Voi herrajumala, VOIKO OIKEASTI jollain olla ongelmia yhdyssanojen kanssa??
Siis jollain AIKUISELLA ihmisellä??? Kokoajan tälläkin palstalla näkee yhdys sana virheitä (<-----ja nuo oli sitten ihan tarkoituksella kirjoitettuja, plösöt) ja ne saa mun sappeni kiehumaan.
Kertokaa, yhdyssanaidiootit, mikä niissä on niin vaikeaa??? Jos et osaa yhdyssanoja, niin älä sitten kirjoitakaan mitään! Tai takaisin kouluun!
Mun ei ole ikinä täytynyt " opetella" yhdyssanoja - ne eivät ola vaikeita. Luoja! Aikuiset ihmiset!
Kommentit (30)
Samalla taktiikalla:
varteen otettava vai varteenotettava?
Entäs
Alun perin vai alunperin?
Kotona oleminen vai kotonaoleminen?
Ruotsin opettaja vai ruotsinopettaja?
Ani harva vai aniharva?
varteen otettava vai varteenotettava?
varteenotettava yhteen jos sillä tarkoitetaan adjektiivia, samaa kuin esim " huomionarvoinen" .
Varteen otettava erikseen, jos kyse on esim palasesta, joka otetaan mukaan vaikka lapion varteen. (oletetaan, että se varsi koostuu malasista, tms.)
niitä käytetään vain, jos yhdyssanan toinen puoli on erisnimi, tai jos yhdyssanan ansimmäinen osa loppuu samaan vokaaliin kuin seuraava alkaa. Muuten aina yhteen.
Ongelma tulee englannista jossa näitä väliviivallisia juttuja on.
Itse olen L:n ylioppilas, mutta silti minulla on vaikeuksia yhdyssanojen kanssa. Aina en tiedä, miten sanat pitäisi kirjoittaa: yhteen vai erikseen. Harmittaa itseänikin.
Sen sijaan en ymmärrä esim. tällaisia yhdyssanavirheitä: kerros talo, ruoka ohje, jne., jotka SELVÄSTI ovat yhdyssanoja.
Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus, ns. lukivaikeus (dysleksia)
On arvioitu, että noin 10 % aikuisista kärsii jonkinasteisista lukemisen ja kirjoittamisen hankaluuksista. Lukeminen on tuolloin hidasta ja virheitä syntyy helposti. Opinnot tuntuvat työläiltä, jos niihin liittyy paljon luettavaa.
Paitsi varsinainen oikeinkirjoitus, myös kirjoitelmien laatiminen on monille vaikeaa. Lukivaikeuksia omaavan on yleensä vaikea erottaa kuulonvaraisesti samankaltaisia äänteitä (t-d, p-b yms.), lyhyitä ja pitkiä vokaaleja (esim. aa, ee) tai kaksoiskonsonantteja (esim. kk, pp). Lukivaikeudessa ei ole kuitenkaan kyse ymmärtämisen vaikeudesta.
Lukivaikeus ilmenee usein suvuittain. Lukivaikeuksien taustalla olevia geneettisiä, rakenteellisia ja toiminnallisia tekijöitä tutkitaan laajasti. Uusin tutkimus näyttää tukevan käsitystä ilmiön perinnöllisyydestä.
Lukivaikeus ilmenee harvoin pelkkänä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutena. Yleensä vaikeuksia ilmenee vielä enemmän kielten opiskelussa. Lukivaikeuteen liittyy erittäin usein vaikeuksia tarkkaavuuden ylläpitämisessä, matematiikassa ja motoriikassa sekä lyhytaikaisen eli nk. työmuistin kapeutta. Usein myös ajan hahmottaminen ja tarkat aikataulut tuottavat hankaluuksia.
ihmisestä tulee jotenkin vähä-älyinen vaikutelma, jos hän kirjoittaa alkeellisetkin yhdyssanat erikseen (tyyliin liha keitto).
Ei se rajoitu yhdyssanoihin. Ihmiset vaan ovat niin hiton laiskoja ja välinpitämättömiä. " Kato kyllä se mun ajatus tulee ilmi, miks mun pitäis alkaa miettiin jotain yhdys sanoja ja muuta pilkun nu$$intaa..."
Nykyään lapset ja nuoret lukevat paljon englantia netistä. Monia suomen yhdyssanoja englanniksi käännettäessä tuleekin kaksi sanaa. Esimerkiksi kruununprinssi = Crown Prince. - Olisiko tässä yksi syy virheisiin?
Synnytyksessä aiheutuneen hapenpuutteen vuoksi aivan minimaalinen osa aivoista tuhoutui. Se osa, joka hienosäätää avaruudellista hahmoittamista. Kirjoittamaan oppiminen on ollut vaikeaa, ja yhteen ja erikseen virheet ova yhä. IHAN AIKUISENAKIN, yleisiä. En hahmoita kirjainten välisiä matkoja samoin kun sinä ap, eikä minulla ole juurikaan visuaalista abstraktia muistia.
Älykkyydltäni olen hieman keskitasia TERÄVÄMPI, kuten yllätys yllätys ap, on dysleksiasta kärsivilllä yleisesti. Olen ollut aikuisen Meilahden järsestämässä tutkimuksessa ja minua haastatellut NEUROLOGI joka on muuten laitoksen DOSENTTI lohdutteli " älä huoli " myös hänellä On dysleksia.
Dysleksia on yleistä. Meitä n 15 % väestöstä ja aikuisiällä juuri yhteen vai erikseen sekä kielioppivirheet ovat tavanomaisia.
Me emme ole tyhmiä, emmekä laiskoja, emmekä sivistymättömiä, ja meillä on oikeus osallistua aktiivisesti ympäröiväämme yhteiskuntaan, jopa kirjoittaen!
T : Akateeminen lukihäiriöinen