Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Värillisten ja valkopyykin pesuaine erikseen?

Vierailija
18.10.2024 |

Onko kauheasti merkitystä peseekö kaikki pyykit samalla pesuaineella, vai pitääkö valkopyykille olla omansa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peset koko ajan valkopyykkiaineella värit haalistuu. Mulla on 3 eri pesuainetta: valko-, kirjo- ja tumman pyykin pesuaine.

Vierailija
2/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi ja sama aine kaikelle pyykille. Käsittääkseni valkopesuaineissa ei ole enää valkaisevia ainesosia. Valkoisillle lakanoille teen aika-ajoin kloriittipesun. Ulkona narulla kuivattaminen auringonpaisteessa myös valkaisee valkopyykin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hirveästi merkitystä, kunhan ei ole mitään väriä irrottavia mukana tyyliin punainen sukka.

Kyllähän se valkoinen väri siinä haalistuu mutta niitä voi valkaista muuten. Toki kannattaa pestä erikseen jos on muuten järkevää mutta itse en ainakaan saa koneita täyteen jos niin teen.

Vierailija
4/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos peset koko ajan valkopyykkiaineella värit haalistuu. Mulla on 3 eri pesuainetta: valko-, kirjo- ja tumman pyykin pesuaine.

Ei kai kukaan pese valkopyykin pesuaineella kaikkea. Mutta normaalilla pesuaineella voi pestä kaikkea. 

Vierailija
5/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi ja sama aine kaikelle pyykille. Käsittääkseni valkopesuaineissa ei ole enää valkaisevia ainesosia. Valkoisillle lakanoille teen aika-ajoin kloriittipesun. Ulkona narulla kuivattaminen auringonpaisteessa myös valkaisee valkopyykin hyvin.

On jauhemaisessa valkopesuaineessa valkaisevia ainesosia. 

Vierailija
6/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hirveästi merkitystä, kunhan ei ole mitään väriä irrottavia mukana tyyliin punainen sukka.

Kyllähän se valkoinen väri siinä haalistuu mutta niitä voi valkaista muuten. Toki kannattaa pestä erikseen jos on muuten järkevää mutta itse en ainakaan saa koneita täyteen jos niin teen.

Valkoinen ei voi haalistua. Tai jos haalistuisi, niin sepä olisi hyvä. 

Vierailija
7/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä  jauhemaisia. Turha sitä zeoliittia ( savea) on pyykkiin laittaa ja sitä on jauheissa 

Vierailija
8/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen  harmaantuu, jos ei pese valkopesujauheella. 

Vierailija
9/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valko- ja kirjopesuaine käytössä. Valkopyykin sekaan heitän lähes aina valkaisuliinan mukaan. En tiedä kuinka hyödyttää. Aiemmin käytin vanishin valko- ja kirjopyykille erikseen olevia aineita mutta nykyään käytän pelkästään sitä pinkkiä tahranpoistoon kun silläkin lähtee tahrat valko- ja kirjopyykistä.

Kyllä mun valkopyykistä tulee jossain välissä harmahtavaa vaikka kuinka käytän valkopesuainetta ja pesen aina pyykit väreittäin eli valkopyykki erikseen.

Vierailija
10/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä  jauhemaisia. Turha sitä zeoliittia ( savea) on pyykkiin laittaa ja sitä on jauheissa 

Niitä on ilman zeoliittiakin esim Erisan.

Vierailija
11/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittäisikö jos laittaisi aina valkaisuliinan mukaan? Ei viitsisi ostaa erikseen pesuainetta, kun vain vähän valkoisia.

Vierailija
12/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä eri pesuainetta:

valkoisille

värillisille

mustille

hajusteeton vauvalle

Vierailija
13/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa valkopesujauheissa ole zeoliittia.

Vierailija
14/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jauhemaisessa valkopesujauheessa on valkaisevia ainesosia.

Em. pesuaine toimii vain jos pesulämpötila on vähintään! 60 astetta.

Nestemäisissä valkopesunesteissä on optisia valkaisevia ainesosia.

Vierailija
15/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino saada valkoiset harmaaksi, on pestä ne samalla pesuaineella kuin kirjavat. Lisäksi, jos laittaa kaikki värit samaan pyykkiin, lopputulos on taattu. Ratkaisevaa tietysti se, minkälaisen lopputuloksen haluaa. Pyykin harmaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa, jos antaa sen tapahtua. Ihan on vapaa valinta. 

Vierailija
16/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäisikö jos laittaisi aina valkaisuliinan mukaan? Ei viitsisi ostaa erikseen pesuainetta, kun vain vähän valkoisia.

Yksi liina ei paljon auta.

Valkaisuaine sen sijaan auttaa. Itse olen jo vuosia ostanut vain kurjopesuainetta. Valkopyykin joukkoon lisään valkaisuaineen. Sillä on valkopyykki pysynyt valkoisena.

Vierailija
17/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi liina ei paljon auta.

Valkaisuaine sen sijaan auttaa. Itse olen jo vuosia ostanut vain kurjopesuainetta. Valkopyykin joukkoon lisään valkaisuaineen. Sillä on valkopyykki pysynyt valkoisena.

Mitä valkaisuainetta?

Vierailija
18/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yksi pesuaine. Sinne kaikki sekaisin. Ei jaksa välittää.

Valkoisia on tosin vaan alusvaatteet ja pari pyyhettä. Valkoisina noi näyttää pysyvän, vaikka pesen jopa mustien kanssa.

En tiedä miten ihmiset jaksaa säätää noiden juttujen kanssa.

Pesuaine on värillisille ja nestemäinen. Merkki vaihtuu. Nyt ollut jotain ässän halvinta.

Mutta. Pesen pyykit aina kuumassa, 60/70 astetta en tiedä vaikuttaako se asiaan.

Vierailija
19/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä valkoiset pyykit harmaantuu?

Itse pesen kirjopesuaineella kaikki, valkoiset/ vaaleat aiana tietty erikseen ja ei ne ole kyllä mihinkään harmaantuneet. Just pesin yhden about 10v vanhan kauluspaidan ja ihan valkoinen se on kyllä edelleen.

Vierailija
20/26 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras keino saada valkoiset harmaaksi, on pestä ne samalla pesuaineella kuin kirjavat. Lisäksi, jos laittaa kaikki värit samaan pyykkiin, lopputulos on taattu. Ratkaisevaa tietysti se, minkälaisen lopputuloksen haluaa. Pyykin harmaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa, jos antaa sen tapahtua. Ihan on vapaa valinta. 

Miten sen saa estettyä ettei harmaannu? Pesen aina valkoiset erikseen valkopesuaineella. Nykyään käytän niitä liinojakin mukana. Kyllä jossain vaiheessa näkyy selvä ero jos uuden pistäisi viereen. Puuvillaan voi käyttää valkaisuainetta (kloritea) mutta jos on keinokuituja niin ei niihin mikään auta. Varsinkaan jos vaatetta pitää ja pesee paljon. Reilun vuoden käytössä ollut gantin valkoinen huppari ei todellakaan hohda uudenvalkoista vaikka ihan oikein olen sen aina pessyt.

Pesen kaikki pyykit omilla pesuohjelmilla ja väreittäin. Sininen erikseen, musta erikseen, punainen erikseen jne. Tahrat poistan tahranpoistolla ja rasvatahrat fairylla.