Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka NOPEASTI äitiysloman jälkeen voin palata töihin

Vierailija
08.12.2024 |

Olen juuri aloittanut uudessa työssä, joka on haastavaa ja asiakassuhteiden vuoksi ei olisi suotavaa pitää pitkiä lomia. 

Olen hyväkuntoinen (sivutyönä ohjaan liikuntaa) 33-vuotias nainen, ja lapsi olisi kumppanini kanssa toivottu. Meillä ei ole ennestään yhteisiä lapsia. 

Mietin, että jos saisin lapsen suunnitellulla sektiolla, kuinka nopeasti voisin palata töihin? 

Toisekseen, minkäikäisen lapsen voi viedä päiväkotiin tai perhepäivähoitoon? Yrittäjä mieheni ei ole kiinnostunut jäämään lötköttelemään kuukausi-tolkulla lapsen kanssa kotiin, eikä sitä varmasti hänen kansainväliset asiakkaansa ymmärtäisikään. 

Kokemuksia haluaisin siis kuulla teiltä, jotka olette nopeasti synnytyksestä palanneet töihin!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maassa jossa osa äideistä ei pitänyt juuri lainkaan äitiyslomaa. Töihin jopa muutama päivä synnytyksen jälkeen. Vauvaa hoiti lastenhoitaja. Ihan tavallisia lapsia niistä kasvoi. 

Vierailija
2/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aloittanut uudessa työpaikassa, joten nyt ei ole lisääntymisen aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla paluu on yleensä hyvinkin nopea jo 6-15 viikon jälkeen synnytyksestä. Reddit on täynnä keskusteluja aiheesta. 

Ymmärrän, että pitkät pohjoismaalaiset lomat olisivat ihanteellisia, mutta kaikkien omat uratavoitteet tai työn luonne eivät mahdollista pitkää lomaa. 

Itsekin mietin, onko Suomessa jokin minimi-ikä, että otetaan päivähoitoon tms.? 

Vierailija
4/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinua vapaassa maassa estää palaamasta töihin vaikka tikit mahassa suoraan synnäriltä? Lasta vaan ei saa kunnalliseen päivähoitoon ennen kuin oikeus vanhempainvapaaseen päättyy.

Vierailija
5/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla paluu on yleensä hyvinkin nopea jo 6-15 viikon jälkeen synnytyksestä. Reddit on täynnä keskusteluja aiheesta. 

Ymmärrän, että pitkät pohjoismaalaiset lomat olisivat ihanteellisia, mutta kaikkien omat uratavoitteet tai työn luonne eivät mahdollista pitkää lomaa. 

Kunnalliseen päivähoitoon ei ole oikeutta ennen vanhempainrahakauden päättymistä. Omalla rahalla voi jokainen hoidattaa lapsensa miten haluaa.

Vierailija
6/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa jossa osa äideistä ei pitänyt juuri lainkaan äitiyslomaa. Töihin jopa muutama päivä synnytyksen jälkeen. Vauvaa hoiti lastenhoitaja. Ihan tavallisia lapsia niistä kasvoi. 

Kiitos tästä! Tätä itsekin huomasin ulkomailla asuessani ilmiön.  Muistan, kuinka esimerkiksi MBB yritysjohdon konsulttitalossa Australiassa nainen palasi melkein saman tien synnytyksestä töihin. Kävi vain pumppaamassa maitoa sivuhuoneessa ja lähetti hoitajalle. 

Uskoisin, että tärkeintä onkin löytää asiallinen ja kokenut hoitaja. Olen sellaisesta valmis maksamaankin hyvin. 

Vierailija
7/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa kyykistytään pellonreunaan pullauttamaan vauva, sidotaan se liinalla selkään ja jatketaan töitä. Sun sektio hidastaa hommaa parilla viikolla, mutta jos luovut siitä, voit lähteä suoraan sairaalasta takaisin sorvin ääreen.

Vierailija
8/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus saada hoitaa/kasvattaa omaa lasta on 3-vuotiaaksi.

Miksi et näin tekisi?

Ainutlaatuinen, korvaamaton aika.

Ei ole kiinnostunut lötköttelemään kotona lapsen kans.....voi voi.

Vierailija
9/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Tätä itsekin huomasin ulkomailla asuessani ilmiön.  Muistan, kuinka esimerkiksi MBB yritysjohdon konsulttitalossa Australiassa nainen palasi melkein saman tien synnytyksestä töihin. Kävi vain pumppaamassa maitoa sivuhuoneessa ja lähetti hoitajalle. 

Uskoisin, että tärkeintä onkin löytää asiallinen ja kokenut hoitaja. Olen sellaisesta valmis maksamaankin hyvin. 

Suomessa kukaan työnantaja ei halua sinua töihin heti sektion jälkeen. Sektio on iso leikkaus, josta saisi 7-8 viikkoa sairauslomaa jos äiti ei olisi jo perhevapaalla, kertoi lääkäri minulle. Kukaan ei halua ottaa vastuuta siitä, että saat jonkun komplikaation.

Vierailija
10/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden suorittajaäippäkö se sielä. Synnytä normaalisti alakautta niin pääset nopeammin kuin sektion jälkeen.

Mistä näitä sekopäitä provoja sikiää.

Vierailija
11/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, älä ap kuvittele että sektio olisi parempi toipumisen kannalta. Se on iso leikkaus ja siinä leikataan kaikki kerrokset auki mahassa ja sitten vielä se kohtukin, joten siitä pitää toipua ennenkuin menee töihin, ihan sama juttu kuin mistä tahansa muusta isosta leikkauksesta. Mutta alakautta synnyttämisen jälkeen pystyy muutaman päivän levon jälkeen menemään töihin jos se ei ole fyysisesti kovin raskasta. Järkevää se ei ole, siinä vaarantaa oman terveytensä, mutta jos työ on niin tärkeää ja töissä eivät ihmettele tekemisisiäsi ja isoja vaippojasi joita joudut pitämään pitkään runsaan jälkivuodon takia, niin mikä ettei. Mutta muista käydä sitten yksityisellä otattamassa rautaa suoraan suoneen, jos et halua sitä "äitiyteen kuuluvaa" järkyttävää väsymystä.

Vierailija
12/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista onko 8 kk. Yksityiseen voi saada nuorempana.

Olin töissä vähän aikaa kun vauva oli puolivuotias. Valvoin osan öistä. Mies oli sillä aikaa kotona.

Vierailija
13/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja ukkos olette harhaisia. Vauvan kanssa ei huvita " lötkötellä" kuukausia. No, elämä opettaa, ehkä.

Vierailija
14/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa raskausvapaa on käytännössä pakko pitää, jos olet palkansaaja. Se on noin 4 kk, josta 3 kk syntymän jälkeen. 

Lapsen saa yhteiskunnan tukemaan hoitoon vasta kun lapsi on 9kk. Pienen alle 9kk vauvan hoito on yksityisesti Suomessa hyvin kallista ja ääriharva palaa töihin ennen kuin lapsi on vähintään 9kk. Lapsi on noin 15kk? jos tuet jakaa tasan ja molemmat vanhemmat osallistuvat. 

Imetys on toivottavaa, aikainen töihin paluu haittaa sitä. Lasta suositellaan kuitenkin imetettävän vuoden ikään saakka, jota edes nykyinen uudistus ei tue.

Kannattaa koko perheen kannalta miettiä tilanne. Tulet liike-elämässä palkansaajana töitä tekevänä olemaan kuitenkin alintapohjasakkaa sen jälkeen kun sinulla on lapsi (et pysty enää tekemään äkillisiä ulkomaanmatkoja, päivähoito ei Suomessa jousta lainkaan, loma-ajat on hyvin vaikea järjestää, unettomuutasi ei ymmärretä eikä lapsen sairastuessa ole muuta hoitajaa kuin vanhempi itse). Ei se aikainen töihin paluu siihen auta. Perhe on kuitenkin elämässä usein se tärkeämpi kantava voima. 

Vierailija
15/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei välttämättä nuku öisin. Itse asiassa suurin osa ei nuku alkuun ainakaan alkuun, osa ei välttämättä ollenkaan tai voi heräillä monia kertoja monta kuukautta tai jopa vuotta.

Hirveässä univelassa voi olla vaikea tehdä mitään järkevää töissä. Toisaalta voi olla hyväkin tuuri ja olla hyvin nukkuva lapsi ja itse toipua nopeasti.

Toinen on yksityishoidon hinta. Varmaan vähintään 3000 euroa kuussa saat varautua maksamaan hoitajasta sivukuluineen yms.

Vierailija
16/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaissa luvussa 4 on selostettu vanhempainvapaaseen liittyviä määräaikoja eli kuinka kauan voi vapaata pitää ja myös, milloin ei voi tehdä työtä. Tutustu siihen. Minusta tärkein säädös on 2. pykälässä: "Työntekijä saa työnantajan suostumuksella tehdä 14 viikon aikana raskausvapaan alkamisesta lukien vain työtä, joka ei vaaranna hänen eikä sikiön tai syntyneen lapsen turvallisuutta. Sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeus milloin tahansa keskeyttää tänä aikana tehtävä työ. Työtä ei kuitenkaan saa tehdä kahden viikon aikana ennen laskettua synnytysaikaa eikä kahden viikon aikana synnytyksen jälkeen."

Vierailija
17/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin harvalla varaa maksaa hoitaja. Vaatii todella kovan nettopalkan, että hoitajan saisi palkattua Suomessa. Työ on monessa muussa maassa moninkertaisesti halvempaa.

Jos lastenhoitajan palkka on 13€/h ja sivukuluineen kustannus maksajalle on 17€/h, ja työaika on 40h/viikko niin kuukaudessa tämä on noin 2740 €. Noin pitää olla lähemmäs 10-15 000 € bruttotulot, jos ajattelee palkaavansa ainakaan kokoaikaisen yksityisen hoitajan. 

Vierailija
18/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntyessä tein töitä laskettuun päivään asti (laskettu päivä oli eka päivä, kun olin poissa töistä) ja rupesin tekemään töitä muutaman tunnin viikossa, kun vauva oli 5 tai 6 viikon ikäinen. Kokopäiväisesti palasin töihin, kun vauva oli 5,5 kk. Isä jäi hoitamaan vauvaa kotiin. Mainittakoon, että töihin palaaminen ei mitenkään estänyt imetyksen jatkamista.

Mutta minä synnytinkin alateitse. Sektiosta toipuminen on hitaampaa. Lisäksi koskaan ei tiedä etukäteen, tuleeko raskausaikana komplikaatioita, jotka pakottavat jäämään sairsuslomalle selvästi aikaisemmin.

Vierailija
19/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos panostaisit lapseen, kun sellainen tuli hankittua. Pikkulapsi usein tarvitsee äitiä ja isää. Jopa iso lapsi. Hyvässä mielessä. Ehtii töihin vielä ja paikkoja löytyy, jos tietää alansa. Onko pelkkä suoritus ja rahaa tärkeää, vaikka ymmärrän että halutaan varmaa uraa, ei epävarmuutta.

Vierailija
20/29 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samana päivänä kun olet synnyttänyt.Olet töissä siihen asti kun synnytä ja jatkat siitä.Vanhempsin vapaalle ei tarvitse jäädä. Ilmoitat sen työnantajallesi.Vauvvaa et saa päivähoitoon ,hanki hoitaja kotiin.Onnea urallesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi