Minkä ihmeen takia hoitajien vuorot on kuin tilkkutäkkiä?
Miten ihmeessä tehtaat ja muut pyörii ihan hyvin säännöllisillä keskeytymättömillä vuoroilla, mutta käytännössä melkein kaikkialla hoitajat joutuu tekemään tilkkutäkkivuoroja ja jopa tuplaa?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Kuulin jo 80-luvulla, kun tuttu sairaanhoitaja sanoi, mitä tarkoittaa "pätkäaamu ja yö". Ensin ollaan töissä aamuvuorossa klo 7-13, sitten tullaan taas töihin klo 22 yövuoroon. Missään miesvaltaisella alalla tuo ei olisi mennyt läpi. Ihan järkyttävää.
Miesvaltaisella alalla poliisissa eräällä alueella oli joskus juurikin tuollainen vuoro. 8-14 ja samana päivänä 22-08.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin jo 80-luvulla, kun tuttu sairaanhoitaja sanoi, mitä tarkoittaa "pätkäaamu ja yö". Ensin ollaan töissä aamuvuorossa klo 7-13, sitten tullaan taas töihin klo 22 yövuoroon. Missään miesvaltaisella alalla tuo ei olisi mennyt läpi. Ihan järkyttävää.
Tein viime viikolla aamun 07-14.15, kävin nukkumassa, tulin yöhön 20.45 ja jatkoin aamuvuoron 14.15 saakka.
Listassa nuo on laittomia. Eri asia, jos suostut ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä... Kukaan esimieskään ei osaa selittää. Yksi syy toki se, että moni hoitaja ehkä oikeasti haluaa suunnitella itse vuoronsa?
Tämä. Tehtaassa ja miesvoittoisilla työpaikoilla ei yritetä räätälöidä työvuoroja jokaisen työntekijän mieltymysten mukaan.
Ja naiset sitten siirtelevät ja sovittelevat vuorojaan, kun miesten vuoroja ei voi siirtää 🤷
Miesvoittoisilla aloilla ne vaihtaa vuoroja keskenään.
Meillä oli yhdessä vaiheessa hoitoalan työpaikassa vuoronvaihdot keskenään kielletty. Tasapuolisuuden nimissä mukamas...
Stockalla oli kans kielletty. Se ei kuulemma ollut mikään syy että mää teen mieluummin kolleegan vuoron ja se tekis mieluummin mun vuoron. Siinnä sitä työhyvinvointia... Irtisanoin itteni enkä oo katunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkävuoroa ei enää ole, mutta työn luonne on sellainen, että työvuorot on useimmiten epäsäännölliset. Vuorot vaihtelee jopa päivittäin, kun eri aikoihin on eri miehitys esim aamulla viisi hoitajaa, illalla kolme ja yöllä kaksi.
Ei tuo ole mikään selitys.
Esim tuossa mallissa tarpeeksi moni tekee keskeytymättömän 3vuoron listaa että saadaan yövuoroon ihmisiä.
Sen lisäksi tarpeeksi moni tekee 2vuorotyötä että iltaan riittää ihmisiä.
Loput tekevät pelkästään päivävuoroa jotta päivän suurempi tarve täyttyy.
Ei ole sen vaikeampaa, ja tuossa mallissa myös sitä voidaan kierrättää kuka on 3, 2 tai 1 vuoron kierrossa.
Tämä. Itsekin teollisuudessa töissä ja vuorojärjestelmiä voi yhdellä työpaikalla olla useampia yhtä aikaa käytössä. Pääsääntöisesti arkisin päivävuoroissa enemmän ja viikonloppuisin ja öisin vähemmän hälinää.
Esim. 5-5 -järjestelmä, jossa vuoron pituus on 10h. 5 töitä ja 5 vapaata, joka toinen työkierto pelkkää päivää ja joka toinen yötä. Samaa on myös pelkällä päivävuorolla. Normaali 8h tietysti ma-pe. 12h joka kiertää 4 töitä ja 6 vapaata. Työt voivat alkaa joko päivä+ tai yövuoroilla, malli on siis aayy/yyaa. Ja tietenkin joko katkeamaton tai katkeava 3-vuoro.
Näissä etuna on myös se, että työntekijän on mahdollista vaihtaa vuorojärjestelmää, jos esim. yövuoroista täytyykin syystä tai toisesta luopua. Ja lisävapaita saa luonnollisesti vuoronvaihdoilla. Lomat kiertävät, joten ei tarvitse riidellä niistäkään.
Omalla työpaikalla lapsiperheiden vanhemmat ovat tyytyväisiä kun saa pidempiä vapaita säännöllisesti. Tietenkin vuorohoitojärjestelmät täytyy olla käytettävissä pienemmille lapsille.
Kaupan- ja hoitoalan sillisalaattivuorot ovat ihmetyttäneet vuosia.
Lisään vielä, että vuoronvaihdon tehdessään työntekijä huolehtii itse, että tuuraaja on ns. vähintään saman arvoinen ts. omaa samat tarpeelliset kyvyt, taidot ja luvat, kuin mitä poissa olijalla itsellään on.
Itse teen pelkkiä keikkoja. Saa päättää, milloin ja missä teen vuorot. Paljon lyhyemmillä tunneilla tienaa enemmän, kuin jossain kuppaisessa vakityössä. Paskapaikoihin ei tarvitse mennä uudestaan. Keikkatöissä on tiedossaa paikat, joihin ei kukaan halua. Paskapaikoisakin kestää olla, kun tietää, että uudelleen ei tarvitse mennä.
Eikös siellä ole ne samat hoitajat itse suunnittelemassa työvuorot?
Usein lähijohto on hallintotehtäviin siirtyneitä hoitajia itse
Hoitoalalla saa valita vuoronsa ja paikkansa. Ei tarvitse könöttää huonossa paikassa.Keikkatöitä riittää. Huonoon paikkaan ei tarvitse mennä uudestaan. Itse teen pelkķää keikkaa. En sitoudu mihinkään, jos työnantaja ei tule vastaan.
Itse suunnittelen sote-alalla 9 hengen tiimin työvuorot. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Olen jokaiselta kysynyt erikseen vakiotoiveet, esim. Joku haluaa vuorot putkeen ja pitkät vapaat, toinen parittomat viikonloput vapaaksi ja kolmas haluaa ehdottomasti ykkösvapaita. Toiveiden määrää ei ole rajattu mitenkään. Ensin suunnittelen aina toiveet. Sitten yöt ja viikonloput ja lopuksi arjen. Kaikki ovat tyytyväisiä vuoroihinsa. Minä käytän suunnitteluun paljon aikaa ja vaivaa, mutta se maksaa itsensä takaisin. Tyytyväinen työntekijä on työnantajalle halvempi kuin tyytymätön.
Nykyään on hoitajien markkinat. Keikkafirmoilta saa todella hyvää palkkaa. Minä teen keikkoja, palkka on aivan toista, kuin jossain vakituisessa, huonosti hoidetussa, 3- vuorotyössä, jossa saat yhden vapaapäivän, teet 6 päivää töitä, väsyneenä, ilman omaa elämää. Elämässä on muutakin, kuin työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisia suurin osa siellä.
Tuo on se syy, mutta sitä ei sais sanoa ääneen.
Mä oon tehnyt aulavartijan töitä ja meistä melkein kaikki oli naisia. Varmaan useampi kuin hoitajista. Vuorot oli silti ihan järkeviä ja kohteissa joissa oli aamu-päivä-ilta tehtiin yksi viikko aamua, yksi päivää ja yksi iltaa. Simppeliä.
Ei se ihan hoitotyössä noin mene, kun vuoroissa on tarve eri määrille hoitajia. Ei mene niin, että aamulla neljä hoitajaa, illalla neljä ja yöllä neljä ja seuraavalla viikoll sitten vaihtuu toisen vuoroon.
Kuka tekee viikonloput? Miten huomioidaan toivevapaat, kun ne epäsäännöllisessä työssä on tosi tärkeät?
Eikö siellä nytkin osa tee vain keikkaa? Pitäisi varmaan saada vakinainen työaika vakinaisille ja osa-aikaisuutta haluavat tekemään epäsäännöllisiä vuoroja. Tehdastyössä ja esim. ravintola-alalla nuoret tekee usein mielellään iltaa ja pyhiä, kun palkka on tuplat. Ymmärrän ettei vuoro pyöri täysin vailla kokeneita työntekijöitä, muei nykyisessäkään systeemissä ole järkeä.
Palkkaa ei tarvitsisi kohottaa, jos tekijöitä olisi enemmän. Kai sitä jotenkin yritetään hoiva-avustajilla.
Maalikon ajatusleikki.
Tehtaat pyörivät kolmessa vuorossa ja työntekijät tekevät pitempää työaikaa, mitä laissa on säädetty ja työntekijöille maksetaan ylimääräisestä tuntityöstä, lisäksi palkan päälle työajanlyhennysrahaa ja kun hiljaista tai tehtaassa tehdään huoltotyötä, perukka laitetaan "pekkasille", eikä työnantajalla ole palkanmaksuvelvoitetta, eikä työntekijä saa myöskään työttömyysturvaa. Systeemi luotiin aikoinaan työnantajan vaatimuksesta, jotta henkilöstöä voidaan käyttää tehokkaasti.
Terv.hoitoala, poliisi, pelastuslaitos, kaupanala jne. tekevät 37.5h työviikkoa, vaikka on kolmivuorotyö ja vuorokaudessa on 24h, niin työvoiman tarve ei jakaudu tasatunnettain, vaan tulee tilkkutäkki-tunteja. Ja näillä aloilla työnantajat eivät ole olleet halukkaita pidentämään työaikaa ja maksamaan siitä ylimääräistä ja 12 pv pekkasvapaiden pitäminen ylimääräisenä vuodessa on haasteellista, koska hiljaisia aikoja ei ole tai toiminta voisi keskeyttää tai sulkea kokonaan, niin kuin tehtaissa tai rakennusalalla tehdään, esim. jos pakkasraja ylittyy -25ast.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisia suurin osa siellä.
Tuo on se syy, mutta sitä ei sais sanoa ääneen.
Mä oon tehnyt aulavartijan töitä ja meistä melkein kaikki oli naisia. Varmaan useampi kuin hoitajista. Vuorot oli silti ihan järkeviä ja kohteissa joissa oli aamu-päivä-ilta tehtiin yksi viikko aamua, yksi päivää ja yksi iltaa. Simppeliä.
Siellä oli mies tekemässä listat ja johtamassa.
Tehtaissa taitaa olla myös naisia. Eiköhän merkittävämpi syy löydy tehtaiden säännöllisiin työaikoihin "pekkasista" eli työntekijät tekevät 8h työvuoro joka on helppo jakaa vuorokauden 24h tuntiin ja palkan päälle maksetaan työajanlyhennysraha ja tehdas suljetaan pariksi viikoksi vuodessa esim juhlapyhien ajaksi ja porukka pellolle, kun tehtaassa tehdään huoltotöitä.
Hoitoalalla kannattaa tehdä keikkaa. Voit saada viikon palkan yhdestä päivästä, kun otat sopivan vuoron sopivassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse suunnittelen sote-alalla 9 hengen tiimin työvuorot. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Olen jokaiselta kysynyt erikseen vakiotoiveet, esim. Joku haluaa vuorot putkeen ja pitkät vapaat, toinen parittomat viikonloput vapaaksi ja kolmas haluaa ehdottomasti ykkösvapaita. Toiveiden määrää ei ole rajattu mitenkään. Ensin suunnittelen aina toiveet. Sitten yöt ja viikonloput ja lopuksi arjen. Kaikki ovat tyytyväisiä vuoroihinsa. Minä käytän suunnitteluun paljon aikaa ja vaivaa, mutta se maksaa itsensä takaisin. Tyytyväinen työntekijä on työnantajalle halvempi kuin tyytymätön.
Meillä on tuohon ohjelmanpätkä, joka tekee minua tehokkaammin listan aina oikein. Ensin toiveet, loput tekee kone ja jos laitan yhdelle päivälle mahdottoman tilanteen (vain 1 voi tulla töihin), niin ennen listan tekemistä tulee ilmoitus, mitkä kohdat pitää korjata ennen listan valmistumista.
Minäkin teen vaan keikkaa. Vakipaikkaan on yritetty monesti suostutella, mutta en ikinä alistu noihin sillisalaattivuoroihin. Keikoilla tienaan yhtä paljon kuukaudessa vähemmillä työpäivillä. Ja voin koska tahansa ottaa vaikka viikon vapaata. Sitten kun on jaksamista ja aikaa työntekoon, voi painaa pitkiä työputkia. Puhumattakaan kesälomista, mahtavaa kun lapset on pieniä ja voin olla heidän kanssaan koko kesän, tarvittaessa ehkä heitän jonkun pyhävuoron jos säästöt liikaa hupenee.
Luulisi että tekoälyltä kysyttäessä se osaisi tehdä mahdollisimman ergonimiset työvuorot.
Vierailija kirjoitti:
Kun tutustuu VR:n viisivuorotyöhön, huomaa että myös miehet tekevät samanlaista tilkkutäkkiä, kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys ap. Itselle tuo ei myöskään ole ikinä auennut miksi se on niin vaikeaa. Eikö noihin saa jonkunlaisen kierron rakennettua niin kuin muillakin aloilla 3-vuorotyössä on?
Monella alalla on yksinkertaistetulla esimerkillä seuraavasti: aamuviikko jolloin työt 5 pnä klo 06- 14.00, 2 vapaata, 5 iltavuoroa klo 14-22, 2 vapaata ja lopuksi esim 3 yövuoroa klo 22-06, joiden jälkeen esim 3 vapaata.
Yövuoroja ei saa olla peräkkäin kovin paljoa (hoitotyön tessistä en tiedä), ja niiden jäkeen tulee aina vapaat. Tämä kierto tarkoittaisi 20 vrk eli n.kolmen viikon kiertoa, joten hoitajat pystyisi ennakoimaan ja suunnittelemaan elämäänsä työvuorolistoista riippumatta.
Lisäksi tietysti edellytettäisiin säännöllisesti hajatunteja tekeviä keikkalaisia ja hyvää työyhteisöä sekä hyvää esihenkilötyöskentelyä.
Tämä toimisi erittäin hyvin, jos p
siksipä laitoinkin tuon, että säännöllisiä keikkalaisia tarvitaan myös. Tai miksei joku voisi tehdä pelkkää aamua ja pelkkää iltaa, jos on esim perheen vuoksi hankala järjestää yöt? Tilkkutäkillehän tuossa hain vaihtoehtoa