Miksi ihmisten on vaikea hyväksyä sitä, että ruokavaliolla on todella suuri merkitys monissa vaivoissa?
Senkö takia, kun on helpompi heittää vaan se lääke naamaan kuin tehdä asialle itse jotain?
Kommentit (151)
Ylisukupuolviset traumat heijastuvat fysiologisella tasolla kylläisyyden säätelyyn ja psykologisella tasolla ruokasuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan liittyy niin paljon tunteita ja kun Suomessa yleensä tunnekulttuuri on ihan viturallaan, niin ei ihme, että ihmisten ruokasuhdekin on.
Mutta hoikissa maissa on taas omat ongelmansa sen ruoka- ja ihmissuhteiden kanssa sielläkin.
"Suomessa on kahdeksan kansantautia: diabetes, astma ja allergia, sydän- ja verisuonitaudit, krooniset keuhkosairaudet, syöpäsairaudet, muistisairaudet, tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja mielenterveyden ongelmat."
Mahtaakohan noissa hoikissa maissa olla niin paljon näitä sairauksia?
Ranskassa, Etelä-koreassa ja Japanissa, jossa ihmiset on hoikkia, on omat ruokaan, kehoon ja ihmisyyteen liittyvät ongelmansa. Ranskassa vahditaan todella tarkkaan kuka mitäkin syö ja huomautellaan kropasta avoimesti. Muutenkin kulttuuri ja kasvatus on lapsesta lähtien häpeään perustuvaa.
Japanissa ja Etelä-Koreassa on myös ihan eri tavalla yhteisön vaatimukset läsnä ja itsemurhat yleisiä, jos ei täytä menestymisen jne. normeja. Suomi on vapaa maa, hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan liittyy niin paljon tunteita ja kun Suomessa yleensä tunnekulttuuri on ihan viturallaan, niin ei ihme, että ihmisten ruokasuhdekin on.
Mutta hoikissa maissa on taas omat ongelmansa sen ruoka- ja ihmissuhteiden kanssa sielläkin.
Mä oon hoikka ja syön tällä hetkellä suklaata. Mulla ei ole ruoka- eikä ihmissuhdeongelmia. Ei haittaa syödä suklaata vaikka aamusta, kun ottaa vaan pienen palan. Kohtuus kaikessa.
Hoikkuus ei ole tae terveydestä.
Ei olekaan. Kunhan sanoin, että ei hoikkuus tarkoita myöskään ongelmia ruokasuhteessa.
Prosessoitu ruoka, vehnä, sokeri ja muut vähemmän terveelliset ruuat ylläpitävät usein kehossa matala-asteista tulehdusta jolla taas on vaikutusta/kytköksiä useisiin yleisiin sairauksiin. (Ne jotka eivät tiedä, googlatkaa matala-asteinen tulehdus)
Lääkefirmat tekevät tulosta ja lääkkeitä määräävät lääkärit saavat lääkefirmoilta kannustimia. Kansanterveydelle ja ihmisten hyvinvoinnille olisi hyödyllisempää ja taloudellisesti kannattavampaa panostaa ennaltaehkäisevään hoitoon liikunnan ja ruokavalion kautta, sekä terveydenhuollossa perehtyäjuurisyihin.
Syön lähes suositusten mukaan, silti olen monisairas. Mitä pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon hoikka ja syön tällä hetkellä suklaata. Mulla ei ole ruoka- eikä ihmissuhdeongelmia. Ei haittaa syödä suklaata vaikka aamusta, kun ottaa vaan pienen palan. Kohtuus kaikessa.
Ei mikään ole. Solut voivat tuosta noin vain alkaa jakautua hallitsemattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Syön lähes suositusten mukaan, silti olen monisairas. Mitä pitäisi tehdä?
Syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun suuri osa tätä ns. tietoa on ihan mutu-tietoa jota julistetaan totuutena. Ja näitä ohjeita, julistuksia ja neuvoja on niin moneen lähtöön ja osa täysin vastakkaisia vaikka kyseessä on sama vaiva. Jotkut jaksavat kokeilla eri ohjeita ja löytävät ehkä oikean vaihtoehdon.
On myös helppo sanoa että nuku enemmän, ja vaikka on monet ruokavaliot, liikunnat sun muut neuvot kokeillut, niin toistaiseksi apu löytyy purkista.
Tottakai sinä saat avun purkista. Niin saa monet muutkin. Se ei ole mullistava uutinen. Ketjussa keskustellaankin monista vaivoista, joihin ruokavalio on auttanut. Se ei varmaan ole sinulta missään muodossa pois. Ehdotan, että aloitat toisen/uuden ketjun, jossa pääset keskustelemaan siitä sinun vaivasta, joka vaatii lääkettä. Me keskustellaan tässä ketjussa niistä vaivoista, joihin ruokavaliolla pystyy omakohtaisesti vaikuttamaan.
Onko joku jo omakohtaisesti pystynyt vaikuttamaan siihen, että ei vanhene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sinun lääkkeesi, ap? Joko heitit naamaan?
En käytä lääkkeitä.
Ap
No, se aika tulee vielä. Kohkaapa lisää.
Hitaammin tulee lääkkeet kun pitää itsestään huolta. Voit toki järkevällä datalla todistaa toisinkin? /eri
Ja ihminen ei vanhene päivääkään, kun elää niin kuin ap. Sinä(kään) et voi tietää, kuka sairastuu ja koska ja mihin tautiin, vaikka kuinka eläisi "terveellisesti". Omakohtaista dataa on: syöpä.
Ehkä tässä ketjussa on se varmaan tullutkin esiin, mutta kirjoitan nyt vielä. Se, että välttää tiettyjä ruoka-aineita, ei tarkoita sitä, etteikö jokin sairaus voisi iskeä. Ja että tämä sairaus ei välttämättä poistu ruokavaliolla. Itselläni on sukurasite kakkostyypin diabetekseen ja niin se vain iski minuunkin. Lääkityksestä en ole päässyt eroon, vaikka olen hoikka, kuntoilen paljon ja en todellakaan mätä herkkuja naamaani. Makeaa en syö ollenkaan, ja hiilihydraatteja tarkkailen jatkuvasti. Silti lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa mihin vaivoihin?
Esim. Ylipainoon, mielenterveysongelmiin, kakkostyypin diabetekseen, atopiaan, korkeaan verenpaineeseen, nivelkipuihin, suolistovaivoihin, migreeniin ja muihin kiputiloihin. Lista on pitkä, joten tässä vain muutama esimerkki.
Ap
Ylipainoon ja diabetekseen joo mutta noihin muihin?
Jos syö huonosti (=liian pitkät ateriavälit, sipsit+karkit eli suolaisen ja makean yhdistelmä, todella rasvainen ja mausteinen ruoka, joillekin banaani, natriumglutamaatti ym.yksittäiset ruuat), niin se voi altistaa migreenikohtauksen kehittymiselle. Terveisin migreeniä sairastava
Olen sairastanut migreeniä jo ihan nuoresta. Ja olen aina ollut normaalipainoinen. Minulla ei mikään ruoka-aine laukaise kohtausta vaan huonot yöunet, lisääntynyt valon määrä tai sellainen hajanainen, rätisevä valo. Tai jos olen liian pitkään syömättä. En esim voi paastota, koska heti migreeni, vaikka olisi kiva kokeilla esim muutaman päivän paastoa. Ja minulla migreeni ei ole mikään pelkkä päänsärky vaan kohtaukseen liittyy ihan muita oireita ja ne on pahemmat kuin päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on lyhytnäköiinen.
Emme näe todellisuutta sellaisena kuin se on. Toimimme siten, mikä sopii meidän maailmaamme. On hyvä havahtua ajattelemaan, että maailma on muutakin kuin mitä itse näen. Jokainen ihminen toimii omasta näkökulmastaaan ja omien perustarpeidensa mukaan. Kun näemme, että muut ihmiset toimivat heidän näkökulmistaan ja omia tärkeitä tarpeitaan toteuttaen, ymmärrämme heitä huomatttavasti paremmin.
Kehon ja mielen yhteys on kiistaton. Saamme aktivoitua aivojen hermoratoja, kun liiikumme. Fyysinen keho on yhteydessä henkiseen jaksamiseen hermoston kautta. Kun liikumme, huollamme hermostoamme.
Verensokeri on tärkeä tekijä ja selkeästi yhteydesdä stresdiiin. Kun on stressiä, verensokeri heittelee helposti. Jos syöt koko päivän jotakin pientä ja vasta illalla ison annoksen, verensokeri heitteleee rajusti.
Ruokailusta, liikunnasta ja levosta huolehtiminen kertoo siiitä, että välitämme itsestämme, mutta myös siitä, että olemme vastuuullisia ja arvostamme muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Ylipainoon, mielenterveysongelmiin, kakkostyypin diabetekseen, atopiaan, korkeaan verenpaineeseen, nivelkipuihin, suolistovaivoihin, migreeniin ja muihin kiputiloihin. Lista on pitkä, joten tässä vain muutama esimerkki.
Ap
Jos syö huonosti (=liian pitkät ateriavälit, sipsit+karkit eli suolaisen ja makean yhdistelmä, todella rasvainen ja mausteinen ruoka, joillekin banaani, natriumglutamaatti ym.yksittäiset ruuat), niin se voi altistaa migreenikohtauksen kehittymiselle. Terveisin migreeniä sairastava
Olen sairastanut migreeniä jo ihan nuoresta. Ja olen aina ollut normaalipainoinen. Minulla ei mikään ruoka-aine laukaise kohtausta vaan huonot yöunet, lisääntynyt valon määrä tai sellainen hajanainen, rätisevä valo. Tai jos olen liian pitkään syömättä. En esim voi paastota, koska heti migreeni, vaikka olisi kiva kokeilla esim muutaman päivän paastoa. Ja minulla migreeni ei ole mikään pelkkä päänsärky vaan kohtaukseen liittyy ihan muita oireita ja ne on pahemmat kuin päänsärky.
Eihän tämä silti tarkoita sitä, etteikö ruokavaliolla olisi merkitystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä ketjussa on se varmaan tullutkin esiin, mutta kirjoitan nyt vielä. Se, että välttää tiettyjä ruoka-aineita, ei tarkoita sitä, etteikö jokin sairaus voisi iskeä. Ja että tämä sairaus ei välttämättä poistu ruokavaliolla. Itselläni on sukurasite kakkostyypin diabetekseen ja niin se vain iski minuunkin. Lääkityksestä en ole päässyt eroon, vaikka olen hoikka, kuntoilen paljon ja en todellakaan mätä herkkuja naamaani. Makeaa en syö ollenkaan, ja hiilihydraatteja tarkkailen jatkuvasti. Silti lääkitys.
Ruokavaliosi saattaa silti olla epäterveellinen ja lisätä oireita. Pelkkä "en syö makeaa" ei ihan vielä riitä siihen, että ruokavalio olisi tasapainoinen ja terveellinen.
Ap
Nykyisin vallalla kummallisen syyllistävä asenne sairauksiin, elö kuin minä, pysyt terveenä etkä vanhene etkä kuole. Onkohan se ees ihan tervettä vai onko joku syömishäiriö jos on ihan hysteerinen syömistensä kanssa? Heitä on niin kasvissyöjissäkin ja nyt netissä mylvii nämä jotka pitävät kovia rasvoja kaiken parantavana suositellen pekonia, kermaa, voita. Heillä jotain ihme kieltoa hedelmiä ja juureksia kohtaan. Kukin tavallaan narraa itseään inuiseen nuoruuteen ja terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen sairastanut migre
No, aina voi saivarrella, mutta tuollaiseen silmiin ja lisääntyneeseen valon määrään ei oikein millään ruoka-aineella voi vaikuttaa. Tietysti, jos epäilet, että näin voisi olla niin mikään ei estä sinua aloittamasta laajaa tutkimusta migreenistä ja ruokavaliosta. Mikään mutu tai yhden ihmisen (omakohtainen yksittäisen henkilön kokemus) otanta ei oikein kata hyvän tutkimuksen kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa vaivaa. Ei kukaan pysty pitämään mitään tiukkaa dieettiä koko elämäänsä.
Terveellisen ruoan valmistaminen ja syöminen ei ole mitään tiukkaa dieettiä. Se on elämäntapa pitää itsensä terveenä ja elämäniloisena. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa vaivaa. Ei kukaan pysty pitämään mitään tiukkaa dieettiä koko elämäänsä.
Terveellisen ruoan valmistaminen ja syöminen ei ole mitään tiukkaa dieettiä. Se on elämäntapa pitää itsensä terveenä ja elämäniloisena. Helppoa.
Toivotan sinulle ikuista terveyttä, nuoruutta ja kuolemattomuutta. Moni teräskunnossa oleva on jäänyt esim latuhiihtoretkellä ladulle.
Itse aina sanon, vaikka fyysistä kremppaa (nivel) on, kun muisti pelaa, ei ole pakkomielteitä eikä päähänpinttymiä, pärjää näin vanhanakin, kaikki ruoka maistuu nenää nyrpistelemättä ihan elämäniloisena.