Voi herrajumala, VOIKO OIKEASTI jollain olla ongelmia yhdyssanojen kanssa??
Siis jollain AIKUISELLA ihmisellä??? Kokoajan tälläkin palstalla näkee yhdys sana virheitä (<-----ja nuo oli sitten ihan tarkoituksella kirjoitettuja, plösöt) ja ne saa mun sappeni kiehumaan.
Kertokaa, yhdyssanaidiootit, mikä niissä on niin vaikeaa??? Jos et osaa yhdyssanoja, niin älä sitten kirjoitakaan mitään! Tai takaisin kouluun!
Mun ei ole ikinä täytynyt " opetella" yhdyssanoja - ne eivät ola vaikeita. Luoja! Aikuiset ihmiset!
Kommentit (30)
Onko hyvännäköinen yhteen vai erikseen? Aina kirjoitetaan hyvän näköinen. Mistä tällainen käsitys mulla, että se sana kirjoitetaan yhteen! Kiitos.
Mulla on päivittäin vaikeeta niiden kans. Voi johtua siitä että olen jurrissa kolhinut päätäni. Mutta nää on niin pikkujuttuja, et en viitsi näillä kolhiintunutta kuuppaani vaivata. 40 vuoden päästä minuakaan ei enään ole täällä ajassa... Eikä minun yhdyssana virheitä ...
[quote author="Vierailija" time="23.01.2007 klo 22:14"] Siis jollain AIKUISELLA ihmisellä??? Kokoajan tälläkin palstalla näkee yhdys sana virheitä (<-----ja nuo oli sitten ihan tarkoituksella kirjoitettuja, plösöt) ja ne saa mun sappeni kiehumaan.
Kertokaa, yhdyssanaidiootit, mikä niissä on niin vaikeaa??? Jos et osaa yhdyssanoja, niin älä sitten kirjoitakaan mitään! Tai takaisin kouluun!
Mun ei ole ikinä täytynyt " opetella" yhdyssanoja - ne eivät ola vaikeita. Luoja! Aikuiset ihmiset!
[/quote]
Voi koska meitä ihmisiä joilla on lievä tai vaikea dyspasia, eli lukihäiriö. Ja se ei ole mitenkään mukavaa, että joku koko ajan kommentoi kirjoitusvirheistä. Niitä kun ei kirjoittaja itse huomaa.
Voi luoja OIKEASTI, eikö sulla muuta päiviteltävää ole??? Hanki elämä!
Voi herranjumala, voiko jollain olla ongelmia välimerkkien kanssa? Jollain aikuisella ihmisellä vieläpä.
Kysymysmerkkiääliö, kerropa, mikä niissä on niin vaikeaa. Kysymysmerkkejä tulee yksi, ei kolmea. Lisäksi kysyvän sivulauseen loppuun tulee piste, ei kysymysmerkkiä.
Yhdyssanat ovat monille vaikeita. Toisen haukkuminen sillä perusteella on sivistymätöntä.
Terveisin lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Osaat varmasti kaiken muunkin täydellisesti? Laulaa, tanssia, olla sosiaalisesti taitava, kirjoittaa kirjoja, laskea.. jne. Mikset osaa? Vittu mikä plösö idiootti olet!
Katsos, on olemassa aikuisia ihmisiä, joilla on erilaisia lukihäiriöitä. Se ei tarkoita, että he olisivat tyhmiä, Ruotsin kuninkaallisissakin tätä vaivaa. Toisekseen, on ihmisiä kuten minä, työskentelen ihan toisella kielellä ja asunut useita vuosia ulkomailla, väkisinkin kielioppi kärsii.
Olen isossa yrityksessä töissä, missä me tuotepäälliköt tuotetaan matskua (kirjallista) sisäisen infon muodossa. Ei se ole kuule yksi tai kaksi kertaa kun joku kysyy " onko tämä ------ yhteen vai ei?" . Ja mä olen yksi pahimmista kyselijöistä!
Ne meidän vahvuudet on kuule jossain ihan muualla kuin niissä yhdyssanoissa!!!
Ps. Ja täällä palstalla todellakin kirjoitan mitä sattuu, kun piilarit kuivahtaa silmiin ja lapset roikkuu lahkeissa!
Koita ap jaksaa.
Eivät ne kaikki ole niin selviä tapauksia.
Terv. Kielenhuoltaja
Minäkin olen yksi niistä huutelijoista, jotka kysyvät että kirjoitetaanko tämä ja tämä yhteen vai erikseen. Mutta eipä enää tarvitse pohtia olenko fiksu, sillä ap totesi minut tyhmäksi ;)
Yleensä aina kaikki sanat, joita mietitte, että yhteen vai erikseen, kirjoitetaan yhteen. Kokeilkaa vaikka!
Esimerkiksi tässä mainittu herrajumala (= tunnepitoinen huudahdus) ja Herra Jumala (= kristittyjen jumala, voi olla myös tunnepitoinen huudahdus) vaikuttaa hankalalta tapaukselta.
tarvinnut mitään sääntöjä opetella. Ja sit esimerkiksi mun miehelle on aivan ylivoimaista tietää, että tuleeko yhteen vai erilleen. Ensin ihmettelin, että miten se ei tiedä, sit huomasin, että niiden äitikin kirjoittaa puolet yhdyssanoista erilleen. Joten siitä lähti sitä tää meidän keskustelu, että kulkeeko yhdyssanataidot jotenkin suvussa.
http: //www. lintukoto. net/testit/yhdyssanat/
Vierailija:
Minäkin olen yksi niistä huutelijoista, jotka kysyvät että kirjoitetaanko tämä ja tämä yhteen vai erikseen. Mutta eipä enää tarvitse pohtia olenko fiksu, sillä ap totesi minut tyhmäksi ;)
Jos ei osaa, niin ei osaa. Onneksi olen hyvä monessa muussa asiassa :D
Testi pohjautuu käsittääkseni jo aikaa sitten edesmenneen Terho Itkosen Kielioppaaseen. Mitäs sanoisitte: varteen otettava vai varteenotettava?
Minun mielestäni varteenotettava.
t. Kieli poliisi