Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitähän se Miina Äkkijyrkkä oikeasti teki, et joutu Farmilta ulos?

Vierailija
27.04.2024 |

Media salaa jotakin...

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa ensimmäiset Asperger-diagnoosit asetettiin1990-luvulla."

Aha? Pointti on se, että ei niitä edelleenkään anneta työille samalla tavalla kuin pojille. Tyttöjä alidiagnisoidaan ainakin kun puhutaan lievästä autismista.

Vierailija
62/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se muuten itse itselleen keksinyt tuon sukunimen. Jos on, niin pimeetä sekin.

Oikealta nimeltään Riitta Loiva, tämä         Äkkijyrkkä siis taiteilijanimi.

Monella muullakin taiteilijanimi, mikä         siitä tekisi jotenkin "pimeää"🤦

Muistan hyvin kun näin Riitan= Miina Äkkijyrkän nuorena.  Oli jo saanut nimeä ja oli silloin pukeutunut mustiin ja oli suurilierinen musta hattu päässään. Oli hyvin kaunis silloin. 70- luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha? Pointti on se, että ei niitä edelleenkään anneta työille samalla tavalla kuin pojille. Tyttöjä alidiagnisoidaan ainakin kun puhutaan lievästä autismista.

Tiedän. Olin neurolla (sairaalassa) jumalattoman pitkissä tutkimuksissa 15 vuotta sitten. Mulla on toi sama kombo kuin Miinalla, olen viisikymppinen nainen. En nyt ehkä noin radikaalin tyly, mutta vaikeaahan tämä ihmisten kanssa on. En tunnista ilmeitä, tunnetiloja enkä tilanteita. Täysi sokeus näiden suhteen, eikä siihen mikään kuntoutus tehoa; ihan sama kuin pyytäisi sokeaa näkemään. Minulla ei toimi peilisolut. Suutun helposti, mutta menen yleensä mykäksi enkä enää koskaan ole ihmisen kanssa tekemisissä. Kaksi korkeakoulututkintoa on, ja olen ihan taitava omissa jutuissani.

Vierailija
64/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinalla on käsittääkseni sekä Asperger että ADHD. 

Lääkäri itse paikalla kertomassa potilaansa diagnooseja?

Wikipediassa lukee, että on asperger. On itse kertonut olevansa adhd. Myös julkisesti myöntänyt olevansa egoisti.

Niistä saa lisäpisteitä taideoppilaitoksiin pyrittäessä.

No ei todellakaan saa. :D

t. taideoppilaitokseen päässyt

Vierailija
65/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus paljastuu paljon myöhemmin kun joku farmilainen vuotaa sen julki

Vierailija
66/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Olin neurolla (sairaalassa) jumalattoman pitkissä tutkimuksissa 15 vuotta sitten. Mulla on toi sama kombo kuin Miinalla, olen viisikymppinen nainen. En nyt ehkä noin radikaalin tyly, mutta vaikeaahan tämä ihmisten kanssa on. En tunnista ilmeitä, tunnetiloja enkä tilanteita. Täysi sokeus näiden suhteen, eikä siihen mikään kuntoutus tehoa; ihan sama kuin pyytäisi sokeaa näkemään. Minulla ei toimi peilisolut. Suutun helposti, mutta menen yleensä mykäksi enkä enää koskaan ole ihmisen kanssa tekemisissä. Kaksi korkeakoulututkintoa on, ja olen ihan taitava omissa jutuissani.

Täällä yksi kanssa. Paitsi ei oo todettu ad-hd:ta. Musta on niin outoa että ihmiset ei tajua ollenkaan tätä. On se helppoa sanoa ihmiselle että muuta käytöksesi, ole niinkuin muut. Sama kun pitäisi ottaa persoona irti kropasta ja vaihtaa sinne joku toinen tilalle, ei onnistu vaikka mätkisi seinään ihmistä. Ja Miina sano siellä monesti ettei halua loukata, ennen lähtee kuin että joku joutuu kärsimään hänen takia. Jos on autistin aivo joustamaton niin on muutkin joustamattomia ja kapeakatseisia. Ei tää maailma oo mun. Kunpa saisin asua Miinan naapurina, olisi edes yksi samanlainen lähellä tässä paskamaailmassa. Ja tämä määrä ivaa mitä täällä työnnetään. Voi helvetti sitten.

Vierailija
67/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille autisteille on toimintaterapiaa. Joitakin taitoja voi opetella vaikkei muiden ilmeitä osaisi tulkita. Älykäs ihminen oppii tilannekohtaisuuden perusteella miten tulee käyttäytyä. Ventovieraille ei kiukutella eikä suututa. Jos osaa kirjoitella tänne ymmärrettävästi, oppii paljon jos viitsii eikä pakene diagnoosin taakse. Tunnen useita autisteja ja kyllä heistä osa on kyennyt opettelemaan uusia tapoja. Jos vain haluaa tai edes myöntää, että on mitään ongelmaa.

Vierailija
68/198 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikka alkaa siitä, että opettelee perusfraaseja. Jos kohtaat uuden ihmisen, tervehdi ensin, ennen kuin sanot mitään muuta. On todella omituista kun ventovieras töräyttää ihan mitä sattuu ja odottaa sitten, että vastaan jotakin. Joistakin autisteista nämä tervehtimiset ynnä muuta ovat turhaa small talkia. Eivät ole. Ne ovat ikään kuin ensikosketus vieraaseen ihmiseen. Moi tai hei on tietyissä tilanteissa tavallaan kysymys "haluatko keskustella kanssani".

Vierailija
69/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmilaisista arvostin eniten Miinaa! Osasi ja tiesi. Ei puukotellut selkään tai kusettanut porukkaa kuten muut "kilpailun" nimissä. Säälittävää sakkia muuten.

Vierailija
70/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihunen oli kyllä kunnon tör ppö parjatessaan miinaa kaikkien kuullen. ei ihme että räjähti tunnelma.

Vierailija
71/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Linnea on valittanut käytännössä kaikista muista ja kokee kaikkien jotenkin hyppivän silmilleen. Ja kovasti häärii ja vehkeilee selän takana, mutta tällainen ns. ojentaminen piti tehdä julkisesti...

Miina on rajaton yms. mutta hän ei kyllä vehkeile eikä keplottele koskaan.

Vierailija
72/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota tähän tapaukseen kantaa, mutta liittyykö jotenkin autismiin, että pitää saada huudella, kiusata ja haukkua muita. Jos joku tästä huomauttaa, tai antaa samalla mitalla takaisin, se onkin maailmanloppu ja suuri hirveä vääryys.

Kykenemättömyyttä analysoida omaa toimintaansa ja ottaa siitä vastuuta?

Ei liity. Persoonallisia piirteitä. Harmittaa, että sekoitetaan keskenään piirteitä ja liitetään toiseen.

Se, että joku huutaa tai raivoaa ei välttämättä liity ADHD oireisiin.

On olemassa myös lapsuudenkodissa opittuja käytösmalleja.

Vierailija
73/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse kenenkään kestää nimittelyä, vaan siihen pitää puuttua ja siitä pitää olla seuraamuksia. On kysymyksessä myös media, joka vaikuttaa ja lapsetkin katsoo. 

Tällä perusteella suomalaisesta julkisuudesta löytyy satoja tapakoulutettavia. Aloitetaanko vaikkapa politiikasta somevaikuttajista puhumattakaan. Mutta k6n hymyilee ja aukoo päätään, niin silloin suomalainen ajattelee(🤣) että oletettu on sosiaalisesti taitava. "Sehän kuitenkin hymyilee!" "Víțųñ idarit! 💪Äkkijyrkkä!

Vierailija
74/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinalla on käsittääkseni sekä Asperger että ADHD. 

Lääkäri itse paikalla kertomassa potilaansa diagnooseja?

Wikipediassa lukee, että on asperger. On itse kertonut olevansa adhd. Myös julkisesti myöntänyt olevansa egoisti.

Niistä saa lisäpisteitä taideoppilaitoksiin pyrittäessä.

Miina on 74-vuotias. Tuskin diagnooseja edes ollut olemassa hänen oppivuosinaan. 

Kuinka te kehtaatte? Arvostan nyt Miina Äkkijyrkkää entistä enemmän, "taipuu muttei taitu". Arvostan kuinka hän kaikesta huolimatta on selvinnyt ja menee eteenpäin. Oli ilo kuunnella häntä mm.  Arto Nyberin ohjelmassa.

Hänen kaltaisiaan Suomi tarvitsee juuri nyt.

Vierailija
75/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oma tytär hakenut lähestymiskieltoa , niin ei varmasti ole kyse ihan pikku jutusta. Farmilla sai kyllä niitä raivoamis puuskia. Lähtikö omasta tahdosta koska pää ei enää kestänyt vai tuotannon puolesta. 

Vierailija
76/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Linnea Nevahöörd sanoo olevansa suvaitsevainen. Ilmeisesti vain jeesmiehiä kohtaan, niitä ei suvaita jotka on eri mieltä. Ei ollut munaa sanoa Miinalle vastaan, ei ottaa asiaa puheeksi kahden kesken eikä edes puhua omasta puolestaan vaan sönköttää miten minulle on sanottu. Silti kun Miina kysyy esimerkkiä niin jauhaa jostain yhdestä ärähdyksestä pitkän ajan takaa

Vierailija
77/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, ettei Linnea voittaisi. En pidä tyypistä.

Vierailija
78/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi poistui/poistettiin. Alunperinkin ollut virhe ottaa ohjelmaan ihminen, jolla ei ole mitään sosiaalisia taitoja ja kykyä yhteistyöhön muiden kanssa. Tottakai Miina saattoi lisätä katsojalukuja, mutta se tapahtui muiden kustannuksella. 

Vierailija
79/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on näissä puheissa aina minä ja muut? Itse nähdään hienona ja taitavana ja muut ovat massaa, lammassieluja tai mitä nyt vaan.

Kykenemättömyys nähdä muut ihmiset samalla tavalla erillisinä persoonina kuin itse?

Muut, jotka osaavat käytöstavat, muuttuvat sillä perusteella, että osaavat, yhtenäiseksi massaksi. Ihan pimeä logiikka.

Minä ja 7 miljardin lammaslauma.

Vierailija
80/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko Miinan olevan paha ihminen mutta on aina ollut hyvin erikoinen.

Muistan kohtaamisen Uutelassa kun olimme pyöräilemässä paikan lähellä missä Miina silloin eleli lehmineen

Yhtäkkiä Miina hyppäsi metsästä eteemme ja kysymättä mitään pysäytti ja käski jäädä siihen portiksi koska lehmälauma oli tulossa ilm aitauksesta toiseen. Eipä siinä auttanut kuin seistä törröttää keskellä tietä kunnes lehmät laukkasi ohi. En muista kiittikö edes mutta tilanne lähinnä huvitti.