Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?

Vierailija
27.04.2024 |

Kaikkihan tietää millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Manipuloi, mitätöi, valehtelee, häiriköi jne. 

Millainen on mielestäsi ihminen johon moinen ei vaikuta mitenkään? 

Kommentit (179)

Vierailija
101/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan puhelinkeskustelun erään ännän kanssa. kaukainen sukulainen jota en oikein tuntenut. Siinä käytiin muutaman minuutin puhelussa läpi kaikki mahdolliset manipulointimenetelmät. Yritti onkia minusta ja perheestäni yksityisasioista (miksi?) ja kaupata minulle jotain... En oikein muista.

Lopulta uhkaili minua oikeuteen vetämisellä kun en ollut kiinnostunut mistään ehdotuksistaan. Tuntee kuulema monia mahtavia ihmisiä ja on lähes lakimies itsekin (tiedän että oli sihteerinä jollain lakitoimistolla ollessaan vielä töissä).

Aika hauska puhelu.

Vierailija
102/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan puhelinkeskustelun erään ännän kanssa. kaukainen sukulainen jota en oikein tuntenut. Siinä käytiin muutaman minuutin puhelussa läpi kaikki mahdolliset manipulointimenetelmät. Yritti onkia minusta ja perheestäni yksityisasioista (miksi?) ja kaupata minulle jotain... En oikein muista.

Lopulta uhkaili minua oikeuteen vetämisellä kun en ollut kiinnostunut mistään ehdotuksistaan. Tuntee kuulema monia mahtavia ihmisiä ja on lähes lakimies itsekin (tiedän että oli sihteerinä jollain lakitoimistolla ollessaan vielä töissä).

Aika hauska puhelu.

Nyt muistinkin soiton syyn. Oli tekemässä (=avustamassa) sukukirjaa ja kinusi lasteni yms yksityistietoja ja yritti väittää että oikeusturvani takia minun oli parempi liittyä johonkin sukuseuraan tai sellahiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen narsistin kasvattamana jo nähnyt kaikki hoovering tempaukset, ei mene läpi. Sopii tulla yrittämään (niin on moni muukin)

Samoin. Naurattaa vain narsistien säälittävät viritykset. He ovat pohjimmiltaan niin hauraita.

Mitään hauraita ole. ne on yksinkertaisesti juonikkaita ja tyhmiä. Ei menestyksekäs yhdistelmä.

Vierailija
104/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa narskuista on name droppailijoita. Tuntevat aina jonkun tosi tärkeän ihmisen. Itsekin tunnen, useita, mutten manitse heitä, koskaan, missään. Koska heillä on oikeus yksityisyyteensä, koska en tunne tarvetta öyhöttää tuntemisella, koska loppupeleissä vain luonteella on merkitystä, muiden ja itseni, ei asemalla. Tämä on kuitenkin yksi narsistinen piirre, julkkisten nimillä leveily.

Vierailija
105/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut narsistidiagnoosilla olevan miehen puhuvan sairaudestaan seminaarissa.

Hän sanoi: "haluan täysin tahdottoman naisen, en vain kestä sitä, jos naisella on oma tahto".

Luulisin, että ihmiset terveellä omanarvontunteella ja itsetunnolla eivät joudu uhreiksi niin helposti.

Psykopaatti varmaan immuuni?

Vierailija
106/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa narskuista on name droppailijoita. Tuntevat aina jonkun tosi tärkeän ihmisen. Itsekin tunnen, useita, mutten manitse heitä, koskaan, missään. Koska heillä on oikeus yksityisyyteensä, koska en tunne tarvetta öyhöttää tuntemisella, koska loppupeleissä vain luonteella on merkitystä, muiden ja itseni, ei asemalla. Tämä on kuitenkin yksi narsistinen piirre, julkkisten nimillä leveily.

Eräs narsisti kertoi että julkkiksilla kehuskelu on yksinkertaisesti kivaa. Saa tuntea olevansa osa jotain suurta ja mahtavaa, suuri ja mahtava itsekin. Ei se ole narsistille feikkiä. Se on totta!

Vierailija
107/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tietääkseni itse kohdannut elämässäni aitoa narsistia, mutta en voi sietää mitään imarteluja ja mielistelyjä. Tiedän tasan tarkkaan itse oman arvoni. Mielestäni ihan kaikki narsistisesti käyttäytyvät eivät ole narsisteja, vaan jompi kumpi vanhemmista on ollut narsisti ja henkilö toistaa vain kotoa oppimaansa käyttäytymismallia.

Vierailija
108/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ajattelen tätä tässä ihan käytännön tasolla, niin mun narsistinen exäni ei ollut ihan niin viisas, että olisi mitään hoveja ympärilleen saanut, sille riitti paljon vähempikin.

Mutta se järkyttävä itsekorostus siinä, minä-minä loputtomiin ja minun tarpeet, minun ykkösyyteni joka asiassa jne, niin ehkäpä se olisi tarvinnut vastustajakseen jonkun psykopaatti rikollisen, joka ihan todella olisi pystynyt nousemaan yläpuolelle ja pistämään arvojärjestykset hiukkasen toiseen malliin.  Sellainen, joka olisi vain sanonut, että jos ei se turpa mene tukkoon, se muurautuu umpeen onko selvä.  Ja osoittanut sen käytännössä myös.  

Olen nimittäin aika varma, että jos tämä exäni olisi jostain syystä joutunut vankilaan, siellä se olisi ollut sitä alinta kastia.  Siinä olisi ne narsistiset kukkoilut ja katteettomat pöyhkeilyt karisseet.  No onneksi ei kuitenkaan joutunut, enhän minä hänelle pahaa tahtonut.  Tärkeintä, että pääsin hänestä eroon. 

Hän kun vain joskus väitti eli valehteli olleensakin joskus vankilassa ja siellä häntä oli kaikki pelänneet.  Ja kissan viikset.

Vierailija
109/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka ei ole perso imartelulle. Se on ensimmäinen asia jolla narsisti metsästää uhrinsa.

Tämä. On hyvin onnellista olla ihminen, joka ei pidä turhanaikaisesta kehumisesta eikä pahemmin piittaa muiden mielipiteistä.

Siinä on muutkin kuin narskut ihmeissään. 

Itseohjautuvuus ja sisäinen motivaatio, ei ulkoinen, auttavat myös kaikenlaisia manipulointiyrityksiä vastaan. 

Sen kyllä myönnän että vanhemmillani oli varmaan aika vaikea kasvatustehtävä, kun minua ei voi ulkoapäin motivoida. Huonommat pomotkin ovat nähneet sen ongelmana. 

Eli olet helvetin vaikea ihminen muillekin kuin vain nyt näille tässä esitetyille narskuille.  Oletko koskaan ajatellut, että sinussa voisi itsessäsi olla narsismia?

Itseohjautuvuus ei ole aina se paras  tie hyviin ihmissuhteisiin, koska siinä tulee helposti mitätöityä toiset ihmiset ja pitää heidän mielipiteitään vähemmän tärkeinä, ja niinhän ei pitäisi olla.  Ihminen ei ole vastuussa pelkästään itsestään, vaan muutkin on otettava huomioon.  Narsisteillehan tämä ei ole ollenkaan tyypillistä ja siksi heidän kanssaan on hankala elää.

Imartelusta olen kanssasi samaa mieltä.  Jonkun verran me kaikki kuitenkin olemme sillekin alttiita, totta kai tunnemme hyvää mieltä, jos joku toinen ihminen antaa hyvää palautetta ja tunnustusta.  Nomaali ihminen kyllä erottaa imartelun ja hyväksyvän tunnustuksen eron. 

Vierailija
110/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja siellä, narsisteja täällä, mokomakin muotisana. Valtaosa teistä narsisteista vaahtoavista ei ole oikeaa narsistia koskaan tavannutkaan.

Ja kun tästä esityksestä emme ole mitään mieltä, vaan annamme tämän valua ohi korviemme, olemme päässeet jo montakin askelta pidemmälle tavoitteessamme eli siinä, kuinka narsisti ei pysty meihin vaikuttamaan yhtään mitään.

Vierailija
111/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisesti vahva ihminen varmaan täytyy olla että ei vaikuta.

Vierailija
112/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö, jolla on aiempaa kokemusta narsisteista. On oppinut tunnistamaan vaaran merkit jo kaukaa, eikä siksi päästä narsistia lähelleen.

Vierailija
113/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itseni monista kirjoituksista, kun mietin millainen olen ja miten toimin suhteessa elinpiiriini ujuttautuneen narsistisen henkilön kanssa. Hän ei kuitenkaan ole älykkäimmästä päästä narsisti, joten hänen manipulointiyrityksensä ovat ainakin minulle aika läpinäkyviä. En tiedä pärjäisinkö alkuunkaan yhtä hyvin huippuälykkään ja ovelan narsistin kanssa. Siitä olen kuitenkin aika ylpeä miten hyvin osaan vetää rajoja tälle ihmiselle ja tarvittaessa sanoa melko suoraankin, että jokin asia ei ole ok. Ennen en ole tunnistanut rajojani ja olen antanut ihmisten kohdella minua huonosti.

Narsistejahan sanotaan usein hyvin älykkäiksi, mutta eihän se ole totta ollenkaan!  Ei ne kaksi ominaisuutta ihmisessä kulje käsi kädessä.  Myös ihan tyhmä möllikkä voi olla narsisti.  Ja kaikki siltä väliltä.

Älykäs narsisti vain osaa hehkua  ympärilleen sitä joskus hyvinkin karismaattista säteilyä, jolla saa ihmiset pauloihinsa ja ihailua osakseen.  Hän myös pystyy ja on motivoitunutkin hankkimaan itselleen statusta ja yhteiskunnallista arvostusta.  Sillä hän pystyy pelaamaan isoilla panoksilla ja seuraukset voi olla tuhoisat varsinkin siis ihmissuhteissa.  Koska häneen luotetaan ja uskotaan niin paljon ja pitkän aikaa ja hän pystyy sitomaan ihmisiä itseensä hyvinkin tiukasti.

Vähemmän älykäs ja koulujakäymätön narsku taas paljastuu helpommin, kun hän ei osaa pelata.  Sellainen yliöveri mielistely ja liiankin suuret puheet ja leuhkaamiset näkyy heti ja kaikki manipulaatioyritykset ei suinkaan osu maaliinsa, kun ei osaa, niin ei osaa.  Ei osaa valita uhrejaankaan kunnolla.  Yritys vain voi olla kova ja suuret luulot ja ylilyönnit.  Hänet on helppo sitten vain dissata ulos piiristään, kun ei voi sietää moista käytöstä. 

Kun älykkönarsisti valehtelee surutta saadakseen haluamansa, häntä ei ole ihan helppo saada valehtelusta kiinni, koska kaikki on hänelle mahdollista tai ainakin niin uskotaan.  Tyhmä narsisti taas jää heti valeestaan kiinni, kun hän ei osaa tehdä sitä niin hienovaraisesti ja uskottavasti ja jos häntä ei uskota, hän suuttuu ja hermostuu ja silläkin paljastaa itsensä.  Olen joutunut kohtaamaan tällaisia tyhjänpuhujia, joilla ei tunnu olevan minkäänlaista itsekritiikkiä ja jos heitä epäilee, alkaa kauhea huuto ja vihanpito.

Vierailija
114/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?"

En oikeastaan usko, että narsistisen käytöksen vaikutuksille immuunia ihmistä on. Tai sitten narsisti ei ole hänelle ainakaan ihan oma läheinen, kuten puoliso tai vanhempi.

En usko, että kukaan on immuuni narsistin moninaiselle jatkuvalle ja toistuvalle henkiselle pahoinpitelylle mitä narsistinen tekee automaattisesti ja toistuvasti oman persoonansa rakenteen takia monenlaisissa ihan elämän tavallisissa tilanteissa lähisuhteissaan. Vaikka olisi lähtökohtaisesti erittäin vahva ja hyväitsetuntoinen tms.

Tehokkain konsti olla ihminen, johon narsisti ei pääse vaikuttamaan, on tunnistaa ongelma (toisen narsistisuus) ajoissa jo tutustumisvaiheessa, jotta ei päästä narsistia lähelleen, eikä solmi hänen kanssaan esim. parisuhdetta tai muuta läheistä suhdetta, tai joudu olemaan hänen kanssaan muuten jatkuvasti tekemisissä. Ja lisäksi osaisi hyvät toimintamallit narsististen tuttavuuksien/työkavereiden kanssa, esim. ei kerro heille mitään tärkeää itsestään, ei hyvää eikä huonoa. Tyyliin jos pitää puhua, niin puhuu säästä tai ylipäätään asioista, jotka eivät kosketa mitenkään erityisesti itseä tai ole itselle täkeitä.

Tämä tunnistaminen tai asian tiedostaminen (narsismi) on se avain ja usein kyllä tarkoittaa vaitettavasti sitä, että on jo aiemmin kohdannut narsistisuuden läheisesti nahoissaan ja siksi osaa tunnistaa tämän kaavamaisen käytöksen jo pienemmistäkin asioista ja merkeistä. Ja siksi osaa ja on opetettut myös keinot, joilla ei päästä tällaista ihmistä lähelleen. Tätä huolimatta, voi narsisti siltikin joskus yllättää jos sellainen on edes tuttavana tai työkaverina tms...

Joten siis riskiä narsistin ikäville vaikutuksille ja temptauksille voi alentaa, mutta en usko että sellaista ihmistä on, joka olisi immuuni vaikutuksille. 

Vierailija
115/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka ei ole perso imartelulle. Se on ensimmäinen asia jolla narsisti metsästää uhrinsa.

Tämä. On hyvin onnellista olla ihminen, joka ei pidä turhanaikaisesta kehumisesta eikä pahemmin piittaa muiden mielipiteistä.

Siinä on muutkin kuin narskut ihmeissään. 

Itseohjautuvuus ja sisäinen motivaatio, ei ulkoinen, auttavat myös kaikenlaisia manipulointiyrityksiä vastaan. 

Sen kyllä myönnän että vanhemmillani oli varmaan aika vaikea kasvatustehtävä, kun minua ei voi ulkoapäin motivoida. Huonommat pomotkin ovat nähneet sen ongelmana. 

Eli olet helvetin vaikea ihminen muillekin kuin vain nyt näille tässä esitetyille narskuille.  Oletko koskaan ajatellut, että sinussa voisi itsessäsi olla narsismia?

Itseohjautuvuus ei ole aina se paras  tie

Selvitä itsellesi mitä itseohjautuvuus tarkoittaa. Ei se ole uhka. 

Eri

Vierailija
116/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, sellaisen kanssa 2 lasta. Olen itse tuollainen ihmeteltävä ihminen. Ei se siltikään tarkoita että se ei vaikuta mitenkään, te ette sitä vain näe. En ole kovanaamari mutta olen kyllä vahvempi kuin moni muu.

Juurihan itsekin myönsit että vaikuttaa kyllä sinuun. Olet vahva ja selviät tilanteessa kuitenkin.

Hyvä että selviät, silläon totta, että moni musertuu kyllä, jos esim. taidokkaita valheita ja sinun mastamaalaustasi täynnä olevia huotajuuskiistoja puodaan oikeudessa, ja sitten narsisti saakin manipuoloinnillaan, esityksellään ja valheillaan lastesi lähihuotajuuden. Ei ole yksi tai kaksi tapausta tällaistakin tilannetta narsistin kanssa.

Vierailija
117/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen niin ku minä.

No millainen?

Vierailija
118/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, joka ei pelaa. Joka ymmärtää lähteä.

mitä takoitat ettei pelaa? Naristihan se useimmiten suhteessa on se ainoa joka pelaa. Huonosti käy kun on aidosti mukana naristisen kanssa ja päästää esim. oikeasti lähelle. Jälkimmäisestä asiasta samaa mieltä.

Vierailija
119/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti

Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.

Narsismi ei ole psykopatian muoto. Psykopatiaan itsessään kyllä sisältyy aina myös itsekäs empatiakyvyttömyys ja narsismi, mutta suurin osa nasisteista, ihan diagnoosin kanssa, ei ole psykopaatteja. Psykopatia on sitäpaitsi nykytiedon valossa synnynnäistä, narsistinen pesoonallisuushhäiriö muodostuu varhaisessa lapsuudessa jatkuvan/toistuvan (emotionaalisen) kaltoinkohtelun johdosta, ja lapsen pesoonallisuuden kehittyminen häiriintyy tämän johtosta. Ovat siis eri asioista ja siiden syntytapa on myös eri.

Vierailija
120/179 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti

Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.

Tuo ristiriitaista.

Olen lukenut, että suunnilleen jokaisessa on joitain narsismin piirteitä.

Asiaa voi verrata ehkä vaikka alkoholin käyttöön. Jollakin se on vähäistä tai kohtuullista, eikä mitään ongelmaa, joillakin on suurkulutusta ja riippuvuutt ja alkoholismi.

Tai oikeastaa tuokin vertaus on vähän huono, narsismissa ja nasistisissa piirteissä ongelma on syvällä pesoonallisuuden tasolla ja niitä narsistisia toimintamalleja on ääimmäisen vaikea siksi muttaa, koska siinä olisi kyse koko pesoonallisuuden rakenteen muutoksesta, joka on lapsuudessa syntynyt. Siinä mielessä alkoholiongelmakin siis on paljon helpompi korjata kuin narsitinen persoonallisuus tai nasistiset toimintamallit/piireet. Se, että on narsistisia piirteitä, takoittaa sitä, että toistuvia nasistisia toimintamalleja on paljon, ja se on jo aika märäävä osa persoonaa ja käytöstä, vaikka ihan persoonallisuushöiriön dianostiset kriteerit eivät ehkä ihan täyttyisikään, tai tutkimusta diagnoosia varten ei ole tehty.

Kun puhutaan narsismista ja narsistisesta käytöksestä, puhutaan nimeomaan siitä, että ne ovat ihmisellä automaattisia ja hallitsevia ajatus- ja käytösmallejan (milloin se on tietenkin iso ongelma), ei yksittäisiä kertoja, kun käyttäytyy vaikkapa itsekkäästi ja ajattelemattomasti, tai esim. hankalassa tilanteessa käyttäytyy huonosti, jolloin oikeastaan narsismi sana ole sellaiseen oikein edes sopiva.

Eli ei, jokaisessa ei ole narsismin piirteitä, sillä narsistiset piiteet itsessään tarkoittavat jo toistuvia säännönmukaisia narsismiin tyypillisiä syvältä persoonalisuuden tasolta kumpuavia käytösmalleja, ei yksittäisiä huonoja itsekkäitä tekoja tai pahoja tapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi