Vanhempien mökkipaikka ja kaiken menetys sisarukselle
Eli sain jo jokunen vuosi sitten tietää, että sisarukseni oli ostanut äidiltäni tontin, jossa sijaitee äitini nimissä oleva vanha kesämökki. Äitini otti asian puheeksi puhelimessa, koska sisarukseni halusi ostaa myös tämän mökin. Järkytyin todella, että selkäni takana oli tehty tällaisia kauppoja. Äitini vähätteli asiaa ja tontin arvoa ja sanoi, että siitä oli tehty vain 3000e kaupat. Eli valehtelu vaan jatkui. Kysyin paikalliselta välittäjält, ja hän sanoi sen kokoisen rantatontin maksavan jopa 35 tuhatta euroa. Nyt kun vanhempani ovat yli 80 vuotiaita, pelkään että mökkikin vaihtaa/on vaihtanut omistajaa pilkkahinnalla (epäilen että kaupat tehtiin kun äitini otti sen puheeksi) Mitä te tekisitte? Ei ole ainakaan tässä tapauksessa sukulaisten veri muita parempaa! Olen miettinyt laittavani välit poikki, en mene hautajaisiin, enkä siis ikinä ole yhteydessä sisarukseeni. Petosta on vaikea antaa anteeksi.....
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli välit menee poikki joka tapauksessa, teki tässä mitä tahansa. En sulata moista selän takana pelaamista/huijaamista. Sisaaruksen tiedän raivostuvan perinpohjaisesti, jos riitautan tilanteen. Tässä ei käy hyvin kuinkaan päin.
Ap.
Siis minkä ihmeen takia sinä laitat nyt välit poikki? Kai jokainen saa tehdä omaisuuudellan ihan mitä haluaa. Miksi olet tuollainen ahne paska, joka vaatii omaisuutta itselleen vaikka ei ole sitä mitenkään ansainnut.
Olisikohan tässä kuitenkin ahne paska se, joka keplotteli suvun ainoan omaisuuden itselleen alihintaan? Hyi, miten inhottava temppu. Tässä on kyse sisarusten epätasapuolisesta kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kolme lasta, minä sekä sisarukseni. Sisaruksellani on perhe ja tämä käyttää vanhempieni mökinrotiskoa säännöllisesti. Jos vanhempani sen hänelle lahjoittaisivat, en kyllä suuttuisi asiasta vaikka se siskolleni toisikin taloudellista etua. Mökkipaikka pysyy suvussa ja en kyllä ajattele niin että minulla olisi jotain päätäntävaltaa elossa olevien vanhempien raha-asioihin. Minulla ei olisi edes varaa rakentaa mökkiä joten mitäpä tässä huutelemaan tai vaatimaan jotain tasinkoa. Tiedän että nuorinta sisarustani on autettu rahallisesti aivan varmasti suhteessa eniten mutta en koe sitä vääryytenä vaan olosuhteet ovat olleet erilaiset.
Kannattaa puhua epäreiluuden tunteista asianosaisten kanssa eikä miettiä pelkän rahan vuoksi välien katkomista ja hautajaisten skippaamista. Lapsellista.
Kaikissa perheissä ei suostuta tai kyetä puhumaan tällaisista näinkin vaikeista asioista kuin koetusta epätasapuolisuudesta. Yritetty on. Mutta et voi puhua yksin, jos muut ei halua puhua. Senhän takia nuo asiat juuri hoidetaan selän takana, kun niistä olisi liian vaikea puhua. -Eri.
Käytännössähän sisko omistaa jo sen mökin, jos on ostanut tontin. Ei kai se mikään siirrettävä jalasmökki kuitenkaan ole? Eikä asunto-osakeyhtiö, josta voi ostaa osakkeita, jotka oikeuttavat hallintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tekee omalla omaisuudellaan mitä haluaa. Tienaa sinä itse oma omaisuutesi. Ihmeellistä pummimeininkiä loukkaantua moisesta.
Sisarussarjan suosikkilapsi ilmoittautui.
Oman kokemuksen mukaan se joka eniten vahtii vanhempien omaisuutta ei todella ole se joka jää vähimmälle. Oma sisko sai vanhemmilta jo vuosia sitten ennakkoperinnöksi useamman kymmenen tuhatta. Vuosia myöhemmin isä lahjoitti vastaavasta summasta minulle osuutensa mökistä, pitäen elinikäisen hallintaoikeuden itsellään. Sisko oli sanonut jo ettei halua eikä pysty mökistä huolehtimaan välimatkan vuoksi. Silti hän on minulle katkera. Sanoi ettei voi enää lastensa kanssa käydä mökillä. Melkoinen pettymys kun olen ajatellut pitää mökkiä kunnossa kaikkien käytettäväksi. Etenkin vanhan isäni.
Sisko on saanut vanhemmilta taloudellista ja lastenhoitoapua huomattavasti enemmän kuin muut. Silti hän on muille kateellinen. Ei voi käsittää.
Ei kukaan ole sanonut että olisi perintöä ennen hautajaisia. Ja tottakai voi myydä omaa omaisuuttaan mihin hintaan haluaa. Joka tapauksessa on tärkeää olla tasapuolinen kaikkia lapsiaan kohtaan. Jos ihmisellä ei ole muuta omaisuutta kuin yksi tontti ja mökki, ja useampi lapsi, niin on todella epäreilua muita lapsia kohtaan myydä se mökki alihintaan yhdelle. Epäreilu kohtelu tässä se pointti. Lisäksi asia kannattaa ehdottomasti ottaa esiin perunkirjoituksessa, ihan sama onko myyty alihintaan vai ihan lahjoitettu, koska suosiolahjastahan tuossa on kyse.
Suosiolahja: https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-suosiolahja#:~:text=Kuoli….