Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Grillibileet ja epämääräinen rahanmeno

Vierailija
28.04.2024 |

Eli naapurin kanssa sovittu, että grillaillaan yhdessä vappuna. Itse syön kasvispainotteista ja kalaa ja asun yksin, ja naapurissa 2 aikuista. He ottivat nyt vetovastuun grillistä, ja kertoivat minulle mitä minun pitää ostaa ja tuoda, että saataisiin yhdessä kaikki tarjottavat. Tehtäväni oli siis tuoda herkkusienet, tuorejuusto, koskenlaskija, pekoni, jättikatkaravut ja jälkiruoka. He kuulemma hoitavat kaikki loput (eli perunan ja salaatin ja itselleen vielä pihvit?). Onko tämä nyt reilu jako, vaikka heidän grilliä käytettäisikin? Juomat ostetaan itselleen.

Kommentit (226)

Vierailija
101/226 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
102/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap aiot asian suhteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epäreilulta sillä listallasi on paljon kalliita juttuja. Ehdottaisin että et ehdi käymään kaupassa, voivatko he ostaa kaiken ja pl. pihvit maksat 1/3. Jos ei käy, jättäisin menemättä sitten vaan sillä huono mielihän tuosta vain helposti jäisi. 

Sovi nimenomaan etukäteen ja voit ihan vedota siihen, ettet koskaan tiedä, koska tule lomautuslappu, siksi reilu meininki on tuo 1/3 jako. Jos naapuri on laittanut grillin valmiiksi, tietysti vastavuoroisesti tarjoat apua jälkisiivoukseen.

Vierailija
104/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että koska sulla on erikoisruokavaliot tuot mieluummin mukana omat grillattavat. 

Vierailija
105/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epäreilulta sillä listallasi on paljon kalliita juttuja. Ehdottaisin että et ehdi käymään kaupassa, voivatko he ostaa kaiken ja pl. pihvit maksat 1/3. Jos ei käy, jättäisin menemättä sitten vaan sillä huono mielihän tuosta vain helposti jäisi. 

Sovi nimenomaan etukäteen ja voit ihan vedota siihen, ettet koskaan tiedä, koska tule lomautuslappu, siksi reilu meininki on tuo 1/3 jako. Jos naapuri on laittanut grillin valmiiksi, tietysti vastavuoroisesti tarjoat apua jälkisiivoukseen.

Missäpäin on tällaista, että vieraaksi tuleva pannaan siivoamaan? Olen kutsunut grillaamaan tuttavia useasti. Olen myös ostanut kaikki grillattavat. Ei ole tullut mieleenkään odottaa, että vieraat alkaisi jälkisiivoamaan.

Nykyisin en enää syötä tuttavia, koska vastakutsua syömään ei ole tullut. 

Vierailija
106/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asui aikoinaan seitsemän hengen perhe. Kerran antoivat minulle ja puolisolleni maistiaisiksi halkaisijaltaan n.12 cm "pitsan", jonka päällä oli pari ohutta siivua grillimakkaraa.

Tämän johdosta, ne luulivat, että minä tarjoan tälle suurperheelle grillaustapahtuman pihallani. Sitä se tyyppi tenttasi pariin otteeseen, että milloin järjestän ne grillisyömingit. Olisi myös yllättäen yhtenä päivänä lähdettävä tätä samaista tyyppiä viemään lentokentälle. Tuli vaan pienten lasteni päiväunien aikaan ovelle sanomaan, että hän tarvitsee nyt kyydin lentokentälle. Joo en voi repiä lapsia päiväunilta, ja lähteä kuljettamaan tunnin ajomatkan päähän. Sori vaan, mutta oikeesti jotain rajaa kerjäämiseenkin.

Vierailija
107/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä yhdessä mitään, jos siitä tulee paha mieli?

Vierailija
108/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nuo lihansyöjät noita tuorejuustolla täytettyjä herkkusieniä syö. Vahva arvaus, että rouva voi maistaa. Pekoni on aika vähäinen (yhdessä paketissa on 6 - 8 siivua). Koskenlaskijan funktiota en ymmärrä tässä yhteydessä. Mihin sitä on tarkoitus laittaa.

Jättikatkarapuja varmaan kaikki syövät. Jälkiruualla pystyt kyllä kikkailemaan. Vie jotain halpaa.

Vierailija
109/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nuo lihansyöjät noita tuorejuustolla täytettyjä herkkusieniä syö. Vahva arvaus, että rouva voi maistaa. Pekoni on aika vähäinen (yhdessä paketissa on 6 - 8 siivua). Koskenlaskijan funktiota en ymmärrä tässä yhteydessä. Mihin sitä on tarkoitus laittaa.

Jättikatkarapuja varmaan kaikki syövät. Jälkiruualla pystyt kyllä kikkailemaan. Vie jotain halpaa.

Oletan, että tarkoitus on kääriä isot herkkusienet pekoniin. Täytteeksi mahtuu koskenlaskijaa, kun sienestä irroitetaan varsi. Joten se ei kävisikään aloittajan ruokavalioon. Tietysti voi jättää pari sientä ilman pekonikäärettä. Mitäs isäntäväki tarjoaisi aloittajalle, kun aloittajan pitäisi tarjota katkaravut ja pekonikääreiset sienet? Siis jotain sellaista, mikä sopii aloittajan ruokavalioon. Keksittekö mitään neljälläkympillä tarjottavaa yhdelle? Jokainen siis ostaa kolmellakympillä, josta itse syö yksi kolmasosan.(osallistujia on kolme)

Vierailija
110/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät lähtöasetelmat onnistuneelle vappuriehalle naapurissa 🥳

Vierailija
111/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: En ole vielä päättänyt. Saattaa olla, että jään vain kotiin nauttimaan viinistä, saunasta ja omista grillattavista. En jotenkin ole nyt löytänyt vappumieltä. Ehkä tulossa kipeäksi? No, oman saunan ja grillin laitan kuitenkin päälle ja nautin auringosta. Sekä tietty hyvästä ruoasta ja juomasta.

Vierailija
112/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että tarkoitus on kääriä isot herkkusienet pekoniin. Täytteeksi mahtuu koskenlaskijaa, kun sienestä irroitetaan varsi. Joten se ei kävisikään aloittajan ruokavalioon. Tietysti voi jättää pari sientä ilman pekonikäärettä. Mitäs isäntäväki tarjoaisi aloittajalle, kun aloittajan pitäisi tarjota katkaravut ja pekonikääreiset sienet? Siis jotain sellaista, mikä sopii aloittajan ruokavalioon. Keksittekö mitään neljälläkympillä tarjottavaa yhdelle? Jokainen siis ostaa kolmellakympillä, josta it

Isäntäväen pitäisi nyt ainakin ostaa se kokonainen lohi sinne grilliin ja tehdä luksussalaatti ja erilaisia soosseja ja vaikka tuoretta salsaa. Pahoin pelkään, että isäntäparin kiinnostaa se olut ja muiden tuomat herkut enemmän. Jos itse pyytäisin yhden ihmisen kylään, niin voisin hänelle kyllä tarjota sen grillilautasen, jossa esim. salaattia, perunaa, täytetty herkkusieni, ananasta ja halloumia. Sekä leipää ja levitettä. Huikkaisin vaan, että me ajateltiin grillata vielä pihvit/makkarat tai jotain lihaa, että jos haluat kans tuoda jotain grilliin itsellesi tai yhteiseksi niin sopii hyvin! Ja muista omat viinit!.

Vierailija
113/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkusienet, tuorejuusto, koskenlaskija, pekoni, jättikatkaravut ja jälkiruoka. 

heekkusieni laatikko ei paljoa maksa, tuorejuusto 2 e, koskenlaskija 3, samoin pekoni, osta xtra, katkaravut, en tiedä, jälkkäri joku valmis kakku pakasteesta, 6-7 e.

20 e, ihan ok

Vierailija
114/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sovit edes tollasia? Parempi olla yksin kun huonossa seurassa. Safkatkit sais mieleises ja halvemmalla.

Kuka haluaa Vapun viettää yksin? Varsinkin jos takapihalta kuuluu naurua ja hyvän grilliruoan tuoksua ja musiikkia.

..Minä, ei minulla ole mitään parveilutarvetta.

Vierailija
115/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että märistään sitten kun mihinkään ei kutsuta. Nillitetään kun minun pitää viedä sitä ja tätä ja nämä vaan hankkivat vähemmän. En tiedä miten kukaan jaksaa edes miettiä, mitä kukin tuo. Olisivat naapurit varmaan ne pihvit sinullekin tarjonnut mutta kun ei kelpaa ja kunnon pihvit ei ole ihan halpoja. Onneksi et ole minun naapuri. 

Ei ne tarjoo mitään, vaan ostattaa vieraalla itselleenkin. Mitä se häntä liikauttaa pihvin hinta joka ei lihaa edes syö. Se on oma asia, kun ruokavalioon ei pun.liha kuulu. Naapurikin sen tietää. Kaljaveikot ostaa halpaa makkaraa.

Pakko jaksaa miettiä sitä, mikä on kohtuus kerjäämisessä. Sehän jatkuu ja pahenee vaan, jos suostuu mihin tahansa.

Mistä sinä tiedät mitä naapuri tarjoaa ?

Vierailija
116/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto teillä on säätämisiä. Monta monituista kertaa porukassa grillailtu, eikä meillä on kertaakaan kukaan valittanut, että minulla meni kyllä enemmän rahaa, kuin jollain toisella. Korkeintaan joku on voinut selittää, että seuraavalla kerralla tulette heille, kun he kokevat, että toivat liian vähän tarjoiluja.

Yleensä hyvä systeemi on se, että jotkut vastaa salaatista, jotkut varsinaisesta grillattavasta ja lämpimästä ruuasta ja jotkut jälkiruuasta. Ja sitten joillakin on jotain spessutoivomuksia sinne grilliin, niin ne tuovat niitä mukanaan.

Aina meillä varataan lihaa niin paljon, että jos paikalle ilmestyy enemmän porukkaa, niin taatusti kenenkään ei tarvitse nälässä olla. Näin on monta kertaa esim. naapureita mm. tullut tai lasten jotain kavereita. Sitä lihaa haetaan vain jääkaapista lisää.

Ja kaikki tuo juomaa. Olutta varataan, niin ettei lopu kesken ja samoin viiniä. Siinä nykyisin, kun kaikkien lapset on jo täysi-ikäisiä, niin pitää kohtalaisesti sitten varata, kun on tapana, että ei tietenkään pistetä  nuoria itse maksamaan mitään opiskelijabudjetilla.

Ehkä sellainen neuvo, että jos teillä jo useita päiviä aikaisemmin alkaa valitus siitä, että kuinka itse osallistuu hommaan enemmän kuin muut,  niin kannattaa viettää kaikki juhlat ihan yksin!

Vierailija
117/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: En ole vielä päättänyt. Saattaa olla, että jään vain kotiin nauttimaan viinistä, saunasta ja omista grillattavista. En jotenkin ole nyt löytänyt vappumieltä. Ehkä tulossa kipeäksi? No, oman saunan ja grillin laitan kuitenkin päälle ja nautin auringosta. Sekä tietty hyvästä ruoasta ja juomasta.

Nyt sinä olet asian ytimessä. Hyvä sinä! Joko viestit naapurille, että et tule grillaamaan, kun tunnet, että olet tulossa kipeäksi?

Vierailija
118/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa tuot mielummin omat syötävät ja jotain extraa. Me, kun grillataan naapureiden kanssa, on kaikki nyytit jo valmiina, ei siinä aleta mitään tekemään

Vierailija
119/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että märistään sitten kun mihinkään ei kutsuta. Nillitetään kun minun pitää viedä sitä ja tätä ja nämä vaan hankkivat vähemmän. En tiedä miten kukaan jaksaa edes miettiä, mitä kukin tuo. Olisivat naapurit varmaan ne pihvit sinullekin tarjonnut mutta kun ei kelpaa ja kunnon pihvit ei ole ihan halpoja. Onneksi et ole minun naapuri. 

Ei ne tarjoo mitään, vaan ostattaa vieraalla itselleenkin. Mitä se häntä liikauttaa pihvin hinta joka ei lihaa edes syö. Se on oma asia, kun ruokavalioon ei pun.liha kuulu. Naapurikin sen tietää. Kaljaveikot ostaa halpaa makkaraa.

Pakko jaksaa miettiä sitä, mikä on kohtuus kerjäämisessä. Sehän jatkuu ja pahenee vaan, jos suostuu mihin tahansa.

Mistä sinä tiedät mitä naapuri tarjoaa ?

Kokemuksesta tiedän. Lisäksi minulla on ennustajan vikaa. On nääs ollut kerjäläisiä naapurissa.

Vierailija
120/226 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

herkkusienet, tuorejuusto, koskenlaskija, pekoni, jättikatkaravut ja jälkiruoka. 

heekkusieni laatikko ei paljoa maksa, tuorejuusto 2 e, koskenlaskija 3, samoin pekoni, osta xtra, katkaravut, en tiedä, jälkkäri joku valmis kakku pakasteesta, 6-7 e.

20 e, ihan ok

Jättikatkaravut on Prismassa 6 euroa. Jälkkäriksi yksi vaihtoehto on myös vaniljakermajäätelö ja marjat. Vaikka ihan pakastemansikat. Tai sitten munkit, kun on vappu. 20-25 euroa tuo maksimissaan maksaa! Ja henkilö valittaa, että hän osallistuu nyt paljon suuremmalla summalla, kun muut tarjoiluihin.