Asumisoikeusasunnoissa asuvat, onko teillä meteliä?
Tämä on ollut nyt uusi kokemus, vasta kuukausia asuttu asumisoikeusasunnossa. Luhtitalossa,jokaisella oma ulko-ovi. Minä olin ajatellut, että näissä kohteissa on rauhallista, kun ei ole vuokrataloyhtiö. Eilen kuuntelin möykkää klo 02 asti. Jotkut grillasi ja kuunteli musiikkia. Viime viikonloppuna alkoi yläkerran asunnossa ihmeellinen ravaaminen noin puoli kolmelta la-su-välisenä yönä. Ei siis mitään musiikkia, mutta ilmeisesti ravasi ovessa koko ajan porukkaa tupakalla ja kaikki keskustelutkin kuului meidän makuuhuoneeseen, mutta pahinta siis se jatkuva ovien paukuttelu keskellä yötä. Mietin, mikä tässä on järkevää. Jos tämä on tällaista asumista, niin kannattaako ottaa tahansa pois ja muuttaa vuokralle ja kerätä lisää rahaa säästöön pesämunaksi omistusasuntoon? Vai onko se vain tämä taloyhtiö, joka on levoton, eli paraneeko tilanne, jos haen siirtoa johonkin muualle asumisoikeuskohteeseen?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tietämättömälle, miten tuo ASO-muoto käytännössä menee. Maksaa siis aluksi esim 30 000 eur maksun ja lisäksi vastiketta, joka usein lähellä markkinavuokraa? Pois muuttaessaan maksun saa jollain indeksikorotuksella takaisin? Ottavatko ihmiset lainaa tuohon asomaksuun? Pohdin vain, että jos onkin tuon asomaksun verran säästössä niin eikö se ole kannattavampaa käyttää omarahoitusosuutena omistusasuntoon jos kerran kulutkin samaa tasoa (asovastike vs lainanlyhennys)?
Siksi aso-asuntoon haetaan, että se on halvempaa kuin vastaava vuokra! Eli jos Vantaalla vaikka kaksion vuokra yksityisellä 1100€, niin samalla alueella aso-asunnon käyttövastike ja kahden hengen vesimaksut yhteensä 854€. Asun itse, ja olen muuttanut juuri siitä syystä, että asuminen halvempaa kuin vuokralla. Talo on uudehko, siis ei mikään ikivanha lousk
Meillä asojen vastike on noussut yli keskimääräisen vuokratason. Vastike nousi viime vuonna 11 %. Onneksi ehdin muuttaa pois. Vuokra nousi vain 3 %.
Entisessä asossa tapahtui joukkopako. Kuukausittain jää 20 000 e edestä vastikkeita saamatta. Taitaa loputkin muuttaa pian pois kun seuraava korotus ei jää 11 %:tiin.
Kuinka joku viitsii vinkua jos vappuna on juhlia?
Ap:ta ei ole kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tietämättömälle, miten tuo ASO-muoto käytännössä menee. Maksaa siis aluksi esim 30 000 eur maksun ja lisäksi vastiketta, joka usein lähellä markkinavuokraa? Pois muuttaessaan maksun saa jollain indeksikorotuksella takaisin? Ottavatko ihmiset lainaa tuohon asomaksuun? Pohdin vain, että jos onkin tuon asomaksun verran säästössä niin eikö se ole kannattavampaa käyttää omarahoitusosuutena omistusasuntoon jos kerran kulutkin samaa tasoa (asovastike vs lainanlyhennys)?
Siksi aso-asuntoon haetaan, että se on halvempaa kuin vastaava vuokra! Eli jos Vantaalla vaikka kaksion vuokra yksityisellä 1100€, niin samalla alueella aso-asunnon käyttövastike ja kahden hengen vesimaksut yhteensä 854€. Asun itse, ja olen muuttanut juuri siitä syystä, että asuminen halvempaa kuin vuokral
Avaimella 8% korotukset nyt vuodenvaihteessa. Kovasti kapeni etu vapaarahoitteisten vuokriin Kuopiossakin.
Lähtö tulee, jos ensi vuonna on sama linja. Nyt jo kovasti on mietinnässä joku muu vaihtoehto.
PK-seudulla etu on toki ollut suurempi koko ajan.
Voiettä, kun jostain onnistuisi löytämään päihteettömän talon. Ei haittaisi naapureilta kuuluvat äänet tai kaappien aukaisut, mutta hirveästi sattuu korviin känniörinät ja känniset räkätysnaurajat. En muutenkaan jaksaisi haistella joka viikonloppu sitä, kun naapurista leijailee alkoholin haju + tupakan. Mutta ainoat päihteettömien talot taitavat olla päihdekuntoutuijille tarkoitettuja, joissa on päihteettömisvaastimus ja ei sitten nekään, kun siellä niitä repsahduksia vasta tapahtuu.
Ehkä siksi olenkin muuttamassa omakotitaloon. Kunhan nyt löytyisi sopiva ja oikealta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi talo niin niissä on olematon äänieristys.
Varmaan vanhemmat maksaneet aso maksun ja asukkeja ei kiinnosta.
Ei pidä paikkaansa .Asun 3,5 v. sitten valmistuneessa aso asunnossa.Täällä on hiljaista , kun huopatossu-tehtaassa kesälomien aikaan.
Joskus voisi miettiä onko naapureita ollenkaan. Enkä minä muutenkaan vähistä enkä kovistakaan äänistä säikähdä , saahan niitä kuulua .Se on elämää
Onhan sitä itsekkin joskus juhlittu kovaan ääneen .
Tietysti jatkuva häiriköinti , kovat äänet yöaikaan on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
AP, Vappuna Suomessa on juhlia vähän joka paikassa. Tuleeko tämä yllätyksenä.
Muuta jonnekin korpeen. Saat olla rauhassa.
Varmaan valitat Uutenavuonnakin, kun raketit paukkuu???
Ei se kyllä ihan jokaisen tapoihin kuulu yötä myöten juhlia vappuna. Tai sitä edeltävänä viikonloppuna. Meillä on ollut ihan hiljaista vappunakin jo puolen yön jälkeen, sekä vappuaattona että vappupäivänä. Kerrostalossa asutaan ja suurin osa ihmisistä ymmärtänee, että jos on kova hinku juhlia, ravintoloita on kaupunki täynnä. Vuokrataloissa varmaan vähän erilaista porukkaa.
Tästä huomaa tämänkin ketjun joistakin kommenteista, mikä on se ongelma. On vähän tapana juhlia. Vappu ja uusi vuosi ja pääsiäinen ja juhannus ja tietysti syntymäpäivä ja puolison syntymäpäivä ja jääkiekon mm-kisat ja Euroviisut. Itse asiassa joka viikonloppu jotain juhlan aihetta. En yhtään ihmettele, miksi suomalainen on niin monisairas ja väsynyt koko ajan. Juuri tuollaiset naapurit tekee raittiiden ihmisten elämästä tuskaa. Enkä tarkoita, että kenenkään pitää raivoraitis olla, vaan sitä ettei huudella ja soiteta musiikkia ja ravata röökillä läpi yön.
Vierailija kirjoitti:
Täällä isännöitsijä pisti kuriin yöllä metelöivät.
Näinhän se pitää olla kaikissa taloyhtiöissä. Ei yöllä metelöitä kuin poikkeustapauksessa esim tuparit joista ilmoitetaan naapurustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASO-maksulla ostetaan naapurit jotka osaavat asua.
Ei etnistä ei kä muutakaan värinää.
Jopa varmempia kuin omistusaunnot, joissa voi olla sijoitusasuntoja.
Tämä on se syy suurimmalle osalle. Tosin nyt sekin romutetaan kun myymättä jääneisiin aso-asuntoihin aletaan sijoittaa vuokralaisia.
Ei se noin mene. ASO-asunnon on aina saanut vuokrata 2 vuodeksi, mutta pitää olla pätevä syy, esimerkiksi työn tai opiskelun takia asuu toisella paikkakunnalla. Osassa aso-asuntoja on sääntö, ettei vuokra saa olla suurempi kuin yhtiövastike, tämä siksi, ettei asumisoikeusasuja ala tehdä bisnestä. Myymättä jääneisiin asuntoihin ei sen sijaan saa ottaa vuokralaista, vaan kun asukas muuttaa pois, se palautuu asumisoikeusasunnoksi, jota ei yhtiö voi vuokrata edelleen.
Onko tuo aso-vastike muuten mahdollista vähentää verotuksessa, jos vuokraa asuntonsa tilapäisesti jollekin sääntöjen mukaisesti? Sijoitusasunnoissahan voi vähentää hoitovastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ihan jokaisen tapoihin kuulu yötä myöten juhlia vappuna. Tai sitä edeltävänä viikonloppuna. Meillä on ollut ihan hiljaista vappunakin jo puolen yön jälkeen, sekä vappuaattona että vappupäivänä. Kerrostalossa asutaan ja suurin osa ihmisistä ymmärtänee, että jos on kova hinku juhlia, ravintoloita on kaupunki täynnä. Vuokrataloissa varmaan vähän erilaista porukkaa.
Suurin osa on itsekkäitä minäminä tyyppejä jotka eivät tajua että myös vappuna ja juhlapyhinä osa käy töissä. Yleensäkin jatkuvat juhlijat ja muut möykkääjät eivät kunnioita mitään tai ketään,eivät lakia eivät ylipäätänsä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se pitää olla kaikissa taloyhtiöissä. Ei yöllä metelöitä kuin poikkeustapauksessa esim tuparit joista ilmoitetaan naapurustoon.
Riippuu isännöitsijästä, osa ei tee mitään muuta kuin pyörittää peukaloita ja sanoo että normaalin elämisen ääniä....on kokemusta ammattitaitoisista sekä ammattitaidottomista isännöitsijöistä jotka eivät tee meteliasioille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu isännöitsijästä, osa ei tee mitään muuta kuin pyörittää peukaloita ja sanoo että normaalin elämisen ääniä....on kokemusta ammattitaitoisista sekä ammattitaidottomista isännöitsijöistä jotka eivät tee meteliasioille mitään.
Niin on meilläkin kokemusta. Kolme kertaa soitin isännöitsijälle ja hän oli myös kuullut sitä metelöivää pariskuntaa. Hän sanoi, että tässä taitaa olla sana sanaa vastaan - tilanne. Soitin kerran poliisit paikalle, kun parkkipaikalla tapeltiin. Poliisit tuli 2 tuntia myöhemmin ja kyseli minulta nimiä, ketkä oli tappelussa osallisena jne. Mistä minä niiden nimiä tiedän, olisin vain halunnut nukkua, kun aamulla oli töihin meno klo 07. Sitten tuli hullunkurinen pyyntö poliisilta, että soittaa kiinteistöhuoltoon. Meillä oli silloin noin 60 v. pieni ja kuihtunut mummo kiinteistönhoitajana. Sekö minun olisi pitänyt soittaa paikalle, kun isot, raavaat miehet tappelee? Mistä lähtien kiinteistönhoitaja on tehnyt poliisin tehtävät?
Meidän kaupungissa on slummiutunut ASO- asuntoalue. Sieltä normaalia elämää haluavat lapsiperheet muuttavat pois.
Eikä muutenkaan ole ehkä järkevää maksaa suurta vuokraa asunnosta, josta sitten pääomaa ei kerry oikeastaan lainkaan, vaikka kuinka kauan maksaisi niitä laskuja.
Jos on mahdollisuus, kannattaa ilman muuta ottaa lainaa ja osta oma.
Tuttavani perhe asui 15 vuotta ASO -asunnossa ja rahaa kertyi jotain 15 000 euroa. Luopuivat siitä sitten ja ottivat lainaa ja nyt ovat jo maksaneet ison osan omasta asunnosta, ja saman verran menee rahaa asuntokuluihin. Siis lainan maksu plus vastike. Uusi asunto on vähän pienempi, koska lapset ovat jo muuttaneet pois
Ei se nyt ihan helppoa ole ja nykyisin on kaikenlaisia riskejä, mutta tuollaistakin kannattaa pohtia ja kysyä vaikka pankista neuvoa. Varsinkin, jos alue on muuttumassa levottomaksi.
Luettuani kommentteja, aso-muoto saattaa olla järkevää Helsingissä jos saa kohtuuinvestoinnilla asumisoikeuden uudehkoon asuntoon. Kun katsoo kommentteja 90-luvun yhtiöiden hinnoista/kuluista muualla kuin Hgissä, en näe systeemissä järkeä.
Käytiin kerran itsekin katsomassa paria kohdetta Uudenmaan alueella mutta nämä olivat huonossa kunnossa hintaan nähden.
ASO-asuntojen käyttövastikkeet on nousseet jo niin korkealle ettei etua enää tule. Jopa HASOlla on hinnat nousseet runsaasti. Ennen kaksion sai Helsingin kantakaupungista suunnilleen 500 euroa kk + tietysti se asomaksu pantiksi. Nyt hinnat alkaa olla siellä 700-800 eurossa, jotka on toki edelleen markkinahintoja hieman edullisemmat, mutta ei enää paljon. Uusissa mennään jo tonnin pinnassa. Asomaksut on siinä 30-40 tonnia. Kun vanhempia joudutaan peruskorjailemaan, niin hinnat nousee varmasti edelleen. Muissa ASO-yhtiöissä ei ole ollut järkeä asua enää pitkään aikaan, koska ne ovat jo markkinahinnoissa ja laatu on sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä huomaa tämänkin ketjun joistakin kommenteista, mikä on se ongelma. On vähän tapana juhlia. Vappu ja uusi vuosi ja pääsiäinen ja juhannus ja tietysti syntymäpäivä ja puolison syntymäpäivä ja jääkiekon mm-kisat ja Euroviisut. Itse asiassa joka viikonloppu jotain juhlan aihetta. En yhtään ihmettele, miksi suomalainen on niin monisairas ja väsynyt koko ajan. Juuri tuollaiset naapurit tekee raittiiden ihmisten elämästä tuskaa. Enkä tarkoita, että kenenkään pitää raivoraitis olla, vaan sitä ettei huudella ja soiteta musiikkia ja ravata röökillä läpi yön.
Minä olen suosiolla vuokralla yksityisellä vuokranantajalla yksityisessä taloyhtiössä. Maksaahan tämä rutosti, mutta olen pitänyt sitä hintana siitä että saa olla rauhassa ilman mellastajia. Ja on ollut rauhallista. Varmasti puututtaisiin nopeasti jos mitään erityistä metelöintiä alkaisi kuulua. Mutta ei tänne hakeudu sellaiset tyypit, koska hinta on sen verran korkea. Olen asunut joskus kaupungin asunnossa melkein puolet halvemmalla, mutta se riehuminen, roskaaminen, häiriköinti ja sekoilu ei vaan ollut sen arvoista. Joten mieluummin maksan enemmän ja asun hyvällä paikalla, hyvässä taloyhtiössä. Ja nipoille: maksan ihan itse tämän lystin, ei yhteiskunta.
Muutin muutama vuosi sitten pois asosta yötä päivää mölyävän juoppopariskunnan takia. He asuivat yläpuolellani ja tappelu ja muu känninen riehuminen oli jokapäiväistä. Muutaman kerran jouduin soittamaan poliisin ja samoin tekivät jotkut muutkin naapurit. Asoyhtiö (YH) tai isännöitsijä eivät tehneet mitään tilanteen rauhoittamiseksi vaikka me muut asukkaat valitimme, joten minä lähdin ja samoin teki seinänaapurini.
Vierailija kirjoitti:
Luhtitalo = ongelmia asuinmuodosta riippumatta.
Noihin pesiytyy aina se tietynlainen porukka. Ghettoasumista pahimmillaan.
Millaista porukkaa tarkoitat? Sehän on vain tietyn muotoinen talo :o