Mitä ajatuksia herättää ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan?
Kaikkihan tietää millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Manipuloi, mitätöi, valehtelee, häiriköi jne.
Millainen on mielestäsi ihminen johon moinen ei vaikuta mitenkään?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja siellä, narsisteja täällä, mokomakin muotisana. Valtaosa teistä narsisteista vaahtoavista ei ole oikeaa narsistia koskaan tavannutkaan.
Voi sinua. Olethan tietoinen, ettei sinun ole suinkaan pakko tulla tähän keskusteluun? Vai onko sinut manipuloitu tulemaan? Säälittää oikein, onhan tämän keskustelun lukeminen sinulle valtavan rasittavaa ja ärtymystä tuottavaa, ja silti täällä pyörit kommentoimassa kauniina kesäpäivänä. Menehän ulos kävelylle, niin piristyt.
Minua on kuule aikanaan manipuloitu diagnosoidun narsistin toimesta sen verran pahasti, että sinun on turha tulla siihen minua vähättelemään. Narsisti-isäni teki minun ja veljeni lapsuudesta täyttä helvettiä, ja äiti ei edes selvinnyt siitä hengissä, siksi nämä teidän keskustelut on niin naurettavia. Ette tiedä mistä puhutte.
Mutta jatkakaa neroiluanne ja uhriutumistanne, vai oliko tämä peräti pullistelua ihmisistä joihin "narsisti ei voi vaikuttaa". Vau, taidatte olla oikeita superihmisiä. Joo poistun paikalta, niin saatte rauhassa leikkiä asiantuntijaa. Aivan v*tun säälittävä muodin mukainen keskustelu, ihan oikea muotisana teillä hallussa, ja tiedätte siitä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin suhtautumista sanaan ystävä on ollut mielenkiintoista seurata. He pudotti sanan keskelle keskustelua muutaman muun seurassa, viitaten minuun. Sana oli kuin lahja minulle, pitkästä palvelusta, tai jotakin millä yritti lähentää meitä. Ystävä -määritelmä oli täysin epäsopiva, ottaen huomioon miten vähän hän itsestään oli kertonut. Joka tapauksessa hän käytti sanaa hyötyäkseen.
Kun sitten myöhemmin totesin sivulauseessa, etten koe meitä ystäviksi vielä, ei mitään reaktiota. Ei mitään. Ei surua, pettymystä, häpeää. En koskaan sanoisi noin toiselle, empaatiselle ihmiselle, koska osaan kuvitella, miten pahalta tuntuisi. Enkä ilmaissut asiaa noin suoraan. Tiesin kuitenkin, että reaktio olisi tyhjyys. Sen sijaan hän tarttui toiseen asiaan, kohtaan jossa käyttäydyin häntä kohtaan epäarvostavasti, hänen mielestään (en käyttäytynyt).
Kolaus narsistiselle egolle oli tunteita hänessä enemmän aiheuttava kuin ystävy
Toinen on, että narsisti väittää meidän muiden olevan samanlaisia kuin hän. Mulla nousee aina niskakarvat pystyyn tuollaisesta lirkutuksesta, sillä todellakin tiedän olevani harvinainen monella tapaa.
Empaattinen ihminen tunnistaa milloin jotain on pielessä, mutta ei ole immuuni huonon kohtelun aiheuttamalle tunnereaktiolle.
Eli: huomaan että tämä ei ole oikein ja se tuntuu pahalta.
Mä olin sellainen, ja silti narsistit pystyivät tekemään mulle pahaa. Lämmin empaattinen rohkea vahva cool itsenäinen itsepäinen omanarvon tuntoinen oikeudenmukainen ei-tunteellinen järki-ihminen taistelutahtoinen itseäänpuolustava. Ja silti narsistit tekivät rumaa jälkeä mun sielussa.
Ihminen, johon narsisti ei pysty vaikuttamaan, on erakko.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti
Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja siellä, narsisteja täällä, mokomakin muotisana. Valtaosa teistä narsisteista vaahtoavista ei ole oikeaa narsistia koskaan tavannutkaan.
Voi sinua. Olethan tietoinen, ettei sinun ole suinkaan pakko tulla tähän keskusteluun? Vai onko sinut manipuloitu tulemaan? Säälittää oikein, onhan tämän keskustelun lukeminen sinulle valtavan rasittavaa ja ärtymystä tuottavaa, ja silti täällä pyörit kommentoimassa kauniina kesäpäivänä. Menehän ulos kävelylle, niin piristyt.
Minua on kuule aikanaan manipuloitu diagnosoidun narsistin toimesta sen verran pahasti, että sinun on turha tulla siihen minua vähättelemään. Narsisti-isäni teki minun ja veljeni lapsuudesta täyttä helvettiä, ja äiti ei edes selvinnyt siitä hengissä, siksi nämä teidän keskustelut on niin naurettav
Mistä tiedät muiden keskustelijoiden taustat, et mistään. Voit vain ja ainoastaan tietää täällä oman taustasi. Hirveää olet joutunut kokemaan, kyllä. Mutta vaikkei muut ole taustaansa ja kokemaansa avannut yhtä yksityiskohtaisesti, voi taustalla olla vaikka mitä. Älä sinäkään vähättele muiden kokemuksia, niin olemme sujut.
Muhun ei narsisti pysty vaikuttamaan millään tavalla ja mulle on yks hailee mitä ajatuksia minä muissa herätän.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kestä eikä pärjää ihmiselle, joka on idearikkaampi ja tarkempi kuin hän itse. Ei kyse kilpailusta, mutta narsisti haluaa voittaa kuitenkin.
Viisas ihminen, joka osaa laskea narsistin seuraavat siirrot ja käyttäytyy siten, että siirrot mitätöityvät. Eli pystyy adaptoitumaan narsistiksi itsekin.
Ei halua sääliä tms, vaan nimenomaan pysyy kyljessä vaatien oikeutta.
Ei pysty laskemaan jos ei itsekin ole vinksallaan psykopatiaan päin, eikä sittenkään. Kirja viisaudella mitä viisaus on, ei pysty arvaamattomia käänteitä laskemaan edes matemaatikko. Oikeassa elämässä ei viisas tajua välttämättä jälkeenpäinkään mikä osui ja upposi
Viisaus ei ole yhtä kuinka kirjaviisaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon itsearvostukseen, sen allekirjoitan. Ettei reagoi voimakkaasti kehuihin, en. Riippuu kuka kehuu. Kehut ovat yhtä tyhjän kanssa, jos en luota tai arvosta kehujaa. Itselle tärkeän ihmisen kehut tuntuvat hyvältä.
Tuolla tärkeä sana, reagoiminen. Kaikkein helpointa saalista ovat ihmiset, joista saa helposti irti näkyvän tunnereaktion. Sellaisesta näkee heti, mikä vipu toimii mitenkin ja mikä ei.
Hyvä manipuloija toki itse osaa näytellä erilaisia tunteita varsin uskottavasti, esimerkiksi elehtiä kuin olisi viehättynyt toisesta, peilata asentoja jne.
Jos minut saa jollakin kikalla rentoutumaan, niin muutun avoimeksi kirjaksi. Olen erinomainen uhri.
Kyllähän meitä mielenterveysalan ammattilaisia on monenlaisia. Olen tavannut työssäni diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä, narsistit ovat melko samanlaisia kaikki, joten heidät tunnistaa parhaimmillaan jo ensikontaktissa.
Se ei pidä lainkaan paikkansa, että olisivat normaalia älykkäämpiä (päinvastoin!) ja että heitä olisi vaikea vastustaa. Kuka tahansa, jolla on selkeät rajat pystyy siihen.
Asentojen peilailu ei toimi itselle, eikä tuollaisen köykäiset kikat kuten punainen väri vaatteessa ym. Tunteita on vaikea näytellä. Eräs henkilö käytti koko kikkakavalkadia kohdallani ja manipuloi ja painosti ja syyllisti ja imarteli. Sitä keinojen valikoimaa seuratessa oppi jo ennakoimaan, mitä seuraavaksi ja kuvittelemaan mitä itse keksisi sitten. Tämä oli yhtäaikaa myötähäpeää tuottavaa ja loukkaavaa. Luuliko hän oikeasti etten huomannut, ilmeisesti luuli. Ei luule enää, homma on jo selvä, ja narsisti hiljeni. Hän laski jälkikäteen minun arvanneen jo vuosi sitten. Totuus on jossakin parin vuoden hujakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka on itsensä kanssa tasapainossa, eikä tarvitse narsistilta niitä asioita mitä hän haluaa tarjota koukuttaakseen.
Tämä varmaan pitää paikkansa, vastaa ainakin henkilöä, jonka itse tunnen, joka ei tanssi tuntemamme narsistin pillin mukaan.
Usealle tuntemalleni narsistiselle ihmiselle tuntuu olevan kaikkein tärkeintä menestys työelämässä ja sitä kautta saatu arvostus. Oma ulkonäkö ja miten muut näkevät heidät. He kompastuvat joka kerta samaan ansaan, olettamaan, että muutkin ihmiset tähtäävät samaan, arvostavat samaa ja että tämä olisi se reitti, millä toiseen ihmiseen pääsee käsiksi.
He myös tulkitsevat maailmaa näiden näkemystensä kautta. Tämä tekee heistä niin helppoja havaita, helppoja ennakoitavia. Kyvyttömiä vaikuttamaan heihin, jotka ajattelevat eri tavalla. Vaikka sanoisi nämä kasvotusten, en usko, että narsisti uskoisi minua. Hän olisi silti vuoren varma, että minäkin haluan olla maailman kaunein/komein, rikkain ja vaikutusvaltaisin.
Kuten hän haluaa. Tässä kohtaa tuleekin kuvioihin empatian puute. Jos ei ole empatiaa, ei pysty kuvittelemaan mikä saa toisen ihmisen nousemaan joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti
Narsismi on yksi psykopatian muoto. Mutta narsismin piirteitä voi olla ilman että on psykopaatti.
Psykopaatti on narsistinen mutta ei välttämättä samalla tavalla tai intensiteetillä kuin vain narsistinen ihminen. Narsismi ei ole psykopatian muoto, narsismi on oma juttunsa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän meitä mielenterveysalan ammattilaisia on monenlaisia. Olen tavannut työssäni diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä, narsistit ovat melko samanlaisia kaikki, joten heidät tunnistaa parhaimmillaan jo ensikontaktissa.
Se ei pidä lainkaan paikkansa, että olisivat normaalia älykkäämpiä (päinvastoin!) ja että heitä olisi vaikea vastustaa. Kuka tahansa, jolla on selkeät rajat pystyy siihen.
Olet ilmeisesti taitava työssäsi, toivottavasti opetatte monillle muille samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Narsistia älykkäämpi, empaattinen=tunnistaa narsistin kylmyyden, ei lahjottavissa tai vaikutettavissa ulkoisilla asioilla tai henkisesti, moraalinen ja selkeät periaatteet, henkisesti vahva, aiempaa kokemusta narsisteista. Narsistihan on helposti tunnistettavissa ja läpinäkyvä, jos on aiheesta yhtää kokemusta.
Narsistin eväät ovat ohuet, jos on älyä ja arvomaailma kunnossa. Tällöin se mitä narsisti tarjoaa näyttäytyy lähinnä säälittävänä yrityksenä ostaa ihmisiä halvoilla sirkustempuilla.
Narsismi ei ole itsessään pahuutta mutta vahvasti narsistinen ihminen on hyvin vaikea.
Ainakin sellaisen ihmisen on oltava tietoinen manipulaatiosta. Itsevarma itsestään eikä tälläisellä ihmisellä ole tarvetta nousta ylös missään hierarkiassa.
Omalta kohdaltani voin vain todeta että kokemus ja kyky hyödyntää sitä, auttaa.