Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuloerot parisuhteessa

Vierailija
28.04.2024 |

Hei! Toivottavasti joku jaksaa lukea.

Asutaan miehen omistamassa talossa, jonka omisti siis jo ennen seurustelun alkua. Ollaan sovittu, että hän maksaa asunnon kulut ja minä maksan ruoka-ostokset yms ja lemmikit. Olen monesti kysynyt, voisiko järjestelmää muuttaa, koska hän kerää katkeruutta siitä etten maksa laskuja, ja minä kerään katkeruutta siitä, että hän syö noin 3x enemmän kuin minä, mutta hän aina sanoo, että tämä on ok näin. 

Mies tienaa n. 30 tuhatta euroa enemmän vuodessa kuin minä, olen kuukausipalkkalainen ja mahdollisuutta esim. ylityölisiin ei ole. Lisäksi hän on klassinen suomenruotsalainen, joka on saanut esim. ison perinnön, ja äidiltään käsirahan asuntoon, kun taas minä olen köyhästä perheestä ja elänyt aina palkasta palkkaan eikä mitään perintöjä ole tulossa. Mies on myös minua vanhempi, eli hänellä on ollut paljon enemmän aikaa kasvattaa omaisuuttaan. 

Eilen tilanne vähän eskaloitui. Koirallani (hankittu ennen seurustelun alkua eli minun vastuulla kulut) oli iso leikkaus tässä kuussa, mihin jouduin käyttämään kaikki pienet säästöni. Mies oli nyt työmatkalla viikon verran, enkä kertonut hänelle, että minulta on rahat loppu, vaan vein pulloja ja kaivelin säästöpossua, että sain syötyä. Kun mies tuli eilen kotiin, kysyin, voisiko hän laittaa minulle rahaa kauppakäyntiin, koska hän syö niin paljon eikä hänelle kelpaa köyhäilyruoka, jota voisin tässä nyt pari päivää tarjota ennen palkan tuloa. Mies raivostui tästä pyynnöstä ihan silmittömästi, että pidän häntä jonain sugardaddynä, ja että on valtava red flag että minulta on rahat loppu, eikä hän tiedä haluaako hän jatkaa parisuhdetta jossa on niin epävarmaa minun rahojen riittävyys, ja että minä en ymmärrä että rahaa ei tule seinästä.

Nyt on jotenkin tosi paska olo, koska minulla menee kaikki omat rahat yhteisen talouden kuluihin, en osta ikinä itselleni mitään, eikä mieskään ikinä osta minulle mitään mistä tuon sugardaddy-kommentin voisi edes keksiä. Todellisuudessa varmasti on fakta, että en pysty ylläpitämään sitä elintasoa, minkä meistä huomattavasti varakkaampi osapuoli asettaa. Lisäksi 50/50 ei meillä toteudu esim. kotitöissä, vaan minä teen kaiken, ja mielestäni tätäkin pitäisi hänen kompensoida rahallisesti. Jos maksetaan 50/50 ja minä teen 100% talon töistä, niin silloinhan osuus on 25/75 hänen hyväksi. 

Voiko tästä enää jatkaa? Onko vaan yksinkertaisesti mahdoton yhtälö elää kahdella eri tulotasolla? Onko ero ainoa vaihtoehto?

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostatko aloittaja itseäsi ollenkaan?! Lähde välittömästi suhteesta tai sanot että teidän suhde voi jatkua sillä ehdolla että annat asumisesta rahaa 200€/kk ja mies ostakoon omat ruokansa! Sulle ei jää tosta MITÄÄN käteen kun eroatte ja mies vaan kartuttaa onnellisena omaisuuttaan. 

Miksi naisille pitäisi jäädä jotain käteen? Nehän elää paljon korkeammalla elintasolla kuin niillä olisi omilla tuloillaan syytä.

Pysyy vain omassa kastissaan niin kaikki on hyvin.

Vierailija
122/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin nuorempana saamaan itseni samankaltaiseen loukkuun. Ne jotka oikeasti heittää jotain loiseläin ja sugardaddy kommentia ei voisi olla kauempana totuudesta. Ap tekee ruoat ja kotityöt, ja vielä maksaa ne joten todennäköisesti myös hoitaa ostokset.

Mies ilmeisesti vielä vaatii parempaa = kalliimpaa ruokaa, veikkaan että on myös tyyppi jolla ei ole mitään käsitystä esim. ruokasuunnittelusta ja siitä että vanhaksi menevät syödään ensin eikä aloiteta sitä uutta leipää ennen kuin vanhat on syöty. Omassa suhteessa mies heitti vanhemmat vielä käyttöpäivässä olevat tuotteet surutta roskiin kun jääkaappiin oli ilmestynyt uutta.

Epäilen että sinulla ei tule koskaan olemaan varaa ostaa puolia miehen talosta, joten ette tule pääsemään sen suhteen tasa-arvoiseen asumiseen ja vaikka näin kävisikin, mies edelleen olettaisi että sinä teet kaiken.

Ei oikeasti ole mitään muuta keinoa, kun miettiä että miten oikeasti voitte jatkaa parisuhdetta, olisiko omaan kämppään muuttaminen sinulle vaihtoehto? Lopetat ainakin orjana toimimisen miehelle ja keksitte muut ratkaisut kulujen jakoon jos päätätte jatkaa yhdessä asumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Toisaalta, AP säästää nyt kaiken vuokran, joka olisi varmaan joku 500-900€/kk kaupungista ja asunnon koosta riippuen eikä tarvii maksaa vesimaksua, sähköä eikä vakuutuksia vaan ainoastaan omien ruokakulujen lisäksi miehen ruokakulut. Jos niihin miehen ruokaostoksiin menee vaikka 400€/kk, niin minusta tuo on silti ihan ok diili.

Minulla oli oma vuokra 385e/kk. Miehen ruokiin menee varmaan 800e/kk. Eli kulut lisääntyneet miehen myötä huomattavasti. 

Vierailija
124/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdotonta, jos toinen on tarkka rahoistaan ja tietynlainen elintaso täytyy säilyttää.

Vierailija
125/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloinen olet

Just näin. Raha kyllä kelpaa.

Vierailija
126/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Toisaalta, AP säästää nyt kaiken vuokran, joka olisi varmaan joku 500-900€/kk kaupungista ja asunnon koosta riippuen eikä tarvii maksaa vesimaksua, sähköä eikä vakuutuksia vaan ainoastaan omien ruokakulujen lisäksi miehen ruokakulut. Jos niihin miehen ruokaostoksiin menee vaikka 400€/kk, niin minusta tuo on silti ihan ok diili.

Minulla oli oma vuokra 385e/kk. Miehen ruokiin menee varmaan 800e/kk. Eli kulut lisääntyneet miehen myötä huomattavasti. 

Hyvä diili olisi sellainen että kotityöt tehdään puoliksi ja ruoat laitetaan ja kaupassa käydään yhdessä (vaikka ap maksaisi ne).  Jos mies haluaa luistaa kotitöistä niin palkkaa sitten siivoojan hoitamaan omat hommansa.

Vierailija
127/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin nuorempana saamaan itseni samankaltaiseen loukkuun. Ne jotka oikeasti heittää jotain loiseläin ja sugardaddy kommentia ei voisi olla kauempana totuudesta. Ap tekee ruoat ja kotityöt, ja vielä maksaa ne joten todennäköisesti myös hoitaa ostokset.

Mies ilmeisesti vielä vaatii parempaa = kalliimpaa ruokaa, veikkaan että on myös tyyppi jolla ei ole mitään käsitystä esim. ruokasuunnittelusta ja siitä että vanhaksi menevät syödään ensin eikä aloiteta sitä uutta leipää ennen kuin vanhat on syöty. Omassa suhteessa mies heitti vanhemmat vielä käyttöpäivässä olevat tuotteet surutta roskiin kun jääkaappiin oli ilmestynyt uutta.

Epäilen että sinulla ei tule koskaan olemaan varaa ostaa puolia miehen talosta, joten ette tule pääsemään sen suhteen tasa-arvoiseen asumiseen ja vaikka näin kävisikin, mies edelleen olettaisi että sinä teet kaiken.

Ei oikeasti ole mitään muuta keinoa, kun miettiä että miten oikeasti

Millaiseen taloon naisella olisi varaa tasoisensa miehen kanssa? 2000€ tuloilla ei pitkälle mennä.

Mutta nauti ap siitä betonikuutiosta mihin kuulut noilla tuloilla.

Vierailija
128/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ja asuminen siis samalla tasolla?

Melkoista.

Vierailija
129/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloinen olet

Jos mies asuisi yksin ja palkkaisi kodinhoitajan tekemään ruokaa, käymään kaupassa ja siivoamaan niin hintaa tälle tulisi 1400€/kk + ne ruokaostokset. Kyllä se on mies joka käyttää ap:ta hyväksi.

Vierailija
130/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hyvä diili olisi sellainen että kotityöt tehdään puoliksi ja ruoat laitetaan ja kaupassa käydään yhdessä (vaikka ap maksaisi ne).  Jos mies haluaa luistaa kotitöistä niin palkkaa sitten siivoojan hoitamaan omat hommansa.

hyvä diili, kenelle? Sovitaanko samalla että nainen saa käyttää kämpästä vain makkaria ja keittiötä?

Vierailija
131/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloinen olet

Jos mies asuisi yksin ja palkkaisi kodinhoitajan tekemään ruokaa, käymään kaupassa ja siivoamaan niin hintaa tälle tulisi 1400€/kk + ne ruokaostokset. Kyllä se on mies joka käyttää ap:ta hyväksi.

Se kodinhoitaja ei varmaan asuisi miehen kämpässä ilmaiseksi ja valittaisi asiasta.

Vierailija
132/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jep jep, hyvään ruokaan tottunut mies joka nautiskelee kolmesta pihvistä lämmittää työpaikan mikrossa lounaan joka päivä.

Uskoo ken tahtoo."

Miten tulot liittyy siihen millaisia lounastaukoja viettää? Meillä johtoportaan miehiä ja toimitusjohtaja-nainen näkyy yhtä lailla siellä mikrojen ääressä lämmittämässä evästä tai einesruokaansa, kun taas 2200€/kk bruttona tienaava asiakaspalvelija saattaa juosta päivittäin johonkin lounasravintolaan syömään.

Vierailija
133/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jep jep, hyvään ruokaan tottunut mies joka nautiskelee kolmesta pihvistä lämmittää työpaikan mikrossa lounaan joka päivä.

Uskoo ken tahtoo."

Miten tulot liittyy siihen millaisia lounastaukoja viettää? Meillä johtoportaan miehiä ja toimitusjohtaja-nainen näkyy yhtä lailla siellä mikrojen ääressä lämmittämässä evästä tai einesruokaansa, kun taas 2200€/kk bruttona tienaava asiakaspalvelija saattaa juosta päivittäin johonkin lounasravintolaan syömään.

ap valittaa että mies haluaa syödä hyvin, paljon ja kalliisti. Siihen ei nyt mikroeväät riitä.

Vierailija
134/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloinen olet

Mikä raha kelpaa tässä tapauksessa? Kun eihän ap ole pyytänyt tai saanut mitään rahaa? Yhden kerran pyysi pariksi päiväksi, kun hienopierumiehensä ei voi syödä "köyhäilyruokaa", mutta ei myöskään ole valmis kustantamaan omia hienostelusyömisiään itse parin päivän ajan.

Vierailija
135/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin sivulta 4, johon mennessä AP ei ole vieläkään laittanut selkeitä summia. Eli hän yrittää piilotella, jotta saisi käännettyä asian omaksi edukseen. Apn mukaan mies maksaa kaikki laskut ja asumisen, tämä tekee kahdelle vähintään luokkaa 1500-2000e (asunto, sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset, verot, tietoliikenne, auto(t)...). Ja AP maksaa vain ruoat, joka tuskin on edes tonnia kuussa (ja siihen saa törsätä jo reilusti). Jos ap asuisi yksin hän maksaisi itse sekä omat ruokansa ETTÄ vuokran ja laskut, joka ei ihan tasan tarkkaan tulisi ainakaan halvemmaksi. 

Kotitöiden jakautuminen on oma keskustelunsa, mutta eiköhän kulujen jako ole vähintään aplle erittäin edullinen.

Vierailija
136/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoo ken tahtoo."

ap valittaa että mies haluaa syödä hyvin, paljon ja kalliisti. Siihen ei nyt mikroeväät riitä.

Ne mikroeväät on ihan kotiruokaa, mikä lämmitetään mikrossa. Ei se ruuan laatu siitä hirveästi laske, jos sen joutuu kerran mikrossa käyttämään. Ei ehdi käymään työpaikan ulkopuolella syömässä. 

Vierailija
137/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoo ken tahtoo."

Ne mikroeväät on ihan kotiruokaa, mikä lämmitetään mikrossa. Ei se ruuan laatu siitä hirveästi laske, jos sen joutuu kerran mikrossa käyttämään. Ei ehdi käymään työpaikan ulkopuolella syömässä. 

Aivan, mutta eihän tuolle miehelle riittänyt perus kotiruoka.

Oletko syönyt mikrossa kuivatettua pihviä (kolmea) ja kymmentä perunaa?

Vierailija
138/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset hakevat naiselle "hyvää diiliä" ja valittavat jos mielellä on hyvä diili.

Hups.

Vierailija
139/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitoutuu johonkuhun, pitäisi raha-asioissa kyllä löytyä se yhteinen sävel. Jos kumpaakin ottaa jokin päähän ja sitä ei saada selvitettyä, yhteisistä vuosista tulee raskaat. Varsinkin ikääntyessä. 

Näkisin että ikäerosuhteissa tämä on todellinen riski. Toinen on lukkiutunut omiin tapoihinsa ja kokee (kenties oikeutetustikin) keränneensä oman omaisuutensa, toinen on vasta alussa ja tahtoisi yhdistää taloudet kiinteämmin. Aika tietoisesti saisi tuota lähteä ratkomaan jos haluaa löytää ratkaisun, vaikuttaa että toinen ei ole siihen halukas. 

Vierailija
140/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin sivulta 4, johon mennessä AP ei ole vieläkään laittanut selkeitä summia. Eli hän yrittää piilotella, jotta saisi käännettyä asian omaksi edukseen. Apn mukaan mies maksaa kaikki laskut ja asumisen, tämä tekee kahdelle vähintään luokkaa 1500-2000e (asunto, sähkö, vesi, lämmitys, vakuutukset, verot, tietoliikenne, auto(t)...). Ja AP maksaa vain ruoat, joka tuskin on edes tonnia kuussa (ja siihen saa törsätä jo reilusti). Jos ap asuisi yksin hän maksaisi itse sekä omat ruokansa ETTÄ vuokran ja laskut, joka ei ihan tasan tarkkaan tulisi ainakaan halvemmaksi. 

Kotitöiden jakautuminen on oma keskustelunsa, mutta eiköhän kulujen jako ole vähintään aplle erittäin edullinen.

Totesin etusivun kommenteissa, että asunnon kulut ja ruoka- ja talouskulut ovat suunnilleen samat. Luulin tämän riittävän. Jos nyt välttämättä on pakko saada summia, niin tämä summa on n. 1500e/kk molemmilla. Lainanlyhennys on 800e/kk, sähkö on n. 200e/kk, jne.

Ja tuo minun summa ei ole VAIN ruuat, vaan se on myös vessapaperit, pesuaineet, pölypussit, miehen kissan ruuat ja hiekat, viikonlopun alkoholit, hygieniatarvikkeet ja kolesterolituotteet, sukkia ja kalsareita, mitä nyt kaupasta vain voi tarvita ja ostaa. Hän maksaa VAIN asumisen, joskus satunnaisesti tuo kaupasta jotain yksittäistä, jos huomaan että on loppu. Jos on joulu tms että kauppakulut on isot, niin laittaa satasen minun tilille.