Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas väite, että kaurapuuro pitää nälkää pois pitkään. Linkki. Ei todellakaan.

Vierailija
28.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/d44768cc-f398-42d8-8829-3798efa913…

Kaurapuuro täyttää hetkeksi, mutta jo tunnin päästä on valtava nälkä. 

Kaurapuuro ennemminkin lisää nälkää

Nälkää on suurempi tunnin päästä, kuin se olisi ilman kaurapuuroa. 

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testannut ja parhaiten pitää nälkää se kun jättää puuron kokonaan syömättä. Jostain syystä se saa aikaiseksi jo puolessa tunnissa voimakkaan nälän tunteen. Välipalana on ihan hyvä, mutta aamuun en sijoittaisi.

Eli saa ainakin aineenvaihdunnankin liikkeelle, eikä tarvitse polttaa olemattomia lihaksia energiaksi.

Ei se saa mitään muuta liikkeelle kuin tarpeen syödä lounaan heti perään.

Se tarve on sinun oma päätöksesi. Ei ole oikeasti sellaista tarvetta.

Järkyttävä, häiritsevä nälkä ei ole mikään päätös. Se on todella häiritsevä tila joka on hoidettava pois alta että pysyy edes tolpillaan.

Vierailija
62/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitää totuttaa kehonne. Ei ole normaalia tuntea jatkuvasti karmeaa nälkää, vaikka on syönyt.

Itse olen totutellut nyt aamuiseen kaurapuuroon sekä kananmunaan ja raejuustoon. Ihan hyvin pysyy nälkä loitolla.

Niin, sen kananmunan ja raejuuston ansiosta...

Tuskinpa kukaan enää vuonna 2024 väittää, että oikeasti se pelkkä veteen tehty puuroannos sellaisenaan on hyvä vatsan täyttäjä? Nimenomaan miltei kaikki lisää sinne joukkoon jotain muutakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kaurapuurosta, mutta minulle se aiheuttaa jo tunnin päästä kurnivan, kiljuvan, vatsaa vääntävän nälän. Paljon pahemman kuin ei aamupalaa ollenkaan tai pelkkä yksi leipä ilman päällysiä. Eli en voi syödä kaurapuuroa ellei seuraava ateria (lounas) ole jo tunnin päästä. Tähän ei vaikuta yhtään voisilmät, maito, marjat tms puuron seassa. Eikä se jos söisin juustovoileivän siinä kaverina. Pelkkä voileipä taas on ok.

Mulla on just tuo sama, vatsa alkaa huutaa niin että se häiritsee jo muitakin. Nälän tunne on todella kova. Sokerit kai laskee todella nopeasti tai jotain kun ei samaa tapahdu kun syö vaikka leivän aamulla tai jättää kokonaan syömättä ja kippaa vain pannullisen kahvia naamariin. Ennen töihin menoa ei kannata ottaa puuroa lainkaan ellei kaverina ole pari leipää kaikkine lisukkeineen.

Näin siinä ainakin itselläni käy. Sokerit nousee ja laskee nopeasti ja sitten onkin taas nälkä. Selvisi jatkuvalla verensokerimittarilla. Samaa ilmiötä käsittelee Pirjo Saarnian kirja Hiilariherkkyys.

Vierailija
64/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän joskus aamupuuron ja niin että puolet maitoa ja puolet vettä, kunnon valmista niin sekoitan puuroon lusikallisen oliiviöljyä. Joskus raaka kananmuna ja puuro hautumaan vähäksi aikaa. Ennen puuron syöntiä syön muutaman mantelin, puuroon oikeaa voita nokare ja siivu juustoa tai joku leikkele, leipää en enää syö. Ja tällä pärjään hyvin iltaan asti, jolloin teen vaikkapa kasvis-tonnikalamunakkaan juustolla ja porkkanaa keitettynä tai raastena ja muutama oliivi. Pelkkä veteen keitetty puuro ei pidä nälkää, aamulla ennemmin munakasta varsinkin jos on raskaampaa työtä kuin istumista tekevä. Tällä viikolla yksi aamu söin vain ihan pelkän kaurapuuron ja kas, vähän ajan päästä oli ihan kauhea nälkä ja ihmettelin sitä siinä itsekin kun teki mieli jotain pastaa ja sittenpä sellaisen teinkin mutta kasvisten kanssa. Nälkää pitää hyvin kun joka aterian alussa syö muutaman pähkinän tai mantelin.ja niissä on paljon hyviä rasvoja.

Vierailija
65/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testannut ja parhaiten pitää nälkää se kun jättää puuron kokonaan syömättä. Jostain syystä se saa aikaiseksi jo puolessa tunnissa voimakkaan nälän tunteen. Välipalana on ihan hyvä, mutta aamuun en sijoittaisi.

Eli saa ainakin aineenvaihdunnankin liikkeelle, eikä tarvitse polttaa olemattomia lihaksia energiaksi.

Järkyttävä, häiritsevä nälkä ei ole mikään päätös. Se on todella häiritsevä tila joka on hoidettava pois alta että pysyy edes tolpillaan.

Itselläni ei koskaan ole ollut sellaista nälkää, ettei pysyisi tolpillaan. Toki, jos on syömättä koko päivän, niin on ymmärrettävää, että tarvitsee ravintoa, mutta tässä tapauksessa on syöty ja keho saa ravintoa, mutta silti ei muka pysy tolpillaan. Totutellaas nyt vaan uuteen tapaan syödä.

Vierailija
66/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri joka myös sanoo että aamupuuro aiheuttaa nälän tunnetta aika pian syömisen jälkeen. Kuulema myös jos  hän syö omenaa välipalaksi niin aika pian alkaa nälättää.

Niin erilaisia me ihmiset ollaan, itsella puuro pitää nälkää eikä omenakaan aiheuta nälän tunnetta.

Tuntuu, että satakiloisilla on aina nälkä.

Kyllä jokaisen on vain löydettävä tavalla tai toisella se oma tapa, eikä vedota, että minulla on nälkä. Pitkäjänteistä ja sinnikästä työtä se on. 

Olen normaalipainoinen ja minulla käy tuo sama ilmiö. Lisäksi omenassa on hedelmähappoa, joka aiheuttaa näläntunnetta. Pelkkä omena ei välttämättä ole hyvä välipala (kaikille). 

Vierailija
67/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kaurapuurosta, mutta minulle se aiheuttaa jo tunnin päästä kurnivan, kiljuvan, vatsaa vääntävän nälän. Paljon pahemman kuin ei aamupalaa ollenkaan tai pelkkä yksi leipä ilman päällysiä. Eli en voi syödä kaurapuuroa ellei seuraava ateria (lounas) ole jo tunnin päästä. Tähän ei vaikuta yhtään voisilmät, maito, marjat tms puuron seassa. Eikä se jos söisin juustovoileivän siinä kaverina. Pelkkä voileipä taas on ok.

Mulla on just tuo sama, vatsa alkaa huutaa niin että se häiritsee jo muitakin. Nälän tunne on todella kova. Sokerit kai laskee todella nopeasti tai jotain kun ei samaa tapahdu kun syö vaikka leivän aamulla tai jättää kokonaan syömättä ja kippaa vain pannullisen kahvia naamariin. Ennen töihin menoa ei kannata ottaa puuroa lainkaan ellei kaverina ole pari leipää kaikkine lisukkeineen.

Näin siinä ainakin itselläni käy. Sokerit nousee ja laskee nopeasti ja sitten onkin taas nälkä. Selvisi jatkuvalla verensokerimittarilla. Samaa ilmiötä käsittelee Pirjo Saarnian kirja Hiilariherkkyys.

Tuo voi tapahtua varsinkin vehnäpullaleipien ja sokerin kanssa. Mitä huonompaa hiilaria sitä pahemmat oireet voi tulla. Kauran pitäisi juurikin olla hyvää hiilaria.

Vierailija
68/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä, häiritsevä nälkä ei ole mikään päätös. Se on todella häiritsevä tila joka on hoidettava pois alta että pysyy edes tolpilla

Itselläni ei koskaan ole ollut sellaista nälkää, ettei pysyisi tolpillaan. Toki, jos on syömättä koko päivän, niin on ymmärrettävää, että tarvitsee ravintoa, mutta tässä tapauksessa on syöty ja keho saa ravintoa, mutta silti ei muka pysy tolpillaan. Totutellaas nyt vaan uuteen tapaan syödä.

Koska sinulla ei ole ollut, niin muillakaan ei voi olla ollut? Reaktiivinen hypoglykemia on esimerkiksi sellainen tila, jossa olo on juuri tuollainen. 

Vierailija
69/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on just tuo sama, vatsa alkaa huutaa niin että se häiritsee jo muitakin. Nälän tunne on todella kova. Sokerit kai laskee todella nopeasti tai jotain kun ei samaa tapahdu kun syö vaikka leivän aamulla tai jättää kokonaan syömättä ja kippaa vain pannullisen kahvia naamariin. Ennen töihin menoa ei kannata ottaa puuroa lainkaan ellei kaverina o

Tuo voi tapahtua varsinkin vehnäpullaleipien ja sokerin kanssa. Mitä huonompaa hiilaria sitä pahemmat oireet voi tulla. Kauran pitäisi juurikin olla hyvää hiilaria.

Näin sitä ajattelisi. Ihmisten kehot kuitenkin käsittelevät ruoka-aineita eri tavalla. 

Vierailija
70/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri joka myös sanoo että aamupuuro aiheuttaa nälän tunnetta aika pian syömisen jälkeen. Kuulema myös jos  hän syö omenaa välipalaksi niin aika pian alkaa nälättää.

Niin erilaisia me ihmiset ollaan, itsella puuro pitää nälkää eikä omenakaan aiheuta nälän tunnetta.

Kyllä jokaisen on vain löydettävä tavalla tai toisella se oma tapa, eikä vedota, että minulla on nälkä. Pitkäjänteistä ja sinnikästä työtä se on. 

Painan 60 kg ja minä tunnen kyllä nälkää helposti, jos syömisrutiinit vaihtuu esim. kiireen vuoksi.

Vierailija
71/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että ylipainoisilla olisi oikea nälkä koskaan, ovat tottuneet syömään enemmän kuin kuluttavat. Jos kokoajan mussuttaa jotain ei varmasti tunne nälkää.

Meillä on tuttavapiirissä ja sukulaisissakin tyyppejä joita rumasti nimitetään nälkäkurjiksi. Ovat pitkiä ja hoikkia ja syövät yllättävän paljon melkeimpä mitä vaan ja milloin vain. Ja heillä tuntuu olevan nälkä vähän väliä. Aina ihmetellään mihin se kaikki sapuska ja pullat sun muut menee. Vissiin suoraan suusta mahaan ja välittömästi toisesta päästä ulos, eikä mitään kerkiä imeytya kroppaan. Ihmeellinen aineenvaihdunta heillä.

Vierailija
72/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on köyhäily ruokaa, jota syön vain silloin kun kaapissa ei ole mitään oikeeta ruokaa aamupalaksi. Nälkää se ei pidä. Kaurapuuropropaganda voi ja elää hyvin.

Vierailija
73/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa on nälästä? Aika nössöjä olette jos pelkäätte jotain nälkää.

Vierailija
74/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidun takia lähinnä syön, muuten tulee niin vähän sitä. Ja betaglukaani alentaa kai verenpainetta?

Vierailija
75/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veteen tehty puuro on pahaa! Tehkää maitoon, ja syökää voisilmän kanssa,  niin kyllä pitää nälkää ja on hyvää!

Ei pidä itsellä. Joslus testannut tuota. Ei auta raejuustotkaan. En tiedä mikä siinå on että pärjään paremmin jos jätän aamupalan väliin kuin miin että söisin puuron.

Vierailija
76/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla ei ole ollut, niin muillakaan ei voi olla ollut? Reaktiivinen hypoglykemia on esimerkiksi sellainen tila, jossa olo on juuri tuollainen.

Silloin pitää syödä juuri niitä hyviä hiilareita, kuten kauraa. Ei mitään sokeria ja vehnää. Voi toki olla, että jollain on niin spesiaalikroppa, että tarvitsee todella erikoisia hiilarilähteitä, mutta sitten vaan kokeilemaan. Todennäköisyys, että juuri itse on niin spessu tyyppi, jolle ei mikään sovi, niin sitä voi mietiskellä itse.

Vierailija
77/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puuroon pitää lykätä rasvaa, jugurttia/rahkaa, marjoja, pähkinöitä ja ties mitä jotta se pitää nälkää niin eihän se kaurapuuro siinä sitä nälkää pidä vaan ne roippeet.

Itselle tuleen puurosta kurniva huonoa oloa tuottava nälkä aamulla joten syön puurono iltapuurona. Aamulla leipä (öljyllä, ei päällisiä) ja jugurtti (maustamaton marjoilla) on parempi vaihtoehto. Lapsena äitini oli puurouskovainen ja lähetti kouluun pelkällä puuroaamupalalla - aamun tunnit meni järkyttävässä nälässä (olin ja olen pieni ja hoikka ).

Tämä. Puuron ravintoarvoa on pakko lisätä roippeilla jotta sillä pärjäisi. Pelkkä puuro ei kuitenkaan riitä pitämään nälkää joten onkin ihan sama korvata se parilla ruisleipäviipaleella ja päälle kananmunaa ja muuta roipetta.

Ehkä kai

Syökää toki ihan mitä lystäätte, itse en vain näe järkeä syödä turhia hiilihydraatteja kun niiden tarpeen saa täytettyä muulla paremmin. Mä en myöskään koskaan ole tykännyt puuron koostumuksesta enkä suutuntumasta, ällöttävää.

Vierailija
78/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 2 dl hiutaleita, 5 dl vettä ja 3 dl marjoja pitää nälän poissa 2,5 h.

Meille riittää miehen kanssa puoleksi tuollainen annos. Seuraava ruokailu lounaalla. Tietysti ravinnontarve on yksilöllistä.

Vierailija
79/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on halpaa ja nopeaa. Sellaiset ominaisuudet ovat monella arvossaan. 

Minä syön lähes joka aamu kaurapuuroa kasvismaidolla. Koska olen tottunut siihen, se pitää nälkää. Jos minulla on aikaa, syön mielummin kunnon ruokaa myös aamiaiseksi, kuten perunamunakasta tai riisiä ja tofua. 

Vierailija
80/146 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka aamu ison lautasellisen kaurapuuroa. Erittäin hyvä aamupala, joka sopii minulle. Ei varmasti sovi kaikille. 

Toisaalta pyrin syömään parin tunnin välein aina vähän. Varsinaista lounasta en siis syö. Vasta illalla klo 18 aikoihin sitten isomman aterian.