Onko moraalisesti väärin, jos pienituloinen ostaa eettisestä näkökulmasta kyseenalaisesti tuotettuja tuotteita?
Moni on sitä mieltä ettei esim kiinalaisista verkkokaupoista tulisi tilata mitään. Entäpä jos kyseessä on aidosti pienituloinen ihminen? Onko myös hänen toimintansa tuossa tilanteessa moraalisesti väärin? Kuinka paljon pienituloisen pitää olla valmis kurjistamaan itseään näiden moraalikysymysten edessä, jotta voisi tuntea hyvää omaatuntoa?
Kommentit (128)
Li Suomessa on Euroopan ihmisten asialla.
Kiinan
Li ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi säästövinkki sulle ap: Wolttaa vähemmän, niin sulle jää enemmän rahaa tarpeellisiin vaatteisiin. Eikä tarvi mitään 5XL kokoa sitten kun kävelet wolttaamisen sijaan sinne ruokakauppaan, niin painokin pysyy paremmin kurissa.
Mikä luulo täällä on joka ketjussa, että ihmiset olisivat ylipainoisia tai wolttaisivat? Onko kyse nyt yrittää saada riita tulille?Joku eilen vastaavassa ketjussa sanoi tilaavansa Temusta siksi, kun sieltä saa 5 XL kokoa olevia paitoja parempaa valikoimaa kuin Suomesta.
Minä se olin ja lisään tähän vielä sen verran, että Suomesta en saa sopivia 5XL paitoja oikeastaan ollenkaan. Ja mitä tuohon aiemmin mainittuun Wolttaamiseen tulee, niin ikinä en ole eläessäni ruokaa lähettipalvelujen kautta tilannut. Muutoinkin pikaruokaa haen ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.
Turhaa krääsää, niin eihän köyhän tarvitse pukeutua. Itse ostan kirpputorilta, mutta muutama vaate on myös temusta. Samaa halpista kuin joku HM. Ja työpaikoista, no kyllä noi kuljetusfirmoja työllistää. Nykyään ihmiset ostaa muutenkin kaiken nettikaupoista. Mitään turhaa krääsää ei ole tapana ostaa muutenkaan. Osa vaatteista on yli kymmenen vuotta vanhoja, silloin kun niitä vielä osattiin tehdä, nykyään ei edes se laatu välttämättä kestä.
Hei Kiinasta tilailijat. Finlaysonilla on nyt tarjouksessa pussilakanasetti vain 4,99e koko setti! Ihan Temun hintaan! Kivan trendikäs somemaailmasta tuttu kuosikin.
Leppäsen Preetin ajatuksia mukaillen, rauhan aikana isänmaan asiat on paremman väen asioita, sodassa voi sitten vähän köyhempikin koettaa.
Niin kauan kun Suomessa riistetään pienituloisilta, mutta varakkailta ei, niin jatkan ostamista halvinta hyvää. Ja suomessa on eräs toinenkin halpa firma ja ihan hyvlä vaatteita ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin mielelläni enemmänkin kotimaisia vaatteita, mutta niitä vaan ei olekaan niin helppo löytää. Kaikki kaupat meidän pikkukaupungissa myy ainoastaan jotain Bangladeshissa valmistettua roskaa. Netistä en tykkää tilata kun en jaksa palautella vaatteita jotka ei sopineetkaan.
Sitä Bangladeshroskaa on hyvin suuri osa maailman tekstiilituotannosta, sisältäen myös ne kalliit merkit. Vain harva on tuotettu kokonaan esim Euroopassa.
Te jotka pidätte Kiinakauppoja epäeettisinä työntekijöiden kohtelun takia, käykää kurkkaamassa montako made in Bangladesh-vaatetta omassa kaapissa on. Se tuskin on sen eettisempi kuin Kiinassa tehty. Nytkin Bangladeshissa käydään mielenosoituksia palkoista, ihmisiä kuolee, ja vaatebrändit estää palkkojen nostoa.
Olen työtön ja lähettänyt ainakin 200 hakemusta suomalaisiin kauppoihin ja yrityksiin. Eivät ole palkanneet. Siksi tilaan ulkomailta. En henkilökohtaisesti halua tukea minua riistäviä yrityksiä. Lisäksi säästän rahaa.
Temusta tilaan askartelutarvikkeita ja ne ovat murto-osan siitä mitä Suomessa maksavat. Vaatteita en ostaisi sieltä mahdollisten lyijy ym EU:ssa kiellettyjen kemikaalijäämien vuoksi.
Ongelma on siinä, että noita kiinakauppojen tuotteita tilaillaan enemmän huvin vuoksi kuin tarpeeseen, niiden käyttöikä on lyhyt ja ne päätyvät ennen aikojaan joko roskikseen tai kirpparille, mistä niitä ei halua enää kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa kiinanromua löytyy jokaisesta halpahallitokmannipuuilotarjoustalosta.
Tää on hyvin yleinen harhaluulo kyllä. Suomessa myytävien tuotteiden tulee täyttää monia tarkkoja turvallisuus ja laatukriteereitä, toisinkuin niiden kiinaroskien.
Kai tiedät, että mikään instanssi ei myönnä CE-merkintää, vaan se on vain valmistajan ilmoitus siitä, että tiettyjä, ko. tuotetta koskevia, EUn standardeja ja määräyksiä on noudatettu. Tosiasiassa kuka vain voi siis tuon merkinnän lämätä tuottamiinsa romuihin.
Mitään Temupaskaa ei kukaan tarvitse, eikä valtavaa määrää muotivaatteita ja krääsää, taloudellisesta tilasta riippumatta.
Mutta näin yleisesti sanottuna köyhä ei ole vastuussa siitä jos hän tarvitsee jotain, mutta ei voi tehdä eettisiä valintoja sen suhteen rahan takia. Oikea kysymys on miksi epäeettisiä tuotteita on edes olemassa. Miksi sellainen valintavaihtoehto on ja pidetään olemassa että vaatteet, tavarat ja ruoat on tuotettu globaalin etelän ihmisiä riistäen ja eläimiä rääkäten. Kun kaikki tehtäisiin eettisesti, siitä ei pitäisi maksaa ekstraa että varmistetaan eettisyys ja tehdään pientuotantona. Kilpailu tervehtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin mielelläni enemmänkin kotimaisia vaatteita, mutta niitä vaan ei olekaan niin helppo löytää. Kaikki kaupat meidän pikkukaupungissa myy ainoastaan jotain Bangladeshissa valmistettua roskaa. Netistä en tykkää tilata kun en jaksa palautella vaatteita jotka ei sopineetkaan.
Sitä Bangladeshroskaa on hyvin suuri osa maailman tekstiilituotannosta, sisältäen myös ne kalliit merkit. Vain harva on tuotettu kokonaan esim Euroopassa.
Te jotka pidätte Kiinakauppoja epäeettisinä työntekijöiden kohtelun takia, käykää kurkkaamassa montako made in Bangladesh-vaatetta omassa kaapissa on. Se tuskin on sen eettisempi kuin Kiinassa tehty. Nytkin Bangladeshissa käydään mielenosoituksia palkoista, ihmisiä kuolee, ja vaatebrändit estää palkkojen nostoa.
Sitä juuri tarkoitan, täällä kun kerran paheksutaan sitä että ihmiset ostaa halpisvaatteita niin kertokaa mikä sitten on se eettisempi vaihtoehto? Yhdeltä yksittäiseltä suomalaiselta suunnittelijalta olen ostanut vaatteita, tiedän että hän myös ompeluttaa ne Suomessa, mutta kaikkea tarvitsemaani en häneltä saa enkä ole muita vastaavia juuri löytänyt jotka tekisi minun tyylistä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen sanontakin kuin: Köyhän ei kannata ostaa halpaa
Mutta kun aidosti köyhä ei voi muuta ostaa.
Niin,aidosti köyhä ostaa vain ruokaa,vaatteita ja kalusteita saa kyllä myös aivan ilmaiseksi,krääsän tilaaminen kertoo,ettet ole oikeasti köyhä
On moraalisesti väärin että joku on niin köyhä että ei ole varaa ostaa muuta kuin halpistuotteita. Ja sille joka käski mennä töihin - kerro toki miten yli 200 000 työtöntä tungetaan 13 000 kokoaikaiseen, vakituiseen työpaikkaan jotka ovat tällä hetkellä avoinna te-keskuksen sivuilla. Loput avoinna olevat paikat ovat osa-aikaisia ja määräaikaisia. Niillä ei taloutta kohenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen sanontakin kuin: Köyhän ei kannata ostaa halpaa
Mutta kun aidosti köyhä ei voi muuta ostaa.
Et sä oikeasti tarvi niitä kaikkia mitä tilaat. Alappa pistämään ylös listalle jokainen tavara mitä tilaat summineen ja postikuluinen. Sitten vuoden päästä vedät listasta yli kaiken mitä et oikeasti tarvinnut tai joka on jo hajonnut. Laske yhteen tuotteiden yhteissummat postikuluineen ja mieti mitä sillä summalla olisi saanut.
Eli pidät kiinakaupoista ostavia ihmisiä tyhminä. Miten se menikään se on vain tyhmää maksaa liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Ostin Suomesta Jack&Jonesin t-paidan, joka maksoi 19,90€.Oli niin ohutta kangasta, että käsi näkyi läpi ja oli tehty muistaakseni Bangladeshissa. Ostin Temusta t-paidan hintaan 6,60 euroa ja oli paljon parempi ja paksumpaa kangasta.
Kaupanpäälle sait kivat kemikaalit, joita ei ole kukaan tutkinut tai kontrolloinut mitenkään. Itse en ikinä uskaltaisi ostaa noista kaupoista, kun ei tiedä mitä kemikaaleja niissä on käytetty. Eurooppalaisista kaupoista ostaessa ainakin tiedät, että ne on turvallisia ja direktiivien mukaisia. Ihan mielelläni maksan tällaisesta mielenrauhasta. Ja sillä säästän sekä itseäni että suomalaista luontoa turhalta kemikaalikuormalta.
Toisin kuin te, jotka ostatte näistä paskakaupoista. Tuhoatte meidän luontoa ja aiheutatte niillä kemikaaleille terveysriskejä ja -haittoja myös meille vastuullisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syytä köyhiä rahan puutteesta, mutta mitä ihmettä ihmiset oikein tilaavat sieltä Temusta tai Wishista, mitä ilman ei mukamas pärjää? Esimerkkejä?
Luulen, että kiinasta "ostelevat" nimenomaan ihmiset, jotka eivät ole oikeasti köyhiä. Eivät vaan välitä eivätkä halua kyseenalaistaa oman pikamuodin tms. krääsän kulutustaan.
Mä en ole vielä tilannut mitään, mutta pari juttua on ostoslistalla, kuten uusi laturi ja kuulokkeet. Suomessa liian kalliita mun budjetille.
Noita sähkölaitteita en ainakaan tilaisi. Kukaan ei takaa niiden laatua. Suomessa on sähkölaitteista alkaneet palot yleistyneet samaa tahtia kuin Temusta tilaaminen. Ehkä ennemmin kannattaisi säästää ja ostaa turvallinen tuote?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri tarkoitan, täällä kun kerran paheks
Ja ne sinun ompelijan kankaatkin saattaa olla samoilta riistotehtailta kuin ne halpisvaatteet.
Ei keskituloisetkaan osta eettisesti tuotettuja vaatteita, tuskin nekään hyvätuloiset joilla sellaiseen saattaisi olla varaa. Joten ei ole moraalisesti väärin että pienituloinen ostaa halvasta kiinakaupasta. Kaikki käyttää epäeettistä vaatteita, he vain eivät ehkä tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin Suomesta Jack&Jonesin t-paidan, joka maksoi 19,90€.Oli niin ohutta kangasta, että käsi näkyi läpi ja oli tehty muistaakseni Bangladeshissa. Ostin Temusta t-paidan hintaan 6,60 euroa ja oli paljon parempi ja paksumpaa kangasta.
Kaupanpäälle sait kivat kemikaalit, joita ei ole kukaan tutkinut tai kontrolloinut mitenkään. Itse en ikinä uskaltaisi ostaa noista kaupoista, kun ei tiedä mitä kemikaaleja niissä on käytetty. Eurooppalaisista kaupoista ostaessa ainakin tiedät, että ne on turvallisia ja direktiivien mukaisia. Ihan mielelläni maksan tällaisesta mielenrauhasta. Ja sillä säästän sekä itseäni että suomalaista luontoa turhalta kemikaalikuormalta.
Toisin kuin te, jotka ostatte näistä paskakaupoista. Tuhoatte meidän luontoa ja aiheutatte niillä kemikaaleille terveysriskejä ja -haittoja myös meille vastuullisille ihmisille.
Onneksi siitä j&j paidasta on kemikaalit pesty bangldeshiin niin että haitta jää siellä asuville vaatteen valmistajalle. Sitten voikin hyvillä mielin mennä ostamaan uuden höttöpaidan ja lähettää vanhan vaikka Chileen jätekasaan niin ei sekään häiritse meidän luontoa täällä.
Oletko itse tyhmä? Postimyynnistä ostettaessa et pääse koskettelemaan tuotetta enakkoon.