Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?
Kaikkihan tietää millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Manipuloi, mitätöi, valehtelee, häiriköi jne.
Millainen on mielestäsi ihminen johon moinen ei vaikuta mitenkään?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Narsistia älykkäämpi, empaattinen=tunnistaa narsistin kylmyyden, ei lahjottavissa tai vaikutettavissa ulkoisilla asioilla tai henkisesti, moraalinen ja selkeät periaatteet, henkisesti vahva, aiempaa kokemusta narsisteista. Narsistihan on helposti tunnistettavissa ja läpinäkyvä, jos on aiheesta yhtää kokemusta.
Minä taidan olla ja tämä kyllä pätee minuun.
Olen hyvin tunteellinen, sillä tavalla että tunteet ovat jopa intuitio.
Vierailija kirjoitti:
Itsevarma ja rohkea ihminen luottaa riittävästi itsensäkin asioissa.
Meillä oli projektiasiakkaana yksi päivänselvä narsku, joka teki elämästä suoraan sanottuna helvettiä joksikin aikaa. Mm. väitti asioita, jotka olivat täysin ristiriidassa sähköpostiviestien kanssa. Goodwillinä projekti tehtiin, mutta lopuksi totesin, kun laskustakin symtyi riitaa, että loput voitte sopia toisen henkilön kanssa ja minä en palvele teitä enää koskaan.
Voi sinua aloittaja, kun sinä et katsos nyt ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen narsisti.
Narsisti voi olla hyvinkin helppo manipuloitava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen narsisti.
Narsisti voi olla hyvinkin helppo manipuloitava.
Tämäkin puoli on totta.
Vastaan narsistiseen tökkimiseen laittamalla riman vielä astetta alemmas ja tökkäämällä takaisin.
Esim. Pakenevasta hiusrajasta kommentointiin vastaan nauraen, että ne mitkä ei putoa muuttuu sitten harmaaksi ja että onneksi sillä ei ole tässä iässä enää väliä.
Narsisti ei pysty vetämään huumoria itsestään ja tällainen vastaus on niille usein "syntax error". Keski-iässähän nuo narsistit useimmiten romahtaa, kun kukaan ei jaksa enää niiden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asemassa narsisti on. Yleensä pyrkivät niin korkealle että pystyvät manipuloimaan mahdollisimman monia. Aika harva ihminen alemmassa asemassa kuin narsisti pystyy olemaan immuuni.
Esim. työpaikalla jos ylempisatuksinen on narsisti on vaikea olla immuuni koska N-henkilö pystyy tekemään paljon kiusaa ja pahaa, asemaansa hyväksikäyttäen. Vaikka kuinka heti alussa tunnistaisi ihmistyypin niin vaikeuksia voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään narsistin. Oli minun kaverini. Katkaisin välit häneen muutama vuosi sitten. Jestas sitä solvaamisen määrää, jota on selän takana minusta öyhöttänyt. Hän osaa olla mukava ja kohtelias, jos se edesauttaa häntä. Mutta tuo käytös on ns. liian ystävällistä ja liian kohteliasta. Jos tuntee hänet, niin näkee selvästi, että roolia vetää. Hänen mukavuutensa ei tunnu luonnollisesti tulevalta vaan liioittelevalta käytökseltä. Osaa myös hienosti esittää kovia kokenutta reppanaa. Ja saakin tällä esittämisellä ja uhriutumisella ihmisten sympatioita. Surutta lyö kavereidensa selkään puukkoa. Eli puhuu muiden asioita eteenpäin, on kateellinen, saa mielihyvää toisten pahasta olosta eli saattaa selän takana naureskella toisten ahdingosta jne. Tahallaan aiheuttaa sanoin toiselle mielipahaa kasvotusten ja hakee reaktiota. Saa tuosta jotain hyvänolontunnetta. Moni antaa tuon kaiken anteeksi, koska tämä narsku osaa taas vetää esiin sen kovia
Tämä on mielenkiintoista luettavaa, koska olen juuri irtaantunut narsistista, jonka aiempi ystävä/kaveri käyttäytyi juuri kuten sinä kohdatessamme. Narsisti selitti myöhemmin käytöksen tämän ihmisen hankalana luonteena ja huumorintajuttomuutena, ilkeytenä. Sama henkilö tarkkaili minua, seuraili reaktioitani, mikä oudoksutti. Nyt ymmärrän, että hän yritti saada selville, olenko täysin pihalla. En täysin.
Myöhemmin tajusin mistä oli kyse, ja aion toteuttaa samaa. Koska narsistin uhreja on jo muutama, jotka tiedän, tekisi mieli mennä juttelemaan heille. Mutten kehtaa, eikä vieraista ihmisistä voi olla varma, miten reagoisivat. Saisimme toisistamme hyvää vertaistukea.
Työpaikan kollega, joka yrittää päsmäröidä vertaisiaan tai kokeneempia, voi olla narsisti. Tavallisesti samalla tasolla työskentelevillä ei ole tarvetta alistaa toisiaan vaan pyrkimys on luoda hyvää yhteistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti
Totta, minuun ei narsisti vaikuta. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistia älykkäämpi, empaattinen=tunnistaa narsistin kylmyyden, ei lahjottavissa tai vaikutettavissa ulkoisilla asioilla tai henkisesti, moraalinen ja selkeät periaatteet, henkisesti vahva, aiempaa kokemusta narsisteista. Narsistihan on helposti tunnistettavissa ja läpinäkyvä, jos on aiheesta yhtää kokemusta.
Tunteellisiin ihmisiin on helppo vaikuttaa tunteita näyttelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti
Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.
Tuo ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteellisiin ihmisiin on helppo vaikuttaa tunteita näyttelemällä.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti
Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.
Tuo ristiriitaista.
Olen lukenut, että suunnilleen jokaisessa on joitain narsismin piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka ei ole perso imartelulle. Se on ensimmäinen asia jolla narsisti metsästää uhrinsa.
Tämä. On hyvin onnellista olla ihminen, joka ei pidä turhanaikaisesta kehumisesta eikä pahemmin piittaa muiden mielipiteistä.
Siinä on muutkin kuin narskut ihmeissään.
Itseohjautuvuus ja sisäinen motivaatio, ei ulkoinen, auttavat myös kaikenlaisia manipulointiyrityksiä vastaan.
Sen kyllä myönnän että vanhemmillani oli varmaan aika vaikea kasvatustehtävä, kun minua ei voi ulkoapäin motivoida. Huonommat pomotkin ovat nähneet sen ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Asentojen peilailu ei toimi itselle, eikä tuollaisen köykäiset kikat kuten punainen väri vaatteessa ym. Tunteita on vaikea näytellä. Eräs henkilö käytti koko kikkakavalkadia kohdallani ja manipuloi ja painosti ja syyllisti ja imarteli. Sitä keinojen valikoimaa seuratessa oppi jo ennakoimaan, mitä seuraavaksi ja kuvittelemaan mitä itse keksisi sitten. Tämä oli yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa ja loukkaavaa. Luuliko hän oikeasti etten huomannut, ilmeisesti luuli. Ei luule enää, homma on jo selvä, ja narsisti hiljeni. Hän laski jälkikäteen minun arvanneen jo vuosi sitten. Totuus on jossakin parin vuoden hujakoilla.
Miten vaatteiden punainen väri voi liittyä narsismiin? Monihan pitää punaisesta, koska se koetaan iloiseksi ja reippaaksi väriksi. Monen tuttuni lempivärejä, pukeutuvat siihen mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään narsistin. Oli minun kaverini. Katkaisin välit häneen muutama vuosi sitten. Jestas sitä solvaamisen määrää, jota on selän takana minusta öyhöttänyt. Hän osaa olla mukava ja kohtelias, jos se edesauttaa häntä. Mutta tuo käytös on ns. liian ystävällistä ja liian kohteliasta. Jos tuntee hänet, niin näkee selvästi, että roolia vetää. Hänen mukavuutensa ei tunnu luonnollisesti tulevalta vaan liioittelevalta käytökseltä. Osaa myös hienosti esittää kovia kokenutta reppanaa. Ja saakin tällä esittämisellä ja uhriutumisella ihmisten sympatioita. Surutta lyö kavereidensa selkään puukkoa. Eli puhuu muiden asioita eteenpäin, on kateellinen, saa mielihyvää toisten pahasta olosta eli saattaa selän takana naureskella toisten ahdingosta jne. Tahallaan aiheuttaa sanoin toiselle mielipahaa kasvotusten ja hakee reaktiota. Saa tuosta jotain hyvänolontunnetta. Moni antaa tuon kaiken anteeksi, koska tämä narsku osaa taas vetää esiin sen kovia
Minä olen luonnostani neutraalin viileä ja ilmeetön, ilmankos olen aina saanut olla rauhassa luonnevikaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miten tällainen ihminen toimii jos saa narsistin esimiehekseen?
Vaihtaa työpaikkaa.
Itsevarma ja rohkea ihminen luottaa riittävästi itsensäkin asioissa.