Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitähän se Miina Äkkijyrkkä oikeasti teki, et joutu Farmilta ulos?

Vierailija
27.04.2024 |

Media salaa jotakin...

Kommentit (198)

Vierailija
81/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miina sentään pyysi anteeksi ja kertoi ettei oikein pärjää tuollaisissa tilanteissa vaan menee lukkoon ( laavulla keskustelu Johannan kanssa). Linnea sanoi nenä pystyssä että joku varmaan pahoitti mielensä mutta MINÄ katsoin että minun täytyy toimia näin. Eikä myöntänyt toimineensa epäasiallisesti vaikka moni hänelle sanoi

Vierailija
82/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikka alkaa siitä, että opettelee perusfraaseja. Jos kohtaat uuden ihmisen, tervehdi ensin, ennen kuin sanot mitään muuta. On todella omituista kun ventovieras töräyttää ihan mitä sattuu ja odottaa sitten, että vastaan jotakin. Joistakin autisteista nämä tervehtimiset ynnä muuta ovat turhaa small talkia. Eivät ole. Ne ovat ikään kuin ensikosketus vieraaseen ihmiseen. Moi tai hei on tietyissä tilanteissa tavallaan kysymys "haluatko keskustella kanssani".

Kaunis ajatus nentin mielestä, saada autisti käyttäytymään kuten muut. No, minä olen opetellut "maskausta" koko ikäni ilman terapiaa. Opetellut käyttäytymään kuten muut, näyttelemään, jatkuvasti tarkkailemalla muita, miten he toimii ymmärtämättä miksi he toimii miten toimii, miten he ymmärtävät toisiaan. Olen yrittänyt sopia joukkoon. Lopputulos: olen silti kummajainen joka ei sovi joukkoon. Olen kadottanut itseni, enkä oikein tunne kuka olen ja millainen olen. En kaikesta matkimisesta ja hyvästä käyttäytymisestä huolimatta tule toimeen ihmisten kanssa heidän sääntöjen mukaisesti. Kuormitun aivan valtavasti muiden ihmisten kanssa. Joku yksinkertainen tilanne, esimerkiksi "pakollinen" kättely jossain tilaisuudessa, saa valtavan tunnevyöryn, ahdistuksen ja itkun aikaan. Jälkeenpäin vannon yksin kotona etten yritä enää, en mene tuonne enää.

Mutta kun nenteille on niin tärkeää että kaikki ovat kuten he, niin opetetaan niitä autisteja ja kuvitellaan että autistit ovat tästä kaikista tyytyväisimpiä. Ainakin he osaavat opetetusti sanoa fraasit "olen nyt onnellinen kun osaan käyttäytyä näin hyvin". Ja kaikki nentit uskovat ja hymyilevät omahyväisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä häädetty, lähti itse, kohtelu ei ollut niin hyvää. Aiemmalla kaudella poistui Pauliina, sanoi syyksi kotiasiat, luulen että lähti kun Teemu P tylytti kaikkien kuullen? 

Vierailija
84/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikka alkaa siitä, että opettelee perusfraaseja. Jos kohtaat uuden ihmisen, tervehdi ensin, ennen kuin sanot mitään muuta. On todella omituista kun ventovieras töräyttää ihan mitä sattuu ja odottaa sitten, että vastaan jotakin. Joistakin autisteista nämä tervehtimiset ynnä muuta ovat turhaa small talkia. Eivät ole. Ne ovat ikään kuin ensikosketus vieraaseen ihmiseen. Moi tai hei on tietyissä tilanteissa tavallaan kysymys "haluatko keskustella kanssani".

Kaunis ajatus nentin mielestä, saada autisti käyttäytymään kuten muut. No, minä olen opetellut "maskausta" koko ikäni ilman terapiaa. Opetellut käyttäytymään kuten muut, näyttelemään, jatkuvasti tarkkailemalla muita, miten he toimii ymmärtämättä miksi he toimii miten toimii, miten he ymmärtävät toisiaan. Olen yrittänyt sopia joukkoon. Lopputulos: olen silti kummajainen joka ei sovi joukkoon. Olen k

Ei vaan enemmistö on tyytyväinen kun yrität mukautua muihin edes pintatasolla sen sijaan, että muut joutuisivat joka hetki mukautumaan sinuun.

Vierailija
85/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nepsy eikä kestänyt tai siis viitsinyt sitä.

😃

Vierailija
86/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, lähti kun halusi, ei jaksanut kiusaamista tai sen jälkipuintia.

Vierailija
87/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häntä häädetty, lähti itse, kohtelu ei ollut niin hyvää. Aiemmalla kaudella poistui Pauliina, sanoi syyksi kotiasiat, luulen että lähti kun Teemu P tylytti kaikkien kuullen? 

Julkinen häpäisy on toimiva keino. Tatsakokki keski sen tällä kertaa. 

Vierailija
88/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama miten yksittäinen autistinen käyttäytyy. Samalla tavalla kuin joku muu ihminen ilman mitään syytä. Mutta jos hän käyttäytyy huonosti, vältän häntä.

Nentti itse hyötyy siitä, että opettelee joitakin asioita, se hyödyttää häntä. 

Mutta ymmärrän tuon ajatuksen itsensä kadottamisesta prosessissa, hyvin kuvattu autistin sisäistä maailmaa. Ymmärrän taas vähän enemmän. Tsemppiä sinulle.

Vierailija
89/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Linnea Nevahöörd sanoo olevansa suvaitsevainen. Ilmeisesti vain jeesmiehiä kohtaan, niitä ei suvaita jotka on eri mieltä. Ei ollut munaa sanoa Miinalle vastaan, ei ottaa asiaa puheeksi kahden kesken eikä edes puhua omasta puolestaan vaan sönköttää miten minulle on sanottu. Silti kun Miina kysyy esimerkkiä niin jauhaa jostain yhdestä ärähdyksestä pitkän ajan takaa

Ne on niitä yksinpuheluita, palopuheita, aivan tyypillisiä luentoja.

Se äänimassa ja ihmisten määrä, virikkeet, tapahtuma, yllättävät käänteet sekouttavat pään eikä ei ei lainkaan tyyppiselleen sovi. Joustovaraa ei juurikaan ole. Sitä ei ole. Aluksihan innostua toki voi. 

Vierailija
90/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa hänen elämäntarinansa- en nyt muista kirjan nimeä. Ihmettelen, että mihinkään ohjelmaan, missä muita ihmisiä, on edes uskallettu ottaa. Sen verran impulsiivisesta ja  spesiaalista persoonasta kyse. Mutta arvostettavia töitä saanut tehdyksi kuitenkin.

Vierailija
91/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voisi miettiä autistina, että millainen olisi maailmanmeno, jos olisimme kaikki autisteja, ja mennä toheltaisimme täällä jokainen? Valtavaa sekasortoa.

Ymmärrän totta kai, ettei aivojaan voi muuttaa, eikä sitä miten reagoi ääniin, valoon, hälinään, yllättäviin tapahtumiin. Itsekin kärsin tietyistä asioista, joista autistit. Sisarukseni on autisti.

Mutta silti kun on tekemisissä muiden kanssa, pitää yrittää edes käyttäytyä ennakoitavasti, asiallisesti, muut huomioon ottaen. Ihmisestä ei näe päälle päin, onko hän autistinen vai nentti, yleensä. 

Vierailija
92/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se muuten itse itselleen keksinyt tuon sukunimen. Jos on, niin pimeetä sekin.

Oikea nimi on ollut Loiva. Ei sitten vähempää voisi se nimi hänen luonnettaan kuvata.

Vierailija
93/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko Miinan olevan paha ihminen mutta on aina ollut hyvin erikoinen.

Muistan kohtaamisen Uutelassa kun olimme pyöräilemässä paikan lähellä missä Miina silloin eleli lehmineen

Yhtäkkiä Miina hyppäsi metsästä eteemme ja kysymättä mitään pysäytti ja käski jäädä siihen portiksi koska lehmälauma oli tulossa ilm aitauksesta toiseen. Eipä siinä auttanut kuin seistä törröttää keskellä tietä kunnes lehmät laukkasi ohi. En muista kiittikö edes mutta tilanne lähinnä huvitti.

Kyllähän me tiedämme, että " taitelijat" ovat usein hyvinkin monenlaisia persoonia ja heille suodaan myös omaperäistä käytöstä enemmän kuin ns taviksille. Myös Juice oli asperger diagnosoitu ja oli erittäin omaperäinen persoona.

Vierailija
94/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa selvää mitä eläinsuojelurikoksia on tehnyt. Ei ole tasapainoinen ihminen.En ihmettele jos häipyi.

Vierailija
95/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin. Miten hänet edes uskallettiin ottaa ohjelmaan. Rikostaustainen henkilö. Naurettavaa että joku Aku Hirviniemi on hyllytetty jonkun tuhman tekstiviestin takia mutta eläinsuojelurikoksista tuomittu saa esiintyä telkkarissa.

Vierailija
96/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota tähän tapaukseen kantaa, mutta liittyykö jotenkin autismiin, että pitää saada huudella, kiusata ja haukkua muita. Jos joku tästä huomauttaa, tai antaa samalla mitalla takaisin, se onkin maailmanloppu ja suuri hirveä vääryys.

Kykenemättömyyttä analysoida omaa toimintaansa ja ottaa siitä vastuuta?

Ei liity. Persoonallisia piirteitä. Harmittaa, että sekoitetaan keskenään piirteitä ja liitetään toiseen.

Se, että joku huutaa tai raivoaa ei välttämättä liity ADHD oireisiin.

On olemassa myös lapsuudenkodissa opittuja käytösmalleja.

Yleensä ADHD: n liittyy impulsiivista käyttäytymistä. Ns kontrolli puuttuu. Ja tietysti touretteen liittyy myös tai oikeammin kuuluu siihen.

Vierailija
97/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten autismi taas otettiin esille. Ei Miina ole autisti. Autistit ovat hyviä ihmisiä.

Vierailija
98/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miina taisi olla formaatissa jo valmiiksi maalitettu, koska kärjekkyys oli tiedossa. Pieleen meni ihmistuntemus vain siinä, että Miinan alaleuka ei alkanut väpättää  vaan Linnean, joka sivumennen sanoen oli kaikkien edessä ns. kiva, mutta loppupeleissä ihan h****tin luihu. Ilkeä katse, ilkeä hymy.

Vierailija
99/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miina taisi olla formaatissa jo valmiiksi maalitettu, koska kärjekkyys oli tiedossa. Pieleen meni ihmistuntemus vain siinä, että Miinan alaleuka ei alkanut väpättää  vaan Linnean, joka sivumennen sanoen oli kaikkien edessä ns. kiva, mutta loppupeleissä ihan h****tin luihu. Ilkeä katse, ilkeä hymy.

Haukkui suunnilleen kaikki selän takana, juonitteli ja manipuloi. Ja surkea itsetunto vielä sitten päälle päätteeksi.

Vierailija
100/198 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se muuten itse itselleen keksinyt tuon sukunimen. Jos on, niin pimeetä sekin.

Oikea nimi on ollut Loiva. Ei sitten vähempää voisi se nimi hänen luonnettaan kuvata.

Jossain oli tarkempaa selitystä miten Miina " sai" äkkijyrkkä nimensä. Muistaakseni oli sisarustensa kanssa ollut jotain polemiikkia tms ja siskonsa oli tuon äkkijyrkkä nimen keksinyt.