Tietotekninen osaamattomuus syö keski-ikäisten työaikaa
Työyhteisöni koostuu sekä nuorista ammattilaisista, että vanhemman polven ihmisistä. Olin aivan järkyttynyt perjantaina, kun juttelin erään kollegani kanssa ja keskustelun aikana kirjoitimme sähköpostin eräälle asiakkaallemme. Tai siis 50+ kollegani kirjoitti.
Tik tak tik tak, kun hän naputteli -kellosta katsoin- 10 minuuttia kahdella sormella sähköpostia, jossa oli kaksi kappaletta ja yhteensä 5 riviä tekstiä. Sitä oli aivan hirveää katsella! Olisin naputtanut viestin alle 30 sekunnissa. Alkoi ahdistaa siksi, että tuollaiseenko asiaan kuluu NOIN PALJON aikaa ->ja sitä kautta firmamme rahaa. Eikä varmasti ole ainoa lajissaan! Tiedätte varmaan täti-ihmiset, jotka eivät saa edes nettiä auki ilman hirveetä pulinaa "Mistästännenyt mennäänjamitäseuraavaksipitääpainaajaohomitänyttapahtui" - ja hitaakin hitaampaa toimintaa. Augh! Kaikki ihmiset pitäisi nykyaikana laittaa 10-sormijärjestelmäkurssille, jos eivät taitoja muuten hallitse!
Kommentit (46)
eivätkä he varmasti ole ainoita lajissaan. Jos kaikki olisivatkin yhtä lahjakkaita ja viitseliäitä tietokoneeseen perehtymisen suhteen, ei koko aloitusta olisi tarvinnut tehdäkään. Mutta pointti lieneekin siinä, että aika moni keski-ikäinen ei hallitse työssä tarvittavia tietokonejärjestelmiä hyvin eikä edes halua hallita.
Opin sen yläasteen valinnaisella konekirjoituskurssilla ja hyvin on oppi pysynyt päässä. Tai näpeissä. Se tosiaan menee selkärankaan kun sen kunnolla oppii. Näpyttelynopeus mulla muistaakseni n. 350-400 merkkiä minuutissa.
ei, en ole nuori. Mutta ehkä hoksasit, että osasin kyseisen taidon jo 15-vuotiaana. Varmasti löytyy muitakin tuon ikäisiä, jotka hallitsevat näppiksen.
Ei mun lapsille ole ainakaan koulussa opetettu.
on ihan pakko sanoa, että 60 v. kansanosan keskimääräinen koulutustaso on jotain kansakoulua suunnilleen (olikos siinä sitetn oppikoulu sen yläpuolella tai jotain (sori yleissivistyksen puute) kun taas nykyisillä 25:illa on keskimääräinenkoulutustaso luio + korkeakoulu (olkoonkin sitten vaikka AMK), ei miten se homma nyt ihan oikeasti mahtaa olla. Älä nyt SAA**NA OPETA ISÄÄS PANEMISESSA TON YLEISSIVISTYKSEN SUHTEEN. Herran tähden, äkkiä eläkkeelle.....
Ei mun lapsille ole ainakaan koulussa opetettu.
syö pahasti kansakunnan tuottavuutta ja suurimpipa syyllisiä ovat vanhojen ihmisten kykenemättömyys uusiutua työelämän tarpeisiin.
Tämä koskee muitakin asioita kuin tietotekniika. Lisäksi on pakko huomauttaa, että eläkkeelle tosiaan jää kansakoulun käyneitä ihmisiä ja tilalle on tulossa AMK korkeakoulun käyneitä, joten kunhan saadaan nuo vanhukset eläkkeelle, niin suomi lähtee nousuun, sillä niin vaatimattomalla koulutus ja ymmärrystasolla tehdään suomassa nykyää hommia.
Eläköityvän sukupolven poistuttua yöelämästä, saadan työrutiinit mm. tietotekniikan avulla tehtyä paljon nopeammin ja koko kansakunta muuttuu paljon joustavammaksi ja suomailinen työteho kasvaa. Eläköityvä sukupolvi on tuhoamassa suomen nuorten työpanosta, ja kehtaavat vielä rahastaa sikaeläkkeet (lypsivät aivan hävyttömän eläkesopimuksen muutama vuosi sitten).
Kyse ei ole välttämättä viitsismisestä, vaan yksi puoli asiasta on se, että on ihan eri asia opetella asia alle kouluikäisena, teininä jne kuin esim. 50v. Vaikka itse olenkin lahjakas atk:ssa, niin omiin lapsiin verrattuna olen pelkuri: kaikki elektoriikka on "pelottavaa" - toisin kuin lapsilla, jotka uskaltaa painaa mitä vaan nappulaa pelkäämättä, että tapahtuu joku katastroofi taikka ettei onnistu kuitenkaan.
Jos taas puhutaan esim. eläkeikää lähestyvistä hoitajista jne., niin ei ole kyse myöskään viitseliäisyydestä, vaan siitä, ettei asiaan opeteta riittävästi. Ei todellakaan voi olettaa, että he omalla ajallaan opettelevat kaikkea sellaista atk-hömppää, joilla nuoret ovat aikaansa kuluttaneet jo vuosia.
Ihan kansallisesti on esim. terveydenhoidon atk:ssa hyväksytty se tosiasia, että alalla on paljon vanhoja ihmisiä, joille on tehtävä ohjelmat, joitä he pystyvät käyttämään ja joilla aikaa riittää työnkin tekoon eikä vain koneen kanssa taisteluun.
Ap sai ehkä joltain sulan hattuun, mutta minun itsetuntoa iäkkäiden ihmisten, toisten halveksunta ei nosta.
Eläköityvän sukupolven poistuttua yöelämästä, saadan työrutiinit mm. tietotekniikan avulla tehtyä paljon nopeammin ja koko kansakunta muuttuu paljon joustavammaksi ja suomailinen työteho kasvaa. .
koulutusta, jotta pysyvät ajan tasalla työtehtävissään tarvittavissa taidoissa, mm. atk-taidoissa. Työnantajan vika, jos näin ei tapahdu.
eikä siitä, millaista oppia on saanut. Itse olen erittäin, erittäin nopea. Mutta se johtuu siitä, että olen nuorempana soittanut useita vuosia pianoa. Joten naputtelu oli jo vuosien ajalta tuttua silloin kun yläasteella aloin opettelemaan kymmensormijärjestelmää. Kauaakos siinä nyt pianistilla menee!
No multa ap sai pienen sulan, ei niinkään siksi että halveksuttaisiin vanhoja, vaan siitä tosiasiasta että iäkkäät vievät hirveästi yritysten voimavaroja. Nuoremmat eivät voi kehittää nopeampia ja analyyttisempiä toimintoja, koska vanha sukupolvi ei ikinä oppisi ottamaan niitä käyttöön. Kuten totesit, ilmeisesti siitä syystä, että työaikana eivät ehdi oppimaan ja ovat niin laiskoja, että omalla ajalla eivät vaivaudu mitään tekemään.
Itse en tunne yhtään ikäistäni, joka ei tekisi suomen hyvinvoinnin hyväksi 10-20 tuntia viikossa ja työnantajan töitäkin useita tunteja viikossa ilman mitään rahallista korvausta.
Se on laiskuus ja ylimielisyys, joka huokuu eläkeikää lähestyvien ihmisten työnteossa.
T: yli 5-kymppisten työntekoa läheltä seurannut
Kyse ei ole välttämättä viitsismisestä, vaan yksi puoli asiasta on se, että on ihan eri asia opetella asia alle kouluikäisena, teininä jne kuin esim. 50v. Vaikka itse olenkin lahjakas atk:ssa, niin omiin lapsiin verrattuna olen pelkuri: kaikki elektoriikka on "pelottavaa" - toisin kuin lapsilla, jotka uskaltaa painaa mitä vaan nappulaa pelkäämättä, että tapahtuu joku katastroofi taikka ettei onnistu kuitenkaan.
Jos taas puhutaan esim. eläkeikää lähestyvistä hoitajista jne., niin ei ole kyse myöskään viitseliäisyydestä, vaan siitä, ettei asiaan opeteta riittävästi. Ei todellakaan voi olettaa, että he omalla ajallaan opettelevat kaikkea sellaista atk-hömppää, joilla nuoret ovat aikaansa kuluttaneet jo vuosia.Ihan kansallisesti on esim. terveydenhoidon atk:ssa hyväksytty se tosiasia, että alalla on paljon vanhoja ihmisiä, joille on tehtävä ohjelmat, joitä he pystyvät käyttämään ja joilla aikaa riittää työnkin tekoon eikä vain koneen kanssa taisteluun.
Ap sai ehkä joltain sulan hattuun, mutta minun itsetuntoa iäkkäiden ihmisten, toisten halveksunta ei nosta.
henkilöön joka on yliopistossakin opiskellut ja haki tietoa aina ja toistuvasti wikipediasta.
Minä en pidä wikipediaa täysin luotettavana lähteenä vaan katson tiedot asiantuntijalähteistä.
Wikipediaan saa tietoa lisätä kuka tahansa Matti ja Maija Meikeläinen.
Tässäkin ketjussa on hehkutettu nuoremman polven korkeampaa koulutusta jne. muttei se koulutuskaan välttämättä näytä auttavan. Tarvitaan älyä ja oivaltamiskykyä tiedon ja taidon lisäksi.
Haluankin esittää ap:lle kysymyksen ja myös muille keski-ikäisiä morkkaaville että eikö teidän työpaikoilla nämä keski-ikäiset osaa mitään vaan ainoastaan te nuoremmat.
Alkuasetelma ketjun aloittajalla oli
nuoret ammattilaiset - vanhemman polven ihmiset.
Itse en tunne yhtään ikäistäni, joka ei tekisi suomen hyvinvoinnin hyväksi 10-20 tuntia viikossa ja työnantajan töitäkin useita tunteja viikossa ilman mitään rahallista korvausta.
Se on laiskuus ja ylimielisyys, joka huokuu eläkeikää lähestyvien ihmisten työnteossa.
T: yli 5-kymppisten työntekoa läheltä seurannuti]
Eikä se ole taatusti mitään laiskuutta ja ylimielisyyttä, jos kieltäytyy ilmaisista ylitöistä. Se on oman ammattitaitonsa arvostamista täyteen hintaan. En minä, alani ammattilainen suostu polkemaan hintoja ja tekemään töitä ilmaiseksi.
Ja ikää on 30 ja risat. Minusta ilmaisia ylitöitä tekevät vain aivottomat ja tahdottomat pelkurit.
Se nyt vaan on niin että jotkut asiat pitää osata, tai jää työttömäksi.
Tuossa joku päivä sitte oli pino jassa jälleen kerran verrrattiin AMK ja yliopisto-opiskeluja. Siellä nasevasti kirjattiin, että yliopistossa ei opiskella AMK asioita, koska ne pitäisi fiksun ja valveutuneen opiskelijan osata ja ymmärtää ilman koulutustakin. Näinhän se on jollain lailla jyvät pitää erottaa akanoista.
Sama työelämässä. Jos et osaa työkaluasi käyttää, niin pitää ymmärtää itsekin tehdä jotain. Kyse onkuitenkin sen luokan perusasioista nykypäivän työelämässä , kuin mitä on esimerkiksi ajokortti. Ei kannata yrittää tehdä töitä joita ei osaa, eikä sitten ihmetellä jos muut ajaa ohi, kun ei ole vaivautunut itse ottamaan selvää. Ikä ei oikeuta laiskuuteen.
Toki työnantajalla on koulutusvastuu, mutta ei ihan perusasioissa. Perusasioita ovat ne, joita lukion käyneet osaavat 90%:sesti luonnostaan. Lopåut opiskellaan itse, eikä syytetä työnantajaa omasta laiskuudesta.
koulutusta, jotta pysyvät ajan tasalla työtehtävissään tarvittavissa taidoissa, mm. atk-taidoissa. Työnantajan vika, jos näin ei tapahdu.
Jos työnantaja haluaa, että kaikki työntekijät ovat yhtä tehokkaita tuloksentekijöitä, fiksu työnantaja järjestää koulutusta. Jos on tullut taloon viime vuosituhannella, tekee asiat viime vuosituhannen tyyliin juuri niin kauan kuin työnantaja sen sallii. Eikö?
on sellainen että vanhemmalla polvella on ns. hiljaista tietoa jota nuoremmilla ei ole. Lisäksi heillä on pitkä kokemus ja perspektiiviä asioiden hoitoon.
Sellaista kokemuksellista tietoa ja taitoa ei kirjoista voi opiskella. Yleensä nämä vanhemmat opettaa ja siirtää taitoaan nuoremmalle ja vastavuoroisesti vanhemmat voi oppia jotain nuoremmilta esimerkiksi tietoteknisiä valmiuksia.
Siskoni on opettaja joka on 50+ ja kouluttaa näitä nuoria tietotekniikan saloihin. Monilla nuorilla osaaminen rajoittuu keskustelupalstoilla pyörimiseen ja sähköpostin lähettämiseen.
olet väärällä alalla, eikä työnteko oikeasti kiinnosta, eikä kehittyminen omassa tehtävässä. Tiedän...tiedän vapaa aika on vapaa aikaa. Toiset kuitenkin ovat valinneet alansa oikein ja ovat sitoutuneet työhönsä. Yleensä se näkyy jossain vaiheessa.
Arvostan kyllä myös asennetta, että työpanoksesta maksetaan (en siis väitä että olet väärässä vaan kommentti on ihan OK, mutta sillä vaan ei aina pärjää), mutta nyt itse tarkoitan nimenomaan ns. perusasioita, joita jokapäiväisessä työelämässä tarvitaan. Mitä se taidot ovat......en tiedä miten missäkin tehtävässä rajanveto pitäisi tehdä.
Tehtävään sopivimmat kuitenkin yleensä löytävät paikkansa ja laman tulle se varsinainen karsinta tehdään. Viime vuosina ei pahemmin ole karsittu.
T: yli 5-kymppisten työntekoa läheltä seurannuti]
Eikä se ole taatusti mitään laiskuutta ja ylimielisyyttä, jos kieltäytyy ilmaisista ylitöistä. Se on oman ammattitaitonsa arvostamista täyteen hintaan. En minä, alani ammattilainen suostu polkemaan hintoja ja tekemään töitä ilmaiseksi.
Ja ikää on 30 ja risat. Minusta ilmaisia ylitöitä tekevät vain aivottomat ja tahdottomat pelkurit.
vanhemmalla polvella on paljon annettavaa. Olen ikäväkseni törmännyt sellaisiinkin eläkettä lähentyviin, jotka eivät tietojaan jaa. Se siitä hiljaisesta tiedosta sitte.
Olen itse tulkinnut sen niin, että mikäli vanhempi polvi jakaisi tiedon, he jäisivät täysin tarpeettomaksi, koska pyytämilläni tiedoilla tekisin asiat paremmin ja nopeammin ja analyyttisemmin ja seurattavammin (jotat voi jotakin jatkossakin oppia). Eläkeläiset pelkäävät valtavasti omien palliensa puolesta.
Toki heillä on paljon perspektiiviä, pelisilmää ja kokemusta, mutta ovat varsin haluttomia tiedot ja kokemuksensa jakamisessa.
Sellaista on tämä talvisodan jälkeen syntynyt sukupolvi, pelkää niin perkeleesti........ Velliperseitä ja kyvyttämiä yhteistyöhön koko sukupolvi. Ainakaan itse en ole toisenlaisia tavannut, voihan niitä olla, itse ottaisin tietoa vastaan jos sitä annettaisiin. Olen vain monesti joutunut osoittamaan vanhemmalle polvelle, että heidän tietonsakin on vanhentunutta, siitähän ne sitten vetää herneet nenään.
Aina sitä vaan ei voi osoittaa, kun eivät osoita tietävän yleensäkään mistään mitään, vaan yrittävät pitää itsensä korvaamattomina.
Mun omat lapset osaa kymmensormijärjestelmän, kun olen itse sen heille opettanut. Missä nuoret sen muuten nykyään oppisi? Ei koulussa ainakaan. Minä taas opin sen n. 14-vuotiaana, kun menin kansalaisopistoon konekirjoituskurssille. Nyt olen 48-vuotias ja totisesti osaan kirjoittaa nopeasti koneella.