Uusi tuttava maksatti mulla ruokiaan
Eli uusi tuttava ja päätimme tavata ravintolassa ruoan merkeissä (olemme molemmat naisia). Hänen ruokansa oli kalliimpi kuin minun ja hän tilasi viinin ruokajuomaksi, kun taas minä join vettä. Maksuvaiheessa tarjoilija tuli kysymään, haluammeko jakaa laskun vai maksaa erikseen. Ennen kuin ehdin sanoa mitään, kaverini antoi korttinsa tarjoilijalle ja sanoi, että lasku jaetaan puoliksi, kysymättä minulta mitään. Näin ollen jouduin maksamaan osan hänenkin ruoistaan. Summa ei ollut valtavan suuri, mutta mielestäni oli todella töykeää olettaa, että ihminen, johon olet juuri tutustumassa, maksaisi sinun kalliimpia ruokiasi. En halunnut nostaa hälinää ravintolassa asiasta, mutta lähetin viestin tapaamisen jälkeen hänelle, että se, mitä hän teki, ei ollut ok. Tämän jälkeen hän blokkasi minut. Mitä mieltä olet?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti oletan, että jokainen maksaa omat tilauksensa. Uusien tuttavuuksien kanssa teen etukäteen selväksi, että en tarjoa ja maksan vain omat ruuat.
Tuttujen kavereiden kanssa voin laittaa puoliksi ja jos on suurin piirtein sama summa. Mutta tässä tosiaan oli uusi tuttava ja aika iso ero tilauksien hinnassa.
T. AP
Mä en laita puoliksi edes tuttujen kanssa, jos he juovat viiniä tai vastaavaa, kun itse en juo.
Tällä sadudädillä näitä ongelmia piisaa, selvä trolli.
Nakkikiskallako olitte syömässä? Mega-ateria 13 euroa??
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä jouduit maksamaan, kun et sitä luottokorttia käyttänyt. Olisin vaan maksanut osuuden sille tutulle omista ruuista välittämättä mitä hän sille tarjoilijalle maksoi. Sinä ihan itse päätit maksaa enemmän ja nyt pistät syyn tuttavan piikkiin
Ymmärsin väärin eli ilmeisesti maksoit osan omalla kortillasi. Luulin, että toinen maksoi vain laskun, kun en kyllä usko, että lasku puolitettiin vaan luulisi, että kumpikin maksaa oman osuutensa tai sitten toinen maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että sanoit asiasta hänelle. Olisin kyllä sanonut jo siinä heti kysyttäessä maksutapaa, että maksan vain oman tilaukseni.
Loistavaa, että ette enää tapaa.
Juu, hän siis blokkasi minut, mutta ei kyllä itseänikään enää olisi tuon jälkeen kiinnostanut tavata.
Blokkasi luultavasti siksi, ettet voi jälkikäteen pyytää rahojasi takaisin..
Kassaan voi lyödä vain ne nimenomaiset annosten summat erikseen eriteltyinä. Ei niin, että jos yhteissumma olisi 50 euroa niin se lyödään ronttina 50 euroa. Yhteisumma on siis voinut olla mikä tahansa, mutta laskussa näkyvät eriteltyinä.
Olisit voinut ihan hyvin maksaa sen 13 euroa, minkä ruokasi maksoi. Jotenkin tuntuu että tarina on keksitty ainakin osittain.
Ja mikä esti sanomasta, että erikseen maksetaan. Ihan hyvin olisit ehtinyt sen huutaan ennen kuin maksu tapahtui.
On teillä pienestä kiinni tuo saivartelu.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä esti sanomasta, että erikseen maksetaan. Ihan hyvin olisit ehtinyt sen huutaan ennen kuin maksu tapahtui.
Hämmennys ehkä.
Missä ravintolassa nykyään saa ruoka-annoksen 13 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen nyt, vaihtoehdothan ravintolassa ovat "yhdessä vai erikseen" eikä se erikseen ole puoliksi vaan tarjoilija laskuttaa molemmilta omansa. En usko tätä tarinaa.
Et ole koskaan ravintolassa käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen nyt, vaihtoehdothan ravintolassa ovat "yhdessä vai erikseen" eikä se erikseen ole puoliksi vaan tarjoilija laskuttaa molemmilta omansa. En usko tätä tarinaa.
Yleensä näin. Toki summan pystyy jakamaan muullakin tavoin. Itse ajattelin ensin tilanteen niin, että ap:n uusi tuttavuus tarkoitti kummankin maksavan omansa, mutta sanoi vahingossa puoliksi tai ei ollut katsonut, ettäoma annos+viini oli huomattavan paljon kalliimpi. Tosin reilua tuttavalta olisi ollut korjata asia, jos tästä oli kyse. Itse olisin saattanut joutua tilanteessa ikävään kohtaukseen, kun pienituloisena olisin laskenut mihin tilillä olevat rahat riittävät, eikä kortilla olisikaan ollut katetta, jos puolet on paljon enemmän kuin oma osuus.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä epähuomioissani muistin väärin ja se oli se kaveri sanoi tarjoilijalle, että laittaa puoliksi, mutta joka tapauksessa tilanne päätyi siihen, että mulle jäi osa siitä kaverinkin laskusta.
Kutsuja valitsee paikan ja maksaa. Yleensä silloin tilataan samaa/samanhintaista mitä kutsuja tilaa tai kutsuja on valinnut etukäteen. Jos yhdessä sovitaan, että mennään syömään, valitaan paikka yhdessä ja kaikki maksavat omansa ellei toisin sovita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti oletan, että jokainen maksaa omat tilauksensa. Uusien tuttavuuksien kanssa teen etukäteen selväksi, että en tarjoa ja maksan vain omat ruuat.
Tuttujen kavereiden kanssa voin laittaa puoliksi ja jos on suurin piirtein sama summa. Mutta tässä tosiaan oli uusi tuttava ja aika iso ero tilauksien hinnassa.
T. AP
Kukaan hyvä tuttu ei maksata juomiaan toisella, jos toinen juo viiniä ja toinen vain vaikka vettä. Vaikea uskoa, että joku maksattaisi juomansa kaverillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja valitsee paikan ja maksaa. Yleensä silloin tilataan samaa/samanhintaista mitä kutsuja tilaa tai kutsuja on valinnut etukäteen. Jos yhdessä sovitaan, että mennään syömään, valitaan paikka yhdessä ja kaikki maksavat omansa ellei toisin sovita.
No eikä kutsuja maksa. Usein tulee sanottua kaverille, että lähdetäänkö ulos syömään, mutta ei se todellakaan tarkoita sitä, että minä maksan myös hänen tilauksen. Aina kumpikin maksaa oman tilauksensa oli kutsuja sitten kumpi tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Missä ravintolassa nykyään saa ruoka-annoksen 13 eurolla?
Söin salaatin ja juomaksi vettä.
Jokainen maksaa itse omat ruokansa.
Tökeä lokki! Olisin itekin jäänyt sanattomaksi. Mikä edes tollanen lasku puoliksi - juttu on? Joko maksaa vaan oman tai tarjoutuu maksamaan koko laskun. En oo ikinä kuullut ja oon 55v.
Olen mä maksanut kerran nimen omaan puoliksi, ei yhdessä tai erikseen.