Onko sokeriton elämäntapa helppo vai vaikea toteuttaa?
Ei mitään valmista, ei kastiketta, majoneesia, ketsuppia, monissa leivissäkin on, juomissa, jugurteissa, mysleissä...
Te sokertittomana elävät, millaista oli alussa? Vähän hankalaa?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ihan pian et halua sokeria. Keho huomaa, miten hyvä on olla ilman sokeria. Helppo jättää pois. Jätä heti ainakin kaikki ilmeinen sokeri eli herkut. Ei se haittaa, jos ketsupissa on sokeria.
Yhtä paha se sokeri on ketsupissa kuin karkissakin. Sokeritonta ketsuppia on ihan helposti saatavilla lähes jokaisesta kaupasta.
Minulla on keliakia. Voin vakuuttaa, että gluteeniton ruokavalio pienillä tuloilla on aikamoista säätämistä. Pari kertaa olen saanut gluteenia gluteenittomaksi väitetyn sijasta ja epäluulo kaikkea muiden tekemää ruokaa ja juomaa kohtaan on suuri.
Onneksi en välitä makeasta, koska eihän kaupassa ole kovinkaan montaa gluteenitonta karkkivaihtoehtoa. Pandan juhlapöydän konvehdit ovat ainoita eikä niitä jaksa ympäri vuoden kai kukaan syödä.
Varmasti moni olisi turhautunut sen vuoksi, että ruoan laittamiseen ja leipomiseen menee sitä aikaa. Mitään en voi ex tempore tehdä. Kun keliakiaa on sairastanut pitkään ei tajuakaan enää minkään herkkujen päälle, ei ainakaan sellaisten mistä täällä kirjoitetaan.
Ei ollut vaikeaa minun mielestä. Ja on ollut paras päätös elämässäni. Kadulla kulkiessa huomaa ihmisten kasvoista ja vartaloista että enemmistö ei sitä päätöstä ole tehnyt. Kun syöt kasvisvoittoista fiksua ravintoa, niin esim banaani maistuu ihan karkilta ja vesi ja maito myös maistuu paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keliakia. Voin vakuuttaa, että gluteeniton ruokavalio pienillä tuloilla on aikamoista säätämistä. Pari kertaa olen saanut gluteenia gluteenittomaksi väitetyn sijasta ja epäluulo kaikkea muiden tekemää ruokaa ja juomaa kohtaan on suuri.
Onneksi en välitä makeasta, koska eihän kaupassa ole kovinkaan montaa gluteenitonta karkkivaihtoehtoa. Pandan juhlapöydän konvehdit ovat ainoita eikä niitä jaksa ympäri vuoden kai kukaan syödä.
Varmasti moni olisi turhautunut sen vuoksi, että ruoan laittamiseen ja leipomiseen menee sitä aikaa. Mitään en voi ex tempore tehdä. Kun keliakiaa on sairastanut pitkään ei tajuakaan enää minkään herkkujen päälle, ei ainakaan sellaisten mistä täällä kirjoitetaan.
Miten keliakia tähän liittyy? Aiheena on sokeriton ruokavalio, ei gluteeniton. Ja gluteenittomia karkkeja on vaikka millä mitalla. Esim. lähes kaikki hedelmäkarkit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Nopealla tutkimisella Prismassa on myynnissä 40 erilaista gluteenitonta suklaata ja useita kymmeniä muitakin makeisia.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet viimeksi käynyt kaupassa? Siellä on hyllymetreittäin gluteenittomia herkkuja. Eikä niitä ole millään muotoa vaikeaa leipoa itsekään, jos haluaa päästä halvemmalla. Esim. kaurakeksit on erittäin edullinen ja helposti gluteenittomaksi muunnettava herkku.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vaikeaa minun mielestä. Ja on ollut paras päätös elämässäni. Kadulla kulkiessa huomaa ihmisten kasvoista ja vartaloista että enemmistö ei sitä päätöstä ole tehnyt. Kun syöt kasvisvoittoista fiksua ravintoa, niin esim banaani maistuu ihan karkilta ja vesi ja maito myös maistuu paremmalta.
Banaanissa ja maidossa on sokeria. Ap haluaa elää sokerittomasti. Koska se kuitenkin on mahdotonta, pitäisi valita mahdollisimman vähäsokerista ravintoa. Siis lihaa, kalaa, munaa, rasvaa, vihanneksia, vettä. Lihankorvikkeissa kuten pavut ja linssit ja paljon sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Banaani onkin lähes kokonaan sokeria. Eli et elä sokerittomasti, jos vetelet banaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaanissa ja maidossa on sokeria. Ap haluaa elää sokerittomasti. Koska se kuitenkin on mahdotonta, pitäisi valita mahdollisimman vähäsokerista ravintoa. Siis lihaa, kalaa, munaa, rasvaa, vihanneksia, vettä. Lihankorvikkeissa kuten pavut ja linssit ja paljon sokeria.
En kyllä itse ymmärrä yhtään tuollaista äärimmäistä välttelyä. Elämästä tulee todella ankeaa jos pitää hysteerisenä valkata täysin sokeriton ruokavalio. Mulla ainakin menisi maha ihan tukkoon pelkän lihan järsimisestä tai kananmunista.
Itse noudata sellaista sokerittomuutta, että en syö mitään karkkeja tai leivonnaisia tai ruokia, joissa lisättyä sokeria, esim maustetut jogurtit. Alkuun yritin karsia lisättyä sokeria kaikesta, mutta se on todella hankalaa, joten kyllä syön nyt majoneesia ja ketsuppia (kuka noita edes isoja määriä söisi muutenkaan?). Ja todellakin syön hedelmiä vaikka siinä on sokeria. Se ei ole nopeaa, valkoista ihmisen tekemää keinotekoista ylikäsiteltyä sokeria. Hedelmissä on paljon hyviä aineksia, kuituja, antioksidantteja, hivenaineita ja vitamiineja.
Juhlissa ja ravintolassakin käyn ja en pidättele siellä syömisiäni. Elämästä saa nauttia. Mutta kun sokerittomuutta pitkään noudattaa, niin makumieltymykset muokkaantuu siten, että hirveän makeaa ei tee enää mieli ja mieluiten sitä vain välttelee kun niistä tulee huono olo. Eli juhlissa tulee syötyä enemmän suolaisia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pian et halua sokeria. Keho huomaa, miten hyvä on olla ilman sokeria. Helppo jättää pois. Jätä heti ainakin kaikki ilmeinen sokeri eli herkut. Ei se haittaa, jos ketsupissa on sokeria.
Yhtä paha se sokeri on ketsupissa kuin karkissakin. Sokeritonta ketsuppia on ihan helposti saatavilla lähes jokaisesta kaupasta.
No tietenkin on yhtä paha, mutta eihän ketsuppia syödä kovinkaan paljoa. Itse syön max ruokalusikallisen viikossa jos sitäkään. Ei minusta mitenkään verrannollinen karkkiin. Sokeriton ketsuppi on ihan hyvää ja sitä minulla on kotona, mutta sitä vaan ei saa yleensä ravintoloista, enkä tämän vuoksi jätä ravintolaan menemättä. Ravintoloissa muutenkin lisätään ruokaan sokeria ihan hirveästi, mutta silti niissä käyn, koska se tuo elämään mukavaa luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaani onkin lähes kokonaan sokeria. Eli et elä sokerittomasti, jos vetelet banaania.
Puhuukohan ap täysin sokerittomasta elämästä? Vai lisätyn sokerin välttelystä? Sitten menee hankalaksi jos kokonaan sokeritonta elämää haluaa elää. Käytännössä pitäisi jättää kaikki hiilarit pois, myös aivoille ja lihaksille hyvät hitaat hiilihydraatit. No kukin tyylillään. Millaista elämää sitä haluaa elää, se on itse päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tämä liittyy aiheeseen?
Pahoittelut, että puhuin yleisesti "sokerista", kun olisi pitänyt puhua "lisätystä sokerista". Olen luopunut siis jälkimmäisestä. Syön jonkin verran hedelmiä, mutta pääasiassa kasviksia, kanaa ja kalaa. Jonkin verran kokojyväleipää, mutta paljon vähemmän kuin ennen. Kaikki sokeriset herkut ja einekset olen jättänyt pois, ja tietenkin myös kaikki jogurtit ja maustetut rahkat, mehut, limsat, myös makeutusaineet. On mennyt tähän asti ihan hyvin. Odotan mielenkiinnolla, mitä painolleni (lievä ylipaino) ja rosacea-iholleni tapahtuu. Ap
On katso tuotteiden etiketit huomaat että on hyvin vaikea väistää sokeria jos meinaat nollat pistää sokeriasiaan niin onnea vaan yritykselle,väitän että et onnistu.
Sokeriton ruokavalio on hyvin vaikea. Oikeastaan vain liha on sokeritonta. Esimerkiksi 100grammassa porkkanaa on 5 g sokeria, hedelmissä vielä enemmän ja 100 g täysjyväruisjauhoja on melkein 2 g sokeria (lähde: Fineli).
En ymmärrä, miten kukaan selviää sokerittomalla ruokavaliolla.
Saat unohtaa marjat,hedelmät ,leivät,perunat,kasvikset,melkein kaikki jos nollat meinaat vetää,jää sulle liha ja suola ja kala ja lohduton elämä.
Kyllä ja ei.
Kannattaa jättää kaikki hiilarit, myös kasvikset ja hedelmät. Ovat täynnä sokeria ja tärkkelystä.
Syö vain voita, lihaa ja kananmunia. Niillä saa ihmiskehon toimimaan niin kuin sen kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio on hyvin vaikea. Oikeastaan vain liha on sokeritonta. Esimerkiksi 100grammassa porkkanaa on 5 g sokeria, hedelmissä vielä enemmän ja 100 g täysjyväruisjauhoja on melkein 2 g sokeria (lähde: Fineli).
En ymmärrä, miten kukaan selviää sokerittomalla ruokavaliolla.
Katsopa pari kommenttia ylemmäksi. Ap päivitti tilannetta ja kertoi, että on kyse lisätyn sokerin välttelystä.
Vetäse nolla pojot sokerista ja hiilihydraatista niin aivotoiminta loppuu siihen,terve menoa teholle,sitä sokeriliuosta nauttimaan tiputuksessa.
Mitä höpiset? Ei sokerittomuus estä ravintolassakäymistä tai juhlia. Ravintolassa tilaa listalta vaihtoehdon, jossa ei ole lisättyä sokeria ja juhlissa jättää syömättä, jos mikään ei kelpaa. Tosin itse olen pitänyt linjan, että kerran-pari vuodessa juhlissa voin syödä esim. palan kakkua ilman, että elämä heilahtaa suuntaa tai toiseen.