Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sokeriton elämäntapa helppo vai vaikea toteuttaa?

Vierailija
03.05.2024 |

Ei mitään valmista, ei kastiketta, majoneesia, ketsuppia, monissa leivissäkin on, juomissa, jugurteissa, mysleissä... 

Te sokertittomana elävät, millaista oli alussa? Vähän hankalaa? 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin helppo toteuttaa, kuna noita edes haluaa syödä? 

Vierailija
42/73 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot eivät selviä ilman tiettyä sokerimäärää.

Herkkujahan siihen ei kyllä tarvita. Valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätyn sokerin välttäminen on minusta kyllä ollut aivan helppoa, tarkempi sokerin välttely hedelmiä myöten aika hankalaa tai itselleni oikeastaan mahdotonta. Jätin suoraan ihan kaikki valmiskastikkeet ja marinadit pois makeutusaineita sisältäviä ketsuppeja ja sisältäviä sinappeja myöten, samoin einekset, joihin melkein järjestään on lisätty sokeria. Sokeria on melkein kaikessa leikkeleitä myöden, joten en vaan enää ostanut mitään ns. valmiiksi maustettua lainkaan, vaan ainoastaan maustamattomia raaka-aineita. Mehuja, limonadeja tms. en muutenkaan käyttänyt, en myöskään maustettuja jugurtteja tai rahkoja. En vaihtanut sokeroituja ruokia tai juomia muulla lailla makeutettuihin, vaan lopetin kaiken sellaisen käytön kokonaan. 

Jos lisätyn sokerin haluaa karsia kokonaan pois, on pakko tehdä aika paljon enemmän itse. Sokeria lisätään ihan kaikkeen, jopa makkaroihin ja eineskiusauksiin. Minusta se ei ole ollut vaikea homma, mutta jos on käyttänyt pääasiassa valmiita tuotteita, leipiä, mehuja, leikkeleitä, eineksiä, valmiskastikkeita, marinoituja tuotteita jne., varmaan muutos on aika suuri.  

Vierailija
44/73 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot eivät selviä ilman tiettyä sokerimäärää.

Herkkujahan siihen ei kyllä tarvita. Valitettavasti.

Aivot pärjäävät mainiosti ilman kehon ulkopuolelta tulevaa sokeria,,sillä maksa osaa valmistaa sitä aivojen tarvitseman määrän. Vielä paremmin ja tehokkaammin aivot toimivat ketoaineilla, mikä tapahtuu kaikilla ihmisillä yöllä, jos ei silloinkin syö kolmen tunnin välein.

Vierailija
45/73 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, että puhuin yleisesti "sokerista", kun olisi pitänyt puhua "lisätystä sokerista". Olen luopunut siis jälkimmäisestä. Syön jonkin verran hedelmiä, mutta pääasiassa kasviksia, kanaa ja kalaa. Jonkin verran kokojyväleipää, mutta paljon vähemmän kuin ennen. Kaikki sokeriset herkut ja einekset olen jättänyt pois, ja tietenkin myös kaikki jogurtit ja maustetut rahkat, mehut, limsat, myös makeutusaineet. On mennyt tähän asti ihan hyvin. Odotan mielenkiinnolla, mitä painolleni (lievä ylipaino) ja rosacea-iholleni tapahtuu. Ap

Ennustan hyvää iholle. Itsellä kaikenlaiset punoitukset lähtivät vähenemään kuukauden jälkeen.

Vierailija
46/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, pieni väliaikakatsaus. Painoa on lähtenyt kuukauden aikana lähes 4 kg. Alussa oli sokerimielitekoja, jotka nekin on nyt jääneet pois. Olen todella tyytyväinen tähän. Luonnollista sokeria tulee satunnaisten hedelmien ja marjojen muodossa, pääasiassa kasviksista. Lisättyä sokeria vältän tarkasti. Alkaa sekin mennä jo rutiinilla.  Ap

Vierailija
47/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta on mennyt ihan helposti, mutta nyt kun lämpimät ilmat tulivat, olen joutunut sallimaan itselleni jäätelön päivässä.

Vierailija
48/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppoa on - lopetat sokerien ja hiilihydraattien syömisen. Ja hiilihydraattien syöminen pitää lopettaa siksi että kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä glukoosiksi.

Vierailija
49/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai prosentin sokeripitoisuutta tarvitse sokerinsyönniksi laskea?

Vierailija
50/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta on mennyt ihan helposti, mutta nyt kun lämpimät ilmat tulivat, olen joutunut sallimaan itselleni jäätelön päivässä.

Kun tekee omat jäätelöt voi makeuttaa vaikka erithtrytol, sorbitol ja stevia sekoituksella. Max. 6% erithrytolia, max. 10% polyoleja yhteensä ja loput steviaa. Sokerin lopun kuiva-aineen massan reseptistä voi korvata haluamallaan proteiinijauheella.

Vierailija
51/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa tietysti. Kuka aikuinen nyt muutenkaan mitään mehuja ja sokerijogurtteja lipittelee?!

Vierailija
52/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle ei jää kovinkaan monia vaihtoehtoja syömiselle, jos sokeri jää kokonaan ruokavaliosta. Lihaa ja osaa maitotuotteista (rasvainen juusto) saa syödä, mutta ei lainkaan kasviksia tai hedelmiä.

Vierailija
53/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä se taas lähtee...

Jokapäivä vähän, sitte vähän enempi..

t.alkoholisti

Vierailija
54/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee omat jäätelöt voi makeuttaa vaikka erithtrytol, sorbitol ja stevia sekoituksella. Max. 6% erithrytolia, max. 10% polyoleja yhteensä ja loput steviaa. Sokerin lopun kuiva-aineen massan reseptistä voi korvata haluamallaan proteiinijauheella.

Eritrytoli.

Vierailija
55/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keliakia. Voin vakuuttaa, että gluteeniton ruokavalio pienillä tuloilla on aikamoista säätämistä. Pari kertaa olen saanut gluteenia gluteenittomaksi väitetyn sijasta ja epäluulo kaikkea muiden tekemää ruokaa ja juomaa kohtaan on suuri. 

Onneksi en välitä makeasta, koska eihän kaupassa ole kovinkaan montaa gluteenitonta karkkivaihtoehtoa. Pandan juhlapöydän konvehdit ovat ainoita eikä niitä jaksa ympäri vuoden kai kukaan syödä.

Varmasti moni olisi turhautunut sen vuoksi, että ruoan laittamiseen ja leipomiseen menee sitä aikaa. Mitään en voi ex tempore tehdä. Kun keliakiaa on sairastanut pitkään ei tajuakaan enää minkään herkkujen päälle, ei ainakaan sellaisten mistä täällä kirjoitetaan.

Tyyppi ei edes erota sokeria gluteenista... 🤦🏻

Vierailija
56/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erytritolia ei kannata käyttää, se on vielä huonompi valinta verisuonille kuin puhdas sokeri. Uusi tutkimus tuli tästä juuri viime syksynä. ttps://www.nature.com/articles/s41591-023-02223-9.epdf?sharing_token=S6RhzXwq5…

Itse käytän steviaa, mutta kun sokerittomuuteenn tottuu, kermakin on makeaa ihan pelkiltään. Marjoja voi myös lisätä massaan.

Vierailija
57/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteenä naturecom ei ole kovin luotettavaa tietoa :D

Vierailija
58/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan on pelkkää paskaa! Ennemmin sitten ihan sitä oikeaa sokeria, jos kerta ihan pakko jotain tuontapaista mättää naamaan. 

Vierailija
59/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erytritolia ei kannata käyttää, se on vielä huonompi valinta verisuonille kuin puhdas sokeri. Uusi tutkimus tuli tästä juuri viime syksynä. ttps://www.nature.com/articles/s41591-023-02223-9.epdf?sharing_token=S6RhzXwq5…

Ei se terveellistä ole mutta jäätelö on herkku eikä sitä jatkuvasti lapeta. Eritrytoli on paras maultaan noista polyoleista mutta aiheuttaa jäätelössä isoja kiteitä. Siksi loppu jotain muuta polyolia, kuten sorbitolia, ja stevialla loppu makeus. 10% raja taas tulee siitä että EU:ssa tuote pitää merkitä laksatiiviseksi jos se sisältää yli 10% polyoleja ja siksi olen noudattanut samaa rajaa kotijäätelössä.

Vierailija
60/73 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan on pelkkää paskaa! Ennemmin sitten ihan sitä oikeaa sokeria, jos kerta ihan pakko jotain tuontapaista mättää naamaan. 

Laittaisinkin mutta on sokeritauti :D - luonnontuotteita kuitenkin ovat kaikki. Alluloosia alan käyttää kun se EU:ssa hyväksytään, sillä se käy lähes 1=1 resepteihin sokerin korvikkeeksi.