Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas väite, että kaurapuuro pitää nälkää pois pitkään. Linkki. Ei todellakaan.

Vierailija
28.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/d44768cc-f398-42d8-8829-3798efa913…

Kaurapuuro täyttää hetkeksi, mutta jo tunnin päästä on valtava nälkä. 

Kaurapuuro ennemminkin lisää nälkää

Nälkää on suurempi tunnin päästä, kuin se olisi ilman kaurapuuroa. 

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska sinulla ei ole ollut, niin muillakaan ei voi olla ollut? Reaktiivinen hypoglykemia on esimerkiksi sellainen tila, jossa olo on juuri tuollainen."

Minä olen kärsinyt koko elämäni reaktiivisesta hypoglykemiasta, mikä väheni vasta sitten kun lakkasin syömästä lisättyä sokeria. Nyt kroppa voi erittäin hyvin ja pystyn syömään hiilareita kunhan ne on matalan glykeemisen indeksin ruokia ja kaurapuuro on sellainen. Nälkä ei tule enää häiritsevänä, en enää saa tärinää, migreeniä tai oksentelua. Sokeri on kaikista pahin myrkky jos sun kropalla on taipumus hypogylkemiaan. 

Vierailija
82/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikuisena opetellut syömään kaurapuuroa terveyssyistä. Keski-ikäisenä alkoi verenpaine nousemaan ja veriarvot saivat lääkärin huolestumaan. Sain ne korjattua vaihtamalla aamupalan kaurapuuroon.

Lapsuuden puurotraumojen takia piti kehitellä sellainen puuro, jota pystyn syömään. Päädyin sellaiseen vaihtoehtoon, että laitan runsaasti marjoja veden ja hiutaleiden sekaan silloin kun alan valmistamaan puuroa. Sillä tavalla saa hyvin maukkaan marjaisan puuron. Puuron lisäksi syön pähkinöitä jos muistan. Yleensä en muista.

Hyvin pysyy nälkä loitolla. Ilmeisesti sen takia että maukasta puuroa pystyy syömään riittävän paljon. Ihan peruspuuroa en pystyisi syömään kuin pari lusikallista. Sellaisella määrällä ei nälkä pysyisi pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla ei ole ollut, niin muillakaan ei voi olla ollut? Reaktiivinen hypoglykemia on esimerkiksi sellainen tila, jossa olo on juuri tuollainen.

Silloin pitää syödä juuri niitä hyviä hiilareita, kuten kauraa. Ei mitään sokeria ja vehnää. Voi toki olla, että jollain on niin spesiaalikroppa, että tarvitsee todella erikoisia hiilarilähteitä, mutta sitten vaan kokeilemaan. Todennäköisyys, että juuri itse on niin spessu tyyppi, jolle ei mikään sovi, niin sitä voi mietiskellä itse.

"Aterian jälkeinen heikko olo, nopeasti uusiutuva näläntunne, voimakas makeanhimo, päänsärky ja painonhallintaongelmat voivat johtua hiilihydraattiherkkyydestä, josta tutkimusten mukaan kärsii jopa joka neljäs. Hiilihydraattiherkällä ruoan hiilihydraatit nostavat ja laskevat veren sokeripitoisuutta keskimääräistä voimakkaammin."

Tämä jo aiemmin mainitsemastani Hiilariherkkyys -kirjasta. Ei siis ole mikään erityisen erikoinen ilmiö, eikä tämä koske pelkkää lisättyä sokeria vaan pastoja ym. Itselläni se haaste nyt sattuu olemaan kaura. 

Vierailija
84/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetestä sairastavat syövät puuroa lounaaksi, ovat myös pullakoita. En voi ymmärtää miksi. Puurot on pelkkää höttöä ja ne nostaa verensokerin ylös hetkessä ja sitten alas ja aina on nälkä. Ja taas syödään esim. leipää. Itse en koskaan syö aamulla muuta kuin banaanin tai pähkinöitä, myös mansikoita. Pärjää puolelle päiville tasaisella ololla. 

Vierailija
85/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalaksi pelkän kaurapuuron, vajaa puolitoista desiä hiutaleita, kolmasosa nesteestä maitoa, loput vettä. Lounaan neljä tuntia aamupalasta, ja monasti treenaan tuossa välissä juuri ennen lounasta. Mitään varsinaista nälän tunnetta ei siinä välissä ole ehtinyt tulla. Toimii itselläni, muiden tekemiset ja syömiset eivät kaivele omaa napaani.

Vierailija
86/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veteen tehty puuro on pahaa! Tehkää maitoon, ja syökää voisilmän kanssa,  niin kyllä pitää nälkää ja on hyvää!

Ei pidä itsellä. Joslus testannut tuota. Ei auta raejuustotkaan. En tiedä mikä siinå on että pärjään paremmin jos jätän aamupalan väliin kuin miin että söisin puuron.

Se on niin yksilöllistä. Toiset pärjää pitkälle päivään vaikka aikaisin aamulla joisivat pelkästään kahvia tai teetä jne.Toisilla aamu ja kroppa lähtee paremmin käyntiin kun aamulla syövät kuka nyt mitäkin. Ei se tee ihmisestä sen huonompaa vaikkei sitä puuroa/leipää söisikään aamulla kun tekee niin mikä itselle tuntuu parhaimmalta.

Vierailija
87/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nälkää tarvitse pitää loitolla. Teillä lihavilla on isoin ongelma se, että ette ihan yhtään kestä nälkää. Ihan kuin se olisi joku hirviö, jota pitää aina vältellä ja paniikissa syödä ja syödä, jotta NÄLKÄ vaan ei pääse tulemaan. Suhtautukaa siihen eri tavalla, niin saatatte jopa laihtua.

Vierailija
88/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön toimistolle lähtiessäni puuron+jogurtin+marjoja klo 6. Nälkä pysyy erittäin hyvin pois aina puoleenpäivään saakka. Jos söisin vaikka kahvia ja voileipää, olisin nälissäni jo yhdeksältä. Mutta pointti on juuri se jogurtti. Tai jotkut laittaa rahkaa, jotkut raejuustoa. Pelkkä puuro ei nälkää pidä.

Vierailija
89/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetty kananmuna leivälle puuron lisäksi, niin kyllä nälkä siirtyy kauaksi. Puurossa on kuidut ja munassa proteiinit.

Ei se puuro silti sitä nälkää pidä kauan pois, vaan se kananmuna.

Vierailija
90/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä laitan joukkoon esim. raejuustoa, maapähkinävoita, marjoja ja hyvin pitää nälkää.

Ei se puuro silti sitä nälkää pidä, vaan ne muut syömiset.

Vierailija
91/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nälkää tarvitse pitää loitolla. Teillä lihavilla on isoin ongelma se, että ette ihan yhtään kestä nälkää. Ihan kuin se olisi joku hirviö, jota pitää aina vältellä ja paniikissa syödä ja syödä, jotta NÄLKÄ vaan ei pääse tulemaan. Suhtautukaa siihen eri tavalla, niin saatatte jopa laihtua.

Vaikka olen lihava niin mä kestän nälkää. Syön aamulla veteen tehdyn puuron. Syön seuraavan kerran lounasaikaan.

Vierailija
92/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syön hyvän keto-aamupalan, pitää se mun kylläisenä lähemmäs 8 tuntia (koska korkeat kalorimäärät rasvojen takia, ja rasva hidastaa mahalaukun tyhjenemistä). Sen takia yleensä syönkin 2-3 kertaa päivässä ilman välipaloja, eikä tule ruokailujen väleissä nälkä.

Jos syön hiilihydraatteja (oli se puuroa tai täysjyväpastaa), mulla on aterian jälkeen jo tunnin päästä nälkä vaikka olisin niillä aterioilla syönyt proteiini-ja kasvislisukkeineen ~600kcal. Jos kituutan neljällä semmoisella aterialla päivän, saan jo liikaa kaloreita ja lihominen alkaa pikkuhiljaa

Ei nuo ketoilutkaan sovi kaikille. Minulla liika proteiini ja rasva vetää kehon ihan tukkoon ja siitä alkaa lihominen pikkuhiljaa. Olen kokeillut tätä puoli vuotta ja vain lihoin sinä aikana. Juoksen nykyisin 30-50km viikossa, joten keho tarvitsee hiilaria mitä polttaa.

Yleisesti monissa ohje

Ketoilussa ei syödä liikaa proteiinia. Turha ruokavalion syyksi laittaa, jos ei sitä osaa noudattaa.

Toki oikein noudatettukaan ketoilu ei kaikille sovi.

Vierailija
93/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska sinulla ei ole ollut, niin muillakaan ei voi olla ollut? Reaktiivinen hypoglykemia on esimerkiksi sellainen tila, jossa olo on juuri tuollainen."

Minä olen kärsinyt koko elämäni reaktiivisesta hypoglykemiasta, mikä väheni vasta sitten kun lakkasin syömästä lisättyä sokeria. Nyt kroppa voi erittäin hyvin ja pystyn syömään hiilareita kunhan ne on matalan glykeemisen indeksin ruokia ja kaurapuuro on sellainen. Nälkä ei tule enää häiritsevänä, en enää saa tärinää, migreeniä tai oksentelua. Sokeri on kaikista pahin myrkky jos sun kropalla on taipumus hypogylkemiaan. 

Mistä löydät kaurapuuron glykeemisen indeksin? Itse löydän arvoja yli 70, eikä se mene enää matalaan gi. Pikakaurapuuro yli 90!

Vierailija
94/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä laitan joukkoon esim. raejuustoa, maapähkinävoita, marjoja ja hyvin pitää nälkää.

No sh#t Sherlock! Enpä ole hirveästi tavannut ihmisiä, jotka syövät nimenomaan PELKKÄÄ puuroa. Lähes kaikki laittavat joukkoon jotain lisuketta. Ja kyllä moni sanoo syövänsä puuroa, mutta se tarkoittaa puuroa+lisukkeita. 

Vierailija
95/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sh#t Sherlock! Enpä ole hirveästi tavannut ihmisiä, jotka syövät nimenomaan PELKKÄÄ puuroa. Lähes kaikki laittavat joukkoon jotain lisuketta. Ja kyllä moni sanoo syövänsä puuroa, mutta se tarkoittaa puuroa+lisukkeita. 

No silloinhan on typerää sanoa, että se nälänpitäjä on puuro.

Vierailija
96/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloinhan on typerää sanoa, että se nälänpitäjä on puuro.

Ei ole typerää. Ei kannata tehdä asioista väkisin monimutkaisia. Syöt sen puuron ja laitat tarvittavat lisukkeet. Saa suorittaa.

Vierailija
97/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, max puoli tuntia.

Vierailija
98/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kaurapuuso toimii paremmin.

Noin 1,5-2dl luomukaurahiutaleita, sopivasti vettä, 200-250g marjoja, 150-200g raejuustoa sekä 1 luomuomena kuorineen tai banaani pilkottuna.

Valmistaminen. Hiutaleet kulhoon, kiehuva vesi päälle. Anna turvota 30 min. Jäiset marjat päälle ja 12 minuuttia mikrossa 700W. Muut aineet mukaan ja ääntä kohti.

On muuten hyvää ja ravitsevaa.

Vierailija
99/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No sh#t Sherlock! Enpä ole hirveästi tavannut ihmisiä, jotka syövät nimenomaan PELKKÄÄ puuroa. Lähes kaikki laittavat joukkoon jotain lisuketta. Ja kyllä moni sanoo syövänsä puuroa, mutta se tarkoittaa puuroa+lisukkeita. 

Täällä on 2 pelkän puuron syöjää. Ei ole lisukkeita puurossa.

Vierailija
100/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetty kananmuna leivälle puuron lisäksi, niin kyllä nälkä siirtyy kauaksi. Puurossa on kuidut ja munassa proteiinit.

Itse kuulun joukkoon joka ei voi kaurapuuroa syödä, neljän viljan puuroa syön ja keitetty kananmuna niin pärjää jonkun tunnin.