"Salaatit on vaan niin kalliita" Sanoi ylipainoinen työkaveri joka haluaisi laihduttaa.
Ihmettelin sitä ja totesin että ei ne nyt niin kalliita ole ja hän totesi uudrstettä "Kyllä haluaisin laihtua, mutta salaatit on vaan niin kalliita. Söisin enemmän niitä jos olisivat halvempia" ja kun aloin sanoa että satokauden vihannekset ym on halvempia, ja että pakastevihanneksetkin on suht halpoja, niin hän totesi että ei halua niitä mitään syödä kun ei tykkää, vaan haluaisi syödä niitä kauppojen valmiita salaatti annoksia jotka kalleimmillaan on sen 7e. Nehän on älyttömän kalliita omasta mielestäni ja omasta mielestäni ne (varsinkin jos laittaa kaikki majoneesit, kastikkeet, ym mitä niissä on mukana) ei ole laihduttajan ruokaa, tosin tietenkin parempi vaihtoehto kuin pitsat tm. Itse olen laihduttanut aikoinaan syömällä muutakin kuin pelkkää salaattia. Yritin tälle työkaverille puhua että hänen kannattaisi ottaa terveyskeskuksen yhteyttä jotta saisi lähetteen ravitsemusterapiaan ja sitä kautta apua, mutta hän oli tosi vastaan sitä ja yhtäkkiä sanoi ettei halua syödä pelkkää salaattia. Oli vähän sellainen olo että puhui itsensä pussiin, varsinkin kun vielä väitti ettei juurikaan syö herkkuja enään mutta kuitenkin samana työpäivänä veteli pitkin päivää 2 isoa manhattan sipsipussia + muuta.
Haluaisin auttaa häntä, mutta koen etten pysty auttaa ihmistä joka ei halua itseänsä autettavan, varsinkin vaikka kyseinen ihminen tänään laitteli viestiä ja kysyi että voinko auttaa ruokavalion kanssa, vastasin että voin, mutta vähän sellainen fiilis että vaikka auttaisin, ei hän pysyisi ns "ruodussa" Onko ideoita että millä saisin häntä jotenkin motivoitua? Yhteistä kävelyretkeä en halua uudestaan hänen kanssaan tehdä sillä tein sen pari kuukautta sitten ja hän marmatti jo 200 metrin jälkeen ja meni kilometrin jälkeen Ärrälle ja veteli 3 hodaria putkeen. Joku veto voisi olla hyvä tai kokeilla uimista vaikka. Tai mennä hänen luokseen (tai hän tulla mun luo) ja kokata, neuvoen samalla miten pienentää hänen jäätävän suurta annoskokoaan. Kyseessä on muuten mies, sairaalloisen ylipainoinen mies.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä on niin monenlaisia.
Salaatit ovat kyllä niin turha laidutusruoka. Parempi sitten vaikka siirtyä ihan vaan vaikka rahkaan ja mustikkamehuun, jos haluaa vähäkalorista ja epämääräisesti täyttävää. Salaattilehdissä on niin vähän mitään, että käytännössä voi syödä muutaman tomaatin ja tonnikalapurkin tai pienen kanafileen ja lopputulos on sama. Ravintoa saman verran ja hinta paljon halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetin töissä on niin paljon luppoaikaa, että ehtii vetää kaksi pussillista sipsejä?!?
sillo ku itse olin vielä no, läski suoraansanottuna (oon vieläkin ylipainoinen, mut paino tippuu koko ajan) saatoin töissä ollessa (8 tunnin työpäivät, toimistotyö) syödä ihan sairaasti makeaa ja suolaista, helpolla saattoi mennä jopa 3 sipsipussia, joskus meni 2 levyä fazerin sinistäki + cokikset päälle. tosin en vinkunu että haluan laihtua tai et salaatit olis kalliita, keksin tekosyitä (allergiat monelle vihannekselle ym/en pysty syömään ku Pakki menee sekasin) ja niitä tekosyitä riitti kunnes lääkäri sanoi että tällä menolla en elä enää kauan ja haluan nähdä lapseni kasvavan. siitä se sit lähti, kun keksii jonkun oikean syyn miksi haluaa muuttua/laihtua.
Ongelma taitaa olla omassa auttamisvimmassasi.
Kaffebulla kirjoitti:
Lihavilla on usein tuo harhaluulo, että pitäisi syödä salaattia. Oikeasti se on aika kallista eikä pidä nälkää. Huono ravintoarvo ja moni saa siitä ripulia.
Tavallinen salaatti kannattaa korvata kaalilla. On halpaa ja hyvää. Voi kyllä aiheuttaa ilmavaivoja, jos pelkästään sitä syö.
Salaatit on välillä kalliita, mutta kuten sanoit, niin satokauden vihannekset on halvempia ja esim meillä ostetaan niitä paljon ja pakastetaankin, varsinkin kesäkurpitsaa ym. Ostetaan suht koht usein noita salaattiaterioitakin koska koetaan että ne on eväänä molemmille hyviä, parempia kuin höttövalmisruoat. Toki useimmiten kokataan itse ja laitetaan omat eväät, mutta aina ei vaan jaksa.
Voi olla että tuolla ihmisellä, sun työkaverilla siis on esim ahmimishäiriö ja koetaan että pieni kävelylenkki on iso asia ja sitä pitää juhlistaa ym, tai koetaan että nyt tuli poltettua kaloreita paljon ja sit syödään. Omalla isälläni oli taipumusta tuohon että kävi urheilemassa ym että saisi kuntoansa kohennettua ja että kilot tippuisivat (kun oli vielä korkea verenpaine ja diabetes riesana), ja sitten tosiaankin meni usein pitseriaan ym :D äiti oli aina raivona kun isä hölmöyksissään meni sen kertomaan että kävi pitsalla tai snägärillä. Loppujen lopuksi isä alkoi tehdä sitä että aina kun kävi urheilemassa, hän osti itselleen palkaksi luontoarvan tai rivin kenoa ym. Edelleen tekee tätä ja on normaalipainoinen nykyään ja diabeteskin paremmalla tolalla verenpaineen kanssa :)
Kaupan salaatit kannattaa korvata villiyrteillä. Niitä löytyy jokaisen kotikulmilta ja lisäksi niissä on paljon enemmän ravintoaineita kuin kaupan viljellyissä.
Itsekin olen pienituloinen ja talven elelen kesän keruilla ja halvoilla juureksilla, mutta kevät ja kesä on ihanaa aikaa, kun aina voi hakea tuoretta lautaselle.
Kaffebulla kirjoitti:
Lihavilla on usein tuo harhaluulo, että pitäisi syödä salaattia. Oikeasti se on aika kallista eikä pidä nälkää. Huono ravintoarvo ja moni saa siitä ripulia.
Itse kyllä tykkäsin syödä laihduttaessa lounaaksi aina salaattia. En mitään valmista, vaan pilkoin jääkaapista (etätöissä kun olin) sinne jotain vihreää ja mitä kasviksia nyt sattui olemaan, sitten jotain proteiinijuttua (juusto, leikkele, tonnikala, itsetehdyt lihapullat, pavut), ja öljykastike. Pari leipäviipaletta sivuun niin hyvin pysyi nälkä pois päivälliseen asti. Mukavan nopea tehdä kun pilkkoo suoraan lautaselle. Se tärkeä juttu on proteiini + rasva, jos pelkkää salaatinlehteä ja porkkanaraastetta vetää, ei varmasti pysy kauaa nälkä pois.
Vierailija kirjoitti:
Salaattipuntti 79cnt tänään. Siihen pakastemaissia, tomaattia, kurkkua, kikherneitä ja jotain proteiinia.
Tai em salaattia, keitettyjä linssejä, pinaattia, porkkanaraastetta, maissia ja proteiinia
Salaatit kokonaisuudessaan on kalliimpia kuin esim keittoateria mutta ei nyt sentään kohtuuttoman hintaisia
Jätä se salaattipuntti kokonaan pois. Se on lähes turha kokonaisuudessa, Mielummin sitten skyr tai rahka siihen jälkiruuaksi.
Monen ongelma on laiskuus ja tarve syödä ruoka-annoksia, Heille olisi parempi vain syödä kaikki ilman prosessointia. Pala kurkkua, kokonainen raaka porkkana, raejuusto suoraan purkista, banaani tai avokado, tonnikala suoraan purkista jne. Kun ihmiset ostavat ja tekevät annoksia, niihin laitetaan aina kaikkea ylimääräistä ja kaloripitoista. Eikä se ole tavallisesti ongelma, mutta laihduttajalle se on. Salaateissa on majoneesikastikkeet, hampurilaisissa kaikenlaisia täytteitä jne. Puhumatta näistä kaikista ruokakerma, juustoraaste ym, ruoka-annoksista, Ihmsiten pitäisi laittaa ne lautaselle, se juustopala tai raaste, se liha, se öljy, se vihannes. Vasta sitten moni näkisi oikeasti kuinka paljon kaikessa on kaikkea. Se on vähän kuin smoothiet. Vasta kun ne hedelmät laittaa siihen lautaselle, ymmärtää kuinka paljon hedelmiä siinä 3 desilitrassa oikeasti on ja samalla niitä kaloreita,
Aloita yksinkertaisista pienistä asioista. Vaikka pyöräilemällä tai kävelemällä kauppaan/ töihin.
Anna muutama hyvä ruokavinkki joka on edullinen, helppo ja maukas.
Esim. Jauhelihakeitto jossa vähemmän perunaa ja enemmän kasviksia. Wok vihannekset ja kanasuikaleet makealla chilikastikkeella. Näytä miten voisi itse tehdä ruokaisan terveellisen salaatin.
Somesta löytyy hyviä tsemppiryhmiä esim vhh ja keto tms (ne ei tosin taida toimia tälle tapaukselle mutta voisi toimia boostina)
Ap:n kaverille paras paikka on joku terveyskeskuksen tms. laihdutusryhmä.
Hän selkeästi ei usko ap:n neuvoja eikä usko niitä. Se päätös laihtua pitää lähteä itsestä ja jostain on luovuttava. Vaatii oivalluksen ja heräämisen todellisuuteen.
Voihan ap kävelyttää häntä vaikka joka päivä, mutta jos se tie joka kerta johtaa ärrälle tai herkkukauppaan lenkin jälkeen, niin hyödyt on hitaat.
Itse laihduin sillä että vaihdoin rasvattoman maidon punaiseen maitoon kun vatsa alkoi mennä sekaisin rasvattomasta ja kevytmaidosta. Ihmettelimme miehen kanssa että miten voi olla että ollaan laihduttu vaikka juotu punaista maitoa 😅 edelleen juodaan punaista maitoa, ihan hyvin ollaan voitu ja molemmat on nyt normipainoisia, vaikkakaan ei oltu silloinkaan kun rasvatonta maitoa juotiin, lihavia vaan normaalipainoisia. Syödään myös pähkinöitä ja paljon proteiinipitoisia tuotteita, toki myös salaattia.
En jaksanut lukea kokonaan, mutta kyllä joo,, jos salaateilla on tarkoitus täyttää maha, niin kyllähän ne kalliiksi käyvät, koska eivät ne varsinaisesti täytä ollenkaan.
Suurin syy lihomiseen kuitenkin on se, että salaatista ei saa samaa mielihyvää eikä täyttävyyden tunnetta kuin vaikka Lidlin paistopisteen herkuista tai muust "lihottavasta". Kyllähän nyt kuka tahansa syö mielummin hampurilaisen kuin rouskuttaa kolme pussia jääsalaattia.
Miten olisi sellainen tasapainoinen sämpylä, jossa välissä salaatilehti, muita vihanneksia, sekä kinkkua & juustosiivu yms. Saata ravinteita ja mahankin täyteen em. täytteillä täyteen yhdellä iskulla!
Luulen että monesta 'kasvikset on pahoja' siksi, etteivät osaa maustaa niitä.
Toki kaikki eivät(!) pidä mausteisesta ruuasta.
Mutta jos pitää esim. intialaisesta ruuasta, niin iso osa ruokaa on ne mausteet. Loppujen lopuksi sillä mitä mausteilla on maustettu, ei ole niin suuri merkitys.
Vähän kärjistäen: esim. hyvää Karjalanpaistia ei saa tehtyä pelkistä 'porkkanoista ja kukkakaalista', mutta esim. (vege)curryssä ei juurikaan väliä mitä sinne pannulle heittää.
Minulla on monien vuosien laihdutus kokemuksia. Jojoilin vuosikausia. Pysyvä laihtuminen alkoi, kun lopetin laihduttamisen. Syön pieniä annoksia noin kolmen tunnin välein. Klo 8.00 kevytviili marjojen kera ja yksi appelsiini. Klo 11 pieni lounas n. 50 gr proteiinia, yksi pieni peruna ja pari lusikallista kasviksia + vettä. Klo 14.00 kahvi, pieni voileipä ja hedelmä. Klo 17.00 yleensä pari desiä jotakin keittoa, joskus pikku munakas ja puolikas banaania. Klo 20 yksi hedelmä + pieni karjalanpiirakka ja 1 dl rasvatonta maitoa.
Näillä pärjää ja nälkä ei yllätä. Paino putoaa huomaamatta.
Vinkki työkaverillesi: Siinä vasta säästääkin kun ei syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
1. Ravinnon kalorimäärän rajoittaminen on ainoa tapa laihtua (jos ei lasketa laihdutuslääkkeitä tai mahalaukun piennennystä).
2. Ruokailutottumusten muuttaminen ei kannata jos niissä ei pysty pysymään koko loppuelämää. Eli jos ap:n kaveri ei tykkää halvoista vihanneksista eikä ole rahaa salaattiin, niin vaihtoehtona on syödä vähemmän sitä mitä nytkin syö ja jättää kaikki turhat mässyttelyt pois.
Myös liikunnalla on mahdollista laihtua. Kävelen 15 000-20 000 askelta joka ikinen päivä mutta muuten syön samoin kuin ennenkin ja herkuttelenkin. Kalorinkulutus on vaan niin paljon suurempaa että kilot putoavat.
Työkaverille voi tulla yllätyksenä, ettei me laihatkaan pelkkää salaattia puputeta. Se on aika harvinaista herkkua itselle juurikin hintavuudensa puolesta. 😃 Minä ja kaikki muut laihat ihmiset syödään ihan perus kotiruokaa, kuten kinkkukiusausta ja lihakeittoa. Annoskoot ja ruokavälit pidetään normaaleina, niin paino pysyy aisoissa.
Autat paljon itseäsi, kun keskityt miettimään, miksi keskityt muiden asioihin pyytämättä. Ja miksi löydät ongelmia muiden elämästä.
Ap on valheellinen ja lisäksi tyhmä.