Onko moraalisesti väärin, jos pienituloinen ostaa eettisestä näkökulmasta kyseenalaisesti tuotettuja tuotteita?
Moni on sitä mieltä ettei esim kiinalaisista verkkokaupoista tulisi tilata mitään. Entäpä jos kyseessä on aidosti pienituloinen ihminen? Onko myös hänen toimintansa tuossa tilanteessa moraalisesti väärin? Kuinka paljon pienituloisen pitää olla valmis kurjistamaan itseään näiden moraalikysymysten edessä, jotta voisi tuntea hyvää omaatuntoa?
Kommentit (128)
Suomi on tuhoontuomittu maa kuten huomaatte. Ei täällä ihmiset osaa ajatella kuin omaa etuaan ja puolet ei osaa ajatella kuin hetken mukavuutta. Tästäkin ketjusta niin hyvin huomaa. Pelkkää alamäkeä on Suomen tulevaisuus. Tulevaisuudessa koko maa on joko Venäjän tai Kiinan omaisuutta. Onneksi itse en elä pitkään eikä mulle ole lapsia, niin ei tarvi jäädä katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina tulee olemaan jossain vaiheessa maailman hallitsija. Rahalla kun saa valtaa. Se on turha sitten itkeä, kun itse edesauttoi sitä.
Mitä väliä sillä on kuka siellä kekkuloi? Sillä ei tavallisen kadun tallaajan näkökulmasta ole niin pienintäkään väliä!
Ai sinä haluat kiinatehtaaseen ompelemaan muovirättejä? Se jolla on valta, se määrää sen. Sinä olet sitten vain pelkkä orja.
Sanoinko niin? En todellakaan ja kuten sanottu niin tähän maahan ei tarvitse jäädä kenenkään tekemään mitään jos näyttää siltä että aletaan potkimaan kunnolla päähän. Se ei muuten ole köyhän ongelma tässä maassa koska tämä ei ole suljettu diktatuuri....vielä vaikka kovaa vauhtia sitä yritetään siihen suuntaan viedä. Si
Eipä se auta muuttaa kun Kiina hallitsee koko maailmaa. Enkä ole orjuuttaja tietenkään, koska en ole kiinalainen pomo. Sinulla on joku outo pakkomielle nähdä kaikki kommentoijat sun vihollisina. OCD?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen sanontakin kuin: Köyhän ei kannata ostaa halpaa
Mutta kun aidosti köyhä ei voi muuta ostaa.
Julia Thurén on todennut, että se eettisten ja vastuullisten tuotteiden ostaminen on enemmän kyllä keskiluokan ja hyvätuloisen eliitin vastuulla. Turhaa ajaa pinenituloisia pikavippikoukkuun kun pitää ostaa vaatteet lapselleen tai itselleen. Thurén on sentään talousasioihin erikoistunut ihminen ja oikeassa.
Se, ettei keskiluokka tai eliitti osta eettistä ja kotimaista tai eurooppalaista tuotetta on kyllä outoa. Käärinliinoissa ei ole taskuja.
Suomessa ostetuista vaatteista 5% lähtee kiertämään kirpputorimyynnissä seuraavalle asiakkaalle tai uudiokuitutehtaan materiaaliksi. Suomalaiset tuottavat joka vuosi 13 kiloa tekstiilijätettä per nenä. Sen paikka ei ole sekajätteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina tulee olemaan jossain vaiheessa maailman hallitsija. Rahalla kun saa valtaa. Se on turha sitten itkeä, kun itse edesauttoi sitä.
Mitä väliä sillä on kuka siellä kekkuloi? Sillä ei tavallisen kadun tallaajan näkökulmasta ole niin pienintäkään väliä!
Ai sinä haluat kiinatehtaaseen ompelemaan muovirättejä? Se jolla on valta, se määrää sen. Sinä olet sitten vain pelkkä orja.
Sanoinko niin? En todellakaan ja kuten sanottu niin tähän maahan ei tarvitse jäädä kenenkään tekemään mitään jos näyttää siltä että aletaan potkimaan kunnolla päähän. Se ei muuten ole köyhän ongelma tässä maassa koska tämä ei ole suljettu diktatuuri....vielä vaikka kovaa
Minä en jää odottamaan kiinalaisia eikä asia minua edes kiinnosta. Minä en kumartele auktoriteetteja enkä ihmisten hyväksikäyttäjiä. Jos tässä maassa käytetään hyväksi valtaa ja pääomaa niin minulla on siihen sanani sanottavana. Minä en ota vastaan käskyjä tai suosituksia sellaisilta ihmisiltä jotka itse käyttävät hyväkseen toisia. En ole koskaan ottanut enkä tule ottamaan. En pidä kaksinaismoralismista jota täälläkin viljellään tämän asian suhteen. Vittuillaan köyhille samaan aikaan kun painostetaan ostamaan kotimaista ja syöttämään paikallisia yrittäjiä. Ei mene läpi minulle.
Suomalaiset tuottavat joka vuosi 13 kiloa tekstiilijätettä per nenä. Sen paikka ei ole sekajätteessä.
Mut kuka jaksaa lähtee viemää niit jonnekin tekstiilijätekierrätykseen. Sekajäte on sentään omas pihas. Ei auta vaik se tektiilipiste mikä lie ois kaupan vieres, kun kuka jaksaa nykyään lähtee jonnekii kauppaan ku voi Wolttaa kaiken.
Itse en verkkokaupoista ostele, mutta enpä ostele mistään muualtakaan. En silti paheksu ketään, joka ostaa halpakaupoista kiinalaisia tuotteita. Mieluummin kannatta ostaa halvalla rehdisti kiinalaisia tuotteita kuin kalliilla jotain Design in Finland tuotteita, jotka on myös valmistettu siellä Kiinassa. Ensin mainituissa halvan tuotteen etu jää ostajalle ja jälkimmäisessä hyötyy vain ja ainoastaan osakkeenomistaja. Esim jonkun marimekon rievun tuotantokustannukset on muutaman euron ja kaupassa sen hinta on 100-200 euroa. Aika mukava voitto. Ja laatu on samaa p... kuin halvemmassakin tuotteessa. Joskus halvempi voi olla jopa parempilaatuinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukisin jotain suomalaista ketjua, joka laittaa huippukatteet omiin hintoihin ja riistää tuottajaa sekä kuluttajaa? Tuottaja ei saa kuin murusia ja kuluttaja maksaa aimo hinnan siitä, että kaupassa se tuote nostetaan lavalta hyllylle.
Suomeen myyntiin tulevat tullin testaamat tuotteet eivät sisällä kiellettyjä aineita. Ne vedetään pois myynnistä jos jotain paljastuu labrassa. Sen sijaan yksityishenkilön Kiinasta tilaamaa vaatetta ei testaa kukaan ja siinä voi olla muun muassa lapsen hedelmällisyyteen vaikuttavia aineita. Leluissa sama juttu.
Kyllä se on ihan yhtä haitallista kuin muidenkin kohdalla. Niissä temuissa sun muissa menee vähät rahasi kyllä hukkaan. Hirveää krääsää.
Osta mieluummin käytettyä ja kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en verkkokaupoista ostele, mutta enpä ostele mistään muualtakaan. En silti paheksu ketään, joka ostaa halpakaupoista kiinalaisia tuotteita. Mieluummin kannatta ostaa halvalla rehdisti kiinalaisia tuotteita kuin kalliilla jotain Design in Finland tuotteita, jotka on myös valmistettu siellä Kiinassa. Ensin mainituissa halvan tuotteen etu jää ostajalle ja jälkimmäisessä hyötyy vain ja ainoastaan osakkeenomistaja. Esim jonkun marimekon rievun tuotantokustannukset on muutaman euron ja kaupassa sen hinta on 100-200 euroa. Aika mukava voitto. Ja laatu on samaa p... kuin halvemmassakin tuotteessa. Joskus halvempi voi olla jopa parempilaatuinen.
Työllistyyhän siinä sentään suomalainen suunnittelija, ja varmaan muutama muukin. Sinun mielestä suunnittelijan pitäis saada palkkaa joku 1e, että voi myydä sulle rätin 2 eurolla kuten Temussa? Teepä ite töitä parin euron palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen sanontakin kuin: Köyhän ei kannata ostaa halpaa
Nykyään tämä tarkoittaa monelle, että sitten ollaan kokonaan ilman.
Jokuhan sieltä Temusta tilailee. Ja kyllä on eettisesti väärin. Pitää sitten ostaa vähemmän, eikä sellaista riistokamaa.
Yksi säästövinkki sulle ap: Wolttaa vähemmän, niin sulle jää enemmän rahaa tarpeellisiin vaatteisiin. Eikä tarvi mitään 5XL kokoa sitten kun kävelet wolttaamisen sijaan sinne ruokakauppaan, niin painokin pysyy paremmin kurissa.
Minä ostaisin mielelläni enemmänkin kotimaisia vaatteita, mutta niitä vaan ei olekaan niin helppo löytää. Kaikki kaupat meidän pikkukaupungissa myy ainoastaan jotain Bangladeshissa valmistettua roskaa. Netistä en tykkää tilata kun en jaksa palautella vaatteita jotka ei sopineetkaan.
Eihän sekajätettä pitäisi enää edes olla. Sen tilalla on poltettava jäte, ja kyllähän tekstiilit polttoon käy.
Ehkei joillakin ole enää muuta vaihtoehtoa. Jos tukien taso nousee, katsotaan asiaa uudelleen. En nyt tiedä kannattaako 1 tai 2 tuotteen tilaus kerrallaan ja jos sama tuote on täällä kaupassa. Itse en sieltä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukisin jotain suomalaista ketjua, joka laittaa huippukatteet omiin hintoihin ja riistää tuottajaa sekä kuluttajaa? Tuottaja ei saa kuin murusia ja kuluttaja maksaa aimo hinnan siitä, että kaupassa se tuote nostetaan lavalta hyllylle.
Suomeen myyntiin tulevat tullin testaamat tuotteet eivät sisällä kiellettyjä aineita. Ne vedetään pois myynnistä jos jotain paljastuu labrassa. Sen sijaan yksityishenkilön Kiinasta tilaamaa vaatetta ei testaa kukaan ja siinä voi olla muun muassa lapsen hedelmällisyyteen vaikuttavia aineita. Leluissa sama juttu.
En ole sama mutta kysyn että tiedätkö miten tuotteeseen hankitaan ce-merkintä? No minäpä kerron. Eli ostaja pyytää mallikappaleen haluamastaan tuotteesta ja toimittaa sen viranomaiselle tarkistettavaksi. No tämä tuote on juurikin se mikä on tehty kaikkien pykälien mukaan sellaiseksi että se täyttää ne vaatimukset ja saa näin ollen käyttää hyväksymismerkintää. NO nyt on tie vapaa kaikelle sille mitä ei enää tutkita muuten kuin satunnaisin tarkistuksin eli ei juuri ollenkaan. Eli sieltä voi tulla ihan mitä vaan eikä se jää välttämättä kiinni ikinä. No ehkä muutama saa oireita ja tuote tutkitaan ja siitä huomautetaan maahantuojalle joka lupaa korjata asian. Samalla maksellaan vähän korvauksia sille joka on saanut ihottumaa tuotteesta. Ei vaikuta mihinkään. Tämä on se käytäntö mitä sovelletaan ja pätee muuten muuhunkin kuin vaatteisiin.
Suoraan Kiinasta kuluttajan tilaamilla tavaroilla ei ole kuluttajansuojaa. Vaatteissa on paljon myrkkyjä, jotka eivät menisi tarkastusten läpi normaalissa kaupassa myytävissä tuotteissa. Mm. MOT testautti Cheinin vaatteita laboratorioissa. Miksi ostaisin tuollaista muoviroskaa. En tiedä, myyvätkö lelujakin.
Itse olen elänyt vielä siinä toivossa, että Suomeen saatais joskus vielä vaateteollisuutta ja muuta teollisuutta ja uusia yrityksiä. Että Suomi vielä nousis samanlaiseksi kuin vuosituhannen alussa. Ehkä itsekin sais joskus töitä. Mutta eipä näytä olevan toivoa. En ole vielä ikinä tilannut Kiinasta, mutta pitää vissiin alkaa tilailemaan kun kaikki muutkin. Pitää myös vissiin alkaa vihaamaan kaikkia muita suomalaisia kun kaikki muutkin. Sillain vissiin saavuttaa onnellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistyyhän siinä sentään suomalainen suunnittelija, ja varmaan muutama muukin. Sinun mielestä suunnittelijan pitäis saada palkkaa joku 1e, että voi myydä sulle rätin 2 eurolla kuten Temussa? Teepä ite töitä parin euron palkalla.
Toki tuosta suomalaisesta suunnittelusta voi jotain maksaa, mutta sitä en ymmärrä että miten Kiinassa valmistettu marimekko voi olla kalliimpaa kuin vielä muutama vuosi sitten Suomessa valmistettu marimekko. Suunnittelija sama, mutta kangas ja ompelu Kiinasta ja silti hinta kalliimpi kuin vielä muurama vuosi sitten, kun tuotteet vielä valmistettiin Suomessa. Sama juttu muumi-mukeissa. Nyt Thaimaassa muutamalla kymmenellä sentillä valmistetut mukit ovat kalliimpia kuin muutama vuosi sitten, kun ne vielä tehtiin Suomessa. Ei tämä selity muulla kuin osakkeenomistajien ahneudella.
En minä ole kovassa rahapulassa kysellyt tai katsonut, mikä on moraalinen valinta jotain tuotetta ostaessa. Hätä ei lue lakia. Tarkoittaa sitä, että hyvinvointi menee kaikkien sääntöjenkin ohi, jos on tarvis.