Kakka-asiaa (ei herkille)
Ja suoraan asiaan:
Miksiköhän mun kakka (joo, ällöä) on tahmeaa liisteriä? Osa tulee ulos ja osaa jää sisälle. Paperia kuluisia varmaan se rulla ainakin, jos sen pyyhkisin puhtaaksi. Joudun siis melkeimpä joka kerta käsisuihkun avulla pesemään takapuolestani loput tuotokset pois.
Kotona tämä asia ei häiritse, mutta jos kakkahätä yllättää vaikka kaupungilla ja vessassa ei ole hollilla käsisuihkua, niin on se aika ikävää pyyhkiä sitä takapuoltaan ja todeta, että ei tästä puhdasta tule koskaan.
Joitain voi tämä asia hymyilyttää ja ehkä jopa naurattaa, mutta minua ei.
Syön paljon marjoja, ruisleipää, näkkileipää. En syö vaaleaa leipää, perunaa ja pastaa harvoin. Sokeria en lisäile juuri mihinkään ja jugurtit/rahkatkin tms syön maustamattomina marjojen kera. Vatsani toimii siis hyvin ja monta kertaa päivässäkin. Mutta tämä kakan koostumus ja tyhjenemisongelma alkaa jo ahdistamaan. Auttakaa nyt.
Kommentit (68)
Saikohan alottaja/muut vaivasta kärsineet tähän jotain apua jostain?
Itse olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla muutaman kuukauden. Olen syönyt aamuisin puuroa/marjoja/raejuustoa. Ruokailussa vain vähän täysjyväriisiä tai perunaa + reilummin kanaa tai lihaa +kasvikset. Paino tippunut reilusti. Vitamiineja lisäravinteita myös ja omega3. Pöntöllä käynti kestää todella kauan ennen, kuin kaikki tulee ulos. Kiinteä kakka on vain muisto :)
Kakkatietäjät, huhuu!
Lomalla syömiset ja ruokailuajatkin menneet ihan sekaisin. Helteillä tietty osansa.
Nyt suoli myös sekaisin. Kipuja ei onneksi ole, mutta se kakka. :(
Ei tahdo tulla ulos, vaan kerääntyy (ja kerääntyy...) peräsuoleen tahmeaksi, paksuksi möntiksi, jota ei sitten millään ähellyksellä ja lihasrutistuksilla saa pökellettyä ulos.
Kakka ei siis (enimmäkseen) kovaa, vaan tahmeaa massaa, joka ei muodosta kunnon pötköä.
Help!?
Mitä kannattaa syödä/juoda, että kakka normalisoituu?
Kaurapuuroa, luonnonjogurttia..?
Ap oletko käyttänyt ovulaatiolaskuria?
Suosittelen ryhtymään vegaaniksi! Auttaa ongelmaan kuin ongelmaan :)
joo vain kotimainen ns puhdas vilja aiheuttaa tuota, venäjän viljat on ihan ok. puolalainenkin menettelee kyllä kakka huilaa.
Suolen loppuosa "laajentunut" ja kun isompi tavara on tullut ulos, niin loput pienemmät rippeet on laajentuman takia hankala saada ulos koska löysän suolen on hankala saada aaltomaista liikettä aikaan (puristus voimaa) jotta rippeet tulee ulos, gagga mäihä ja mikä siihen auttaisi en osaa sanoa kuin että käsisuihku pesua. Se että lisääkö ylimääräinen päkistely tuota suolen huononemista on vaikea sanoa mut mitä muutakaan voi plus tuo käsisuihkuttelu... Lisääntyvä ikä ja ummetukset tuskin vaivaa ainakaan paremmaksi saa.. Elämä on ja näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kakkatietäjät, huhuu!
Lomalla syömiset ja ruokailuajatkin menneet ihan sekaisin. Helteillä tietty osansa.
Nyt suoli myös sekaisin. Kipuja ei onneksi ole, mutta se kakka. :(
Ei tahdo tulla ulos, vaan kerääntyy (ja kerääntyy...) peräsuoleen tahmeaksi, paksuksi möntiksi, jota ei sitten millään ähellyksellä ja lihasrutistuksilla saa pökellettyä ulos.
Kakka ei siis (enimmäkseen) kovaa, vaan tahmeaa massaa, joka ei muodosta kunnon pötköä.
Help!?
Mitä kannattaa syödä/juoda, että kakka normalisoituu?
Kaurapuuroa, luonnonjogurttia..?
Googletin asiaa ja löysin tän vanhan ketjun, ja tää kommentoija kuvailee mun tänhetkistä tilannetta ihan tarkalleen.
Olen tällä hetkellä toisella puolen maapalloa, ja kakka on just tuollaista tahmeaa ja sitkeää massaa, joka kököttää peräsuolessa. Kun äkistelee, niin se vaan kurkistelee sieltä mutta ei putoa, ja kun kokeilee syvemmältä paperiin kiedotulla sormella, niin siellä tuntuu ihan suuaukolla massaa mikä ei vaan pääse ulos. Tänään taistelin aamulla puolitoista tuntia, ennen kuin sain kakattua, ja aiettä mikä helpotus kun massa lähti viimein hitaasti liikkumaan ja lopulta tuli ulos! Työntäähån sai kuin synnyttäessä, otsasuonet pullistui päästä, ja hanuri oli pitkään hellänä. En siis ollut koko puoltatoista tuntia pöntöllä, vaan kävin aina välillä kokeilemassa joko se olisi tulossa.
Syön päivittäin vihanneksia, hedelmiä (papaijaa, pitaijaa, avokadoa), joissa kuitua on riittämiin, vettä juon paljon ja silti kakka on ihmeellistä liisteriä.
Koti-Suomessa teen aina suolihuuhtelun silloin harvoin kun tulee tää tilanne, mutta eihän mulla täällä ole huuhtelupussia, eikä ne ole apteekeissa kuullutkaan moisista.
Suolihuuhtelu saattaa veltostuttaa suolen toiminnan. Ok - itse huuhtelen, mutta kipulääkeet lamaa suolenkin eli oksikodonit. Suihkulla huuhtelen.
No laitan tähän pan vinkkiä mitkä todennut toimiviksi. Kosteuspyyhkeet, ostan k-ryhmästä vaaleansininen paketti jotain kasvopyyhkeitä ovat isokokoisia ja niillä saa siistiä jälkeä tuhlaamatta isoja määrä paperia. Maksaa n. 1,4e on riittoisa paketti.
Sitten tuosta tyhjentymisestä. Vuosia sitten näin leijonan luolan jakson jonkun jenkkiversion siisl Missä joku oli keksinyt vessajakkaran. Siis jakkaran mikä laitetaan jalkojen alle, kun kakkoselle asiaa. Idea on siinä, että jalkojen kohoasento n. 14cm oikistaa juuri oikeaan asentoon loppumutkan suolistosta joten suoli tyhjentyy siististi.Itselläni on tavallinen saavi vai mikä sellainen matala muoviämpäri saa tokmannista parilla eurolla. Toimii meidän taloudessa ja suosittelen. Jalat koholle ämpärin päälle ja homma sujuu nopeasti ja sanoisko liukkaasti.
Ja muista toki laittaa ne kosteuspyyhkeet sinne wc- roskikseen ei pönttöön.
Mie olen kyykyssä pöntön emalireunalla, hyvin tulee.
Käytätkö paljon alkoholia? Suurkulutus voi aiheuttaa tuollaista.
Koittakaapa Visibliniä tai Lepikolia.. Mulla auttaa 😊