Miksi kouluruoka on ala-arvoista?
Ihmettelen vain, koska on painostaminen ala-arvoisen ruoan syömiselle on henkistä väkivaltaa; varsinkin, kun aikuisella on vieläpä vapaus valita, mutta lapsia manipuloimaan "ilmainen ateria"
Saanen oikeasti ihmetellä, että mihin se kouluruokaan varattu budjetti menee? Vaikka budjetti olisikin 20-50snt per oppiskelija, luulis kyllä, että paljousalennuksella saisi kyllä kunnon tarpeet; onhan 20-50snt noin 500lapsen koulussa noin 100-250€.
Kommentit (37)
Ei se kaikkialla ole huonoa. Ainoastaan niissä kouluissa ja kaupungeissa, jotka ovat kiristäneet vyötä pitkään, jopa vuosikymmeniä. Vantaalla on nähtävästi koko Suomen huonoin kouluruoka ja siellä onkin kiristetty vyötä jo yli 30 vuotta.
Ruoasta säästetään niin paljon kuin mahdollista ja sitä puristetaan niin halvalla kuin sitä on mahdollista valmistaa. Kouluruoka laatu on ollut yhtä alamäkeä koko 2000-luvun vaikka ruoka on huono kohde säästää rahaa vaikka tällä tavalla kouluruoka on pidetty edullisena vaikka raaka-aineiden ja elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet kohisten. Esimerkiksi kotimaisen perunan sijaan käytetään halvempia ulkomaisia ja kotimaisen lihan sijaan halvempaa ulkomaista ja paremman laadun sijaan heikompaa laatua ja tuoreen erän sijaan vanhempaa erää.
Kun olin koulussa 2000-luvun alussa, kouluruoka tehtiin koulun keittiössä. Se oli tavallista mutta oikeasti hyvää ja ehkä kerran kvartaalissa sai jälkiruokaakin. Jo lukiossa sitten ruoka alkoi tulla keskuskeittiöltä ja nykyään varmaan jostain isommalta yksityiseltä toimittajalta jolle se on businessta. Laatu laski selvästi ja nykyään kouluruoka on usein jo luokatonta.
Pitää tehdä mahdollisimman halvalla.
Toista se oli ennenvanhaan, ala-arvoista, näin maatalon tyttö sanoo
halvallakin saa hyvää jos on HYVÄ kokki.
Meillä oli ala-asteella vaihtelevasti erilaisia ruokia ja laatu hyvää, harvoin oli kahtakertaa enempää samaa ruokaa lukuvuoden aikana. Sen tarkemmin en muista mitä kaikkea oli koska toistuvuus oli pientä. Yläasteella sen sijaan oli pääasiassa puuroa, pinaattikeittoa tai hernekeittoa ja välillä saattoi olla muutakin kuten kumiperunoita ja uunimakkaraa tai sementtiperunamuussia ja kalapuikkoja.
Mun lasten koulussa on hyvää ruokaa, joka on voittanut kaikenlaisia palkintojakin. Lapset aina kehuvat, miten hyvää ruoka on.
Kaikki rahat ovat menneet EU:lle ja EU miljardööreille etenkin 2020-2023. Suomalaisista ja etenkin lapsista on saatu tinkiä kunhan EU:n rahastava eliitti on tyytyväinen ja poliitikot saavat tästä omat pisteensä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Sen takia ihmettelen, että miksi kouluruoka on ala-arvoista, koska paljous alennuksen periaatteen vuoksi luulisi kyllä, että saisi ihan ok ruokatatarpeet
TAp
Kasvisruokiin pakottaminen tuhosi kaiken kouluruuan. Ja lapset ovat nälkäisiä.
Vihaan nykyään hernekeittoa sen takia että koulussa oli hernekeittopäivä joka tiistai ja torstai. Liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten koulussa on hyvää ruokaa, joka on voittanut kaikenlaisia palkintojakin. Lapset aina kehuvat, miten hyvää ruoka on.
Sinun lastesi koulussa taitaa olla hyvät kokit
Siksi koska ruokatarpeet toimittaa ja ruoan valmistaa jonkun kokoomuspoliitikon golf-kaverin firma.
2000 luvun alussa sai vielä Porissa erittäin maukasta kouluruokaa. Nyt on kaikki yksityistetty, koska sehän on tehokasta. Onhan se tehokasta hänen kannaltaan joka tienaa miljoonan sillä että lapsille tarjotaan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästikin on.
Vierailija kirjoitti:
"Opetushallituksen keräämän tilaston mukaan halvin kouluruoka-annos löytyy Inkoosta, missä annos maksaa vain 64 senttiä."
Saa kyllä yksi --itun taikuri olla jos tuolla rahalla loihtii lautaselle maukkaan ja ravitsevan ruoka-annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Eliitin yksityiskoulu? Siellä syödään lihaa ja kanaakin, tavallisille lapsille sitä ei haluta antaa se on liian arvokasta tavallisille lapsille, vain eliitin pitää syödä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain kunnissa on kouluruokaan moninkertainen määrä rahaa budjetissa. Sillä on tosi paljon merkitystä pitääko ruoka tehdä alle eurolla per annos vai saako siihen käyttää 8 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitin yksityiskoulu? Siellä syödään lihaa ja kanaakin, tavallisille lapsille sitä ei haluta antaa se on liian arvokasta tavallisille lapsille, vain eliitin pitää syödä hyvin.
Voit vain kuvitella, miten monta eliitin yksityiskoulua meillä täällä n. 10 000 asukkaan kaupungissa (Alajärvi) on. Monta.
Huonoista aineksista piittaamattomasti tehty.
Mitäpä lottoat lopputuloksesksi?