Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietotekninen osaamattomuus syö keski-ikäisten työaikaa

Vierailija
07.09.2008 |

Työyhteisöni koostuu sekä nuorista ammattilaisista, että vanhemman polven ihmisistä. Olin aivan järkyttynyt perjantaina, kun juttelin erään kollegani kanssa ja keskustelun aikana kirjoitimme sähköpostin eräälle asiakkaallemme. Tai siis 50+ kollegani kirjoitti.

Tik tak tik tak, kun hän naputteli -kellosta katsoin- 10 minuuttia kahdella sormella sähköpostia, jossa oli kaksi kappaletta ja yhteensä 5 riviä tekstiä. Sitä oli aivan hirveää katsella! Olisin naputtanut viestin alle 30 sekunnissa. Alkoi ahdistaa siksi, että tuollaiseenko asiaan kuluu NOIN PALJON aikaa ->ja sitä kautta firmamme rahaa. Eikä varmasti ole ainoa lajissaan! Tiedätte varmaan täti-ihmiset, jotka eivät saa edes nettiä auki ilman hirveetä pulinaa "Mistästännenyt mennäänjamitäseuraavaksipitääpainaajaohomitänyttapahtui" - ja hitaakin hitaampaa toimintaa. Augh! Kaikki ihmiset pitäisi nykyaikana laittaa 10-sormijärjestelmäkurssille, jos eivät taitoja muuten hallitse!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina tätä iäkkäisen työntekijöiden hehkutusta, kun he kuulemma tuovat työyhteisöön sitä kokemusta ja näkemystä. Niin mistä? Siitä, miten asiat on ennen hoidettu. Meillä eräs toinen jalka eläkkeellä oleva nainen jaaritteli kaikissa kokouksissa, miten tämä asia hoidettiin 20 vuotta sitten. Tietotekniikkaa ei osannut käyttää, vaan tarvitsi siinä muiden apua, johon käytetty aika olis sitten pois muiden työtehosta. Lisäksi jaaritteli omia juttujaan, kun ei osa-aikaeläkeläisellä ollut ilmeisesti tarpeeksi töitä. Yritä siinä nyt keskittyä omiin töihisi, kun toinen jaarittelee jostain tyttärensä työmatkasta. Huoh. Onneksi on jo eläkkeellä.

Vierailija
2/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassani olen porukan juniori, muut ovat n. 45-60 v. naisia. Aivan mahtavia ihmisiä ovat, mutta tietotekninen osaaminen on juuri sitä kun kuvailit. Oma työaika menee siihen, kun avustan erinäisissä "ongelmissa".

Tosi turhauttavaa, varsinkin kun on selittänyt asian sata kertaa, eikä sitä sittenkään osata. Homma on mennyt käytännössä siihen, että rajallisen ajan takia tietsikkahommat ovat kaatuneet minun niskaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetä sivystyssanoja, historiaa ei tunneta, ei osata sijoittaa valtioita kartalle yms. Kuvitellaan että riittää että etsii tiedon Internetistä, kun ei sitä muuten tiedä.

Vierailija
4/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetä sivystyssanoja, historiaa ei tunneta, ei osata sijoittaa valtioita kartalle yms. Kuvitellaan että riittää että etsii tiedon Internetistä, kun ei sitä muuten tiedä.

En itse ainakaan havainnut mitään kummoisempia eroja tämän osaeläkeläisrouvan ja itseni välillä yleissivistyksessä. Tai ehkä pidin itseäni hieman sivistyneempänä, kun hän monesti kyseli ihan käytännön työhön liittyviä asioita minulta ja monilta muilta nuoremmilta työntekijöiltä. Ja tietokoneen monipuolinen käyttötaito on nykyään yleissivistykseen luettavissa.

2

Vierailija
5/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaillaan vaikka nykyajan kaksikymppisiä viisikymppisiin ja vanhempiin.

Vierailija
6/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jo eläkkeellä oleva äitini on muuten loistava esimerkki siitä, että vanhakin oppii, jos vain viitsii opetella. Hän harjoitteli kiltisti kaikki töissä tarvittavat ohjelmat ja eläkkeelle jäätyään on käynyt kursseilla ja on ihan yhtä hyvä tietokoneenkäyttäjä kuin minäkin.

Vierailija
7/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin entisessä työpaikassani nuorimpana suuresti ihailtu tietokonenero. Todellisuudessa olen ihan normaaleilla taidoilla varsutettu koneenkäyttäjä. Todella alkeellisella tasolla olivat kyllä monen taidot. Ja koulutuksiin ei silti menty. Nykyisessä työpaikassani on tyyppejä, joiden oikeasti pitäisi osata käyttää tietokonetta, mutta eipä nuo osaa.

Vierailija
8/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten tämä liittyy asiaan? Minulta ei ole ainoassakaan työpaikassa kysytty mitään historiaan liittyvää? Ja jos sellaista tarvitsisi, niin mitä vikaa siinä googlettamisessa on? Ei kai kaikkea ole tarpeen tietää tai mahdollista osata?

Vierailija
9/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osaston vastaavana ja atk-tukena parin vuoden päästä eläkkeelle jäävä eukko. Saa isomman palkan kun on vastuuhommissa.

Istui yks päivä tietsikan ääressä suu auki. Ihmetteli, että kone on mennyt rikki. Kysyi, että pitääkö soittaa huoltomiehet. Suljin näytönsäästäjän (on sellainen, mikä pitää ruksista itse sulkea" ja kas kone taas toimi:)

Ahahhaaaa, joskus kyllä hiukka huvittaa. Toisaalta tympii, että saa isomman palkan siitä, mitä ei osaa tehdä ja me nuoremmat sitten neuvomme uusia työntekijöitä näissä, miten pannaan lääkkeet koneelle ja labralähetteet eteen päin.

Että osaa ne hoitsutkin.

Vierailija
10/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 ja hallitsen tietoteknisiä asioita paremmin kuin moni nuorempi.

Olen kouluttautunut käymällä ensin @-kortin, sitten A-ajokortin ja viimeksi AB-kortin.

Minä olen se joka meidän yrityksessä ihmettelee kun nuoremmat ei taida edes kymmensormijärjestelmää ja opetan heitä koneen käyttöön liittyvissä asioissa.

Eräskin itseään täynnä oleva yliopisto-opintoja suorittanut on saanut oppia minulta ja on saanut täten tehokkaammaksi oman työnsä tekemistä.

Minä opin konekirjoitustaidon jo nuoruudessani ja se on kuin polkupyörällä ajo että sen muistaa aina. Muutama asia on pitänyt poisoppia sillä joidenkin kirjasimien paikat vaihdettiin sen jälkeen kun opin järjestelmän.

Uskon että kuvaamiasi ongelmia on työpaikoilla paljonkin mutta myös toisinpäin mitä esitit.

Sinä voisit toimia työyhteisösi kehittäjänä ehdottamalla koulutuksen järjestämistä niille joilla ei taitotaso ole riittävää.

Vierailija
11/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noloa jos joutuu tuollaisia asioita etsimään netistä kun ei itse tiedä. Ihmisellä pitää olla laaja-alainen yleissivistys.

Ja miten tämä liittyy asiaan? Minulta ei ole ainoassakaan työpaikassa kysytty mitään historiaan liittyvää? Ja jos sellaista tarvitsisi, niin mitä vikaa siinä googlettamisessa on? Ei kai kaikkea ole tarpeen tietää tai mahdollista osata?

Vierailija
12/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulin tuohon työpaikkaan, koneille ei oltu laitettu mitään tärkeää. Sieltä puuttui monia asukkaalle ihan vaarallisiakin juttuja. Kun sitten korjailin ne aikani kuluksi, sain haukut kun astuin vanhemman työntekijän varpaille ja hän voi kokea alemmuudentunnetta. Minut leimattiin työpaikkakiusaajaksi.

Eli minun olisi pitänyt korjata kaikki lääkejutut ja muut kyseisten henkilöiden tunnuksilla, ettei niissä olisi näkynyt minun nimi vaan he olisivat saaneet kunnian siitä.

Ja nää eukot ei vieläkään koske koneisiin, koska "kohtahan me jäädään eläkkeelle ja ei sitä ennenkään tämmöisiä tarvinnut"

Vierailija
13/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös nimetty meidän työpaikan tietokoneneroksi. Ihan nolottaa, kun suitsuttavat aina osaamistani, vaikka todellisuudessa olen aivan tavallinen tietokoneen käyttäjä (:

Vierailija
14/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon noloa tai ei, mutta eikö tässä puhuttu työtehosta. Eiköhän tuo tietotekniikan osaamattomuus ole vähän huonompi juttu, kuin se, ettei tiedä Bulgarian pääkaupunkia.

Vierailija
15/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetella tietotekniikkaa kunnolla, koska hänellä nyt vain on tapana tehdä asiat tällä tavalla... Helvetti, sellainen ylellisyys että saa itse päättää käyttääkö johonkin hommaan tunnin vai viisi minuuttia kuuluu vapaa-aikaan, ei työpaikalle!

Vierailija
16/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietsikkajutuissa työpaikalla, joskus jopa alaa yliopistossa opiskelleitakin. Mitään kurssia en koskaan ole käynyt, mutta olen istunut koneella aika paljon, ja ollut rohkea painelemaan erilaisia nappuloita. On huvittavaa olla 'tekninen lahjakkuus' muiden silmissä... tietäisivatpä!

Vierailija
17/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tavannut yhtäkään nuorta joka taitaisi kymmensormijärjestelmän.

Itse olen 36-vuotias, ja hallinnut kymmensormijärjestelmän käytön 15-vuotiaasta asti.

Vierailija
18/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noloa jos joutuu tuollaisia asioita etsimään netistä kun ei itse tiedä. Ihmisellä pitää olla laaja-alainen yleissivistys.

yleissivistyksen osa-alueista on tiedonhaun hallitseminen ja löydetyn tiedon oikeellisuuden arviointi. Tajuntaamme tulee jatkuvasti uutta tietoa hereilläoloaikanamme, että emme mitenkään pysty muistamaan ja käsittelemään kaikkea sitä tietotulvaa. Siksi asianmukaisen tiedon haku luotettavista lähteistä on tullut entistä tärkeämmäksi. Ei paljoa naurata, kun vanhemmat työntekijät hädin tuskin tuntevat Googlea ja pähkäilevät, että voikohan tähän tai tuohon nettisivustoon luottaa.

Vierailija
19/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työkaverit aina ihmettelee, miten voin olla niin nopea, että ehdin saada hommani valmiiksi aina tuntikausia ennen heitä...

Vierailija
20/46 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa ikäluokissa tietoteknistentaitojen suhteen. Minulla on monta vanhempaa hyvinkin näppärää työtoveria, jotka ovat oppineet käyttämään koneita nopeasti. Ihmettelen ap. n asennetta kovasti.

Ettet vain kaatuisi omaan näppäryyteesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi