Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!

Vierailija
26.04.2024 |

Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.

Kommentit (217)

Vierailija
161/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli ns eläkeputki, eli jos joutui työttömäksi sai ansiosidonnaista eläkkeeseen asti. Esim.Isäni kohdalla oli näin. Hyvä ratkaisu monelle nuoresta asti raskasta ruumiillista duunia painaneelle.

Edellinen hallitus vei eläkeputken.Itse vielä pääsin onneksi siihen, olin 3vuotta ansiosidonnaisella ja tänä vuonna pääsin eläkkeelle. 

Tosi monelta lähtee jatkossa omaisuus, jos joutuu työttömäksi ennen eläkeikää.

Hallitus poistaa myös ikäsidonnaisuudet työttömyyskorvauksista.

58 - vuotiaana irtisanottu saa jatkossa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen joutuu kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista, jotta saa taas leikattua ansiosidonnaista.

Työkkärin ei enää tarvitse hommata vanhalle työttömälle työpaikkaa, josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Ennen työkkäri hommasi palkkatukityön josta kertyi uusi ansiosidonnainen, jatkossa palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

Omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea tammikuussa.

Vierailija
162/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60vuotiaana minä aion ainakin saikuttaa kokoajan jos työpaikan olen saanut pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, Vaarini oli poliisi stadissa ja jossain isossa muutoksessa aikoinaan sodan käyneet ukot pantiin pihalle. Pääsi täydelle eläkkeelle reilun 50v iässä....tosta oon kateellinen

Vierailija
164/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 60vuotiaana minä aion ainakin saikuttaa kokoajan jos työpaikan olen saanut pitää.

Hallitus leikkaa sairaspäivärahoja. Oli juttu Iltapäivälehdessä.

Vierailija
165/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaspäivärahoista leikataan 60 miljoonaa.

Vierailija
166/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot.

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois huhtikuussa.

Syksyllä ansiosidonnainen porrastetaan eli saa 2 kuukautta täyttä, sitten 80 % ja sitten 75 %.

Eli pienemmillä palkoilla ansiosidonnainen on työmarkkinatuen 595 netto suuruinen.

Vierailija
167/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen ja keräysaika pitenee 12 kuukauteen.

Ihmiset eroavat liitoista. Ei ole enää järkeä maksaa liiton maksuja, kun ei saa ansiosidonnaista.

Liitot voivat toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää tessejä eikä ansiosidonnaista.

On vain paikallinen sopiminen ja työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.

Vierailija
168/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on varmaan kapiaisia, jotka noin nuorena eläkkeelle pääsi. Mun anoppi pääsi eläkkeelle vuonna 1975 65 vuotiaana. Eli sit vielä 30 vuotta. Yksityisellä oli, ei valtion loinen. Itse  eläköidyin v. 2010 64 vuotiaana puolustushallinnosta, eli loinen olin. Kyllä ne aikaisin eläköityneet ovat olleet jotain erikoistapauksia.

Vierailija
169/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä on se, milloin on tarpeeksi kerrytettyä omaisuutta.

Ehkä joillakin, pääasiassa ei, Suomen palkka tasolla.

Vierailija
170/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep muistan kun oma isoäitini jäi virkeänä 50-vuotiaana eläkkeelle hoitajan työstä. Oli joku hyvä eläkesoppari alla. Sai saman verran eläkettä seuraavat 30 vuotta kuin oma äitini vastaavasta työstä palkkaa nyt 65-vuotiaana loppuunkulutettuna ihmisrauniona.

Jos sun äitisi on 65-v, niin hän olisi voinut jo jäädä eläkkeelle. Alin eläkeikä -59 syntyneillä on 64v3kk. 

Ihmettelen kyllä tuota ihmisrauniota-  itse koen tuon ikäisenä olevani vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja työkykyinen.

Vierailija
171/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijasta pääsi eläkkeelle ennen kun oli 25v virassa. Tiedän erään olikohan 1972 tai 1973. Sen jälkeen muutama vuosi yk; ssa. Sitten uusi ura siviilissä.

Vierailija
172/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä aika villi ajatus, että meillä on ihan hyvä liuta esim kapiaisia, jotka on olleet kauemman eläkkeellä kuin olivat työelämässä. 

Onhan todella paljon myös ihmisiä jotka ovat noin 40 vuotiaita eivätkä ole olleet päivääkään elämässään työssä. Esimerkiksi hyvinkin moni yyhhoo mamma lähentelee neljääkymmentä vuotta ja"työnteko" on ollut pelkkää lasten kanssa kotona lojumista. Onneksi heille ei eläkettäkään kerry vaan saavat sen minimi kansaneläkkeen joka on noin 700€ kuukaudessa. Viellä kun leikataan eläkeläisten asumistuki pois niin heillä on ne herkät hetket vielä edessäpäin. Onnea matkaan, sinä ansaitset turpaan 🎶

Kelan sivuilla kyllä väitetään ihan muuta "Takuueläkkeestä menee veroa takuueläkettä varten tehdyn verokortin mukaan."

Vierailija
173/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi. 

90 vuoden laman vuoksi moini pääsi ns työttömyyseläkkeelle 55 v, koska töitä piti saada nuoremmille. Kyllä monilla oli silloinkin 63 tai 65 eläkeikä. Nykyihmiset eivät vain tiedä lähihistoriasta yhtään.

Vierailija
174/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan kapiaisia, jotka noin nuorena eläkkeelle pääsi. Mun anoppi pääsi eläkkeelle vuonna 1975 65 vuotiaana. Eli sit vielä 30 vuotta. Yksityisellä oli, ei valtion loinen. Itse  eläköidyin v. 2010 64 vuotiaana puolustushallinnosta, eli loinen olin. Kyllä ne aikaisin eläköityneet ovat olleet jotain erikoistapauksia.

En mä silti ketään loiseksi nimittäisi.

Vierailija
175/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen ja keräysaika pitenee 12 kuukauteen.

Ihmiset eroavat liitoista. Ei ole enää järkeä maksaa liiton maksuja, kun ei saa ansiosidonnaista.

Liitot voivat toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää tessejä eikä ansiosidonnaista.

On vain paikallinen sopiminen ja työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.

Kaikessa on takana se, että EK käyttää hallitusta kaataakseen ay-liikkeen. Sitten työnantajilla on vapaa temmellyskenttä.

Vierailija
176/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin 50v eläkkeelle, laitoin rukkaset naulaan ja pensselit santaan 😊

Vierailija
177/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan moni asia epäreilua jos vertaa vanhaan. Joku paremmin ja joku huonommin. Kannattako noita vatvoa ja vertailla.

Voi oikeutetusti kysyä, miksi Suomessa asiat menevät koko ajan huonompaan suuntaan. Maksamme aina vain enemmän veroja, mutta saamme niiden vastineeksi aina vain vähemmän. Ei ikärakenne selitä kaikkea. Muissakin länsimaissa väestö ikääntyy. Mutta Suomessa tehdään koko ajan kurjaa politiikkaa, oli vallassa mikä puolue tahansa.

Vierailija
178/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-vanhemmalta, joka tekee osa-aikatyötä voi lähteä jopa 390 euroa kuukaudessa sovitellusta päivärahasta eli puolet pois + lapsikorotukset pois.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fbcb729b-7c23-490d-a5d3-0ccde49f0…

Vierailija
179/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kivaa nähdä, kun hotellipäälliköt menettävät omistusasuntonsa ja kesämökkinsä.

Kuka iloitsee toisten onnettomuudesta. Kannattaa muistaa karma.😈

Vierailija
180/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi ihmistä jotka pääsivät työttömäksi jäätyään eläkeputkeen 2000-luvun alussa 54-vuotiaina. Työkkäri ei hätyytellyt heitä millään tavalla. Eli olivat käytännössä eläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi