Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia hoitajien vuorot on kuin tilkkutäkkiä?

Vierailija
03.05.2024 |

Miten ihmeessä tehtaat ja muut pyörii ihan hyvin säännöllisillä keskeytymättömillä vuoroilla, mutta käytännössä melkein kaikkialla hoitajat joutuu tekemään tilkkutäkkivuoroja ja jopa tuplaa?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska naisia suurin osa siellä.

Tuo on se syy, mutta sitä ei sais sanoa ääneen.

Mä oon tehnyt aulavartijan töitä ja meistä melkein kaikki oli naisia. Varmaan useampi kuin hoitajista. Vuorot oli silti ihan järkeviä ja kohteissa joissa oli aamu-päivä-ilta tehtiin yksi viikko aamua, yksi päivää ja yksi iltaa. Simppeliä.

Siellä oli mies tekemässä listat ja johtamassa.

Vierailija
42/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Meillä 3 viikon listassa yleensä 7 vapaatoivetta. Yksi kokonainen viikonloppuvapaa. Muut sitten ripotellaan sinne tänne.

Hyvänen aika! Minun työpaikoillani on ollut 3 tai 4 toivetta per kolme viikkoa, jotka toteutuvat jos toteutuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Työvuorotoiveet on yksi olennainen osa työhyvinvointia ja työssäviihtyvyyttä. Varsinkin sotealalla, jossa on työvoimapula. On erittäin tärkeää tehdä työvuorot, joihin työntekijät ovat tyytyväisiä, tai he lähtevät muualle töihin.

Vierailija
44/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä... Kukaan esimieskään ei osaa selittää. Yksi syy toki se, että moni hoitaja ehkä oikeasti haluaa suunnitella itse vuoronsa?

Tämä. Tehtaassa ja miesvoittoisilla työpaikoilla ei yritetä räätälöidä työvuoroja jokaisen työntekijän mieltymysten mukaan.

Ai että hoitajat ei saisi toivoa vapaitakaan eli koskaan ei voisi mennä juhliin, tapahtumiin ym, kun vuorot pyörii yötä päivää myös viikonloppuisin. 

Mun mielestä joku 1 toive/työvuorolista olisi kohtuullinen

Vierailija
45/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin jo 80-luvulla, kun tuttu sairaanhoitaja sanoi, mitä tarkoittaa "pätkäaamu ja yö". Ensin ollaan töissä aamuvuorossa klo 7-13, sitten tullaan taas töihin klo 22 yövuoroon. Missään miesvaltaisella alalla tuo ei olisi mennyt läpi. Ihan järkyttävää.

Samoin kuulin ystävältäni tuon 1990-luvulla. Siinä estetään edellisenkin yön nukkuminen aamulla pidempään ja perään seuraava yö valvomista. Sitten tuosta tilkkutäkistä; Kaikkien piti tehdä kaikkia vuoroja sillisalaattina vaikka joukossa oli heitä, jotka olisivat halunneet tehdä pelkkää iltaa tai yötä ja vastaavasti heitä, jotka olisivat halunneet tehdä pelkkää aamu/ päivävuoroa. Ilta- ja aamuihmiset eivät kumpikaan saaneet mieleisiään vuoroja, vaikka vuorot olisivat vaapaaehtoisesti täyttyneet.

Kyllä tuo pelkältä vallankäytöltä ja kiusaamiselta vaikutti. Tuli vaikutelma, että jos olisi halunnut tehdä vaikka pelkkää aamuvuoroa, olisi kannattanut suureen ääneen kailottaa: Haluan tehdä VAIN iltaa ja yötä, voi miksi en saa niitä enempää?! Tuon seurauksena olisi varmaan päätynytkin vain aamuvuorolaiseksi, kun ei sitä "halunnut".

Vierailija
46/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten ihmeessä tehtaat ja muut pyörii ihan hyvin säännöllisillä keskeytymättömillä vuoroilla, mutta käytännössä melkein kaikkialla hoitajat joutuu tekemään tilkkutäkkivuoroja ja jopa tuplaa?"

Tuplavuorot johtuvat henkilöstöpulasta- kun ei ole riittävästi työntekijöitä. Tilkkutäkkityövuoroja ei ole- pöivystävillä hoitajilla, eli käytännössä esim leikkaussalissa niitä saattaa olla, mutta jos heidät siirrettäisiin vuorotyöhön, tulisi se niin kalliiksi ja vaatisi niin paljon henkilökuntaa, että monessa sairaalassa loppuisi päivystävä leikkaustoiminta.

Vierailija
47/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys ap. Itselle tuo ei myöskään ole ikinä auennut miksi se on niin vaikeaa. Eikö noihin saa jonkunlaisen kierron rakennettua niin kuin muillakin aloilla 3-vuorotyössä on?

Monella alalla on yksinkertaistetulla esimerkillä seuraavasti: aamuviikko jolloin työt 5 pnä klo 06- 14.00, 2 vapaata, 5 iltavuoroa klo 14-22, 2 vapaata ja lopuksi esim 3 yövuoroa klo 22-06, joiden jälkeen esim 3 vapaata.

Yövuoroja ei saa olla peräkkäin kovin paljoa (hoitotyön tessistä en tiedä), ja niiden jäkeen tulee aina vapaat. Tämä kierto tarkoittaisi 20 vrk eli n.kolmen viikon kiertoa, joten hoitajat pystyisi ennakoimaan ja suunnittelemaan elämäänsä työvuorolistoista riippumatta.

Lisäksi tietysti edellytettäisiin säännöllisesti hajatunteja tekeviä keikkalaisia ja hyvää työyhteisöä sekä hyvää esihenkilötyöskentelyä.

Tämä toimisi erittäin hyvin, jos potilaatkin eläisivät vuoroissa. Eli yön aikana voitaisiin käyttää potilaita suihkussa ja ulkoilemassa, ja tarjoilla silloin päivän ateriat. Muuten ei valitettavati ole mahdollista, että kaikissa vuoroissa olisi saman verran väkeä töissä.

Vierailija
48/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa työnjohdolle, että haluatte vähemmän liikkumavaraa vapaisiin ja enemmän säännöllisyyttä.

Vierailija
49/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkävuoroa ei enää ole, mutta työn luonne on sellainen, että työvuorot on useimmiten epäsäännölliset. Vuorot vaihtelee jopa päivittäin, kun eri aikoihin on eri miehitys esim aamulla viisi hoitajaa, illalla kolme ja yöllä kaksi. 

Meillä on pätkäaamu käytössä ja mielestäni ihan mielenvikainen systeemi. Eli klo 6-10 aamuvuorossa ja klo 21 yövuoroon. Ei varmasti tee hyvää kenenkään terveydelle.

Eli teet vain yhden yövuoron? Ei tuota ole pakko tehdä.

Vierailija
50/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei jaksa tehä töitä.

16 tunnin vuorot on sinusta merkki että ei jaksa töitä?

Vierailija
51/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä... Kukaan esimieskään ei osaa selittää. Yksi syy toki se, että moni hoitaja ehkä oikeasti haluaa suunnitella itse vuoronsa?

Tämä. Tehtaassa ja miesvoittoisilla työpaikoilla ei yritetä räätälöidä työvuoroja jokaisen työntekijän mieltymysten mukaan.

Ja naiset sitten siirtelevät ja sovittelevat vuorojaan, kun miesten vuoroja ei voi siirtää 🤷

Miesvoittoisilla aloilla ne vaihtaa vuoroja keskenään.

Meillä oli yhdessä vaiheessa hoitoalan työpaikassa vuoronvaihdot keskenään kielletty. Tasapuolisuuden nimissä mukamas...

Vierailija
52/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että hoitajat ei saisi toivoa vapaitakaan eli koskaan ei voisi mennä juhliin, tapahtumiin ym, kun vuorot pyörii yötä päivää myös viikonloppuisin. 

Mun mielestä joku 1 toive/työvuorolista olisi kohtuullinen

Onneksi monessa paikassa on autonominen vuorosuunnittelu, eli työntekijät saavat tietokoneohjelmaan suunnitella vuoronsa itse. Sieltä näkee, missä vuoroissa on vielä vajausta ja missä ylitarjontaa työntekijöistä. Esimies sitten neuvottelee työntekijöiden kanssa ja tasailee listat loppuun, jos näyttää tulevan ristiriitoja. Ja hyvin toimii!

Vierailija
53/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittakaa työnjohdolle, että haluatte vähemmän liikkumavaraa vapaisiin ja enemmän säännöllisyyttä.

En minä halua. Toivevapaat on ehdoton juttu. Muuten ei ole elämää ollenkaan. Ei pääsisi juhliin, lasten tapahtumiin, harrastuksiin ym. 

Vierailija
54/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkävuoroa ei enää ole, mutta työn luonne on sellainen, että työvuorot on useimmiten epäsäännölliset. Vuorot vaihtelee jopa päivittäin, kun eri aikoihin on eri miehitys esim aamulla viisi hoitajaa, illalla kolme ja yöllä kaksi. 

Meillä on pätkäaamu käytössä ja mielestäni ihan mielenvikainen systeemi. Eli klo 6-10 aamuvuorossa ja klo 21 yövuoroon. Ei varmasti tee hyvää kenenkään terveydelle.

Eli teet vain yhden yövuoron? Ei tuota ole pakko tehdä.

Tuo on vain putken ensimmäisessä yössä. Öitä voi olla 1-5.

Vierailija
55/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on autonominen työvuorosuunnittelu, johon saa lukita toiveet, meillä neljä vuoroa. Seitsemän vaikuttaisi mahdottomalta toteuttaa ainakin meillä. 

Toista oli aikoinaan kun osastonhoitaja suunnitteli yksin kaikille listat. Suosikeille paremmat ja epäsuositummat sai jämätilkkutäkkivuorot. 

Ei ihme, että tuolloin väsytti kun listassa oli esimerkiksi ilta aamu ilta aamu yö yö yksi vapaa neljä aamua ilta kolme vapaata ilta aamu vapaa ilta aamu.

Jos miehet yleisesti ottaen osaisivat tai siis viitsisivät ottaa täyden vetovastuun kotona perheestä iltavuoroviikoilla, voisi hoitaja tehdä töissä täysiä iltavuoroviikkojakin. 

Vierailija
56/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi suunnitella itse vuoronsa, kun siellä vuorossa on muitakin töissä. Ihan omituinen systeemi, ei toimisi teollisuudessa. 

Vierailija
57/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin jo 80-luvulla, kun tuttu sairaanhoitaja sanoi, mitä tarkoittaa "pätkäaamu ja yö". Ensin ollaan töissä aamuvuorossa klo 7-13, sitten tullaan taas töihin klo 22 yövuoroon. Missään miesvaltaisella alalla tuo ei olisi mennyt läpi. Ihan järkyttävää.

Tein viime viikolla aamun 07-14.15, kävin nukkumassa, tulin yöhön 20.45 ja jatkoin aamuvuoron 14.15 saakka. 

Vierailija
58/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne kaupassakin vaikka ei me niin tärkeetä työtä tehdä kuin te teette. Varmaan ihan pirruuttaan. Meillä oli tosi ihana työvuolistantekijä ja yritti saada ihmisille pidempia vapaita esmes 2 tai jopa 3 päivää niin tämä kuuluisa kauhujohtaja Pöllänen kielsi sen. Kuulemma jos tulee sairaslomia niin sit ei saa ketään tilalle kun työläiset on saattanu lähtee vaikka sukulaisvierailuille toiselle paikkakunnalle...

Vierailija
59/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään selitys.

Esim tuossa mallissa tarpeeksi moni tekee keskeytymättömän 3vuoron listaa että saadaan yövuoroon ihmisiä.

Sen lisäksi tarpeeksi moni tekee 2vuorotyötä että iltaan riittää ihmisiä.

Loput tekevät pelkästään päivävuoroa jotta päivän suurempi tarve täyttyy.

Ei ole sen vaikeampaa, ja tuossa mallissa myös sitä voidaan kierrättää kuka on 3, 2 tai 1 vuoron kierrossa. 

Vierailija
60/88 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään siitä epäsäännöllisyydestä hoitotyössä, koska oon vähän ehkä tämmöinen boheemi luonne :D mulle ois kauhistus 8-16 ma-pe työ, oon sitä tehnyt ja ei mun juttu oikein. Mutta perheellisenä on haaste se, ettei aina ole viikonloput vapaat, siksi onkin hyvä että niistä maksetaan lisiä. No, jokainen taaplaa tyylillään.. :D