Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?

Vierailija
27.04.2024 |

Kaikkihan tietää millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Manipuloi, mitätöi, valehtelee, häiriköi jne. 

Millainen on mielestäsi ihminen johon moinen ei vaikuta mitenkään? 

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
122/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?"

En oikeastaan usko, että narsistisen käytöksen vaikutuksille immuunia ihmistä on. Tai sitten narsisti ei ole hänelle ainakaan ihan oma läheinen, kuten puoliso tai vanhempi.

En usko, että kukaan on immuuni narsistin moninaiselle jatkuvalle ja toistuvalle henkiselle pahoinpitelylle mitä narsistinen tekee automaattisesti ja toistuvasti oman persoonansa rakenteen takia monenlaisissa ihan elämän tavallisissa tilanteissa lähisuhteissaan. Vaikka olisi lähtökohtaisesti erittäin vahva ja hyväitsetuntoinen tms.

Tehokkain konsti olla ihminen, johon narsisti ei pääse vaikuttamaan, on tunnistaa ongelma (toisen narsistisuus) ajoissa jo tutustumisvaiheessa, jotta ei päästä narsistia lähelleen, eikä solmi hänen kanssaan esim. parisuhdetta tai muuta läheistä suhdetta, tai joudu olemaan hänen kanssaan muuten jatkuvasti tekemisissä. Ja lisäksi osaisi hyvät toimintamal

Olet oikeilla jäljillä. Itse en pidä lainkaan ihmisistä, jotka ovat lhailevat itseään liikaa,. Terve itsetunto ja -luottamus on toki enemmän kuin suotavaa, mutta arvostan enemmän nöyriä ja vaatimattomia ihmisiä. Suhteen rakentaminen narsistisen persoonan kanssa on kuin yrittäisi sekoittaa öljyä ja vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
124/179 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pystynyt vaikuttamaan. Mitenhän siitä pääsisi yli?

Vierailija
125/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku menee sekaisin, jos et vastaa mitään ja yritä puolustaa itseäsi. Ne oikein yrittää saada sut puolustamaan itseäsi, jotta pääsisivät tarttumaan sanomisiisi.

Ole hiljaa ja katso silmiin. Tulet näkemään sekoamisen ja kierrosten nousun.

Vierailija
126/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen narsisti? Tunnistaako narsistit toisensa?

Hyi että tiedän tälläisen pariskunnan. Tän miehen olen tuntenut jo 9 vuotta ja säännöllisin väliajoin ei olla tekemisissä, manipuloi,huijaa ja ajaa omaa etuaan. Käyttää häikäilemättömästi ihmisiä hyväkseen , varastaa ja valehtelee ja on esim varastanut vanhan äitinsä vuokrarahat ja tää vanha nainen hypäää poikansa perässä ja tuo jatkuvasti hälle kaikkea. Katkaisee aina välit jos ei saa haluamaansa.

Nyt vuoden ollut uusi nainen ja en kestä heitä yhdessä kun ovat ihan kuin toistensa kopiot. Nainenkin istunut vankilassa ja samalla tavalla valehtelee ja huijaa ja käyttää hyväkseen ihmisiä, tehtailee muista ilmoituksia ja on kavereita vaan jos hyötyy.

ja velat muuttuvat 15 eurosta 150€ ja ovat väkivaltaisia.

Molemmat istunut väkivalta tuomioita ja kahdestaan voittamattomia, pyytäneet puolit

Nämähän ovat nistejä. Ei siis välttämättä mitään narsisteja.

Vierailija
127/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut narsistisessa perheessä ja nuorempana itsekin ollut hyvinkin narsistinen toimintatavoiltani, sillä kotoahan minä ne manipuloinnin keinot ja epäterveen vuorovaikutuksen mallit opin. Kunnes narsistisen parisuhteen jälkeen havahduin näihin piirteisiin myös itsessäni kun toinen toimi ns. peilinä minulle, ja sen jälkeen olen tehnyt monen vuoden työn päästäkseni eroon omista narsistisista ajatus- ja käytösmalleistani.

Nykyisin koen olevani hyvinkin immuuni narsisteille sen vuoksi, että a) tunnistan heidän keinonsa ja tiedän miten he ajattelevat, sillä olen itse toiminut ja ajatellut aiemmin samalla tavalla ja b) olen nykyään hyvin sinut itseni kanssa hyvine ja huonoine puolineni, eikä minua kiinnosta mitä muut minusta ajattelevat, joten minusta on kenenkään hyvin vaikea saada yliotetta. Lisäksi olen korkeassa asemassa ammattini puolesta ja taloudellisesti yltäkylläisessä asemassa, joten senkään vuoksi kenenkään on hyvin vaikea yrittää "asettua yläpuolelleni" tai koukuttaa minua asioilla joita kuvittelevat voivansa tarjota. Moni varmaan kuvaisi minua itseäni edelleen narsistiseksi, ja jossain määrin olenkin :D Nykyisin tosin haluan muillekin ihmisille hyvää, nuorempana en todellisuudessa halunnut vaan olin helposti kateellinen ja katkera.

Vierailija
128/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että narsisti pystyy vaikuttamaan keneen tahansa, joka on inhimmillinen. Kyllä meistä jokainen kaipaa toiselta arvostusta, jota narsku alussa kaipaa.

Kysymys kuuluukin, kuka ei jää narskun koukkuun. Koukkuun jää empaattinen, kiltti ja toisesta ihmisestä aina hyvää uskova. Eli käänteisesti koukkuun ei jää ilkeä, tunteeton ja muista ihmisistä pahasti ajatteleva ihminen.

Tällä palstalla on jonkinlainen ihmeellinen käsitys, että ihmisten on elämä jatkuvaa haastetta ja kurjuutta, eikä ilman jaxuhaleja kukaan tule toimeen. Esimerkiksi onnistumisesta onnittelu ihan ok ja mukavaa, muttei sen tarvitse olla ylitseampuvaa tai tavoitteellista kuten narsistilla aina on.

Vierailija
129/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin suhtautumista sanaan ystävä on ollut mielenkiintoista seurata. He pudotti sanan keskelle keskustelua muutaman muun seurassa, viitaten minuun. Sana oli kuin lahja minulle, pitkästä palvelusta, tai jotakin millä yritti lähentää meitä. Ystävä -määritelmä oli täysin epäsopiva, ottaen huomioon miten vähän hän itsestään oli kertonut. Joka tapauksessa hän käytti sanaa hyötyäkseen.

Kun sitten myöhemmin totesin sivulauseessa, etten koe meitä ystäviksi vielä, ei mitään reaktiota. Ei mitään. Ei surua, pettymystä, häpeää. En koskaan sanoisi noin toiselle, empaatiselle ihmiselle, koska osaan kuvitella, miten pahalta tuntuisi. Enkä ilmaissut asiaa noin suoraan. Tiesin kuitenkin, että reaktio olisi tyhjyys. Sen sijaan hän tarttui toiseen asiaan, kohtaan jossa käyttäydyin häntä kohtaan epäarvostavasti, hänen mielestään (en käyttäytynyt).

Kolaus narsistiselle egolle oli tunteita hänessä enemmän aiheuttava kuin ystävy

Totta muuten. Epäilin erästä tuttua narsistiksi, kun jutut olivat välillä sellaisia, ja sitten hän yhtäkkiä alkoi kutsua minua ystäväksi. En koskaan vastannut siihen, koska en kokenut häntä ystäväksi mitenkään. En päästänyt häntä lähelle niiden juttujen takia, ja nyt hän on löytänyt muita ystäviä. "Hylkäsi" minut hienolla puheella, mutta en voivotellut "ystävyyden" loppua.

Vierailija
130/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, kuten tuo yksi kirjoitti, että me kaikki käyttäydymme joskus narsistisesti, mutta todellinen narsisti käyttäytyy aina, ei vain joskus.

Se on todella hallitseva ominaisuus ihmisessä, kenellä se on.  Sitä ei pysty mitenkään poistamaan   Narsisti suhtautuu kaikkiin asioihin tämän piirteensä mukaisesti.

Aivan samoinhan kaikki muutkin käyttäytyvät ominaisuuksiensa mukaisesti.   Mikään koulutuskaan ei asiaan vaikuta, voi toki käyttäytyä opittujen tapojen mukaisesti, esiintyä kohteliaisuussääntöjen mukaisesti jne., mutta se on siis vain opeteltua, ei aitoa halua olla toiselle ystävällinen.

Narsistin sisäinen maailma on aina itsekäs ja se tarkoittaa siis äärimmäistä itsekkyyttä, missä kaiken pitää aina palvella tätä omaa itseä, kaikista lähtökohdista.  Narsisti ei tee mitään kenellekään pelkästään hyvän hyvyyttään.  

Se on siis narsistinen maailmankatsomus.  Sitä vastaan on mahdoton kenenkään taistella.  Se ihminen on otettava sellaisena kuin on.  Muuttaa häntä ei voi.

Vierailija
131/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsku menee sekaisin, jos et vastaa mitään ja yritä puolustaa itseäsi. Ne oikein yrittää saada sut puolustamaan itseäsi, jotta pääsisivät tarttumaan sanomisiisi.

Ole hiljaa ja katso silmiin. Tulet näkemään sekoamisen ja kierrosten nousun.

Itse olen kokenut suurimmat narskun kierrokset siitä, että olen uskaltanut puolustaa itseäni ja rajojani narskun tempausten jälkeen. Siitä vasta hlvtti syntyikin, ja oma reagointi oli aivan totaalisen väärä ja ylireagointia. Narsku kokee, että saa tehdä mitä vain yleisten moraalisääntöjen ulkopuolellakin. Sanoisin siis, että parempi olla hiljaa.

Vierailija
132/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Narsistin suhtautumista sanaan ystävä on ollut mielenkiintoista seurata. He pudotti sanan keskelle keskustelua muutaman muun seurassa, viitaten minuun. Sana oli kuin lahja minulle, pitkästä palvelusta, tai jotakin millä yritti lähentää meitä. Ystävä -määritelmä oli täysin epäsopiva, ottaen huomioon miten vähän hän itsestään oli kertonut. Joka tapauksessa hän käytti sanaa hyötyäkseen.

Kun sitten myöhemmin totesin sivulauseessa, etten koe meitä ystäviksi vielä, ei mitään reaktiota. Ei mitään. Ei surua, pettymystä, häpeää. En koskaan sanoisi noin toiselle, empaatiselle ihmiselle, koska osaan kuvitella, miten pahalta tuntuisi. Enkä ilmaissut asiaa noin suoraan. Tiesin kuitenkin, että reaktio olisi tyhjyys. Sen sijaan hän tarttui toiseen asiaan, kohtaan jossa käyttäydyin häntä kohtaan epäarvostavasti, hänen mielestään (en käyttäytynyt).

Kolaus narsistiselle egolle oli tunteita hänessä enemmän aiheuttava kuin ystävy"

En jaksa etsiä alkuperäistä kirjoitusta mutta totta kai epäarvostava käytös voi aiheuttaa reaktion. Ehkä ystävyyden puute oli hänelle epäarvostavaa mutta ei halunnut puuttua siihen?

Siitä olen samaa mieltä että jos joku kohtelisi minua idioottina mutta sitten väittäisi ystäväksi se olisi sama kuin suostua lähisuhdeväkivaltaan.

"Meidän aivoton Raija se on minun ystävä. Ja olenkin ainoa ystävä, eikö vaan Raija?" tai vastaavaa. En ikinä olisi ystävä silloin.

En myöskään työtä hakiessa jos työosaamistani ja kokemustani vähätellään mutta samalla väitetään että minun ystävyyksistäni oltaisiin kiinnostuneita. Tai että minun pitäisi yrittää ystävystyä heidän kanssaan. Miksi ihmeessä jos selvästi ovat vain törkeitä ja hyväksikäyttävät jopa työnhakutilanteita, joissa muut joutuvat olemaan heihin yhteydessä.

Vierailija
133/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistia älykkäämpi, empaattinen=tunnistaa narsistin kylmyyden, ei lahjottavissa tai vaikutettavissa ulkoisilla asioilla tai henkisesti, moraalinen ja selkeät periaatteet, henkisesti vahva, aiempaa kokemusta narsisteista. Narsistihan on helposti tunnistettavissa ja läpinäkyvä, jos on aiheesta yhtää kokemusta.

Kerrotko vielä miten tällainen ihminen toimii jos saa narsistin esimiehekseen? 

Olen eri, mutta hyvä kysymys. Työyhteisössä jossa on narsistisia esihenkilöitä tai kollegoita, on suht. vaarallista olla tuon edellä kuvaillun tyyppinen ihminen. Hän todennäköisimmin ei suostu hovin jäsenyyteen ja pokkuroimaan narsistia ja joutuu siksi ennemmin tai myöhemmin hyökkäysten kohteeksi.

Narsisti ei suvaitse empatiaa, fiksuutta ym. koska hänen mielestään se on häneltä pois. Asialle on siis tehtävä jotain ja välttämättä se mitä tehdään ei tule suoraan, vaan välillisesti tai välikäsien kautta. On siis hankala hahmottaa mitä todella tapahtuu ja kuka on kaiken takana.

Yleisohje: Juokse, lienee siis edelleen paras toimintatapa luonnevikaisten kanssa.

Vierailija
134/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten hän on yrittänyt manipuloida?"

Imartelu, jalustalle nostaminen, ystäväksi kutsuminen, maanittelu, painostaminen, jankkaaminen, syyllistäminen, loukkaantuminen.

Tuo kierros on käyty läpi jo lukuisia kertoja. Lisäksi mustamaalaa ihmisiä, joista ei pidä tai kokee uhkana.

-sama

Kuulostaa tutulta, samaa tekee oma narsistini. Yleensäkin ihminen, joka painostaa tekemään jotakin, tai jankuttaa että jotakin pitäisi tehdä, yhä uudestaan on nykyään red flag itselle. Normaali empatialla varustettu tavallinen ihminen ehdottaa jotakin kerran, ja jos toinen ei tartu siihen, jättää asian sikseen. Normaali ystävyyssuhteet niin etenevät luonnollisesti, ettei näitä edes mieti. Mutta kun joku toistuvasti utelee tai painostaa, onhan se hieman outoa, ja alkaa kuulostella muutakin tarkemmalla korvalla.

Riippuu varmaan mistä on kyse. Jos joillain on paras ystävä tai vain pari ystävää, voi hänelle kai jankuttaa vuodesta toiseen että haluaisi tehdä jotain. Halukkaan ystävän etsiminen olisi järkevää mutta kaikki eivät sellaista älyä tehdä. Samoin jos töissä tavoitteena on saada ihmisiä valitsemaan jotain, uudelleen asiasta kertominen selittyy sillä. Uusien kohteiden etsintä olisi siinäkin fiksua, jos sellainen on mahdollista.

Vapaa-ajalla yksin asioiden tekeminen tai harrastuspiirin löytäminen kannattaa. Monessa harrastuksessa ihmiset käyvät yksin. Aika suuri työmäärä yrittää taivuttaa jotain tuttuaan esim. viikoittain toistuvaan vuosikausien urakkaan. Sekä pyytäjälle että henkilölle, jonka pitäisi ryhtyä tuttunsa haluamaan.

Vierailija
135/179 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuro ?

Vierailija
136/179 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että narsisti pystyy vaikuttamaan keneen tahansa, joka on inhimmillinen. Kyllä meistä jokainen kaipaa toiselta arvostusta, jota narsku alussa kaipaa.

Kysymys kuuluukin, kuka ei jää narskun koukkuun. Koukkuun jää empaattinen, kiltti ja toisesta ihmisestä aina hyvää uskova. Eli käänteisesti koukkuun ei jää ilkeä, tunteeton ja muista ihmisistä pahasti ajatteleva ihminen.

Olet väärässä viimeisessä lauseessa, joka ei perustu muuta kuin mutuiluun.

Koukkuun jää jo valmiiksi heikoilla oleva alistettu ihminen, ylikiltti ja -empaattinen. Koukkuun ei jää hyvän lapsuuden, itsetunnon ja arvot oppinut, empaattinen ihminen. Tavallinen, onnellinen ja tasapainoinen ihminen hylkii narsistia jo heti kättelyssä.

Alistettu ylikiltti päästää lähelleen liian helposti. Narsistista on vaikea päästä eroon tämän jälkeen, ilman draamaa. Jos narskulla ja alistetulla on parisuhde, irtiotto on entistäkin vaikeampaa.

Vierailija
137/179 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kuvauksessasi ihmisestä, joka ei jää narsistin koukkuun, kuvasit kyllä ihan tavallisen ihmisen, jollaisia suurin osa kaikista onkin.

Ei todellakaan tarvitse olla "alistettu ja ylikiltti" joutuakseen narsistin uhriksi.  Asiantuntijatkaan eivät ole kanssasi samaa mieltä.

Moni vahvaitsetuntoinenkin ihmettelee jälkeenpäin, miten he saattoivat joutua uhriksi.  Se onkin vähän käsittämätön juttu.

Vierailija
138/179 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolla on muuten vaan epäempaattinen, ilkeä ja paska luonne, saa kyllä narsistista kunnon taisteluparin.  Siinä yhdistelmässä ei taida kumpikaan "voittaa."

Vierailija
139/179 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä viimeisessä lauseessa, joka ei perustu muuta kuin mutuiluun.

Koukkuun jää jo valmiiksi heikoilla oleva alistettu ihminen, ylikiltti ja -empaattinen. Koukkuun ei jää hyvän lapsuuden, itsetunnon ja arvot oppinut, empaattinen ihminen. Tavallinen, onnellinen ja tasapainoinen ihminen hylkii narsistia jo heti kättelyssä.

Alistettu ylikiltti päästää lähelleen liian helposti. Narsistista on vaikea päästä eroon täm

Onko se vaikea käsittää, että narsistin uhriksi ei ajauduta täydellisen sattumanvaraisesti, vaan heiksi valikoituvat yleensä vaikutusalttiit ihmiset? Jos vielä löytyy traumahistoria taustalta, riski moninkertaistuu.

Vierailija
140/179 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl te keskustelette ihan tosissaan näitä juttuja, ettekä hokaa, että suurin piirtein puolet täältä on narsisteja. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme