karppi vastaa kysymyksiinne pienen hetken
Kommentit (57)
Vierailija:
Onko sinulla aina jääkaapissasi majoneesia, kermaa tai juustoa? Laitatko esim. uunilohen päälle kerma- ja juustopäällysteet?Käytätkö soijamaitoa? Vai kenties tavallista maitoa?
-On, oikeaa sokeritonta majoa, sitä ihanaa ja rasvaista jossa on keltuaista
-Jotain rasvaista maitotuotetta on aina, smetanaa ja luomukuohukerma yleisimmät, juustoja ruoanlaittoon ja juustopöytöön, voimakkaita ja täysrasvaisia.
-Uuniloheen laitan sekä smetanaa että juustoa
-Syön bulgarianjugurttia ja silloin tällöin kermalla vahvistettua luomumaitoa, kun teen kaakaota.
-Soijamaitoa en käytä.
Mitä kasviksia olet syönyt jo tänään? Mitä aiot viela syödä?
Käytätkö makeutusaineita?
-Ruusukaalia, hapankaalia on jo mennyt, illalla menee lanttua ja rucolaa
-Light-limuissa muutaman kerran viikossa, tämä on pahe eikä se kuulu karppaukseen, mutta tässä tingin.
Lisään vielä, että painoa on tippunut 14 kiloa ja rasva-arvot otettiin juuri ja ne ovat erinomaiset. Lääkäri sanoi, että näin voi jatkaa.
Karppaus kiinnostaa, mutta en jaksaisi ruveta tarkkaan punnitsemaan ja laskemaan kaikkea, ja pelkään että söisin ihan päin mäntyä. Toisekseen mulla on korkea kynnys alkaa syödä oikeita rasvoja, kun aina on tolkutettu, että ne lihottavat ja ovat epäterveellisiä. Tiedän, että moni on laihtunut, mutta jotenkin vain pelkään, että mua rasvansyönti lihottaisi. Olisko sulla tähän mitään sanottavaa?
Totta kai alkuvaiheessa kaikki oli uutta, mutta ainakin meillä päivittäsessä käytössä olevat ruoka-aineet ovat valtaosiltaan melko samoja ainakin vuodenajoittain. Niiden hiilarimääristä tein sitten listaa jääkaapin oveen, jota täydentelen aika ajoin.
Eikä induktolla tarvitse alottaa. Ihan hyvin pääsee käyntiin siten, että jättää pois ilmiselvät hiilarit kuten sokerin, perunan, leivän ja pastan ja vaihtaa kevyttuotteet rasvaisiin. Siitä sitten oloa kuunnellen ja taidon karttuessa voi hakea sitä omaa suuntaa ja tyyliä.
Rasvakammo on karpin pahin vihollinen. Sitä vastaan kannattaa taistella tutustumalla kovetettujen kasvirasvojen ja teollisten transsien haittoihin tutustuen ja toteamalla voin ja kerman ja aitojen rasvojen hyvä, suorastaan ylivoimainen maku. Myös nälkä pysyy ihmeesti popis, kun ruoassa on rasvaa. Verensokerit eivät helahtele enää samalla tavalla.
Laihtuminen karpaten perustuu insuliinierityksen minimointiin. Rasva vain auttaa tässä. Ihme juttu se on, mutta laihtumiseen rasvan vähentämienn auttaa joillain vain silloin, kun sitä syödään ennenkin melko vähän. Karppauksessa koko lähestymisnäkökulma on aivan toinen, pääenergialähde on rasva.
Vierailija:
Mitä kasviksia olet syönyt jo tänään? Mitä aiot viela syödä?
Käytätkö makeutusaineita?-Ruusukaalia, hapankaalia on jo mennyt, illalla menee lanttua ja rucolaa
-Light-limuissa muutaman kerran viikossa, tämä on pahe eikä se kuulu karppaukseen, mutta tässä tingin.
Vähän voi haista pahalle iltasella peiton alla..;)
Vierailija:
Vähän voi haista pahalle iltasella peiton alla..;)
Ikävä pilata hauskuutesi, mutta meidän perhe ja varsinkin mies on lakannut piereskelemästä lähes täysin, kun luovuimme viljasta ja sokerista. Nämä kasvikset siis eivät pöllyttele peittoa iltaisin ;)
Ap.
niitä hiilihydraattejakin, mutta KOHTUUDELLA? Ottaisi kastikkeen kanssa vain 2 perunaa, söisi pari leipäpalasta päivässä, pienen lautasellisen puuroa aamulla.
Ite oon 176 senttiä ja painan 56 kiloa. Oon syönyt koko ikäni normaalia kotiruokaa, kohtuudella ja murehtimatta ja laskematta kaloreita tai hiilareita. Liikun myös sen verran kuin saan ruoasta energiaa päivän aikana. Tämä on mun normaalia arkea, eipähän tartte miettiä ruoka- tai liikunta-asioita sen kummemmin.
" Miksi karpit eivät ymmärrä, että on muitakin tapoja syödä terveellisesti (ja en tarkoita PV:tä)?"
Ihmiset ovat insuliinivasteeltaan erilaisia, samoin viljansiedoltaan ym.
Minulle karppaus oli vastaus kaikkiin ongelmiini, puhun vain omasta puolestani.
ap
Samaa mieltä eli miksi ei voi syödä niitä hiilihydraattejakin, mutta KOHTUUDELLA? Ottaisi kastikkeen kanssa vain 2 perunaa, söisi pari leipäpalasta päivässä, pienen lautasellisen puuroa aamulla.
-Ne lihottavat minut
-Ne turvottavat minut
-Ne tekevät vatsani kipeäksi
-Ne pierettävät
-Ne yksipuolistavat ruokaani
-Ne kohottavat verenpainettani
-Ne tekevät kasvoihini finnejä
-Ne eivät maistu kovin hyviltä verrattuna nykyruokaani
Ja siis nimenomaan kohtuumäärinä. Kukahan tässä nyt ei ymmärrä ja ketä.
Ap.
Mä ainakaan en osaa silmämääräisesti arvioida määriä.
Kun oma tyyli löytyy, sitä vain syödään ja laitetaan ruokaa. Jos ei ennestään ole mitään käsitystä ruoka-aineiden hiilarimääristä, kyllä sitä kannattaa hieman opiskella etukäteen.
Finelissä esim. annetaan ruokien hh-määrät erotuksena ja imieytivinä hiilareina. Imeytyvä on se, jota tuijotetaan.
Ja myös minulle se oli vastaus kaikkiin terveysongelmiini. Minusta on hienoa, että en tarvitse lääkkeitä, vaan pystyn itse ruokavaliolla hoitamaan itseäni. Tuleehan se yhteiskunnallekin halvemmaksi. :)
maailmanloppu tulisi vielä aikaisemmin. Proteiinien tuottaminen käy maaplaneetan terveydelle kalliiksi ja pierettää häntä enemmän kuin hiilari karppaajaa. Onneksi maailmasta löytyy paljon myös lihan kohtuukäyttäjiä ja kasvissyöjiä.
En pystynyt ketoositilaan mutta jätin laivät, perunat, pastat ja sokerit pois. Vielä ei ole kiloja lähtenyt mutta olen normaalipainossa ja ymmärtänyt että silloin siinä voi mennä kauemmin. Kun kesäks sais edes 3-5kg pois... :) Kuinka nopeasti ap laihduit?
Olen karpannut kolmisen viikkoa ja painon putoaminen on pysähtynyt seinään! Tässä " tyypillinen" päivän ruoka:
aamu: Alpro-soijajugurttia maustamatonta ½ purkkia + desi marjoja, teetä
lounas: Joku ruoka " Laihdu ilman nälkää" -keittokirjasta, vaikka lohta vihanneksilla tms.
välipala: kuppi kofeiinitonta kahvia kevytmaitojuomalla + ehkä vähän edellistä ruokaa jos on kauhea nälkä
päivällinen: Taas joku ruoka yllämainitusta keittokirjasta (hiilihydraattitietoista kotiruokaa), esim. siskonmakkarakeittoa
ilta: teetä. Jos kauhea nälkä, niin ½purkkia raejuustoa tonnikalan kanssa
Eli mikä menee pieleen? Ruokavaliossa ei ole leipää, perunaa, pastaa tms. korkeahiilarisia aineita. Syönkö vain liikaa, tuleeko energiaa liikaa? Liikun 3 krt viikossa, käyn erilaisissa jumpissa. HELP!!!
Heikkilän kirjat sopivat Suomeen, netistä loput tiedot