Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!
Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kivaa nähdä, kun hotellipäälliköt menettävät omistusasuntonsa ja kesämökkinsä.
Kuka iloitsee toisten onnettomuudesta. Kannattaa muistaa karma.😈
Ja iloitsen työttömien haukkumisesta täällä palstoilla. Muista karma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan moni asia epäreilua jos vertaa vanhaan. Joku paremmin ja joku huonommin. Kannattako noita vatvoa ja vertailla.
Voi oikeutetusti kysyä, miksi Suomessa asiat menevät koko ajan huonompaan suuntaan. Maksamme aina vain enemmän veroja, mutta saamme niiden vastineeksi aina vain vähemmän. Ei ikärakenne selitä kaikkea. Muissakin länsimaissa väestö ikääntyy. Mutta Suomessa tehdään koko ajan kurjaa politiikkaa, oli vallassa mikä puolue tahansa.
Enemmän veroja?
Miksi mä en saanut ensimmäisestä seitsemästä työvuodestaeläkekertymää, mutta sä saat? Miksi mun palkka oli niin pieni ja vero silti korkea silloin ennen? Nyt mun veroprosentti on 15, vaikka tienaan paljon enemmän kuin silloin 30-40 vuotta sitten. Sä vaan etsit ne asiat, jotka oli silloin näennäisesti paremmin, mutta et huomioi niitä kaikkia heikentäviä asioita.
Moni työttömän haukkuja saa omaan nilkkaan nyt kun porukkaa irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni työttömän haukkuja saa omaan nilkkaan nyt kun porukkaa irtisanotaan.
Niinhän se on, että ahneella on p askanen loppu.
Ken tuolla väitti, että 90-luvulla eläköityneet teki puolet työurastaan kuusipäiväistä viikkoa on pienoista liioittelua. Kyse on 30-luvun ikäluokista, joille viisipäiväinen työviikko koitti jo 60-luvulla. Eli kun olivat sen noin 30 tai päälle.
Eniten itseäni risoo se, että tässä lähivuosinakin on eläköityneet kollegat täysillä vuosilla, 60-vuotiaana. Hyväkuntoisia, pirteitä ihmisiä. Eläkkeet on ihan mukavat. Samasta tehtävästä jääty kuin minä teen. Toki heillä oli enemmän palkkaa uran loppupäässä, mutta ei ne erot nyt niin isoja ole. Eläkkeet on noin 75% mun palkasta. Ja mun eläke-ennuste on noin 600 Euroa vähemmän 68-vuotiaana.
On laskettu, että nykytyylinen eläkejärjelmä toimii kokeintaan vuoteen 2040. Tarttis tedä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin viimeistä ikäluokkaa joka pääsi eläkkeelle 58v. Tarkka eläkeikä oli 58v 3 kk 3 päivää. Käsittääkseni eläkeikään vaikutti sekin, oliko tehnyt vuorotyötä vai päivätyötä ja jossain kohtaa tuli kysely haluaako valita vanhan vai uuden järjestelmän mukaisen eläkeiän ja valitsin vanhan. Työura koostui sekä päivä että kolmivuorotyöstä akuuttisairaanhoidossa. t. konkari esh
Eli olit julkisellapuolella töissä. Eikös niillä ollut ihan omat eläkeiät?
Julkisella. Eläke laskettiin siten, että se koostui työuran viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja niistä otettiin kolme parasta vuotta. Kertymä prosenteissa oli muistaakseni 64% siitä kolmen parhaan vuoden keskiarvosta. Hyödyin jonkin verran tuosta laskentatavasta. No, sitten eläke ei noussutkaan vuosikausiin, ennen kuin n 2010 taisi tulla suurempi korotus ja nyt kahtena vuonna suurempi inflaation vuoksi suuri korotus.
Vierailija kirjoitti:
Yli 60vuotiaana minä aion ainakin saikuttaa kokoajan jos työpaikan olen saanut pitää.
Ja tämmöisten idioottien takia tehdään taas lisää kiristyksiä, sitä saa mitä tilaa.
Olen 45v ja en jaksa odottaa eläkeikää, en halua ottaa sitä riskiä että kuolen ennen eläkkeelle jäämistä. Esim. Äitini sai muistisairaiden jo 60v ja kaksi enoani kuollut noin 60-65v ja sisko menehtyi 51v. Olen ymmärtänyt elämän rajallisuuden enkä haluaisi 70v käyttää 1/3 päivästä työntekoon vaan olen yhä enemmän alkanut arvostaa vapaa-aikaa ja stressitömyyttä. Miksi odottaa eläkkeelle pääsemistä, kun voi hyvinkin olla ettet sitä päivää näe ja sitä ennen paiskit niska limassa töitä, varsknkin jos et nauti siitä vaan teet pelkän rahan takia. Ite olen viimeiset kymmenen vuotta säästänyt/sijoittanut ja tarkoituksena jäädä pois työelämästä 50v-55v tai aikaisemminkin jos saan vaikka potkut. Mutta uutta työtä en aio etsiä. Olen erittäin säästäväinen ja pärjään ihan hyvin pienillä tuloillakin, joten toiveeni voisi toteutuakin. Ja onneksi velaton ok-talo vielä ja mies hyvissä töissä.
Tavoite-eläkeikää ei lasketa vuonna 1989 ja sen jälkeen syntyneille.
Onnea teille!
Vierailija kirjoitti:
Ken tuolla väitti, että 90-luvulla eläköityneet teki puolet työurastaan kuusipäiväistä viikkoa on pienoista liioittelua. Kyse on 30-luvun ikäluokista, joille viisipäiväinen työviikko koitti jo 60-luvulla. Eli kun olivat sen noin 30 tai päälle.
Eniten itseäni risoo se, että tässä lähivuosinakin on eläköityneet kollegat täysillä vuosilla, 60-vuotiaana. Hyväkuntoisia, pirteitä ihmisiä. Eläkkeet on ihan mukavat. Samasta tehtävästä jääty kuin minä teen. Toki heillä oli enemmän palkkaa uran loppupäässä, mutta ei ne erot nyt niin isoja ole. Eläkkeet on noin 75% mun palkasta. Ja mun eläke-ennuste on noin 600 Euroa vähemmän 68-vuotiaana.
Tässä se sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus näkyy räikeällä tavalla.
Kaffepulla on Nakkilasta.
T. Henna Nokia/Tampere 😆😂😆
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän me sitten kepeillä ja rollaattoreilla ja ilmaisella taksikyydillä mennä töihin, kun muistikaan ei pelaa
Toivottavasti taksi muistaa sisältä hakea, kun itse ei muista, että piti duuniin lähteä! :D
No, suurien ikäluokkien eläkeloiset ovat ryöstäneet eläkekassan. Johan tästä puhuttiin aikoinaan eläkelakien säätämisen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi.
Armeijasta, palokunnasta, poliisista yms. pääsi todella nuorena eläkkeelle 80-luvulla. Siis tosella nuorena.
Vierailija kirjoitti:
No, suurien ikäluokkien eläkeloiset ovat ryöstäneet eläkekassan. Johan tästä puhuttiin aikoinaan eläkelakien säätämisen aikaan.
Kui?
Eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan niiden historian aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi.
Mun äiti oli täysin terve ja jäi eläkkeelle jo 55 vuotiaana, siellä se painatteli koiran kanssa lenkillä joka ikinen päivä. Itse olen nyt vanhempi ja painan duunissa joka päivä
Nuppivika ei näy.
Työttömyyseläkkelle taisi päästä nuorempanakin kuin 63 jos siis oli työtön laman aikaan, mutta ei viralliselle eläkkeelle. Ne ihmiset olivat käytännössä työttömiä ilman työnvastaanottovelvoitetta. Ainahan se on ollut määräys että pitää ottaa vastaan tarjottu työ jos on työtön, vaikka tätä pyörää tuntuu jokainen hallitus keksivät aina uudelleen ja ihmiset vaahtovat kiva kerrankin näin vaikka näin on ollut vuosikymmeniä.
Mä olen alanvaihtaja ja opiskelen nytkin yli 50v. Vakinaista työuraa ei ole niin kauan takana, että haaveilisin eläkkeestä. Tuntuu oudolta ajatukselta, vastahan olen päässyt työn makuun. Mulla on tosin kiva työ, niin töihin on aina kiva mennä. Toki ymmärrän tässä iässä, että mitä vaan voi sattua ja arvostan kyllä vapaa-aikaa.
Äitini olisi päässyt eläkkeelle 58-vuotiaana. Teki kuitenkin töitä 60-vuotiaaksi. Itse olen nyt n. 60 ja viitisen vuotta pitäisi vielä jaksaa. Toki äitini elämä oli ollut rankempaa sotavuosineen jne., joten kyllä minä hänen ikäluokalleen hyväksyin alemman eläkeiän.