Tietotekninen osaamattomuus syö keski-ikäisten työaikaa
Työyhteisöni koostuu sekä nuorista ammattilaisista, että vanhemman polven ihmisistä. Olin aivan järkyttynyt perjantaina, kun juttelin erään kollegani kanssa ja keskustelun aikana kirjoitimme sähköpostin eräälle asiakkaallemme. Tai siis 50+ kollegani kirjoitti.
Tik tak tik tak, kun hän naputteli -kellosta katsoin- 10 minuuttia kahdella sormella sähköpostia, jossa oli kaksi kappaletta ja yhteensä 5 riviä tekstiä. Sitä oli aivan hirveää katsella! Olisin naputtanut viestin alle 30 sekunnissa. Alkoi ahdistaa siksi, että tuollaiseenko asiaan kuluu NOIN PALJON aikaa ->ja sitä kautta firmamme rahaa. Eikä varmasti ole ainoa lajissaan! Tiedätte varmaan täti-ihmiset, jotka eivät saa edes nettiä auki ilman hirveetä pulinaa "Mistästännenyt mennäänjamitäseuraavaksipitääpainaajaohomitänyttapahtui" - ja hitaakin hitaampaa toimintaa. Augh! Kaikki ihmiset pitäisi nykyaikana laittaa 10-sormijärjestelmäkurssille, jos eivät taitoja muuten hallitse!
Kommentit (46)
Pyytävät sitten aina jonkun luokan POJISTA laittamaan sen käyntiin.
tuo on mahdollista. Onnittelut siitä, että olet sekä fiksu että olet onnistunut valitsemaan työpaikan, jossa on arvostettu juuri sinun osaamistasi. Omat esimiehesi ovat löytäneet kykysi ja arvostavat sinua.
Toisenlaisiakin esimiehiä on, erityisesti siinä vanhemmassa sukupolvessa ja heikommin koulutetussa.
Tärkeäähän on tehdä työpäivä tehokkaasti. Se on tärkeintä, myös asiallinen määrä delegointia on tarpeen, jotta saa itsensä näyttämään tehokkalta, ilman että kanssaihmiset vittuuntuu tehtävien siirtämisestä.
Tehokas työpäivä kiittää kyllä tekijäänsä, sen oletkin jo huomannut.
Ps. mitä teet työksesi
olet väärällä alalla, eikä työnteko oikeasti kiinnosta, eikä kehittyminen omassa tehtävässä. Tiedän...tiedän vapaa aika on vapaa aikaa. Toiset kuitenkin ovat valinneet alansa oikein ja ovat sitoutuneet työhönsä. Yleensä se näkyy jossain vaiheessa.
työnantajan rahalla ja ajalla. Olen sitoutunut työhöni sataprosenttisesti, 7 tunnin ja 15 minuutin ajan joka päivä. Osaan organisoida työni niin, ettei ylitöitä tarvitse tehdä, tai sitten delegoin hommia sihteerilleni. Olen edennyt 5 vuoden aikana vastuullisiin esimiestehtäviin, en siksi, että olisin nöyränä raatanut niska limassa ilmaiseksi, vaan siksi, että olen napakasti pitänyt puoliani ja uskaltanut sanoa mielipiteeni - sen lisäksi, että olen hoitanut hommani kiitettävästi.
jos jokainen voisi keskittyä parhaiten omaan erikoisosaamiseensa. Eli jos kertakaikkiaan on tietotekniikassa vaikeuksia, olisi ihmisiä jotka hoitaisivat nämä tehtävät. Mutta nykyään karsitaan kaikki sihteerit ja assistentit, ja sitten isotkin johtajat vääntävät itse matkalaskunsa jne.
Mutta se on hämmästyttävää, miten nuoret tulevat muka tietotekniikan hallitsijoina työpaikoille, mutta eivät osaa esim. Excelin käyttöä, joka on kuitenkin aika perusohjelma. Tai monesti kuvittelevat osaavansa, jos osaavat plussata kaksi lukua yhteen :-)
Ja siitä olen samaa mieltä, että jos hommansa osaa hoitaa kunnolla ja tehokkaasti ja työtä on järkevä määrä yhden ihmisen hoidettavaksi, on ammattitaidottomuutta ja tehottomuutta jos joutuu tekemään ylitöitä. Silloin ei useinkaan osata joko keskittyä työn olennaiseen osuuteen, tai ei vaan osata hoitaa työtä järkevästi.
asiaa (esim. suomen kieli) paremmin hallussa kokemuksen kautta. Eikä yletöntä ja toisinaan katteetonta luottamusta omiin kykyihinsä.
lopu ja kehitettävää on aina.
Se on sitten eri asia jos tehtävän luonne on sellainen, että "tässä on sun hommas, tee se". On myös niitä hommia joissa on sitä ns. kokonaisvastuuta ja itsensä kehittäminen on suotavaa, silti pitää hommat tehdä, mutta jos meinaa pois omasta laatikosta se pitää ansaita osoittamalle että tietää vähän muutakin.
No kaikki ei sovi kaikkiin hommiin.
jos jokainen voisi keskittyä parhaiten omaan erikoisosaamiseensa. Eli jos kertakaikkiaan on tietotekniikassa vaikeuksia, olisi ihmisiä jotka hoitaisivat nämä tehtävät. Mutta nykyään karsitaan kaikki sihteerit ja assistentit, ja sitten isotkin johtajat vääntävät itse matkalaskunsa jne.
Mutta se on hämmästyttävää, miten nuoret tulevat muka tietotekniikan hallitsijoina työpaikoille, mutta eivät osaa esim. Excelin käyttöä, joka on kuitenkin aika perusohjelma. Tai monesti kuvittelevat osaavansa, jos osaavat plussata kaksi lukua yhteen :-)
Ja siitä olen samaa mieltä, että jos hommansa osaa hoitaa kunnolla ja tehokkaasti ja työtä on järkevä määrä yhden ihmisen hoidettavaksi, on ammattitaidottomuutta ja tehottomuutta jos joutuu tekemään ylitöitä. Silloin ei useinkaan osata joko keskittyä työn olennaiseen osuuteen, tai ei vaan osata hoitaa työtä järkevästi.