Pitäsikö lasuja tehdä nykyistä enemmän?
Kysymys otsikossa. Ainakin epävakaissa oloissa elävien lasten osalta mielestäni ehdottomasti kyllä.
Kommentit (96)
Hyvin moni suomalainen ansaitsisi uunituksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Epävakaa vanhempi on turvaton vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi. Lasuttelu pitäisi olla yleinen kansanhuvi eikä vanhempiakaan pidä jättä yksin: heistä huoli-ilmo.
Kissasta elsu.
Miten tuollaista voi pitää kansanhuvina? Vakava asia. Muistatko Vilja-Eerikan epävakaan uusperheh*lvetin joka maksoi hänen henkensä.
Nopeasti kyhätyt toistuvat uusperheet ovat tosiaan joskus hengenvaarallisia lapselle.
Kyllähän nyt jokaisen lapsen pitää ydinperheen jälkeen vähintään kolme eritasoista uusperhehimmeliä kokea ennen 18-vuotispäivää.
Nääh. Kyllä lapsenkin pitää saada ah, niin ihania kokemuksia.
Lasuja tehdään nykyisin runsain mitoin enemmän kuin ennen, ja se johtuu siitä, että monessa työssä ne kuuluvat virkavelvollisuuksiin. Esimerkiksi opettaja tekee lasun, jos oppilas jatkuvasti lintsailee jokusen tunnin viikossa eikä sitä saada loppumaan. Hammaslääkäri tai neuvola tekee lasun, jos jättää peruuttamatta väliin käynnin. Päiväkoti tekee lasun, jos lapsella on usein likaiset ja rikkinäiset vaatteet. Sieltä työmäärän alta on vaikea löytää niitä oikeasti apua tarvitsevia viljaeerikoita, kun kuitenkin jokaiseen ilmoitukseen on reagoitava, soitettava, tavattava jne.
Itse olen tehnyt virkavelvollisuuden takia lintsailevasta oppilaasta lasun, eikä se johtanut yhtään mihinkään. Sossu sanoi, että huoltajat eivät vastaa hänelle, kun hän soittaa, ja oppilas vain nököttää puhumatta hänen huoneessaan, kun hän tulee koululle tapaamaan oppilasta. Voi voi sentään, minkä minä sille voin. Nähtävästi ei sossukaan voi mitään. Mitäs seuraavaksi koetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Jengi on aivan aivopesty tämän nöyrän ja umpityperän vasalli ddr maan koiraksi. Ihmisillä on valtavasti kollektiivisia totuuksia mitä he toistavat, koska ovat täysin aivopestyjä. Hyvä esimerkki on, että porukka ihan oikeasti uskoo että Eu on meille hyväksi ja hyödyksi, sekä että valtaa, rahaa ja veroeuroja pitää keskittää sinne. Uskomatonta kuinka typerien ihmisten kanssa sitä saa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Jengi on aivan aivopesty tämän nöyrän ja umpityperän vasalli ddr maan koiraksi. Ihmisillä on valtavasti kollektiivisia totuuksia mitä he toistavat, koska ovat täysin aivopestyjä. Hyvä esimerkki on, että porukka ihan oikeasti uskoo että Eu on meille hyväksi ja hyödyksi, sekä että valtaa, rahaa ja veroeuroja pitää keskittää sinne. Uskomatonta kuinka typerien ihmisten kanssa sitä saa elää.
Mitä kollektiivisia totuuksia ihmiset mielestäsi toistavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Voithan aina muuttaa Etelämantereelle. Siellä tiemmä ei ole minkään maan kollektiivista totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä laseja ola maailmassa jo liikaa? Menevät rikkikin ja tulee sirpaleita. Ei tarvitse tehdä enään lisää.
Lasinen lapsuus ilman riittävän aikaista lastensuojelun puuttumista voi johtaa aikuisuudessa epävakaan tai narsistisen personaalisuushäiriön ilmentymiseen aikuisuudessa.
Turhat lasut ovat aina pois niiltä oikeasti apua tarvitsevilta.
Lastensuojelu on Suomessa se viranomainen jonka tehtävänä on tulkita lastenoikeuksia ja valvoa niiden noudattamista. Jos lastensuojelua ei olisi, niin lastenkasvatus olisi aivan villi länsi, kun kuka tahansa voisi kasvattaa miten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä laseja ola maailmassa jo liikaa? Menevät rikkikin ja tulee sirpaleita. Ei tarvitse tehdä enään lisää.
Jep. Jos monessa polvessa riippuvuuksia niin lasun paikka kun riippuvainen ei osaa olla kuin turvattomuutta lapseen iskostava vanhempi.
Erityyppiset riippuvuudet pohjautuvat loppu viimein lähes aina dopamiiniaddiktioon. Ilmentyvät vain eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä kollektiivisia totuuksia ihmiset mielestäsi toistavat?
No mä voisin kirjottaa kirjan siitä millä tavalla ihmiset omaksuvat mediaa, narratiivia sekä populismia joita on käytännössä kaikki paikat täynnä, kategorioita on paljon, jo pelkästään tasa-arvosta voisi kirjottaa kirjan. Asioista ylipäätänsä kirjoitetaan aina agenda edellä, kuin että varsinaisesti asioissa kiinnostaisi totuuden löytäminen. Esim ihmiset luottavat täydellisesti sanaan "hiilijalanjälki" käsitteeseen, että siinä on yksi hyvyyden/pahuuden arvostelumittari mitä varten kansojen ykkös agendoja määritellään. Näitä suuria viivoja sitten totellaan kuin koirat. Jos jatkoksi kerrotaan, että "luontokatoa tapahtuu hiilen takia" se sitten nielaistaan samantein kun se on yleisesti kirjoitettua narratiivia, joka muuta uskoo on salaliittoteoreetikko, joka määritellään yleisesti hulluksi, mielisairaaksi tai deluusiossa eläväksi tapaukseksi. Eu pyörii täysin tämän agendan ympärillä ja tulevaisuudessa kaikkien "hyvyys" tullaan pisteyttämään ja valvonta lisääntyy joka osa-alueella. Valtaa näille keskitetään, tämä on useammalle itsestään selvä elämän tarkoitus. Minulle tämä tulevaisuus näyttäytyy vain orwelmaisena ja kommunisena, ihmiset eivät suurimmaksi osaksi tajua mihin heitä ja yksilöitä kokonaisuutena viedään, mikä on tämän hallintamekanismin askellus, näihin muutoksiin tullaan aina reagoimaan myöhässä kun on tajuttu että päätökset on jo puolestamme tehty, heille on annettu jo absoluuttinen valtuutus.
Olen havainnut että epävakaat vanhemmat eivät kestä jos lapsesta tehdään lasu.
Jos itse tietää että on toiminut lapsen parhaaksi kaikilla normaaleila yhteiskunnassamme vallitsevilla miitareilla ja yleisesti hyväksyttäviä pidetyillä tavoilla niin lasun voi vain ohittaa eikä huudella jostain muka turhista lasuista
Vanhemmuus on taitolaji. Ei sovellu epävakaille.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse tietää että on toiminut lapsen parhaaksi kaikilla normaaleila yhteiskunnassamme vallitsevilla miitareilla ja yleisesti hyväksyttäviä pidetyillä tavoilla niin lasun voi vain ohittaa eikä huudella jostain muka turhista lasuista
Suurin osa ihmisistä ei ole tietoisia noita kaikista mittareista ja yleisistä hyväksyttävyyksistä. Varsinkaan, kun ne muuttuvat nopeasti. Herkästi sitä tulee kasvattaneeksi tavalla joka on kasvatussuositusten vastainen, ja siten ajautuu ongelmiin lastensuojelun kanssa jos joku tekee lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei ole tietoisia noita kaikista mittareista ja yleisistä hyväksyttävyyksistä. Varsinkaan, kun ne muuttuvat nopeasti. Herkästi sitä tulee kasvattaneeksi tavalla joka on kasvatussuositusten vastainen, ja siten ajautuu ongelmiin lastensuojelun kanssa jos joku tekee lasun.
Elämä. On. Valintoja.
Tehkää ihmeessä jos siltä tuntuu. Parempi saada kaikki lapset turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa vanhempi on turvaton vanhempi.
Mistä tunnistat? Mun lapset joutui just sellaisen luo ihan asumaan niin että tämä ihminen oikein kuormittuu. Ei ole edes ihan lievimmästä päästä koska on jo aika sairas oikeasti. Olen aika peloissani ollut välillä kieltämättä.
Tuollaisista tapauksistahan voisi tehdä tarkempaa vertailevaa tutkimusta mielenterveyden, koulumenestyksen ja aikuisuuden vakauden osalta verrattuna turvallisen, rakastavan ja tasapainoisen ydinperheen lapsiin verrattuna. Olisi yhteiskunnalliselta ja sosiologiselta katsantokannalta varmasti avartavaa.