelkällä salaatilla ja kevyellä ruoalla. Jos painon haluaa vaikka 65 kiloon niin useita perhepitsoja joutuisi syömään päivässä että saa riittävästi energiaa. Salilla olen käynyt 25 vuotta joten ei sekää ole lihasta tuonut . Testot ja muut arvot kunnossa.
Jollei nyt nakeista ja makkaroista kotiruokaa laita, niin onhan se yleensä ravintoarvoltaan parempaa kuin jokin eines tai mikroruoka. Lisäaineet puuttuvat. Onhan noita reseptejä vaikka minkälaiseen kokkaukseen.
Meillä syödään paljon broileria, kalaa ja kasviksia, jotain kinkkukiusausta kerran vuodessa korkeintaan ja kiisseleitä ei ikinä.
Ihmiset tilailee ihan arkenakin ruokansa jostain foodorasta, niin onhan ne kotiruoat nyt terveellisempiä verrattuna johonkin aromivahvenne-sontaan. Jos teet kiusauksen alusta asti itse, tiedät tasan tarkkaan mitä siihen tulee ja voit lisäillä sinne mm. kasviksia ja juureksia joukkoon.
Kotiruoka on terveellistä koska se perinteisesti tehdään "kokonaisista ainesosista". eli täyslihasta ilman esim. soijaa tai sitten perunoista tms. juureksista ilman sakeutusaineita ja muita lisäaineita.
Olen kyllä huomannut että suosituimmat reseptit eri reseptipankeissa tuppaavat nykyään olemaan juurikin erilaisia "mättöjä ja mössöjä" joissa hyödynnetään paljon höttöhiilareita sokeria, vehnäjauhoja, taco-lastuja ja ranskalaisia ja pastaa. Tämä sitten uitetaan juustossa ja rasvassa. Niin eihän se paljoa pikaruuasta eroa.
Kotikokkina itseäni valmisruuissa tökkii keinotekoinen maku. Ne on kuin kehnoja imitaatioita oikeista aidoista ruuista. Toinen on, että ne on joko äklösuolaisia tai -makeita.
Sitä samaa myös voisi ihmetellä, kun menee ravintolaan syömään, niin listalta löytyy usein vain pitsaa, hampurilaista tai pastaa? Kun menin yhden kerran brunssia syömään, niin ravintolan tarjoilija kertoi, että heillä on amerikkalainen brunssi, jossa tarjolla pitsaa ja hampurilaista? Ei kiinnosta. Ja monesti ei löydy ravintolan listoilta ihan tavallista ruokaa esim. kalaa tai kasvis vaihtoehtoja. Ehkä nuoriso sitten haluaa aina sen tylsän hampurilais aterian ym, että lukee ihan listalla, että kuuluu menuun? Mihin hienoon ravintolaan oikeasti kuuluu nämä pizza ateriat ym.? Onko terveellistä ruokaa?
Meillä ei kotona oikeastaan tehdä noista kuin makaronilaatikkoa, eli tuollainen ruokalista ei ole mielessäni kun mietin perinteistä kotiruokaa. Siihenkin laitan kasviksia sekaan. Osan jauhelihasta korvaan pavuilla. En näe miksei se olisi terveellistä ja ravitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakio jankkaus. Ei ruoka terveelliseksi muutu sillä, että se kokataan kotona.
Oleellista kuitenkin kotiruokailussakin on se, että kasviksia on tarpeeksi.
Ei ne kasvikset muuta epäterveellistä terveelliseksi.Elät harhassa, jota ravintoihmiset ruokkivat valistuksellaan.
Terveellistä on kun syö sopivasti vähän kaikkea. Jauhelihakastike makaronilaatikko kinkkukiusaus, mitä erityisen epäterveellistä? Ei niitä aina jatkuvasti jokapäivä syödä. kaalikeitto ja borssi kevyttä terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka koostuu monesta muustakin, esim. lohikiusaus, kaalilaatikko, kalakeitto, kananmunakastike jne.
+Yleensä pääruuan lisäksi on myös salaattia tmv. myös.
Eivät nuokaan erityisen terveellisiä ole, kaalilaatikonkin voi pilata siirapilla, riisillä ja huonolaatuisella lihalla.
Ap
Syö sinä pelkkää kaalia vaan ja ole hiljaa. Meillä muilla on elämä.
Sanoit hyvin. Taitaa ap olla henkilö, joka ei tiedä, mikä oikea koti, lapsineen sun muineen, oikein onkaan. Siellä on terveellinen ilmapiiri.
Mä en tee noista ap:n ruuista kuin jauhelihakastiketta välillä. Silti teen kotiruokaa. Ja ihan terveellistä on. Niitä kun on kaikenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka koostuu monesta muustakin, esim. lohikiusaus, kaalilaatikko, kalakeitto, kananmunakastike jne.
+Yleensä pääruuan lisäksi on myös salaattia tmv. myös.
Eivät nuokaan erityisen terveellisiä ole, kaalilaatikonkin voi pilata siirapilla, riisillä ja huonolaatuisella lihalla.
Ap
Riisi on hyvää ja mä en käytä siirapia siihen. Mä teen riisiruokia ainakin 2 krt viikossa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Peruna on terveellistä.Ja kyllä vaikka kalakeitto on laadukasta ruokaa.
Suomalainen uskomus, peruna on höttöä
AP:lle vain yksi kysymys: mikä ruoka on terveellistä, jos tavallinen kotiruoka ei sitä ole? Sairaala- ja laitosruokaa olen sen verran syönyt, että ei se ainakaan ole terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle nuo nykyaikana ovat perinteistä kotiruokaa?
Aika monelle kyllä! Mua kiinnostais mikä niiden mielestä on normaalia ruokaa, jotka ei syö näitä peristeisiä ruokia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakio jankkaus. Ei ruoka terveelliseksi muutu sillä, että se kokataan kotona.
Oleellista kuitenkin kotiruokailussakin on se, että kasviksia on tarpeeksi.
Ei ne kasvikset muuta epäterveellistä terveelliseksi.Elät harhassa, jota ravintoihmiset ruokkivat valistuksellaan.
Ruokavalio on kokonaisuus. En ole missään väittänyt, että kasvikset muuttaa epäterveellisen terveelliseksi. Viestini oli lyhyt, muttet jaksanut lukea sitä kokonaan.
Pointti on enemmän se, että kotiruuan puolestapuhujat luettelevat ruokien nimiä, mutta siitä ei voi päätellä, mitä ne oikeasti syö. Koska harvempi ruoka automaattisesti sisältää kasviksia ja lisäkesalaateista mainitaan korkeintaan sivulauseessa.
No, ruokinta taas trollia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle nuo nykyaikana ovat perinteistä kotiruokaa?
Aika monelle kyllä! Mua kiinnostais mikä niiden mielestä on normaalia ruokaa, jotka ei syö näitä peristeisiä ruokia ollenkaan?
Suuret ikäpolvet, me nuoremmat tykätään pastasta, pitsoista, sushista, tacoista jne.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle vain yksi kysymys: mikä ruoka on terveellistä, jos tavallinen kotiruoka ei sitä ole? Sairaala- ja laitosruokaa olen sen verran syönyt, että ei se ainakaan ole terveellisempää.
Niinpä! Pikaruoka nyt ei ainakaan ole terveelllisä, eikä kaupan valmisruoat. Kaikki pitkälle prosessoitu on epäterveellistä. Kyllä perus raakaineista tehty kotiruoka on pääsääntöisesti hyvää ja terveellistä.
Aika olkiukko. Missä näitä ihmettelijöitä on?