Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.

Vierailija
01.05.2024 |

Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.

Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.

Järkyttävää!!!

Kommentit (934)

Vierailija
761/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä kattomaan Hämeenlinnan asunnot oy montako on vapaana alle 600€ kämppää. 

Vierailija
762/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisithan sinäkin voinut kerrostaloyksiön sijasta ostaa mummonmökin. Kuivan maan pikkumökkejä saa halvalla. Vieläkin voit myydä yksiösi ja ostaa mökin."

Ei ole mitään järkeä ostaa jotain mummonmökkiä vanhuudenturvaksi, jos on elämässään varaa ostaa vain yksi asunto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä kattomaan Hämeenlinnan asunnot oy montako on vapaana alle 600€ kämppää. 

Miksi se kämppä pitäisi juuri sieltä hakea?

Vierailija
764/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se törkeää kun ihmisten ei anneta asua vuosikymmeniä muiden kustannuksella itse valitsemansa hintaisessa asunnossa.

Vierailija
765/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se törkeää kun ihmisten ei anneta asua vuosikymmeniä muiden kustannuksella itse valitsemansa hintaisessa asunnossa.

Jatkuu ne tuet niissä pienemmissäkin asunnoissa. 

Vierailija
766/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta sentään hieman kohtuullisempina.

Vierailija
767/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta sentään hieman kohtuullisempina.

Ei ne tuet siitä pienene kun muuttaa pienempään asuntoon. Päinvastoin, tukia on tänä vuonna nostettu!

Vierailija
768/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tuet siitä pienene yhtään jos muuttaa isommasta asunnosta pienempään. Saman verran tukia saa molempiin asuntoihin.

Vierailija
769/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttava suuntaus. Olen itse vakaopettaja, ja kehon ergonomia on jatkuvalla rasituksella, kuulon heikentyminen mm laskenut omaa hyvinvointia tuon jatkuvan melualtistuksen takia. Pelkään, että työ ajaa minutkin jossain vaiheessa sellaiseen kuntoon , että joutuisi turvautumaan esim osa-aikatyöhön ja tukiin. Tuntuu, että silloin menettää ihmisarvon täällä. 

Onko osaamisessa puutetta, kun et saa pentulaumaa hiljaiseksi?

Vierailija
770/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu yksinhuoltaja muutti 4 lapsen kanssa 5 huoneen asunnosta kolmioon. Pinta-alaltaan reilut yli puolet pienempään asuntoon. 85 euron vuoksi, kun Kela pakotti etsimään halvempaa. Muuta halvempaa samalta alueelta ei löytynyt, että lapsilla pysyy samat koulut. 

85 euroa!!!!!! Olen käynyt nyt 3 kertaa hänen luonaan kuukauden aikana ja täytyy sanoa, että nämä pakkomuutot saavat ihmiset voimaan pahoin. Pienet asunnot saavat ihmiset hulluuden partaalle.

Tuo 85 euroa kuukaudessa tulee kasvamaa isoksi summaksi valtiolle, kun perheessä alkaa pinna kiristymään. Lapsilla/nuorilla tässä perheessä on nyt tukalat oltavat, paljon riitoja yhteisistä huoneista. Äidin voimat alkaa olla kortilla, pienessä asunnossa kaikkien äänet kuuluvat selkeästi ja tappeluita on kaikilla. Herättää huolta perheen jaksamisessa. 

Vierailija
771/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.

Ootko yrittänyt itse etsiä töitä viimeaikoina? Edes ne "hanttihommat" eli kaupan kassa, hyllyttäjä, siivoaja tms vaativat koulutuksen ja aiempaa kokemusta. Ei yhtään mihinkään enää mennä tosta noin vaan ellei ole näyttöä pohjalla. Ja jos olisit viitisinyt lukea jutun, siinä olisi selvinnyt miksei...

Juuri näin. Meillä oli koronan takia Yt:t ja tuli pitkä lomautus. Yritin saada vaikka mitä työtä. En kelpaa kaupan kassalle edes. Kävin hampurilaisravintolan haastattelussa (oli kasvokkain eikä teamsissa). Huomasin heti haastattelutilanteessa nuivan asenteen. Minulla on ravintolan keittiöstä työkokemusta 8 vuotta, mutta hampurilaista en kelpaa paistamaan. Jos olisi teamsissa, voisi laittaa filttereitä, ettei rypyt näy. Tai jos kävisi kasvojenkohotuksessa, jos joku maksaisi, niin ehkä alkaisi kelvata. Olen joustava ja ahkera työntekijä, olen aina ollut. Minun osaltani lomautus päättyi työllistymiseen toiseen yritykseen, mutta palkka on nyt 400€ pienempi eikä ole iltatöitä. Tällaiset yli viisikymppiset ovat halveksittua väkeä työnhaussa.

Vierailija
772/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu yksinhuoltaja muutti 4 lapsen kanssa 5 huoneen asunnosta kolmioon. Pinta-alaltaan reilut yli puolet pienempään asuntoon. 85 euron vuoksi, kun Kela pakotti etsimään halvempaa. Muuta halvempaa samalta alueelta ei löytynyt, että lapsilla pysyy samat koulut. 

85 euroa!!!!!! Olen käynyt nyt 3 kertaa hänen luonaan kuukauden aikana ja täytyy sanoa, että nämä pakkomuutot saavat ihmiset voimaan pahoin. Pienet asunnot saavat ihmiset hulluuden partaalle.

Tuo 85 euroa kuukaudessa tulee kasvamaa isoksi summaksi valtiolle, kun perheessä alkaa pinna kiristymään. Lapsilla/nuorilla tässä perheessä on nyt tukalat oltavat, paljon riitoja yhteisistä huoneista. Äidin voimat alkaa olla kortilla, pienessä asunnossa kaikkien äänet kuuluvat selkeästi ja tappeluita on kaikilla. Herättää huolta perheen jaksamisessa. 

Kuulostaa järjettömältä. Olisiko voinut kompensoida tilannetta käymällä vaikka leipäjonossa? Ei niitäkään tietenkään joka paikkakunnalla ole. Erotus vuokrassa on kyllä todella pieni, typerää kelalta lähteä kurjistamaan perheen tilannetta tuolla tavalla.

Vierailija
773/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun tuilla elävät saavat todellakin puuttuvan osan lisätukena. Eli heidän tulot eivät tipahda. Vain työssäkäyvien asumistuen saajat. Eli monet lapsiperheet.

No ei saa ellei asu jo riittävän halvassa asunnossa. Loppuosa pitää maksaa niistä pienistä tuista. Ei nytkään sossu maksa liian kallista asuntoa, ellei ole esim.sellainen sairaus, että estää muuttamisen. 

Kyllä vaan saavat, itse näin kertoivat. Katsotaan, että tuo asumistuen tiputin aiheuttaa sen, että kaksilapsinen perhe ei tule toimeen. Pitää varmaan itsekin hakea tt-tukea, koska rupesi sen verran korpeamaan tämä.

Et voi haukkua tukien saajia ilman leimautumista rasistiksi. Eikös olekkin hassua?

Vierailija
774/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei tarkoita vuokra-asunnossa asuvaa. Todennäköisesti asuu velattomassa parikerroksisessa om@kotitalossa meren äärellä.

Vierailija
775/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kela pakota muuttamaan. Maksaa sen 85 euroa muista tuista, itse maksan 160 e työmarkkinatuesta, että saan asua saunallisessa isossa rivitalokaksiossa. Täällä on joutunut itse maksamaan tuon yli menevän osan itse aina, eikä halpoja asuntoja liioin ole. Asun pienellä paikkakunnalla. 

Vierailija
776/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra oven mukaan Hämeenlinnassa on tarjolla 43 vuokra-asuntoa alle 600 e/ kk.

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot

Vierailija
777/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lapsen äippä olisi voinut kyllä maksaa 85 euroa helposti vaikka lapsilisän yh-korotuksesta. Mutta onpahan kiva uhriutua. Ihan pa*ka maa ku joutuu itse maksamaan osan elämästään.

Vierailija
778/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tuet siitä pienene yhtään jos muuttaa isommasta asunnosta pienempään. Saman verran tukia saa molempiin asuntoihin.

Täh?

Pointtini oli ettei täällä ole kuin kourallinen pienempiä/halvempia kämppiä mihin muuttaa, ihan mahdoton yhtälö. Toki joku voi öyhöttää kuinka voi muuttaa vaikka forssaan mutta siellä ei ole sitten sitäkään vähää työpaikkoja. 

Vierailija
779/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra oven mukaan Hämeenlinnassa on tarjolla 43 vuokra-asuntoa alle 600 e/ kk.

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot

Ei liity millään tavalla yhtään mihinkään monen kohdalla ellei yksityiset ota luottotiedottomia vuokralle. 

Vierailija
780/934 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh?

Pointtini oli ettei täällä ole kuin kourallinen pienempiä/halvempia kämppiä mihin muuttaa, ihan mahdoton yhtälö. Toki joku voi öyhöttää kuinka voi muuttaa vaikka forssaan mutta siellä ei ole sitten sitäkään vähää työpaikkoja. 

Ihan niinkuin näillä valittajilla olisi pienintäkään aikomusta työllistyä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan