Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvät tulot ja omaisuutta. En silti haluaisi mennä opiskelijoiden ja pienituloisten lompakolle. Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole samanlaista terveyttä ja kykyä tehdä työtä. Yhteiskuntarauhan vuoksi olen valmis tukemaan pienituloisia. Erityisesti opiskelijoiden rokottaminen on kohtuutonta. Taloustieteilijänä myls tunnistan, että tämä ajaa meidät syvään lamaan. Kun luottamus tulevaisuuteen viedään, talous syöksyy ja kaikki investoinnit lakkaavat. Melko puupäitä nämä meidän nykyiset päättäjät.
Minä sukupuolentutkijana tiedän, että sinä olet täysin väärässä
Vierailija kirjoitti:
Yritystuet maksetaan koska käymme jatkuvaa sotaa Aasiaa vastaan työpaikoista. Viimeiset 50 vuotta olemme kaventaneet aluetta missä pärjäämme. Olemme hävinneet tekstiiliteollisuuden, elektroniikka teollisuuden ja nyt Kiina tuo valtion tuella autoja Eurooppaan.
Tätä se on kun rikas kansa köyhtyy, pelkkää ulinaa ja hiljaista itkua.
Höpö höpö. Pakkoko on kilpailla jossain missä se ei onnistu? Tupakan kasvatusta tuella? Ja miksi yrityksille tuet on ok, koska joutuvat muuten tiukkaan tilanteeseen? .uutta ei yksilöille? Yritykset arvostavat oikeistolaisuutta , mutta muuttuvat vasemmistolaiseksi tukien kohdalla. Samalla tavalla markkinat korjaa, kuin vuokrissakin.
Saatte nähdä halvimmat vuokrat nousee ja ehkä isojen asuntojen vuokrat laskee. Pienemmät erot halvalla ja kalliillla.
Jo on ainakin että jos itse ei maksa asuntoa niin tyytyy vähempään
Miten minusta tuntuu, että aloituksessa on pitkä pätkä suoraa lainausta ilman minkäänlaista lähdeviitettä. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen leikkauspolitiikka on paljastanut kuinka iso osa aikuisväestöstä on kertakaikkiaan pilalle hemmoteltua. Pitää saada asua yhteiskunnan maksamana Fuengirolassa koska muuten tulee itku ja sairaudet pahenee, pitää saada olla auto koska ei pääse muuten harrastuksiin, pitää olla lemmikki koska se tuo iloa elämään, pitää saada asua pientalossa koska kerrostaloasunto saa masentumaan jne. Ja jos leikataan tukia niin en ala ja saan itkupotkuraivarit ja kostan yhteiskunnalle. Hyvää päivää, eikö nämä ihmiset tajua että elävät yhteiskunnan varoilla elämää johon monilla keskituloisillakaan työssäkäyvilläkään ei ole varaa.
Kyllä ne sen tajuaa. Minulla esimerkiksi monet kaverit ihan tiesikin sen. Ei vaan kiinnostanut. Joten miksi meitäkään nyt sitten pitäisi kiinnostaa? Jos minä joskus joudun työttömäksi, elämäni ei juuri muutu.
Mahdollisimman pienessä luukussa olen kuitenkin tottunut aina elämään ja tekemään ruokani itse, säästämään kaikessa, en ole hommannut koiraa jne. Näillä mukavaan elämään tottuneilla työttömillä se muutos on paljon suurempi.
Ymmärrän kyllä, että se kiukuttaa.
Oikein. Yhteiskunnan ei pidä maksaa aikuisten asumista.
Yhteiskunnan pitää rake taa tai hommata tarpeeksi edullisista asuntoja, että ihmisillä on paikka missä asua.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitää rake taa tai hommata tarpeeksi edullisista asuntoja, että ihmisillä on paikka missä asua.
Mitä jos ne ihmiset hommaisivat ne ihan itse? Sairaat ja oikeasti työkyvyttömät toki erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksista kärsiii eniten lapset jotka eivät voi vaikuttaa siihen miten vanhempansa elävät.
Ja kenenköhän muun vika se on kuin näiden vanhempien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ne ihmiset hommaisivat ne ihan itse? Sairaat ja oikeasti työkyvyttömät toki erikseen.
Sairaille ja työkyvyttömille ei pidä antaa mitään erioikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän jutussa huolestutti, että leikkaukset koskee 500 000 henkilöä. Suomen maassa se on aika iso osa väestöä elätettäväksi, kun miettii mikä osa väestöstä käy töissä. Onko suomalaiset muka näin monisairaita?
Monisairailla on monia itse hankittuja sairauksia, kuten kakkostyypin diabetes, verenpaine sekä ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuilla elävät saavat todellakin puuttuvan osan lisätukena. Eli heidän tulot eivät tipahda. Vain työssäkäyvien asumistuen saajat. Eli monet lapsiperheet.
No ei saa ellei asu jo riittävän halvassa asunnossa. Loppuosa pitää maksaa niistä pienistä tuista. Ei nytkään sossu maksa liian kallista asuntoa, ellei ole esim.sellainen sairaus, että estää muuttamisen.
Kyllä vaan saavat, itse näin kertoivat. Katsotaan, että tuo asumistuen tiputin aiheuttaa sen, että kaksilapsinen perhe ei tule toimeen. Pitää varmaan itsekin hakea tt-tukea, koska rupesi sen verran korpeamaan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 euroa asumisesta talossa? Minä en ole eläessäni asunut niin halvalla yhtään missään, sen paremmin kerrostalossa kuin ok-talossa.
Onko siitä jäänyt nolla pois tai jotain?
t. yli 60 on ikää
Tätä minäkin ihmettelen. Sain vuosi sitten tämän kerrostaloyksiöni lopulta maksettua, mutta ei silti asumiseni ole vieläkään ilmaista. 206€ vastike pitää joka kuukausi maksaa. Ja jotkut ovat eläneet mukavasti ihanassa mummonmökissä muutamalla kympillä!
Ei voi olla oikein tällainen. Onneksi näihin asioihin on puututtu. Kyllä köyhät voivat asua kerrostaloyksiöissä, jos me työssäkäyvätkin siihen pystytään. Ei minulla ole koskaan ollut varaa edes vuokramökkiin ja sitten työttömät on saaneet ASUA mökeissä yhteiskunnan piikkiin!
Tervetuloa meidän tavallisten kuolevaisten pariin vaan. Ja monenlaista sairautta meillä
Olisithan sinäkin voinut kerrostaloyksiön sijasta ostaa mummonmökin. Kuivan maan pikkumökkejä saa halvalla. Vieläkin voit myydä yksiösi ja ostaa mökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minäkin nettoveronmaksajana olen asunut yksiössä. Kukin varojensa mukaan, ei toisten varojen.
Miksei tuensaajat voisi elää yhteis- tai soluasunnoissa? Kunnes pääsevät taas työelämään kiinni ja omilleen .
Siksi, että perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden yksityiselämän suojaan, kunniaan ja kotirauhaan. Oikeus turvaa yksilölle oikeuden elää yksityiselämäänsä eli oikeuden määrätä itsestään, ruumiistaan, sosiaalisista suhteistaan ja suhteestaan ympäristöön. Jokaisella on oikeus elää niin, ettei julkinen valta vaikuta siihen.
Perustuslaissa ei sanota, että kukaan on oikeutettu näihin asioihin muiden maksamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työssäkäyvä ja maksan vuokraa yksiöstä 395 euroa kuukaudessa. Kaupungissa on edullisia vuokra-asuntoja (ja voisi myös ostaa halvan jos kiinnostaisi) ja käytän mieluusti tilanteen hyväksi. Palkasta jää näin mahdollisimman paljon parempaan käyttöön. Kotona en vietä juurikaan aikaa joten siinäkään mielessä en tarvitse neliöitä tai luksusasuntoa. Joku aina kotona kyhjöttävä näkisi asian toisin varmasti. Minä en osaa millään tavoin kadehtia näitä työttömiä tai riemuita että joutuvat muuttamaan.
Se onkin puhdasta kostonhalua. Maksan kaksiosta saman verran, kuin sinä yksiöstä ja nyt ihmisiä ei kiinnosta edullinen hinta, vaan se, että minulla on heidän mielestään liikaa tilaa :D
Jos saa mummonmörkän 200 eurolla kuussa, niin sieltä viedään väkisin 500 euron yksiöön, koska työllisiä harmittaa, että työtön
Ketään ei viety väkisin. Ihan itse Juhani päätti lähteä, kun ei vaimonsa kanssa yhdessä halua maksaa 280 euroa kuussa asumisestaan. Jotain rajaa näihin höpinöihin.
Kelpaisi itsellekin idyllinen omakotitalo 30€ kuukausimaksulla niin, että veronmaksajat kustantavat loput, eikä tarvitse käydä töissä. Palkallista lomaa koko vuosi. Niin, miksiköhän tällainen ei voi enää jatkua?
Huolestuttava suuntaus. Olen itse vakaopettaja, ja kehon ergonomia on jatkuvalla rasituksella, kuulon heikentyminen mm laskenut omaa hyvinvointia tuon jatkuvan melualtistuksen takia. Pelkään, että työ ajaa minutkin jossain vaiheessa sellaiseen kuntoon , että joutuisi turvautumaan esim osa-aikatyöhön ja tukiin. Tuntuu, että silloin menettää ihmisarvon täällä.
Itse olisin säästänyt vaikka mistä tuon 280 euroa. On sitä sentään asumisviihtyvyydellä jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 euroa asumisesta talossa? Minä en ole eläessäni asunut niin halvalla yhtään missään, sen paremmin kerrostalossa kuin ok-talossa.
Onko siitä jäänyt nolla pois tai jotain?
t. yli 60 on ikää
Tätä minäkin ihmettelen. Sain vuosi sitten tämän kerrostaloyksiöni lopulta maksettua, mutta ei silti asumiseni ole vieläkään ilmaista. 206€ vastike pitää joka kuukausi maksaa. Ja jotkut ovat eläneet mukavasti ihanassa mummonmökissä muutamalla kympillä!
Ei voi olla oikein tällainen. Onneksi näihin asioihin on puututtu. Kyllä köyhät voivat asua kerrostaloyksiöissä, jos me työssäkäyvätkin siihen pystytään. Ei minulla ole koskaan ollut varaa edes vuokramökkiin ja sitten työttömät on saaneet ASUA mökeissä yhteiskunnan piikkiin!
Tervetuloa meidän tavallisten kuolev
Rintamamiestalot kaupungeissa ovat kaikkea muuta kuin halpoja
Ei se kaadu. Se viedään jossain muodossa läpi. Se on jo selvä. Luultavasti joku kompromissi.