Rakastin lukiossa tehdä muistiinpanoja kirjoihin ja alleviivata
Nykytilanne, jossa käytetään vain tietokonetta, on hirveä.
Kommentit (69)
"Rakastin tehdä"... kylläpä kieli rappeutuu. Täälläkin moni ei edes tajua, että tuo on väärin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastin tehdä?? Ja lukion käynyt ihminen :(
Tässä yhteydessä tuo on ihan oikein sanottu 😊
Ei varsinaisesti. Tuo on anglismi. Suomen kieliopin mukaisesti ei sanota "rakastan tehdä", vaan "rakasta asian x tekemistä"
Olisit mennyt niiden kanssa naimisiin kun niin rakastit.
Mennyt usko naisiin kun rakastetaan asiaoita värejä jne. kerran nainen sanoi että rkastaa mua niin en enää uskonut tai antanut sille merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole mikään kovalevy. Syötät sille informaatiota ja muistat kaikki yksityiskohdat 3 vuoden päästä yo:ssa.
Lisäksi ihminen oppii huonosti passiivisella opiskelulla. Passiivinen opiskelu on juurikin tuo kopioiminen tai tavallinen lukeminen
1. Sun pitää jatkuvasti opiskella/kertailla samoja asioita ja hinkata niitä kuukaudesta toiseen.
2. Aktiivinen opiskelu on aktiivista aivotyötä. Tehtävät, laaditut kysymykset. Mindmap voidaan laskea aktiiviseksi, jos itse luot sen, etkä vain kopioi kirjasta.
Tietokone on vain työkalu, mutta se nopeuttaa jos osaa käyttää sitä.
Mihin perustat väitteesi? Pänttäysmaissa ollaan Pisa-tutkimuksen kärjessä. Näissä maissa kännykät on kielletty kouluissa, luetaan kirjoista ja kuri on kova. Hitainta oppimista on ongelmalähtöinen oppiminen, jossa oppilaat ryhmissä ratkovat tehtäviä, mutta opettaja ei kerro oikeita vastauksia. Välttämättä ei opita mitään. Tietokone on silloin tällöin kiva pelaamisessa, mutta lukemiseen ja silmille huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä aika huono ja hidas tapa oppia mitään.
Porukka keskittyy vaan mekaaniseen työhön ja keskittyy kirjoittamiseen. Kopioit kaikki tiedostot ja sitten menet viihteelle, kun pääset himaan.
Nykyaikana, voit kopioida digitaalisen kirjatekstin chatgpthen 1 sekunnissa ja pyytää sitä laatimaan kysymyksiä ja vastauksia tekstiin liittyen. Kopioit ne flashcard sovellukseen ja sait 10 sekassa tehtyä 20 kysymystä/vastausta.
Jos et ymmärrä jotain chatgpt kyllä avustaa. paras 25egeä / kk mihin voi sijoittaa. 3.5 on tosin kans ihan ok.Asia pitäisi kuitenkin lukea ja ymmärtää, ei vaan siirrellä. Et ilmeisesti tiedä, että Suomessa osaaminen laskee kaikessa, lukutaito on jo ihan olematonta.
Ja miten voit ymmärtää, kun koulussa suurin osa aivoista keskittyy enimmäkseen pelkkään romaanin luomiseen? Lisäksi mitä hyötyä kirjoittaa samaa tekstiä mitä löytyy jo kirjoissa???
Skippaat täysin sen kirjoituksen, ja kulutat aikasi pohdiskelemalla aihepiiriä kysymysten kautta. Jos et osaa vastata kysymykseen, niin selvitä miksi.
Voin takaa, että henkilö joka on juuri kirjoittanut kokonaan A4 kokoisen sivun ei osaa jälkikäteen vastata kaikista 20 kysymykseen, jotka voin aiheesta esittää.
En olisi oppinut mitään, jollen olis saanut alleviivaten jäsennellä tekstiä.
Alleviivasin värikynillä. Eri väreillä oli hierarkia.
Vierailija kirjoitti:
Tein samoin yliopistossa.
Käden ja silmän yhteistyö paperille kirjoittaminen on erilaista tekemistä kuin konenäppäily
Käden ja silmän yhteistyö ei harjaannu mekaanisessa alleviivaamisessa juurikaan. Toivottavasti et sentään kirjaston kirjoja pilannut piirroksillasi.
Vierailija kirjoitti:
Käsin kirjoitetut muistiinpanot tehostavat oppimista huomattavasti enemmän kuin koneella kirjoitetut, tästä on tutkimusta. Käsin vs. koneella kirjoitetut muistiinpanot toivat 25% paremman tuloksen, joten aika merkittävä ero.
Ainakin itse muistan/opin paljon paremmin ne asiat jotka kirjoitan/piirrän/merkitsen paperille kuin sellaiset jotka vain luen/katson koneelta. Toisekseen uskon käsin kirjoittamisella olevan muitakin hyödyllisiä vaikutuksia ihmisen niin psyykkeelle kuin hienomotoriikallekin. Käsin kirjoittaminen vaatii keskittymistä yhteen asiaan, jonka merkitystä vähätellään nykymaailmassa jossa mukamas aina on kiire ja tehokas.
Jos ne kirjat ovat omiasi, niin alleviivaa kaikin mokomin. Mutta on tosi itsekästä alleviivata yliopiston kirjaston kirjoihin, pitäisi ajatella myös sitä kirjan seuraavaa lukijaa. Kirjassa olevat valmiit alleviivaukset häiritsevät oppimista huomattavasti, usein olen joutunut pyyhekumin kanssa käymään läpi koko tenttikirjan ennen lukemisen aloittamista.
Niin minäkin tein muistiin panoja ja alleviivasin lukiossa. Mitään hyötyä tästä typerästä tavasta ei ollut. Kaikki tulokset jotain A tai B tasoa. Menin amikseen ja olen nyt vakituisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin tein muistiin panoja ja alleviivasin lukiossa. Mitään hyötyä tästä typerästä tavasta ei ollut. Kaikki tulokset jotain A tai B tasoa. Menin amikseen ja olen nyt vakituisessa työssä.
Vai oikein muistiin panoja. No ehkä se amis tosiaan oli sinulle parempi paikka kuin yliopisto.
Ei fyysisiä kirjoja ole nykyäänkään kielletty. Ne täytyy vain ostaa omilla rahoilla.
Vain luupäät tekivät koulussa alleviivauksia joita olikin sitten koko kirja täynnä😆
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kirjat ovat omiasi, niin alleviivaa kaikin mokomin. Mutta on tosi itsekästä alleviivata yliopiston kirjaston kirjoihin, pitäisi ajatella myös sitä kirjan seuraavaa lukijaa. Kirjassa olevat valmiit alleviivaukset häiritsevät oppimista huomattavasti, usein olen joutunut pyyhekumin kanssa käymään läpi koko tenttikirjan ennen lukemisen aloittamista.
En tietääkseni puhunut yliopiston kirjoista mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisikin alleviivattu vain lyjykynällä. Suuri osa oli ainakin minun opiskeluaikanani käyttänyt neon värisiä yliviivaustusseja ja tekstiä oli todella hankala lukea, kun kirja oli kuin sateenkaari.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole mikään kovalevy. Syötät sille informaatiota ja muistat kaikki yksityiskohdat 3 vuoden päästä yo:ssa.
Lisäksi ihminen oppii huonosti passiivisella opiskelulla. Passiivinen opiskelu on juurikin tuo kopioiminen tai tavallinen lukeminen
1. Sun pitää jatkuvasti opiskella/kertailla samoja asioita ja hinkata niitä kuukaudesta toiseen.
2. Aktiivinen opiskelu on aktiivista aivotyötä. Tehtävät, laaditut kysymykset. Mindmap voidaan laskea aktiiviseksi, jos itse luot sen, etkä vain kopioi kirjasta.
Tietokone on vain työkalu, mutta se nopeuttaa jos osaa käyttää sitä.Miksi ajattelet, että muistiinpanojen kirjoittaminen on kopioimista? Eihän se sitä ole, vaan nimenomaan tiedon aktiivista käsittelyä. Pitää itse poimia mitä pitää tärkeänä ja kirjoittaa omin sanoin. Voi myös ihan itse pohtia kysymyksiä. Itse teen myös paljon ajatuskarttoja, koen että auttavat kokonaisuuksien hahmottamisessa (lapsena vihasin näitä, mutta myöhemmin olen kokenut hyödylliseksi). Etenkin yliopistossa myös alleviivaus on tuntunut hyödylliseltä, pystyy nopeasti ne tärkeimmät asiat tekstistä.Joka tapauksessa lukea täytyy, jos haluaa oppia jonkun tietosisällön. Ei siinä auta tekoälyn kysymykset, jos ei ole ensin lukenut tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vain luupäät tekivät koulussa alleviivauksia joita olikin sitten koko kirja täynnä😆
Tämä. Ja typerät tytöt alleviivasivat melkein kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni puhunut yliopiston kirjoista mitään. Ap
Ei tuossa tieteääkseni puhuttukaan sinusta. Alleviivaushullut vain tuppaavat yleensä jatkamaan alleviivaamista myös jatko-opinnoissa ajattelematta yhtään, että kirjaston kirjoja lukee muutkin kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käden ja silmän yhteistyö paperille kirjoittaminen on erilaista tekemistä kuin konenäppäily
Käden ja silmän yhteistyö ei harjaannu mekaanisessa alleviivaamisessa juurikaan. Toivottavasti et sentään kirjaston kirjoja pilannut piirroksillasi.
Tuossahan ei ole kyse käden ja silmän harjaantumisesta, vaan samalla jäsennetään luettu asia tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin kohtiin ja on myös helppo löytää yhdellä katseella tärkeät asiat.
Kuulostat olevan aika pihalla oppimistekniikoista? Haistan vähän myös autismia kirjoituksessasi.