Tuloerot parisuhteessa
Hei! Toivottavasti joku jaksaa lukea.
Asutaan miehen omistamassa talossa, jonka omisti siis jo ennen seurustelun alkua. Ollaan sovittu, että hän maksaa asunnon kulut ja minä maksan ruoka-ostokset yms ja lemmikit. Olen monesti kysynyt, voisiko järjestelmää muuttaa, koska hän kerää katkeruutta siitä etten maksa laskuja, ja minä kerään katkeruutta siitä, että hän syö noin 3x enemmän kuin minä, mutta hän aina sanoo, että tämä on ok näin.
Mies tienaa n. 30 tuhatta euroa enemmän vuodessa kuin minä, olen kuukausipalkkalainen ja mahdollisuutta esim. ylityölisiin ei ole. Lisäksi hän on klassinen suomenruotsalainen, joka on saanut esim. ison perinnön, ja äidiltään käsirahan asuntoon, kun taas minä olen köyhästä perheestä ja elänyt aina palkasta palkkaan eikä mitään perintöjä ole tulossa. Mies on myös minua vanhempi, eli hänellä on ollut paljon enemmän aikaa kasvattaa omaisuuttaan.
Eilen tilanne vähän eskaloitui. Koirallani (hankittu ennen seurustelun alkua eli minun vastuulla kulut) oli iso leikkaus tässä kuussa, mihin jouduin käyttämään kaikki pienet säästöni. Mies oli nyt työmatkalla viikon verran, enkä kertonut hänelle, että minulta on rahat loppu, vaan vein pulloja ja kaivelin säästöpossua, että sain syötyä. Kun mies tuli eilen kotiin, kysyin, voisiko hän laittaa minulle rahaa kauppakäyntiin, koska hän syö niin paljon eikä hänelle kelpaa köyhäilyruoka, jota voisin tässä nyt pari päivää tarjota ennen palkan tuloa. Mies raivostui tästä pyynnöstä ihan silmittömästi, että pidän häntä jonain sugardaddynä, ja että on valtava red flag että minulta on rahat loppu, eikä hän tiedä haluaako hän jatkaa parisuhdetta jossa on niin epävarmaa minun rahojen riittävyys, ja että minä en ymmärrä että rahaa ei tule seinästä.
Nyt on jotenkin tosi paska olo, koska minulla menee kaikki omat rahat yhteisen talouden kuluihin, en osta ikinä itselleni mitään, eikä mieskään ikinä osta minulle mitään mistä tuon sugardaddy-kommentin voisi edes keksiä. Todellisuudessa varmasti on fakta, että en pysty ylläpitämään sitä elintasoa, minkä meistä huomattavasti varakkaampi osapuoli asettaa. Lisäksi 50/50 ei meillä toteudu esim. kotitöissä, vaan minä teen kaiken, ja mielestäni tätäkin pitäisi hänen kompensoida rahallisesti. Jos maksetaan 50/50 ja minä teen 100% talon töistä, niin silloinhan osuus on 25/75 hänen hyväksi.
Voiko tästä enää jatkaa? Onko vaan yksinkertaisesti mahdoton yhtälö elää kahdella eri tulotasolla? Onko ero ainoa vaihtoehto?
Kommentit (237)
Kamalia diilejä naisille tarjolla.
Viimeisimmän kihlauksen purkamisen jälkeen päätin, että sinkkuudestani en luovu enää koskaan. Paras päätös. Suosittelen tätä kaikille naisille.
Hei Ap, kuuntelin tämän videon tänään ja se tuli mieleeni, kun luin aloituksesi. Siunausta ja johdatusta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Naisille kova paikka kun mies vaatiikin naista hoitamaan oman osuutensa.
Miksi olla parisuhteessa jossa vaaditaan tai jossa täytyy vaatia jotakin? Eikö olisi helpompaa jos etsii kumppanin joka on suhteessa ihan vapaaehtoisesti ja siksi että suhteessa on hyvä olla.
Katkeroitumista en sietäisi suhteessa yhtään. Ihmisistä jotka on katkeria kannattaa pysyä kaukana.
Huono suhde kaiken kaikkiaan.
Pahinta:Mies tienaa paljon ja nainen joutuu keräämään pulloja jotta pärjää.
Ja tämäkö on sitä rakkautta mitä miehillä on naisille tarjota? Ei kiitos, pärjään ilman tuota rakkautta.Toivottavasti ap viimein järkiintyy näitä vastauksia lukiessaan ja tajuaa ettei mies rakasta häntä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä muuten edes on, mikä edellisen asunnon vuokra oli?
Sitä vaan, että eihän sitä ole järkeä muuttaa yhteen asumaan, jos omat/yhteiset menot nousevat. Ei kai se yhdessä asuminen ole niin mielettömän kivaa, että siitä maksaisi huomattavasti enemmän kuin yksin asuessa
Kerran kävin Tinder -ensitreffeillä nelikymppisen miehen kanssa, joka oli ihan äimän käkenä kun sanoin, ettei minulla ole aikomusta muuttaa kenenkään kanssa yhteen että minusta on hyvä, että molemmilla on omat asunnot . Hän sanoi, että hänen mielestään parisuhteeseen kuuluu se, että asutaan yhdessä. Lisäksi hän kertoi, että on muuttanut elämässään yhteensä 20 kertaa.
Miehet vois muuttaa marssiin. Jäisi maapallo meille naisille, kun ei niillä miehillä edes tee mitään...
Meillä samankaltainen järjestely paitsi että minä omistan talon ja suvulta tullut monen moista. Kuitenkin mies tienaa 3-4x enemmän. Aina ei kuitenkaan ole ollut näin ja kulut on maksettu täysin puoliksi ja sen köyhemmän elintason mukaan. Nyt kun tulot nousseet noin kulut kuitenkin pysyneet suunnilleen samana.
Mielestäni on selvintä maksaa kaikki puoliksi. Laskut maksan minä ja mies siirtää minulle puolet summasta. Kauppakäynnit maksetaan tasan vuorotellen. Kumpikin saa sitten käyttää omat rahansa miten lystää. Molemmilla omat autot sun muuta. Miehellä sitten mökki jonka kulut maksaa omasta pussistaan.
Mietipä jos saatte lapsia jos koiran laskujen kanssa jo ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Toisaalta, AP säästää nyt kaiken vuokran, joka olisi varmaan joku 500-900€/kk kaupungista ja asunnon koosta riippuen eikä tarvii maksaa vesimaksua, sähköä eikä vakuutuksia vaan ainoastaan omien ruokakulujen lisäksi miehen ruokakulut. Jos niihin miehen ruokaostoksiin menee vaikka 400€/kk, niin minusta tuo on silti ihan ok diili.
Minulla oli oma vuokra 385e/kk. Miehen ruokiin menee varmaan 800e/kk. Eli kulut lisääntyneet miehen myötä huomattavasti.
Ja asuminen siis samalla tasolla?
Melkoista.
No halvalla on asunut jos alle 400e/kk :D Ja tosi kova on mies syömään jos menee melkein 30e/pv pelkkiin miehen ruokiin joka päivä!
Todellisuudessa taitaa tilanne olla se, että molemmat voittaa. Mies voittaa ruokakuluissa ja nainen asumiskuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sitoutuu johonkuhun, pitäisi raha-asioissa kyllä löytyä se yhteinen sävel. Jos kumpaakin ottaa jokin päähän ja sitä ei saada selvitettyä, yhteisistä vuosista tulee raskaat. Varsinkin ikääntyessä.
Näkisin että ikäerosuhteissa tämä on todellinen riski. Toinen on lukkiutunut omiin tapoihinsa ja kokee (kenties oikeutetustikin) keränneensä oman omaisuutensa, toinen on vasta alussa ja tahtoisi yhdistää taloudet kiinteämmin. Aika tietoisesti saisi tuota lähteä ratkomaan jos haluaa löytää ratkaisun, vaikuttaa että toinen ei ole siihen halukas.
Tässä on (harvinainen) esimerkki viestistä, jossa on asiallista ja realistista pohdintaa, ilman asiatonta mestarointia, vallankäyttöä ja manipulointia, liittyen ketjun aloittajan elämään ja päätöksiin.
Suurin osa eroista on lähtöisin naisen aloitteesta. Tämä naisten taipumus näkyy täälläkin: tuntematon mammakuoro huutaa eroa yhden viestin perusteella, joka ikisessä parisuhdeketjussa.
Suhde toimii vaan jos molemmilla on omat kodit. Silloin on hyvin vähän riitelyä ja ikinä ei ole rahasta riitelyä, ja sitä omaa aikaakin saa silloin kun siltä tuntuu. Niin se vaan on. Suurimmat riidat suhteissa on raha, oma-aika, siivous.
Nykyisen miehen kanssa ollaan oltu 8v yhdessä ja meillä on hyvin vähän riitaa, koska ei asuta yhdessä. Molemmat on edellisissä suhteissa asunut yhdessä, ja siellä ei ollut kuin riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmän kihlauksen purkamisen jälkeen päätin, että sinkkuudestani en luovu enää koskaan. Paras päätös. Suosittelen tätä kaikille naisille.
Viimeisimmän 😂 Kuinkahan monta niitä oli?
Joo, kyllä minäkin sinuna ottaisin lusikan kauniiseen käteen, peilin edessä, ja tekisin samoin.
Vierailija kirjoitti:
Suhde toimii vaan jos molemmilla on omat kodit. Silloin on hyvin vähän riitelyä ja ikinä ei ole rahasta riitelyä, ja sitä omaa aikaakin saa silloin kun siltä tuntuu. Niin se vaan on. Suurimmat riidat suhteissa on raha, oma-aika, siivous.
Nykyisen miehen kanssa ollaan oltu 8v yhdessä ja meillä on hyvin vähän riitaa, koska ei asuta yhdessä. Molemmat on edellisissä suhteissa asunut yhdessä, ja siellä ei ollut kuin riitaa.
Toimii silloin jos molemmat sitä haluavat, mutta jos toinen haluaakin asua yhdessä ja toinen erillään niin ihan varmasti löytyy aikaa riitelylle.
Parisuhde toimii silloin kun toisen odotukset suhteelle voi hyväksyä ja joista voidaan sopia ilman että se synnyttää kumppanissa katkeruutta. Tärkeintä on valita puoliso jonka tavat ja oodotuset voi itse hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä minäkin sinuna ottaisin lusikan kauniiseen käteen, peilin edessä, ja tekisin samoin.
On se kova paikka jollekulle kun aikuisella on ollut pitkiä suhteita ja kihlauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sitoutuu johonkuhun, pitäisi raha-asioissa kyllä löytyä se yhteinen sävel. Jos kumpaakin ottaa jokin päähän ja sitä ei saada selvitettyä, yhteisistä vuosista tulee raskaat. Varsinkin ikääntyessä.
Näkisin että ikäerosuhteissa tämä on todellinen riski. Toinen on lukkiutunut omiin tapoihinsa ja kokee (kenties oikeutetustikin) keränneensä oman omaisuutensa, toinen on vasta alussa ja tahtoisi yhdistää taloudet kiinteämmin. Aika tietoisesti saisi tuota lähteä ratkomaan jos haluaa löytää ratkaisun, vaikuttaa että toinen ei ole siihen halukas.
Tässä on (harvinainen) esimerkki viestistä, jossa on asiallista ja realistista pohdintaa, ilman asiatonta mestarointia, vallankäyttöä ja manipulointia, liittyen ketjun aloittajan elämään ja päätöksiin.
Suurin osa eroista on lähtöisin naisen aloitteesta. Tämä naisten taipumus näkyy
Mammakuoro saattaisi laulaa silloinkin kun naisella hyvät tulot ja mies kerää pulloja ja kaivaa säästöpossusta kolikoita pärjätäkseen. Usko pois. Ellei sitten ukko kerää kaljarahoja, se on toinen viisu se.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan, että eihän sitä ole järkeä muuttaa yhteen asumaan, jos omat/yhteiset menot nousevat. Ei kai se yhdessä asuminen ole niin mielettömän kivaa, että siitä maksaisi huomattavasti enemmän kuin yksin asuessa
Tästä samaa mieltä, mutta en ymmärrä sitä, miten aina näissä keskusteluissa köyhemmän osapuolen isoja meno-osuuksia perusteella hänen aiemmalla vuokrallaan tai yleisellä vuokratasolla. Itse en ymmärrä lainkaan, miten ne liittyvät asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kova paikka jollekulle kun aikuisella on ollut pitkiä suhteita ja kihlauksia.
Kyllä naisen pitää hampaat irvessä pitää kiinni kihlauksestaan, aivan sama millainen mies on. Kyllähän jokaisella pitää joku olla, muuten tuomitaan.
Eri tulotasoilla voi elää oikein hyvin, mutta pitää olla alusta asti selvää että se rikkaampi joutuu väkisinkin maksamaan enemmän ja köyhemmältä ei voi vaatia että käyttäisi kaikki rahat yhteisiin juttuihin. Molempien pitää puhaltaa yhteen hiileen ja molemmat panostavat yhteisiin asioihin tulojensa mukaisesti. Teillä tuloero ei edes kuulosta vielä kovin suurelta jos mies tienaa 30 tuhatta vuodessa enemmän. Meillä mies tienaa vuodessa yli 100 tonnia enemmän kuin minä ja se toki näkyy arjessamme päivittäin, mutta molemmille on tärkeintä että arkemme toimii ja suhde voi hyvin ja mies maksaa mielelläni minunkin henkilökohtaisia asioita, jos seuraavaan palkkapäivään on aikaa ja auttaa aina kun pystyy ja maksaa yhteisistä asioista enemmän. Itse maksan sen mitä oman tulotason mukaan pystyn. Ja kotitöitä minä teen enemmän, melkeinpä kaiken mutta mies puolestaan maksaa sitten pesuaineet, siivousvälineet ym kompensoi rahallisesti asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eri tulotasoilla voi elää oikein hyvin, mutta pitää olla alusta asti selvää että se rikkaampi joutuu väkisinkin maksamaan enemmän ja köyhemmältä ei voi vaatia että käyttäisi kaikki rahat yhteisiin juttuihin. Molempien pitää puhaltaa yhteen hiileen ja molemmat panostavat yhteisiin asioihin tulojensa mukaisesti. Teillä tuloero ei edes kuulosta vielä kovin suurelta jos mies tienaa 30 tuhatta vuodessa enemmän. Meillä mies tienaa vuodessa yli 100 tonnia enemmän kuin minä ja se toki näkyy arjessamme päivittäin, mutta molemmille on tärkeintä että arkemme toimii ja suhde voi hyvin ja mies maksaa mielelläni minunkin henkilökohtaisia asioita, jos seuraavaan palkkapäivään on aikaa ja auttaa aina kun pystyy ja maksaa yhteisistä asioista enemmän. Itse maksan sen mitä oman tulotason mukaan pystyn. Ja kotitöitä minä teen enemmän, melkeinpä kaiken mutta mies puolestaan maksaa sitten pesuaineet, siivousvälineet ym kompensoi rahallisesti asiaa.
Mielenkiinnosta kysyn, miksi päädyitte ratkaisuun, että sinä teet enemmän kotitöitä? Itseleni juuri tuollaiset diilit olisivat ehdottomasti este yhdessä asumiselle, eli jos on isot tuloerot, en minä suostuisi kuitenkaan maksamaan työllä omaa osuuttani. Sitten joko asuttaisiin erillään tai sitten etsittäisiin uudet kumppanit. Jos yhteen muutettaisiin, kotityöt kyllä jaettaisiin tasan, muuhun en itse suostuisi. Mutta minä en erityisemmin pidäkään kotitöistä.